Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Nu pratar ni äggskor o långa traktarmar. varför inte börja med vad som är normalt:confused:

De bilder som uteblivit här..... men som finns i andra trådar visar på skodda hästar som enligt proffsen här har för korta skor. Var går er gräns för att kalla dem långa?

Hur menar du att genomtrampet blir för stort när man via klackar eller annat påfund fått trakten till en normalhöjd gentemot tån. Att det blir försämrat glidmoment o nötning av trakten av kilsulor är ju ngt annat.

Om hoven är framför hästen så torde det vara illa t o m av att bara stå still.

Jag söker den korta tån o en normalhög trakt... till den tån.:grin:

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag är fullt medveten om de negativa effekterna.
Meningen med flytsula / hovkudde var just att "lura" strålen till att arbeta genom att fylla ut utrymmet mellan stråle och spång så att strålen får mothåll.

Att ringskon så kraftigt skulle bromsa upp glidmomemtet för en dressyrhäst på ett ridbaneunderlag i det tempo och form en dressyrhäst arbetar i köper jag inte.
Även här om så skulle vara fallet har flytsulan eliminerat den risken genom att fylla upp hela utrymmet upp till skons och spångens kant.
Och det var just dressyrhästar som exemplet handlade om.

Däremot tror jag fullt och fast på att ringskon hindrar hovens bakre del från att sjunka så mycket i underlaget vilket i sin tur underlättar inte minst för knäna på en häst som arbetar mycket samlad.

Jag skor inte särskilt många hästar med ringskor men det kan vara ett utmärkt alternativ ibland, om man bara är medveten om och försöker eliminera de negativa effekterna så mycket som möjligt.
Ja nog blir det lite som med snöskor på- avlastar:angel:

När du pratar om flytsula så antar jag att du menar på en häst som har t.ex svaga trakter av en eller annan orsak- eller?

Nähä. du vill att strålen ska arbeta mer....min stora häst har ju stora strålar o kort tå. De trycks även neråt- iallafall bak vilket jag ser tydligt när jag tömkör på grusväg i skritt. I trav o galopp hinne jag tyvärr inte med att se;). men troligen blir det meer.

Jag trodde att jag skrev just det ;)

Det var in upp-bakning, vissa vill påstå att den kan låsa upp hoven.

Skoning i sin helhet är ett nödvandig ont, man för acceptera vissa nakdelar när hoven krävs special skoning för att gjöra hästen brukbar.

Klumpighet...Dom lätta aluminun trav ring sko är val beprovad.
10mm sko var standard före i tiden och hästerna hade ingen problem att uttföra ett god dags verk.

Lite kuriosa.

Englands Utophia hade synbart långa traktarmar bak alldeles nyss o det rids INTE på 50 cm djupt spån.

En mkt dyrbar häst som troligen skos av en av GB´s bästa hovisar.

Lite kuriosa.

Englands Utophia hade synbart långa traktarmar bak alldeles nyss o det rids INTE på 50 cm djupt spån.

En mkt dyrbar häst som troligen skos av en av GB´s bästa hovisar.

Och vad garanterar det??

Läste du inte om silverSaras erfarenhet av engelska hovslagare,,

Bara som lite kuriosa,, noterade du Utophia:s exteriör och främst då det nedre benets extriör.

Du som verkar kunna det här....

Är det inte så att om inte tåvinkeln är skaplig så funkar det inte med ringsko eller långa traktarmar på en liggande trakt?

att tån o trakten har lite av samma vinkel. För lutande o då är båda även för långa- framskjutna.

Ja nog blir det lite som med snöskor på- avlastar:angel:

När du pratar om flytsula så antar jag att du menar på en häst som har t.ex svaga trakter av en eller annan orsak- eller?

Nähä. du vill att strålen ska arbeta mer....min stora häst har ju stora strålar o kort tå. De trycks även neråt- iallafall bak vilket jag ser tydligt när jag tömkör

Nja det är snarare så att man försöker manipulera en felaktig hovmekanism.

Jag vill än en gång klargöra att det inte finns en universallösning utan grunden i alla åtgärder är en korrekt verkning. Om det inte är tillräckligt får man komplettera med ett passande beslag. Vad man väljer bestämmer individen som skall ha det.

Jag ska försöka förklara det med hjälp av några exempel hur jag menar att man ändrar hovmekanismen.

Om vi börjar med en häst som är kraftigt understucken med stora strålar och där trakterna dessutom har rullat in sig över hörnstöden.
Hästen är halt och den släcker hältan i bakre delen av hoven.

Strålen är överbelastad och får ta upp den primära belastningen. Strålen pressas upp i hoven och drar på så sätt med sig trakterna upp och på grund av detta är inte trakterna bara understuckna utan även inrullade på båda sidor om strålen. Hornrören är kraftigt böjda.

Dessa skadade trakter måste verkas ner och tillbaka för att sluta vid strålen bredaste punkt.
Problemet är då att strålen blir än mer överbelastad och detta måste man förhindra med hjälp av beslaget.
Jag väljer en rak heartbarsko för att ge strålen stöd, absolut inte tryck!
För att få på denna sko utan att trycka strålen upp i hoven med beslaget är jag tvungen att kila upp den ner verkade trakten. På så sätt får man upp strålen från marken och ett mellanrum mellan beslaget och strålen.
Problemet är då eftersom man lyft strålen från marken och flyttat tyngdpunkten bakåt i hoven även ökat belastningen på hovens bakre del.
Strålen söker mothåll av underlaget och drar med sig sulans välvning neråt, detta kan bli för mycket för en redan ansträngd hov.
Detta kompenseras med flytsula där man fyller upp hela mellanrummet mellan skon och hoven upp till skons kant.
Strålen och sulan får alltså ett mothåll av mjuk silikon och där silikonen i sin tur supportas av heartbaren.
Och i den bästa av världar är hästen givetvis ohalt vid återbesöket.

Efter en till två skoningar brukar man kunna stryka kilarna och efter ytterligare några skoningar även heartbaren.
Då är man på god väg tillbaka mot en fungerande häst på vanliga beslag vilket alltid är önskvärt.

Det blev bara ett exempel men långt…….

Svårt att förklara det bättre kortare. Det man kanske skulle tillägga är att man i grunden söker ge ett mekaniskt understöd för hovbenets rörelse i hornkapseln.

Och vad garanterar det??

Läste du inte om silverSaras erfarenhet av engelska hovslagare,,

Bara som lite kuriosa,, noterade du Utophia:s exteriör och främst då det nedre benets extriör.
Att hästen kan gå ett OS bra:love:
Vad sa Sara?

Hon kanske utgår från tyska hovisar...

Nja det är snarare så att man försöker manipulera en felaktig hovmekanism.

Jag vill än en gång klargöra att det inte finns en universallösning utan grunden i alla åtgärder är en korrekt verkning. Om det inte är tillräckligt får man komplettera med ett passande beslag. Vad man väljer bestämmer individen som skall ha det.

Jag ska försöka förklara det med hjälp av några exempel hur jag menar att man ändrar hovmekanismen.

Om vi börjar med en häst som är kraftigt understucken med stora strålar och där trakterna dessutom har rullat in sig över hörnstöden.
Hästen är halt och den släcker hältan i bakre delen av hoven.

Strålen är överbelastad och får ta upp den primära belastningen. Strålen pressas upp i hoven och drar på så sätt med sig trakterna upp och på grund av detta är inte trakterna bara understuckna utan även inrullade på båda sidor om strålen. Hornrören är kraftigt böjda.

Dessa skadade trakter måste verkas ner och tillbaka för att sluta vid strålen bredaste punkt.
Problemet är då att strålen blir än mer överbelastad och detta måste man förhindra med hjälp av beslaget.
Jag väljer en rak heartbarsko för att ge strålen stöd, absolut inte tryck!
För att få på denna sko utan att trycka strålen upp i hoven med beslaget är jag tvungen att kila upp den ner verkade trakten. På så sätt får man upp strålen från marken och ett mellanrum mellan beslaget och strålen.
Problemet är då eftersom man lyft strålen från marken och flyttat tyngdpunkten bakåt i hoven även ökat belastningen på hovens bakre del.
Strålen söker mothåll av underlaget och drar med sig sulans välvning neråt, detta kan bli för mycket för en redan ansträngd hov.
Detta kompenseras med flytsula där man fyller upp hela mellanrummet mellan skon och hoven upp till skons kant.
Strålen och sulan får alltså ett mothåll av mjuk silikon och där silikonen i sin tur supportas av heartbaren.
Och i den bästa av världar är hästen givetvis ohalt vid återbesöket.

Efter en till två skoningar brukar man kunna stryka kilarna och efter ytterligare några skoningar även heartbaren.
Då är man på god väg tillbaka mot en fungerande häst på vanliga beslag vilket alltid är önskvärt.

Men om hästens trakter inte är lagda eller mosade- bara höga i lite för liggande kontra tån?

eller när tån är för liggande- som det ser ut här- med antingen en för låg trakt eller en lång o understucken. De ser likadana eller värre ut hela tiden.

Hästen med rena bockhovarna har en c-ponny sko 0 troligen. Bak har sidokappor o hoven nertill vid skon är smalare än kronranden. En ganska stor häst. Skos av samme hovis. Halva hoven hänger "i luften"

Att hästen kan gå ett OS bra:love:
Vad sa Sara?

Hon kanske utgår från tyska hovisar...

Ja förmodligen så va det det dolda budskapet..

Sara sa att blöjor kan man aldrig få för många av och man vet aldrig när hos vem dom akut kan komma till användning på..

Kanske något för dom vetgiriga att ta del av??

Är det inte så att om inte tåvinkeln är skaplig så funkar det inte med ringsko eller långa traktarmar på en liggande trakt?

att tån o trakten har lite av samma vinkel. För lutande o då är båda även för långa- framskjutna.

Du måste förstå att det inte finns någon generell lösning men rent generellt så anses det optimala understödet från en öppen skos traktarmar sluta i exakt vertikal linje sett från baksidan av ballarna.

Själva hovens belastningsförhållande går även att avläsa utifrån nedre benet och främst då kotans exeriöra förutsättningar. Lång liggande kota leder generellt till låga trakter och mer eller mindre bakåtbruten tåaxel. Kort upprätad kota leder till det motsatta.

Nu talar jag om friska hästars förutsättningar,, har vi ovanpå allt en häst som genom trauma åsamkat sig en kronisk skada så kan t.o.m. en lång liggande kota med en kronisk skada i benets bakre strukturer lede till kronisk bockhov som uppvisar extrema onormala belstningsförhållanden mellan trakt/tå.

Så jag förstår fortfarande inte själva grundfrågan från din sida och vad det igentligen är du söker svar på.

Min ringa erfarenhet har lärt mig att det går inte att generallisera lika lite som att ditt eller datt inte innebär några garantier.

Allt annan vore helt omänskligt att begära.

Du måste förstå att det inte finns någon generell lösning men rent generellt så anses det optimala understödet från en öppen skos traktarmar sluta i exakt vertikal linje sett från baksidan av ballarna.

Själva hovens belastningsförhållande går även att avläsa utifrån nedre benet och främst då kotans exeriöra förutsättningar. Lång liggande kota leder generellt till låga trakter och mer eller mindre bakåtbruten tåaxel. Kort upprätad kota leder till det motsatta.

Nu talar jag om friska hästars förutsättningar,, har vi ovanpå allt en häst som genom trauma åsamkat sig en kronisk skada så kan t.o.m. en lång liggande kota med en kronisk skada i benets bakre strukturer lede till kronisk bockhov som uppvisar extrema onormala belstningsförhållanden mellan trakt/tå.

Så jag förstår fortfarande inte själva grundfrågan från din sida och vad det igentligen är du söker svar på.

Min ringa erfarenhet har lärt mig att det går inte att generallisera lika lite som att ditt eller datt inte innebär några garantier.

Allt annan vore helt omänskligt att begära.
Det finns inte en häst som skos såsom det jag fetstiltat.

Då går i princip varje hovis ifrån praxis- för vems skull?
Så jo. Jag tror att det åsamkas mkt skador på hästarna pga detta.

Vi kan hålla oss till friska hästar.

Det du skriver är vad jag menar som långa traktarmar. allas värderingar o vad som är normala företéelser är högst subjektiva- varav jag har försökt att få svar på vad som är långa traktarmar o inte fått ngt svar.

Jag skulle tippa att det inte behövs alls så mkt på en välverkad häst som skos bra o inte heller på en mkt understucken då skon skulle skjuta ut 3-4 cm bakåt.

För några år sedan när det var en liknande tråd var de flesta hovisars kommentar att man måste ta ner trakten o börja om. Jag tror inte på det heller då den fortfarande är i bakvikt o det kommer att upprepa sig- ekorrhjulet.

du måste ju få rätt vinkel på hela hoven- balans över hovleden för att ngn förbättring ska kunna ske.- säger jag ,... som inte fattar något.:grin:

du måste ju få rätt vinkel på hela hoven- balans över hovleden för att ngn förbättring ska kunna ske.- säger jag ,... som inte fattar något.:grin:

Nu börjar du diskuttera som barfotatalibanerna,, är bara hoven i balance så är hela hästen i balance.

Mitt råd är att du går tebax till gå... som jag långt tidigare försökt poängtera,, försök att inte vara så trångsynt. utan se till helheten.

Jag vet inte varifrån jag fått denna känsla men just nu förefaller det som att kvantitet går föra kvalite och vad det beror på kan bara du själv svara på.

Själv kan jag bara svara på att jag inte finner någon mening med att fortsätta resonemanget på "marknivå". :crazy:

Belastningen över hovleden kommer både ovanifrån av exteriören samt underifrån av underlaget.

Du kommer inte med ngt informativt alls, o istället bara väntar på att få dompa till en. Du svarar inte på en enda fråga o nu är vi på sidan....7

Vem är det som ska vara experten:crazy:

Jag förstår att du å ena sidan vill anklaga hästägare för att vara fullkomligt inkompetenta å andra sidan så vill du inte lära dem. Ja man ska vara nöjd med vilken skoning/ verkning som helst för att sen få stå till svars för när hästen kanske far illa.

VAT svarar sakligt o inte fördummande. en eloge till denne:bow:

Belastningen över hovleden kommer både ovanifrån av exteriören samt underifrån av underlaget.

Du kommer inte med ngt informativt alls, o istället bara väntar på att få dompa till en. Du svarar inte på en enda fråga o nu är vi på sidan....7

Jag tycker att det kan vara svårt att förstå ibland.
Men stämmer verkligen det jag citerar med kursiv text? Dvs att belastningen kommer både underifrån och ovanifrån? Jag skulle tycka att dessa två krafter tar ut varandra. Kraften underifrån är väl en normalkraft som motverkar kraften från hästens tyngd?

i övrigt håller jag med dig, trist med de som inte bidrar till ngt vettigt i en tråd.

Jo men där är ju verkningen o även skon av vikt o så har vi underlaget. ett hårt, ett mjukt, djupt osv.
Ett mjukt / eftergivande utjämnar ju kraften. Om vi bara tar en skodd häst i olika stadier i skoningsintervallet så iom att tån hela tiden ter sig växa mest blir ju även belastningen olika i v. 1 o v. 6. Då är ju skon som avlastning viktigt. Om den haft ngt att växa i eller vuxit ur.

Är du med på hur jag tänker:angel: Om en häst skos väl bör det vara allra bästa v. 1 o sen inte såå stor skillnad.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka