Alla som har smala nosgrimmor!

Sv: Alla som har smala nosgrimmor!

Smala nosgrimmor tkr inte jag passar så bra i dressyren :crazy: men sen kan det bero på ras oxå, endel raser är mkt snyggare i smala (gillar dock inte de extremt smala som 5-10mm:eek:) men, men alla har olika smak ;)

Men jag tkr iaf att hästar med mer ädelt huvud också passar i breda nosgrimmor! Min förra ponny hade brednosgrimma och det var jättesnyggt :d men sidostyckena osv. var lite breda tyvärr, hade de var smala hade det var hur snyggt som helst!! :love: Eller vad tkr ni? :D
13547098.jpg

En sak till;), enligt mina tankar borde brednosgrimma vara behagligare för hästen då den fördelar trycket bättre och inte bara trycker på "en" punkt, och sen behöver man inte heller dra åt så mkt för att den ska sitta bra :idea:

vart kommer nosgrimman/tränset ifrån? super snygg nosgrimma1

Fick dt till min d-ponny, pannbandet är Knights iaf, men är inte säker på om hela tränset är dt... Men dt är iaf köpt på mässan i Gbg. Men kolla knights hemsida, har för mig att de har liknande iaf :idea:

Tyckte inte att det såg så bra ut på Briar men alla hästar passar i olika tkr jag, min ponny passar bäst i mittimellan, medans en ädelhäst inte skulle se klok ut i en väldigt bred nosgrimma (enligt mig)

Jag har nosgrimma för att man inte får tävla utan, och för att den hindrar hästen från att lära sig olater som att gapa.

Olater som att gapa?
Har aldrig förstått meningen med att snöra ihop munnen på en häst. Om den gapar så är det något som är fel, lär hästen från början att vara eftergiven i bettet istället och låt den känna på bettet.
Om du ger tillräcklig eftergift med rätt timing så lär sig en häst väldigt fort att om jag inte går emot bettet så blir jag lämnad ifred i munnen, positiv inlärning!

Kan inte förstå hur det kan vara ett måste i engelskridningen att ha nosgrimma. Enligt mig så är det ett uråldrigt sätt att tänka.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 685
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?