Alla våra konstiga dressyrfrågor...

Sv: Alla våra konstiga dressyrfrågor...

Fler frågor:

Varför envisas man med att tvätta, rykta och pälsglansa sin häst under varma sommartävlingar när man ändå har läst att framridningen är på grus? Domaren kommer ändå tro att hästen har rymt från ett grustag :angel:.

För att man tycker att det är jättekul att tvätta hästen?:D
Håller med dig, har heller aldrig förstått tvättandet. Att rykta gör man ju för att hästen inte ska ha smuts under utrustningen och få skav. Vällovligt...

Varför envisas man med att tvätta, rykta och pälsglansa sin häst under varma sommartävlingar när man ändå har läst att framridningen är på grus? Domaren kommer ändå tro att hästen har rymt från ett grustag :angel:.

Så tänkte jag också inför tävlingen i helgen och putsade inte av stövlarna :o Till andra klassen fick jag dåligt samvete och polerade dem frenetiskt :D

Som konverterande hopp-/ftryttare undrar jag: Varför får man dödsblickar om man råkar göra ljud, eller gud förbjude prata på läktaren? :o Är dressyrhästar så nyfikna att de måste stanna och höra vad som sägs?

Som konverterande hopp-/ftryttare undrar jag: Varför får man dödsblickar om man råkar göra ljud, eller gud förbjude prata på läktaren? :o Är dressyrhästar så nyfikna att de måste stanna och höra vad som sägs?

Det beror dels på att det strävas efter att det ska vara lika för alla, om en får rida tyst och lugnt så ska alla få det.

Och det blir lite svårt att tillåta stök så det blir lika för alla.Och rätt som det är kommer det in en bunt hundar i ridhuset och slagsmål och småbarn som springer längs med läktaren och slår i järnräcket...... och i det ska hästar vara mer koncentrerade på att inte röra sig utanför en mer strikt ram än hopphästen.

Så bra att jag fick svar på svansrem. Fast jag förstår inte varför jag inte får använda den på regional tävling;).

Jag kan tyvärr säga att jag har varit med proffs som har spänt snokremmen så hårt att jag inte lyckades lossa den utan hjälp. Har aldrig sett att någon har kontrollerat hur hårt den var spänd. Tyvärr!!
Men bra att jag fick hjälp med pullargrimma. Har varit ifrån ridningen en stund.

Tack för uppdateringen!!

Ja visst är det konstigt. Grunden i dressyr ska väl ändå vara förtroende och villighet att utföra det ombedda arbetet? Om det inte fungerar om personerna på läktaren rör på sig så är det lite konstigt. Jag är inbiten dressyrryttare som har haft dödshetsiga hästar som har dött när ett papper har prasslat, men har alltid ansett att det är MIN uppgift att ge hästarna trygghet i sin vardag genom det dagliga arbetet, inte genom att ta bort all form av liv runt omkring. Det har tagit tid. Krävt mycket uteridning. Jag har trott att jag var nära döden många gånger på hästar som som har reagerat på "allt". Men när man till slut har sett "allt" så är det som finns i ridhuset inte så farligt trots allt.
Sen behöver det väl inte vara cheer-leaders på läktaren, eller hur?

Så bra att jag fick svar på svansrem. Fast jag förstår inte varför jag inte får använda den på regional tävling;).

Det finns det ingen som förstår. Men det är efter påtryckningar detta har blivit tillåtet, och det blev denna eftergift från de som fixar med TR.

Jag skulle väl kunna uttrycka mig som så att de som fixar med TR inte riktigt har kunskap om att det finns hästar där ingen sadel ligger still på rätt plats.:devil:

Inte bara hos ponnyer alltså.

Ja visst är det konstigt. Grunden i dressyr ska väl ändå vara förtroende och villighet att utföra det ombedda arbetet? Om det inte fungerar om personerna på läktaren rör på sig så är det lite konstigt.

Du får tänka ett steg längre.!

Dels lika för alla och vad händer om konkurrenten skickar upp sin treåring på läktaren med en valp i koppel för att springa racer utmed sargen? Jo, det händer, såg precis detta för ett tag sedan, domaren fick säga till OCH/MEN just den häst som var inne brydde sig inget.

Man undrar ju! Det här är nog en stooor anledning till att dressyr inte blir en "folksport", folk utifrån har väl ingen lust att stänga in sig i ett ridhus och titta på något det inte förstår utan att kunna prata eller fråga om det?
Det är ju en sak om det är lite roligt att titta och man kan sitta där och prata lite, typ i Globen pratar ju allt och alla vilket gör det lättare för människor som är "ointresserade" att följa med och titta.

Fast jag undrar jättemycket över dressyrgrejer jag nog aldrig kommer förstå :p

/.../ :o Är dressyrhästar så nyfikna att de måste stanna och höra vad som sägs?

:rofl: :rofl:

Det var väl tal om att börja med hörsnäckor på Strömsholm ett tag? Har för mig att Ridsport skrev om att domaren (alt en kommentator) skulle kommentera ritterna på plats genom headset med hörsnäckor som skulle delas ut till intresserade närvarande. Ungefär som syntolkning på bio. Väldigt bra för synskadade, och även intressant för de närvarande som inte har riktigt koll. :laugh:

Kanske mycket begärt att varenda klubb ska köpa in syntolkningsutrustning för 100 000 kr, men för de större arrangörerna vore det nog en bra investering.

Prata får man ju! Man ska inte sitta som om man var fastbunden med silvertejp, med en remsa över munnen..... Däremot behöver man inte hoppa och dansa och ha brötiga hundar i ridhuset. Lite får dom tåla, men mycket begärt om dom ska tåla vad som helst instängda in en resonanslåda ; )

Annars kan man ju i TR tillåta öronproppar på hästarna, så är saken ur världen :idea:

Nog ska väl en dressyrhäst klara både folk som pratar och folk som rör sig på läktaren... ?? Hur skulle man annars någonsin kunna tävla utomhus. Där tycker jag det ligger på ryttarna att träna sina hästar på att saker faktiskt händer på tävling.
Det är ju jättetrist när ens häst reagerar på saker som händer på tävlingsplatsen, men så är det ju alltid. Har varit med om serveringstält som lyft rakt upp när det blåst, dressyrstaket som blåst omkull under ritten, ungar som gallskriker, folk som tappar saker, hästar som bli galna på parkeringen och folk som lastar hästar som slänger sig under pågående ritter... och det är bara att träna på att hästen ska lyssna även om det händer saker... mkt bättre med lite stök hela tiden så reagerar inte hästarna över småsaker...

Eller träna X D
Träna får man väl koppas är tillåtet =P
Fast du har så rätt, skämt åsido, där har vi nog en del att lära av t.ex Westernryttarna. Det kan vara uppror på läktaren, folk busvisslar, springer, stojar...hästarna lunkar på som om inget hänt.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag tror ju att det finns en del som bara behöver träna en del till. Samtidigt så finns det hästar som är väldigt 'tight wired' som kräver oerhört mycket träning och att man själv klarar att behålla lugnet och fortsätta rida själv (och inte ge upp och tänka att det är kört, nu är den spänd resten av ritten), då kan det ta lite tid... Dock skulle jag inte klandra min häst om ett tält lyfter och den skyggar (beroende på hur nära det är så skulle jag vara glad att den inte drar : P )

Jag hade en sådan träning en gång, då min häst kunde titta på saker och tappa koncentrationen (för att jag lät henne) så min tränare drog på ljudanläggningen rättså högt sedan tog hon ett spö och dansa runt på läktaren. Hoppade, gapade och slog lite med spöt samtidigt som hon skriker " RID! bara rid!". Fokus var att fortsätta på den lilla volten (ett par meter ifrån) och att hon skulle gå kvar i formen, så att ingen av oss tappade fokus på det vi gjorde och tittade på annat. Det var sjukt nyttigt! Tror att många mer skulle behöva en lite tokigare tränare ; )

Jag passar på att ställa några "dumma" frågor:

-Är det stor skillnad på en dressyrsadel och allroundsadel?
-Får man tävla dressyr med en allroundsadel?
-Skillnad mellan schabraken, dressyr och allround?
-Måste man ha vitt schabrak när man tävlar dressyr?

Satt och läste regelverket och tyckte det var massa saker att tänka på..vi är nybörjare i tävlingssammanhang, dotterns tränare tyckte hon skulle testa på en dressyrtävling framöver...kul, men det är mycket att tänka på och ganska mycket att införskaffa för en normal "hobbyryttare", eller??

Hur sor skillnaden är beror på modell av allround sadel. En dressyrsadel har i allmänhet rakare och längre kåpor.

Det är fullt tillåtet med sllroundsadel, man får tävla i hoppsadel också det enda som är reglerat är att sadeln ska var av engelskmodell.

Skillnad mellan shabraken är att ett dressyrschabrak är rakare skuret eftersom en dressyrsadel har rakare kåpor.

Man måste inte ha vitt schabrak, man måste inte ha vita ridbyxor helelr även om de flesta har det. Man måste ha ridbyxor, ridkavaj och vitt i halsen, och bör ha ljusa handskar enligt TR.

Det som måste införskaffas om dottern inte redan har det är alltså en ridkavaj, resten är kanske kul men inte nödvändigt.

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 542
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 536
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 686
Senast: qitis
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar