Allergisk mot kanel

Islandshästryttare

Trådstartare
Hur yttrar sig detta? Vårt jobb har flyttat till nya lokaler och det finns förstås vanliga förbud som mot nötter men även kanel. Enligt läkare som jag har pratat med finns inte luftburen kanelallergi. Så nu är jag nyfiken på om det är någon här som har hört talas om det och om man måste fått i sig kanel eller om det räcker om den som sitter bredvid en person som är allergisk och äter något med kanel kan man få en reaktion då med? Har aldrig varit på något ställe förut där det funnits förbud mot just kanel så jag blev lite förundrad.
 
Många födoämnesallergier är tvåfaldiga.

1, den verkliga allergin. Är man jätteallergisk så kanske någon som ätit kanel hemma kan räcka, för att denne personen tar i ett handtag som den allerigske personen sedan tar i osv.

2, den psykologiska delen. Många födoämnesallergiker regerar på doften av det de är allergiska mot, även om det inte är luftburet. Det kan dock vara nästan lika farligt eftersom hjärnan är dum och gör dumma saker med kroppen.
 
Inte hört talas om, men googlar man ser man en hel del överkänslighet mot kanel. Särskilt hos barn.
Men inte som allergi utan just överkänslighet.
(Viktigt att hålla isär skillnaden)

Jag har inte sett det tidigare men lagat en hel del specialkoster med allvarlig allergi mot många 'konstiga' (ovanliga) saker.

Är det alltså någon på arbetsplatsen som är allergisk som gör att kanelförbudet finns?
Någon på plats borde ju kunna förklara för er hur viktigt det är och hur ni ska agera.
Dvs hur strikt kanelförbudet är.

Är någon så allergisk så kan det vara så att man förbjuder det helt och strikt för att den som är allergisk helt enkelt av misstag kan få i sej av smulor eller på något sätt bli kontaminerad.
 
Många födoämnesallergier är tvåfaldiga.

1, den verkliga allergin. Är man jätteallergisk så kanske någon som ätit kanel hemma kan räcka, för att denne personen tar i ett handtag som den allerigske personen sedan tar i osv.

2, den psykologiska delen. Många födoämnesallergiker regerar på doften av det de är allergiska mot, även om det inte är luftburet. Det kan dock vara nästan lika farligt eftersom hjärnan är dum och gör dumma saker med kroppen.


Tack för svar! Då förstår jag lite mer. :)
 
Inte hört talas om, men googlar man ser man en hel del överkänslighet mot kanel. Särskilt hos barn.
Men inte som allergi utan just överkänslighet.
(Viktigt att hålla isär skillnaden)

Jag har inte sett det tidigare men lagat en hel del specialkoster med allvarlig allergi mot många 'konstiga' (ovanliga) saker.

Är det alltså någon på arbetsplatsen som är allergisk som gör att kanelförbudet finns?
Någon på plats borde ju kunna förklara för er hur viktigt det är och hur ni ska agera.
Dvs hur strikt kanelförbudet är.

Är någon så allergisk så kan det vara så att man förbjuder det helt och strikt för att den som är allergisk helt enkelt av misstag kan få i sej av smulor eller på något sätt bli kontaminerad.

Tack för svar! Ja troligtvis är det väl för att någon har anmält allergi mot detta som det finns antar jag. Det är en jättestor arbetsplats för samma myndighet , 8 våningar så jag vet inte vem det är som är allergisk eller hur det yttrar sig. Jag blev mest intresserad av att veta lite mer eftersom jag inte har hört talas om allergi mot kanel tidigare även om jag förstår att det finns.
 
Jag hade på mitt tidigare jobb en kollega som var allergisk mot kanel. Lite jobbigt med tanke på att en del av verksamheten består av en kryddfabrik där man bland annat maler kanel... hennes kontor var i den änden av kontorsbyggnaden som låg längst ifrån fabriken och då verkade det fungera.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 895
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 724
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 034
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp