allergivänlig brukshund

Sv: allergivänlig brukshund

Boxer klarar jag som är lite känslig. Underbar ras!!!
Är nyfiken på varför du inte vill ha spaniel? Är själv nyfiken på dem:)

Både holländare och belgare så skulle jag tippa på att om nån av de alls funkar så är det de strävhåriga, och det finns väldigt få i Sverige. Särskilt holländaren. De andra kan du nog räkna in under "schäferpäls".

Jag tror som du, det som skulle kunna funka är ju laekenois och eventuellt den strävhåriga varianten av holländaren, men svårigheten är väl att det finns så få i Sverige. Svårt att få koll på mentaliteten där kanske och även att kunna träffa hundar.

Boxer klarar jag som är lite känslig. Underbar ras!!!
Är nyfiken på varför du inte vill ha spaniel? Är själv nyfiken på dem:)

Boxer är inte helt otänkbar kanske inget förstahandsval för egen del, jag drar mig dock lite då det verkar vara en relativt sjuk ras, jag vill inte stöjda felaktig avel heller. Men gissar att det finns bra uppfödare och friska linjer också, gäller bara att hitta på dem.

Spaniel är generellt en hundgrupp där det finns väldigt trevliga hundar och jag trivs med dem på det stora hela jag vill nog i dagsläget dock ha en hund som har lite större fokus och som är lite uthålligare.

Jag tror som du, det som skulle kunna funka är ju laekenois och eventuellt den strävhåriga varianten av holländaren, men svårigheten är väl att det finns så få i Sverige. Svårt att få koll på mentaliteten där kanske och även att kunna träffa hundar.

Det finns laekenois i Sverige. Har du träffat jaktspaniels eller vanliga spaniels?

Det finns laekenois i Sverige. Har du träffat jaktspaniels eller vanliga spaniels?

Jag googlade lite mer och upptäckte det jag med :)

Jag gissar att majoriteten av de jag har träffat/tränat ihop med har varit från "vanliga" linjer nu när jag tänker efter. Är det stor skillnad mellan linjena? Vill seriösa uppfödare med jaktlinjer sälja till någon som inte kan någonting om jakt/ jaktträning? (är däremot villig att lära mig! Sen om jag kommer pyssla med praktisk jakt är nog tveksamt)

Ja det är jättestor skillnad på utställningsavlade spaniels och jakttypen! Förhoppningsvis finns det någon som är mer insatt i raserna som kan svara på de andra frågorna :)

Bekräftar bara att det är stor skillnad mellan jakt- och vanlig spaniel!

Vad berträffar boxer och dess hälsa har den förbättrats avsevärt de senaste decennierna! Så det borde inte vara avgörande om du ska skaffa boxer eller inte. Min blev nästan 10 år och var en dröm att jobba med! Men det finns olika linjer och man bör välja valp med omsorg. Skicka pm om du vill ha tips på kennlar.

Ja, det är i princip inte samma ras, jakt- och showvarianterna av spaniel.

*KL*
Har ett allergiska kompisar med schapendoes och vet en annan som brukar rekommendera bergamasco, har dock INGEN koll på hur bergamascon är mentalt egentligen.
Schappen är ju en trevlig ras men jag vet inte hur långt upp i klasserna de kommer?

Senast ändrad:

Bekräftar bara att det är stor skillnad mellan jakt- och vanlig spaniel!

Vad berträffar boxer och dess hälsa har den förbättrats avsevärt de senaste decennierna! Så det borde inte vara avgörande om du ska skaffa boxer eller inte. Min blev nästan 10 år och var en dröm att jobba med! Men det finns olika linjer och man bör välja valp med omsorg. Skicka pm om du vill ha tips på kennlar.

Men det låter ju bra! Jag har faktiskt inte engagerat mig så mycket i att följa rasens utveckling så mycket så jag är inte särskilt uppdaterad, men blir glad av att höra att aveln går framåt. Har bekanta som haft boxrar och då var den ena efter den andra åkomman, detta var dock ett tag sen, och det är väl därifrån jag fått min uppfattning.

vill passa på att tacka er allihopa för era förslag och tips!

Om du tål boxern så tål du kanske dobermann med? Jag tycker de har ganska lik päls - men jag har kanske fel?

Ja, det är intressant. Jag trodde jag tålde dobbis, det bevisade en övernattande att jag inte gjorde. Men en annan kompis boxer verkar gå bra, men får nog inte några bevis förrns den har spenderat en natt i min säng.

kl
Shappen och briardens päls är väldigt lika, om det har någon betydelse.
Picard kanske går med

Om du tål boxern så tål du kanske dobermann med? Jag tycker de har ganska lik päls - men jag har kanske fel?

Mycket möjligt. Jag tror att jag tål boxer, det har inte varit några bekymmer att umgås med dem flera dagar i sträck, men då har det varit på träning/läger, men då bodde jag inte i samma rum som dem iof.

Hur är det med fällning på boxer och dobbis?

kl

Någon som har erfarenhet av Airdaleterrier?
Det är en ras som jag alldeles nyligen fått upp ögonen för eftersom de har rätt sorts päls och rent storleksmässigt så är dom perfekta enligt mitt eget tycke. Jag har dock aldrig träffat någon utan har bara läst på lite om rasen, men det visade sig idag på uppstarten att jag ska gå kurs tillsammans med två stycken vilket är roligt för då får jag chansen att studera lite men kanske någon här som kan berätta lite om temperament och mentalitet?

Jag tål boxer men blev allergisk när jag umgicks med kompisens dobbisar. Om det berodde på att det inte var mina hundar och att jag därmed inte var van vid dem det vet jag inte.

På pappret låter ju Airedale bra men när jag läste på om rasen för några år sedan blev jag inte särskilt impad. Det är nog svårt att hitta bra, arbetande linjer, möjligen finns det utomlands?
Många säger ju om sin ras att den är jääättebra att jobba med men meriterna lyser med sin frånvaro. De jag har träffat på klubben har varit relativt sega och nästan lite tjuriga ibland. Tror att det är längesedan rasen hade bruksegenskaper men rätta mig gärna om jag har fel!

JAg kollade på airedale eftersom rasen intresserar mig. Aveln var dock inte särskilt imponerande... :(

Mycket möjligt. Jag tror att jag tål boxer, det har inte varit några bekymmer att umgås med dem flera dagar i sträck, men då har det varit på träning/läger, men då bodde jag inte i samma rum som dem iof.

Hur är det med fällning på boxer och dobbis?

Jag tycker inte min dobbis fäller så mycket men så är han o andra sidan extremt tunnhårig redan från början..
Om du har svängen förbi Lund någongång är du välkommen att prova lite med min.

Ja rasen har förbättrats. tyvärr är försäkringspremierna ff höga. Jag har oxå tips på Boxerkennel om du är intresserad.

Skaffa en vuxen hund så kan du låna hem den innan och se om du är allergisk mot just den individen. Valpar/unghundar (och fertila) är (på katt i alla fall) mer allergiframkallande än vuxna (kastrerade katter). Jag var själv jätteallergisk mot min ena kattunge, allergi i nivå svullna luftvägar, hosta med blodsmak etc. och nästan dagen efter kastreringen märkte jag skillnad, det blev bättre, sen blev det ju bättre och bättre ju mer av hennes allergistråk som städades bort. De andra två katterna reagerade jag inte på ett dugg. Så allergi är väldigt individbaserat.

Strävhårig holländskherdehund har jag sett bild på, på deras svenska klubbsida så det bör ju finnas. Bouvier des Flandres kanske kan funka? Fast de verkar ha mkt skärpa så bevaka linjer noga och kanske inte välja en hane. De är ju också ganska stora.

Stor Pudel, finns de som är bruks avlade och inte bara utställnings fluff.;)
Alergivänlig och hårar INGENTING.. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 735
Senast: lizan
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 274
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka