Alla som har smala nosgrimmor!

Sv: Alla som har smala nosgrimmor!

På den övre bilden är ju nosgrimman tunnare än pannbandet = kostig effekt. På den nedre bilden är tränset proportionerligt, även fast JAG tycker att nosgrimman kan flyttas upp någon centimeter.

Inga fler inlägg!
Jag ville disskutera med andra som har smala nosgrimmor om varför de har det och
Jag har en smal nosgrimma till min häst(har även en rundsydd som han passar mkt bra i..), tävlar mest dressyr. Anledningen heter att han passar bättre i det, ser bara konstig ut med bred nosgrimma på vanligt träns, däremot passar han bra i bred nosgrimma ihop med kandaret.
Vad tycker ni?

Kandar, bred nosgrimma:
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/Oliver/bild2.jpg

Bred nosgrimma på träns, fult (hjälper inte med bredare remmar på övriga tränset heller, det blir inte bra ändå...):
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/Oliver/brednosgrimma.jpg

Mellanbred nosgrimma, tyvärr bara rosettbilder:p
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/Oliver/OlivertvaBlBergen070707.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/Oliver/nosgrimma.jpg

hur det går på tävlingar osv.
Än så länge har ingen svarat på det.

Hur det går på tävlingar? Det är ju inte nosgrimman som gör ritten direkt.. Så det lär inte ha nån som helst betydelse vilken bredd nosgrimman har...

Senast ändrad:

Fårlåt för sidospåret TS.

Men varför har ni nosgrimmer på era hästar? För att det är snyggt?

Är det inte som med all annan utrustning, var sak till sitt syfte?

Förklara gärna hur ni tänker. Smalt som brett.. Nosrem eller ej.

Jag har nosgrimma för att man inte får tävla utan, och för att den hindrar hästen från att lära sig olater som att gapa.

Trns-svart.jpg

precis så ska den hästen ha det fast med innåtspännen vid bett och tyglar.

Finns det överhuvudtaget någon mer än jag som tycker att tjocka nosgrimmor är hemska?
Någon mer som har en smal?
Jag tycker verkligen att de tjocka ser hur konstiga ut som helst. Det ser ut som om man binder ihop hästen med en jätteläder rem.
Smala ser skönare ut och så ser det ut som om man klarar hästen utan att ha hur mycket som helst på den.
Blir så trött på de som har tjocka och tycker att inget annat gäller!:angel:

Jag tycker det ser lixom "vasst" ut med smala nosgrimmor, men däremot tycker jag inte det ska gå till överdrift med dom breda :) Särskilt inte om man har en häst med litet huvud...fast jag tycker det är snyggast med breda... ;)

Så här ser det ut med mina nosgrimmor när jag rider och så vill jag ha det(tycker det är snyggt)

Vanligt träns= smal nosgrimma
14106984.jpg
[/url][/IMG]

Kandar=bred nosgrimma
12881518.jpg
[/url][/IMG]

Tycker din häst var ursnygg i kandaret!:love: men inte lika snyggt med smal nosgrimma på tränset:crazy::angel:

Tack för det, å jag får nog hålla med där....Hon är snyggare i kandar, men vi dras med nosgrimman på tränset ändå....Rider mest på träns hemma å ut i skogen å där är det inte så många som ser oss. Tränsbilden är från tävling i Div 2 där vi "hoppade" in som reserv. Ute bland "folk" blir det mest kandar=)

Min häst har ett jättefint träns med ehh... mellansmal nosgrimma... Ska se om jag har någon bra bild på det...

15031495.jpg

Ja.. eh.. inte den snyggast bilden precis men om man kisar så kanske man ser min nosgrimma... eller? :angel:

(Bortse från hästen och sadeln som flyger och flänger... ;))

Finns det överhuvudtaget någon mer än jag som tycker att tjocka nosgrimmor är hemska?
Någon mer som har en smal?
Jag tycker verkligen att de tjocka ser hur konstiga ut som helst. Det ser ut som om man binder ihop hästen med en jätteläder rem.
Smala ser skönare ut och så ser det ut som om man klarar hästen utan att ha hur mycket som helst på den.
Blir så trött på de som har tjocka och tycker att inget annat gäller!:angel:
jag tycker inte om dom smala då jag vet många hästar som fått skador av dessa...

Fårlåt för sidospåret TS.

Men varför har ni nosgrimmer på era hästar? För att det är snyggt?

Är det inte som med all annan utrustning, var sak till sitt syfte?

Förklara gärna hur ni tänker. Smalt som brett.. Nosrem eller ej.

men gud....

Beror ju självklart på hästens huvud. Min häst ser väl okej ut med båda, men han har så långt huvud att den smala bara gör det hela ännu värre :crazy: man måste sätta lite bling eller detaljer på hans smala nosgrimmor, för att han ska se skaplig ut. Så jag håller mig till mitt dressyrträns.

Länkar till bilder så att ni ska få se skillnaden:

Smal

Bred

Men sötast är han ändå i pullarnosgrimma

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 685
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?