Alla som undrar om raser...

C

ChristinA

...detta kanske kan ge en hint!
Ras-test
Lita inte blint på testet men det kan ju få dig att tänka igenom din situation samt få upp intresset för nya raser!

Låt mig höra hur det går!

Det fanns inte en enda ras som passade helt med det jag är ute efter just nu. Vet du vad dom flesta felen låg i? Jag är bara 18 år och då ska man inte ha en stor hund.. :smirk:

hihi, jag kom helt rätt! fast jag skrev att jag var över 24 (en lögn med 1 år). annars fanns det bara boxer.

Jag har ju schäfrar. De jag har är mina första egna hundar.

Men det var ej lämligt som första hund för mig, eftersom jag inte haft egen hund tidigare. Hm...undrar om de räknar in att jag jobbar med hundar heltid sen några år tillbaka. :confused: :angel:

Sen är ju förstås rasen helt fel, med tanke på att min brorson på 2 år kommer på besök ibland. Skulle ha väntat till killen fyller 6 år. :smirk:

Ja, det måste finnas undantag för att det ska kunna finnas en regel! Tänker på testet och att det tog hårt på våra åldrar.
Men det är ju ganska generellt.
Men visst kan det vara bra till någon som inte vet mer än att de vill ha en hund! Det ger ju ändå en vink om vilket håll man ska titta!
Eller???

Attans attt jag har barn :p då passar ingen hund tydligen....
Fast den lille jag har nu gav bara en massa gröna pluttar, förutom barn då alltså.(otroligt fånigt) :crazy:

Då kan vi bilda klubb! :idea:

Jag får inte ha större hundar än dvärgraserna och du får inte ha någon hund alls förrän om 7 år :smirk: Vi kanske borde sälja våra hundar och skaffa gosedjur? ;)

Skämt åsido kan det nog vara en bra vägledning för dom som inte kan något alls om hundar. Då kanske dom inser lite att en BC passar inte som sällskap, och en Bulldogg är ingen brukshund.. :p

jodå...

Testade och fick fram att Dansksvensk gårdshund tydligen var ok även på barn under 0-7 år.
Dock inte min egen ras Schipperke. Öhhhhum undrar jag. De schippar jag har träffat (har tre själv) är utomordentliga "barnhundar" robusta för sin storlek. Nu har jag mest träffat dansksvensk gårdshundar på utställningar och ojojoj säger jag det är betydligt mer sansat i schipperingen. Förstår inte ärligt talat på vad de har baserat sina resultat.

/pewa - med en 4åring och tre hundar som inte är lämpliga med småbarn :-)

favorit rasen dobermann passade mig inte på 5svar.. :o
och Grand Danois som jag annars tycker är en otrolgit fin ras passade mig inte på 3 svar heller :(

efter lite mer tittande finns det visst ingen ras som överräns stämemr med mig på åtta punkter :confused:
fanns sex som dock bara hade en punkt som inte stämde med mig (vilket på alla var storleken..). (jag vill inte ha pudel, norsk buhund, Mittelspitz-vad är det för någon??, Löwchen, japansk spets eller barbet-hu? vad är det för ras?)

Bl a skulle Greyhound, Irländsk varghund, Skotsk hjorthund, Grand Danois och Bullmastiff passa mig. Jag som ville att det skulle vara Leonberger, fast jag ville motionera mer än som var bra för den. Det kan man ju alltid dra ner på :D.
Provade testa om jag ville ha en stor hund och då blev det bl a Beauceron, Rottweiler och Boxer.
Jag har ju Jämthund och Petit Basset, fast de ska ju sambon ha till jakt och jag är inte intresserad av det.

Jag passar visst for vilken hund som helst.
Jag har egen erfarenhet av att vara hundagare, ar mellan 24-35 ar gammal utan barn, osv, osv, osv.

Sjalv skulle jag inte vilja ha en lat hund, eller en mindre smart hund. Jag gillar Jack Russell, border collie och liknande. Har under manga ar haft Jack Russell.

Var ganska nära med den rasen jag har nu. Svarade "fel" på en fråga och jag vet vilken det var. Annars var jag helt rätt :D

hehe, jag va med för ung... trots div. instruktörutbildningar och hund sedan min första dag här i livet... ;)

Weimaraner skulle jag inte ha, för de dög inte till eftersök... Men Grosser Münsterländern va Ok, med undantag för min ålder. Jämte, karelare och laika va också ok...

Håller med om att testet dock kan vara bra för oerfarna och okunniga. Och visst är det väl så att många småbarnsföräldrar kanske inte är så lämpliga valpköpare... De har ju kanske inte riktigt tiden, har man haft ett par hundar eller har hund är det en annan sak.

//E

Han börjar faktiskt vekna rätt ordentligt :)

Han har till och med sakt att han vill åka till en uppfödare och träffa de vuxna djuren :banana:

Konstigt test måste jag säga. Enligt testet klarar jag inte att ha hund eftersom jag är 23år men hade jag varit 24 så hade jag klarat av att ha den hund jag haft med mina föräldrar i 9,5 år. Denna hund fick vi i övrigt mycket beröm för jämt för gott uppförande och mycket bra lydnad etc. Psyke som en gud trots att den var en Groendael och ingen trodde att han var sann. Så något bra gjorde vi nog iaf... :love: :love: :love:

Hm, jag skulle tydligen ha skaffat boxer. Rottweiler var fel val för mig då jag skaffade hund eftersom jag inte haft egen hund tidigare och jag var för ung. Nu går det däremot bra att skaffa rottis och en hel hög raser till.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar