Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Bar shoes, especially egg bar shoes, are very popular in sport horses. Bar shoes if fitted properly will stabilize a weak hoof capsule and increase the ground surface in all applications. Caution should be used when applying egg bar shoes to horses with damaged or under run heels. The shoe is usually fitted long extending to the bulbs of the heels with the misguided thought that they will support the heels. In reality, egg bar shoes will create a moment exerted on the damaged heels creating pressure and consequently stopping growth. If bar shoes are indicated or desired, the author prefers straight bar shoes that when fitted properly, follow the contour of the hoof capsule and extend a few millimeters beyond the base of the frog (Fig. 9). Egg bar shoes or any bar shoes will increase concussion forces on a hard surface but may decrease these forces on a deformable surface by providing a flotation effect where as the increased ground surface of the bar does not allow the heel to readily sink into the ground.
från
equipodiatry.com/article_proper_physiological_horseshoeing.htm
PL

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

OK. vi säger väl som Lilla Skutt att det mestadels beror på allt annat än hovisen. Jäkligt bekvämt, fast ni ser hur illa många av dagens hästar ser ut i sina hovar.

.
Läs vad jag skrivet istället..
Jag är datorlös för tillfället(kattunge tuggat sönder kabel..:oSå jag e bara här på lånad dator en kort stund..)
Jag har väl verkligen inte påstått att allt annat än hovisen är fel ,tvärtom försökt få med alla aspekter och påverkan som kan påverka att det blir tex understucken trakt..
Jag kan väl inte ta skulden för alla dåligt skodda hästar?Jag är den siste att försvara dåliga hovslagare!
Jag vill bara tillägga att fler saker påverkar..Som jag sa vad ska vi diskutera i denna tråd?
Dåliga hovslagare och utbildning?(jag håller med det är inte kul att se dåligt skodda hästar..jag har massor av före och efter bilder jag kan lägga in om man blir trevligt bemött och inte spydigt..)

Eller ska vi diskutera understuckna trakter och hur man löser det?

Vanligaste orsaken till understuckna trakter är för långa skoperioder och dåliga hovslagare,MEN en häst kan ha en duktig hovis som verkar hästen i balans men hästen växer ur balans pga olika orsaker.
Är det alltid hovis fel då?
Det finns inga regler utan undantag!
Därför måste man ha helhetssyn,vilket tyvärr inte tas med i nån utbildning vad jag vet.

Jag håller med det går lätt att förstöra en hästs hovar ,tar mkt längre tid att bygga upp en förstörd hov igen .Och generellt skos hästar med fördåligt understöd/för små skor.

Men även här finns undantag,alla kan inte skos som idealet.
Man skor inte alla hästar likadant och lägger ringskor på alla problemhovar.
Det hör till Antikrundan och jag vill att vi som hovslagare och hästägare och veterinärer skall se hästindividen och fatta att det är hur den svarar på våra åtgärder som är det viktiga,inte vad folk tror eller tycker är bekvämt.

Jag skrev att jag är helt med på diverse medverkande faktorer o även hästägaren. Men om vi tar som i Lady Vips fall där man blir tystad av hovisen som påstår att skoningen är bra o balanserad för individen o att allt kommer att rätta till sig.:crazy:

Om man som du kan visa för o efterbilder på en FÖRBÄTTRING är ju saken biff.

I mitt fall hade hovis inte tid att sko om så ofta som jag ville. Jag tog av skorna efter 5 v då det var illa o red då givetvis inte. Kul när man hade anmält sig till tävlingar.

Det SÅG bra ut vid nyskoning, men det kunde inte ha varit optimalt då hästens hovar förskjöts framåt- hela tiden. Alltså inte för individen. Den fick 4 or som liten, men efter tappsko som jag då inte satte på själv fick den 3or för gott- bara för att den tappade- inte för att hoven var trasig..
Det var då min kunniga väninna som påtalade att skon var för kort.

nu har den 5or. Det är ju stor skillnad på en yster unghäst som far runt utan koll på benen än en äldre.

Jag skulle vara ytterst tacksam om du ville lägga ner lite möda på att visa oss, men hittills har inget sagts/ visats

Senast ändrad:

från
equipodiatry.com/article_proper_physiological_horseshoeing.htm
PL

Thank you Peter :bow:
Det stämmer som artiklen säjer, man vill unvika tryck på ballorna som kan hända om trakterna är valdig nerbruten/understuket. Där kan ett ståltrycksko vara bra.
Lar Erik Magnesson´s Hovbeslag med smid master Tore Svedberg guide av dom olika sko typ till sjukbeslag kan vara till hjälp.

Jag skrev att jag är helt med på diverse medverkande faktorer o även hästägaren. Men om vi tar som i Lady Vips fall där man blir tystad av hovisen som påstår att skoningen är bra o balanserad för individen o att allt kommer att rätta till sig.:crazy:

Om man som du kan visa för o efterbilder på en FÖRBÄTTRING är ju saken biff.

I mitt fall hade hovis inte tid att sko om så ofta som jag ville. Jag tog av skorna efter 5 v då det var illa o red då givetvis inte. Kul när man hade anmält sig till tävlingar.

Det SÅG bra ut vid nyskoning, men det kunde inte ha varit optimalt då hästens hovar förskjöts framåt- hela tiden. Alltså inte för individen. Den fick 4 or som liten, men efter tappsko som jag då inte satte på själv fick den 3or för gott- bara för att den tappade- inte för att hoven var trasig..
Det var då min kunniga väninna som påtalade att skon var för kort.

nu har den 5or. Det är ju stor skillnad på en yster unghäst som far runt utan koll på benen än en äldre.

Jag skulle vara ytterst tacksam om du ville lägga ner lite möda på att visa oss, men hittills har inget sagts/ visats
Jag förstår ditt dilemma,har själv varit hästägare och sett bägge sidor .
Få se om min dator går få igång framöver,sen måste jag fatta hur man lägger in bilder på detta forum ,verkar lite bökigt..suck.
Jag sitter inte vid datorn dygnet runt,men skulle gärna bidra med bilder .Jag ska göra ett tappert försök när tid finns .

Men några ringskor lär ni inte få se:rofl:

En klok Lille Skutt vi har här på forumet:)

Och jag sitter här med mina bilder i JPG format men lyckas inte klura ut hur jag ska få in dem här (trodde att det var en simpel sak men icke för mig tydligen). Någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur i h-ndan man gör? Och jag har 4-5 bilder som jag skulle vilja ha in i samma inlägg om det går.
Åh vad snällt å kalla mig klok,nån som fattar vad skriver(hoppas jag he he)
Kanske även Bukefalos hör till Antikrundan:rofl:
Kanske inte vi som e korkade utan forumet krångligt att lägga in bilder på:o:angel:

Så du tycker att alla dessa dåliga skoningar beror på ryttaren- inte alls att det kan vara motsatsen- dålig verkning /skoning?

Är det så så spelar väl skoningarna ingen som helst roll för hästens välbefinnande.

Jag trodde att myten ingen hov- ingen häst uppkom av erfarenheter o därav vikten.

Det är helt enkelt så här.

En mycket skicklig hovslagare kan under lång tid hålla en häst med dåliga förutsättningar och som rids av en dålig ryttare i bra skick!

En medelmåttig hovslagare kör snabbt kombinationen av en dålig häst dålig ryttare i botten men orsakar inga eller få skador på kombinationen häst med bra förutsättningar bra ryttare!

En dålig hovslagare kommer för eller senare att orsaka skador även på kombinationen häst med mycket bra förutsättningar mycket bra ryttare!

Men några ringskor lär ni inte få se:rofl:

Jag förstår inte varför man skall begränsa sig genom att kategoriskt bränna
ett beslag.

För min del ligger utmaningen i att få en häst att fungera utifrån dess användningsområde och förutsättningar!

En ringsko kan tex, vid behov, vara ett utmärkt beslag på bakhovarna på en dressyrhäst i de högre klasserna. Inte minst för att få mer bärighet och förhindra nedsjunkning vid extrem samling tex vid piruetter.

Jag förstår inte varför man skall begränsa sig genom att kategoriskt bränna
ett beslag.

För min del ligger utmaningen i att få en häst att fungera utifrån dess användningsområde och förutsättningar!

En ringsko kan tex, vid behov, vara ett utmärkt beslag på bakhovarna på en dressyrhäst i de högre klasserna. Inte minst för att få mer bärighet och förhindra nedsjunkning vid extrem samling tex vid piruetter.

Jag förstår inte hur du kan påstå att Lilla Skutt kategoriskt "bränner" ett beslag.

Jag förstår heller inte hur du resonerar när du tror att en ringsko/äggbar ska leda till bättre bärighet eftersom den enbart belastar hovens bärrand, lägger ytterligare belastning för dom redan överbelastade trakterna och bäst av allt.. hämmar hovmekanismen genom att hindra strålens naturliga mekanik.

Tror du verkligen att en liten sketen spång med 25mm bredd och max 10 mm i tjocklek ska klara av öka bärigheten i en halv meter djup spånbädd där varje bakhovs belastning mot underlaget i dom 3 P:na ligger på en maximal belastningsfas under en microsecund på drygt 1.8 TON.!!

Jag är helt övertygad om att Lilla Skutt versig är begränsad eller notoriskt bränner varesig det ena eller det andra beslaget.

Jag vet att Lilla Skutt sett det mesta och talar utifrån kunskap och erfarehet.

Jag brukar ofta själv fundera på varför jag kan notera en negativ utveckling i hovarna och vad det kan bero på.

Något måste ju vara totalfel när man från föregående skoning noterar att hovens form blir längre och smalare.

Det först tecknet på att hovmekanismen inte fungerar "tillfredställande" är när man ser en hovform som är länge än bred.

Jag blir alltid lika illa berörd när man noterar att vissa utförare uppvisar ett smalt seende i stället för att bredda sin kunskap.

Jag förstår heller inte hur du resonerar när du tror att en ringsko/äggbar ska leda till bättre bärighet eftersom den enbart belastar hovens bärrand, lägger ytterligare belastning för dom redan överbelastade trakterna och bäst av allt.. hämmar hovmekanismen genom att hindra strålens naturliga mekanik.

Jag är helt övertygad om att Lilla Skutt versig är begränsad eller notorisk
Jag brukar ofta själv fundera på varför jag kan notera en negativ utveckling i hovarna och vad det kan bero på.

Om du nu har gått fortbildningen som du påstår. Så fick du lära dig att bredda en traktarm genom att dra en extra fals och samtidigt göra den andra traktarmen smalare. Denna breddning handlade om några mm och syftet var att skapa mer bärighet på den breddade sidan gentemot underlaget samtidigt som den andra sidan skulle sjunka ner i underlaget som en extra hjälp på en hov där verkningen inte var tillräklig för att uppnå en medial-lateral balans.

Förespråkaren av detta var en av de veterinärer du tidigare höjde till skyarna och där du nu menar att det inte har någon effekt!

Det är väl ganska självklart att man inte fortsätter sko en häst på ett sätt när man ser att det har negativ effekt men jag är däremot inte främmande till att göra vad som krävs för att köpa ett par år till för en tex 15-årig högpresterande häst!
Inte heller att tillfälligt sko en ansträngd häst på ett sätt för att efter ett tag återgå till en normalskoning.

Detta sätt att jobba fungerar utmärkt för mig och så även samarbetet med de veterinärer och hästägare jag arbetar med.

Vidare är mitt seende långt ifrån smalt utan grundar sig i kunskaper som jag har lärt mig av kunniga veterinärer och hovslagare i Sverige och flera Europeiska hovslagarkongresser med framstående föreläsare och praktiska workshops!
Jag har mer att lära och just därför fortsätter jag regelbundet att åka på sådana evenemang för att fortsätta utvecklas.

Jag tycker du skall sluta tramsa och försöka hålla dig på en hyfsad nivå. Då kan nog denna tråd förbli intressant.

Delvis Kl

jag har svårt att se att endast ett beslag skulle göra susen.

Troligen är verkningen det som gör skillnad:banana:

Kom igen nu...

Nej ett beslag skulle mycket väl kunna hjälpa, te x har jag en häst som gärna växer mycket snabbare i tån än trakt. Han skulle kunna få understuckna trakter mycket fort om inte jag hade hjälp av en bra hovis, i det fallet har han haft classic roller i korta perioder mest i uppfostrande syfte mellan det så går han med helt normal sko.

Nej ett beslag skulle mycket väl kunna hjälpa, te x har jag en häst som gärna växer mycket snabbare i tån än trakt. Han skulle kunna få understuckna trakter mycket fort om inte jag hade hjälp av en bra hovis, i det fallet har han haft classic roller i korta perioder mest i uppfostrande syfte mellan det så går han med helt normal sko.

Iblan undrar jag varför man inte börjar med att ställa sig själv frågan, varför har jag denna obalans i hovtillväxten som för mig är synlig??

Jag har sedan en viss tid fått förståelse för att ett tidigare sammarbete avslutades med motiveringen att det belaget finns inte som är mera läkande än ett samarbete.

Ridning eller hur hästen är skapt?
Om du hade försökt traggla dig igenom min mekaniklänk så hade du fått ett förslag till varför hovarna på många hästar vill flyta ut mer på utsidan.
Synd när ngn som verkar vara en duktig hantverkare bara har tre gurus o tror att världen utanför dessa inte finns o dessutom aldrig delar med sig av sin kunskap utan bara skryter om den.
PL

Hoven växer i samma takt i sin helhet! Titta på Lady_Vip´s "Hur ser den utt" tråd, bild vissa foder ränds avstånd från kronränd är lika på främ som bak.
Det är själva "förslitning" på träkten som gjöra att man säjer "hästen är lång i tå".

Det låter lovande, eftersom det har minskat sedan han blev ridhäst. Det var betydligt värre när han var yngre och innan han blev riden.

Bra att du har en hovslager som vet hur en hov växer och fungera.

Tror du verkligen att en liten sketen spång med 25mm bredd och max 10 mm i tjocklek ska klara av öka bärigheten i en halv meter djup spånbädd där varje bakhovs belastning mot underlaget i dom 3 P:na ligger på en maximal belastningsfas under en microsecund på drygt 1.8 TON.!!
Vad jag vet så rider ingen på en halvmeter djupt spån o då har inte strålen så mkt mottryck iallafall.

Vad är det du säger fast du bara kontrar med motfrågor som Lia i bästa fall.

Att en traktarm som inte är längre än hästens hov inte ens hjälper på en häst med bra vinkel o schyssta trakter:confused: Ska de inte ha ngt understöd utan utfyllnad i sulan:confused:

Jag kommer ihåg när jag tyckte att Just Mickey hade för stora vida hovar o du tryckte till mig med att den var naturlig vid. Den såg nästan ut som en TWH.

skodde du den?
Varför fanns den på tävlingsbanan så kort tid? Den kan givetvis fått vilken skada som helst o jag bara undrar om det KUNDE ha ngt med saken att göra..

Jag kan fråga själv förvisso.;)

Hoven växer i samma takt i sin helhet! Titta på Lady_Vip´s "Hur ser den utt" tråd, bild vissa foder ränds avstånd från kronränd är lika på främ som bak.
Det är själva "förslitning" på träkten som gjöra att man säjer "hästen är lång i tå".
Nog är det väl så att hela hoven växer lika från kronranden, men att trakten belastas med o den trycks ihop. blir den overload/ står i bakvikt så ändras tåväggen endast läge eller får en brytning. det kan man ju se tydligt om hästen har mag/tarmrubbningar lättare-ränder..

Står den för mkt på tå får man en hög trakt.

En sak till hur dess miljö påverkar den. Om man rider mkt på hårt underlag så trycks ju hovarna ut mer. såsom stampande stackars hästar på bete i insektsinvasion.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka