Alla som har smala nosgrimmor!

Sv: Alla som har smala nosgrimmor!

Så, nu har jag fixat lite, jag är ingen rikitg höjdare på photoshop. men jaja, jag är en glad amatör.:rofl:

Trns-svart.jpg

Trns-svart-vit.jpg

Nämen det blev ju skitbra!!! :banana:

Men gud så svårt!! Det var ju lika snyggt med fodrat som utan!! :eek:

Så nu behöver jag proffshjälp!!!

Den smala, eller breda - med eller utan foder??
:o

Vad tycker ni/du!!?!?!?!?!?!??!?!!?

*shoppa, shoppa*

Det är jättesnyggt med bred nosgrimma på dom hästar som kan ha det.Min har så litet huvud (cob) så det ser jättefult ut i bred nosgrimma. Man ser bara den och inte huvudet. drunknar liksom i den, så för min del får det bli "normala"/smala nosgrimmor

Om du ska ha vitt foder måste det vara hakar på sidostyckena! Men tyckte faktiskt att de helsvarta var snyggast..

Tack :love:!
Jo, vissa raser passar inte riktigt, håller med om tex araber skulle jag inte sätta på en riktigt bred nosgrimma, passar bättre med en åt det smalare hållet.

Nämen det blev ju skitbra!!! :banana:

Men gud så svårt!! Det var ju lika snyggt med fodrat som utan!! :eek:

Så nu behöver jag proffshjälp!!!

Den smala, eller breda - med eller utan foder??
:o

Vad tycker ni/du!!?!?!?!?!?!??!?!!?

*shoppa, shoppa*
med foder, brett!! det tycker jag!! :D

Helt svar tycker jag, så inget vitt foder. Lite bredare, kanske inte 8 cm eller så :p men ja vet inte, runt 5 kanske?

Bred nosgrimma är snyggt om resten av tränset också är brett, dvs pannband, sidostycken etc. Samma sak med smal nosgrimma. Fult tycker jag det är när nosgrimman är superbred och resten av tränset är smalt eller till och med rundsytt. Jag tycker helt enkelt det ser så oharmoniskt ut.

Den breda utan foder. Tveklöst. Jag hade dessutom gärna satt på din häst ett u-format pannband med strass till detta, det skulle verkligen klä hans vackra ansikte!:love:

Kan inte hålla med dig om att allt ska vara brett om nosgrimman är bred - då liknar det ju mer en ardenner än dressyrhäst :o (inte för dte är ngt fel på ardennrar, men ni förstår). Rundsytt tycker jag är :love: , men tur är att vi tycker olika :D.
Håller däremot med om att om nosgrimman är smal så måste resten också vara smalt!

Den breda utan foder. Tveklöst. Jag hade dessutom gärna satt på din häst ett u-format pannband med strass till detta, det skulle verkligen klä hans vackra ansikte!:love:

Förlåt, jag svarade på fel knapp, detta inlägg var riktat till Malinsky...

Smala eller breda nosgrimmor är ju en ren smaksak, med tanke på att man alltid ska få plats med åtminstone två fingrar mellan hästen och nosgrimman blir det inget tryck att tala om. Så tryckfördelning är meningslöst.

*kl*
Jämförelse samma häst med smal och bred nosgrimma:D ( OBS så är det här enbart på skoj och jag kommer inte ta illa upp om nån tycker det är kräkfult :p )

Smal:
12226732.jpg

Bred:
783757.jpg

Vad tycks? :D

Svårt att säga eftersom att hästen gör en ful min på den med smal grimma och knoppad och renputsad med bred :)

Jag förstår inte alls ditt resonemang med att Det är verkligen fördomsfullt. Antar att du egentligen vill ha en diskussion om detta o inte bara en bildtråd? (ialf så jag uppfattade ditt/dina inlägg, rätta mig om jag missuppfattat dig).

Enligt mig så tycker jag sällan att smalare ser skönare ut. Tvärtom - man kan inte ha den hur löst som helst för då glider de alltid på sniskan, o när man väl spänt på ett lagom sätt så de inte glider rundor och hästen skulle tugga stort eller gapa så ger det ett mkt högre tryck på liten smal yta än vad en bred ger. Sen upplever jag att man kan spänna en bred nosgrimma lösare än en smal utan att den glider på sned :D.
Alltså inget tjafs om att bara för att man har bred så skulle man vara en person som drog åt nosgrimman för kung o fosterland. Det jag även gillar mer med de bredare är pullbackspännet - sitter stabilt och snyggt, så den kan sitta löst och stabilare än vanlig (somkan ge skav när den glider runt), och om den behöver sitta mer åt så är det större risk att den vanliga trycker på ett mindre bra sätt(att den kanske är lite för kort osv).

Precis som för IronWill så gäller även 3cm som minst på ponny och 4 på storhäst

Detta är endast mina personliga åsikter och vi får alla tycka precis som man vill :bow:, annars hade världen varit tråkig :p! Dock ska man helst undvika fördomar om dte är möjligt :bump:

Tack!
Även om du inte tycker precis som jag så respekterar jag din åsikt eftersom att du inte skäller ut mig eller börjar med ett står FY! USCH! eller GUD SÅ HEMSKT!

Smala nosgrimmor tkr inte jag passar så bra i dressyren :crazy: men sen kan det bero på ras oxå, endel raser är mkt snyggare i smala (gillar dock inte de extremt smala som 5-10mm:eek:) men, men alla har olika smak ;)

Men jag tkr iaf att hästar med mer ädelt huvud också passar i breda nosgrimmor! Min förra ponny hade brednosgrimma och det var jättesnyggt :d men sidostyckena osv. var lite breda tyvärr, hade de var smala hade det var hur snyggt som helst!! :love: Eller vad tkr ni? :D
13547098.jpg

En sak till;), enligt mina tankar borde brednosgrimma vara behagligare för hästen då den fördelar trycket bättre och inte bara trycker på "en" punkt, och sen behöver man inte heller dra åt så mkt för att den ska sitta bra :idea:

OJ! Skrev jag 5 mm menar en halv cm.

jag håller med Victovie om tryckfördelningen på smala vs. breda nosgrimmor. alla vet ju att ju bredare något är över detso större yta fördelas trycket och desto jämnare/mindre blir det.

sen tycker jag personligen att hästar med smala nosgrimmor ser ut som riktiga skogsmullar:D och som dressyrmänniska tycker jag inte att tävlingshästar ska se ut som skogsmullar. om de sedan är skogsmullar är en helt annan sak.

Det med trycket gick upp för mig nu. Men det beror ju mycket på hur man spänner nosgrimman.
Tycker att man mer kan "fuska" med breda nosgrimmor eftersom att det inte syns när man spänner åt dem lika mycket som med en tunn.

Inga fler inlägg!
Jag vet inte hur man låser tråden men vill inte ha fler inlägg nu eftersom att nästan ingen disskuterade det jag ville.
Jag ville disskutera med andra som har smala nosgrimmor om varför de har det och hur det går på tävlingar osv.
Än så länge har ingen svarat på det.

Jag tycker det är ganska snyggt med både och! Det beror på hur hästen ser ut. En häst med krafitgt ansikte passar bäst i bred nosgrimma och en häst med nätt ansikte är finast i smal/normal.

Dock får det inte gå till överdrift, det är inte snyggt med varken en trådsmal nosgrimma eller en 5cm+ bred!

Håller med om att Briar inte var alltför vacker i minigrimman :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 685
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?