Ett enkelt sätt att prova det är att spänna nosgrimma och allt som vanligt och låta hästen äta hö. Givetvis är det skillnad när man sedan har halsen i en viss form osv, vilket gör det lättare för hästen att svälja när den "bara står och äter". Men kan hästen inte svälja höet på ett bra sätt i normal ätställning med bett och nosgrimma som man brukar ha så har man iaf en indikation på hur pass mycket plats som hästen har i munnen.Då ska jag nog prova ett lite smalare bett i samma modell från Sprenger eller Fager.
Om man googlar får man ju dock massa olika åsikter om skummande, där en del säger att ibland sväljer hästen inte saliven när den jobbar bra för att den helt enkelt fokuserar på nåt annat. Och det kan man ju faktiskt relatera till, händer ju att man själv glömmer svälja och råkar dregla lite när man är fokuserad. Åtminstone gör jag det.
Jag har haft flera hästar som inte har kunnat svälja alls med bett, ens utan nosgrimma - det var en stor anledning till att jag gick över till bettlöst.