Alla som har smala nosgrimmor!

Sv: Alla som har smala nosgrimmor!

nej, däremot har kandaret för breda remmar annars. det ska vara smala sidostycken etc och bred nosgrimma. ;)

Breda är snyggast!
dock har jag många tunna också men tycker fortfarande breda är snyggast o kommer alltid tycka det.

dock tex på araber o så med nätta huvuden så är smalt väldigt snyggt

Synd att den breda nosgrimman sitter så långt ner och sidostyckena är så breda, annars hade han varit supersnygg i det breda :d

Jag förstår inte alls ditt resonemang med att
Det ser ut som om man binder ihop hästen med en jätteläder rem.
Det är verkligen fördomsfullt. Antar att du egentligen vill ha en diskussion om detta o inte bara en bildtråd? (ialf så jag uppfattade ditt/dina inlägg, rätta mig om jag missuppfattat dig).

Smala ser skönare ut och så ser det ut som om man klarar hästen utan att ha hur mycket som helst på den.
Blir så trött på de som har tjocka och tycker att inget annat gäller!
Enligt mig så tycker jag sällan att smalare ser skönare ut. Tvärtom - man kan inte ha den hur löst som helst för då glider de alltid på sniskan, o när man väl spänt på ett lagom sätt så de inte glider rundor och hästen skulle tugga stort eller gapa så ger det ett mkt högre tryck på liten smal yta än vad en bred ger. Sen upplever jag att man kan spänna en bred nosgrimma lösare än en smal utan att den glider på sned :D.
Alltså inget tjafs om att bara för att man har bred så skulle man vara en person som drog åt nosgrimman för kung o fosterland. Det jag även gillar mer med de bredare är pullbackspännet - sitter stabilt och snyggt, så den kan sitta löst och stabilare än vanlig (somkan ge skav när den glider runt), och om den behöver sitta mer åt så är det större risk att den vanliga trycker på ett mindre bra sätt(att den kanske är lite för kort osv).

Precis som för IronWill så gäller även 3cm som minst på ponny och 4 på storhäst

Detta är endast mina personliga åsikter och vi får alla tycka precis som man vill :bow:, annars hade världen varit tråkig :p! Dock ska man helst undvika fördomar om dte är möjligt :bump:

Så här ser Frida ut i smalt (vet ej hur smalt, ville bara testa o se hur hon såg ut i smalt resp. brett :D )
sommar308.jpg

3cm
Kandarstngar048.jpg

4cm
Brett - 5,5cm:love:

Frida är sjukt fin i den bredaste nosgrimman! :love:

Hennes huvud blir mindre och mindre för var bild du visar.

Men sen kan jag hålla med TS om att det finns vissa raser som inte gör sig bra i de riktigt breda nosgrimmorna. För kroppen i övrigt spelar stor roll tycker jag. På en ardenner skulle jag tex välja en lite mittemellan storlek.

På en welsh cob skulle inte jag heller sätta en 4-5 cm nosgrimma (tror jag, beror på häst). Jag skulle nog som regel nöja mig med 3 cm och framför allt, och det viktigaste, välja en platt. Står det ut för mkt så förstärker det intrycket av att bli klumpigt på ett lite tyngre huvud.

Så TS, jag håller med dig till viss del. Men till dressyriga halvblod tycker jag i princip alltid att det skall vara en bred.

Jag lägger mig mitt emellan. Jag tycker breda nosgrimmor är snyggt på en häst med relativt stort eller kraftigt huvud. En häst med ädelt, nätt huvud är finare i smalare remmar.
/Biggan som har både breda och smala nosgrimmor

Jag tycker det är snyggt med både smala och breda nosgrimmor! Beror på hur grov hästen är. Min arab tvivlar jag på att hon skulle passa i bred nosgrimma så till henne har jag en smal:bow: Men det beror helt på hästens huvud(även fast jag faktiskt tyckte att Briar passade väldigt bra i smal nosgrimma(fast den satt lite långt upp^^)

Har inte så bra bilder:angel:

Smala nosgrimmor tkr inte jag passar så bra i dressyren :crazy: men sen kan det bero på ras oxå, endel raser är mkt snyggare i smala (gillar dock inte de extremt smala som 5-10mm:eek:) men, men alla har olika smak ;)

Men jag tkr iaf att hästar med mer ädelt huvud också passar i breda nosgrimmor! Min förra ponny hade brednosgrimma och det var jättesnyggt :d men sidostyckena osv. var lite breda tyvärr, hade de var smala hade det var hur snyggt som helst!! :love: Eller vad tkr ni? :D
13547098.jpg

En sak till;), enligt mina tankar borde brednosgrimma vara behagligare för hästen då den fördelar trycket bättre och inte bara trycker på "en" punkt, och sen behöver man inte heller dra åt så mkt för att den ska sitta bra :idea:

Men gud vilket tjat.. :crazy: jag tycker att lagom är bäst. På t.ex. Briar är det snyggt med en bredare nosgrimma (dvs. den han brukar ha på sitt passier kandar), på en arab med nätt litet huvud skulle jag inte tycka att det är något snyggt utan där passar det bättre med en smalare variant tycker jag. Sedan kommer åsikterna alltid gå i sär och jag anser att var och en får tycka som de själva vill..

Tyckte din ponny passade bra i bred nosgrimma, men tvivlar fortfarande på att Ella skulle göra det:crazy: Sen har hon så vackert huvud, och det vill jag inte dölja under en stor nosgrimma heller:D

En sak till;), enligt mina tankar borde brednosgrimma vara behagligare för hästen då den fördelar trycket bättre och inte bara trycker på "en" punkt, och sen behöver man inte heller dra åt så mkt för att den ska sitta bra :idea:

Men alltså, det blir väl inget större tryck på nosryggen om man har nosgrimma, eller? Om man inte drar åt den dvs... Jag spänner min jättelöst(får in ungefär tre fingrar emellan, syns dock inte så bra på bilderna). Hur blir det då tryck från nosgrimman? Eller gäller det bara när man har achen/remont? *är lite trögfattad ibland*:angel:

om hästen gapar, gäspar, tuggar eller på annat sätt öppnar munnen så blir det tryck runt nosen. och då lär det vara betydligt skönare med en bred och mjukt vadderad nosgrimma än en hård trådsmal en!

Tack :D Din häst skulle nog inte ha nån såndär 5cm nosgrimma men kanske 3cm skulle vara fint :idea:

Centaur skrev bra så läs det om vad hon skrev om nosgrimman ;)

Okej, ja om ni hittar nån svart 3 cm nosgrimma så kan ni ju tipsa mig:bow: Kan ju vara värt att pröva iaf!

Centaur: Tack för förklaringen:D

Jag har själv CH exelsior från hööks, den nosgrimman är ca 3cm inte så särskilt bred iaf, och spännen i nacken så det är stilrent kostar 299kr, dock inte världens kvalité. Men dt kanske skulle va nått? :idea:

jag håller med Victovie om tryckfördelningen på smala vs. breda nosgrimmor. alla vet ju att ju bredare något är över detso större yta fördelas trycket och desto jämnare/mindre blir det.

sen tycker jag personligen att hästar med smala nosgrimmor ser ut som riktiga skogsmullar:D och som dressyrmänniska tycker jag inte att tävlingshästar ska se ut som skogsmullar. om de sedan är skogsmullar är en helt annan sak.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 685
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar