Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Bra att du har en hovslager som vet hur en hov växer och fungera.

Ja nu har jag två hovisar eftersom jag har två hästar men med olika behov, och bägge dessa är bokstavligen oumbärliga. Jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna tala om för dom hur mycket jag uppskatta det dom gör.:love::love::bow:

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

jätta glad du är glad:bump::bump:
Bra att har en hovis i reserve, men som jag förstå...har du en hovis för värja hästs? du vet jag fätta dålig ibland.

Iblan undrar jag varför man inte börjar med att ställa sig själv frågan, varför har jag denna obalans i hovtillväxten som för mig är synlig??

Det är väl trots allt hästen som har hovtillväxten? :p

Hur kan det komma sig att du endast framför negativ kritik hela tiden, och inte kommer med ngt konstuktivt? Att du hela tiden vill skjuta skuld på hästägaren?

Det är ju faktiskt så att ibland är det hovslagarens fel, ibland hästägarens och ibland är det faktiskt så att det inte är någons fel alls.

kl

Kan det vara så att många hovslagare inte tar något på trakterna i förhoppningen att de ska växa?
Det är ju egentligen en tankevurpa, för om man låter trakterna vara så "sticker de ju iväg" ännu längre framåt och det blir mer och mer understucket.

Hej!

Jag håller med du.

Klart det i slutändan är hästägarens ansvar att se till att hästen mår bra, men det kan väl inte krävas att alla ska kunna och veta allt, någonstans måste man väl även tro/lita på att yrkesmännen/kvinnorna vet vad de gör.

Och hovslagare är ju ändå ett av de djurvårdaryrken som funnits längst och dom har ju knappast en 2-dagarsutbildning heller.

/Lavinia

Thank you Peter :bow:
Det stämmer som artiklen säjer, man vill unvika tryck på ballorna som kan hända om trakterna är valdig nerbruten/understuket. Där kan ett ståltrycksko vara bra.
Lar Erik Magnesson´s Hovbeslag med smid master Tore Svedberg guide av dom olika sko typ till sjukbeslag kan vara till hjälp.
Nja, jag tror faktiskt att artikelförfattaren även menar det ökade tryck på själva trakterna som en ringsko kan ge upphov till.
Vad beträffar låsningen av hovmekanismen av en ringsko i förhållande till andra skor så fick Cris Johnston frågan om skillnaden mellan en vanlig o en ringsko på ett seminarium som jag var med på, vi fick ingen riktig förklaring, vilket dock inte utesluter att han har rätt.
PL

Right on Axel:
Been googleing, hitta lite gräjer:
Physiology of the horses hoof, (or hur hoven rör sig)
www.youtube.com/watch?v=VLmEzqSpqeo (med på båda in och utt siden bli det mycket mer rörelset).

Och sen:
Trimming Unbalanced Horse Hooves:
www.youtube.com/watch?v=rX0J_TDkSm4

och sen den har,
Long Toe, Low Heel (trimming and shoeing) det som tråden handla om.
www.youtube.com/watch?v=1BC9khkvjIM&feature=related

Nja, jag tror faktiskt att artikelförfattaren även menar det ökade tryck på själva trakterna som en ringsko kan ge upphov till.
Vad beträffar låsningen av hovmekanismen av en ringsko i förhållande till andra skor så fick Cris Johnston frågan om skillnaden mellan en vanlig o en ringsko på ett seminarium som jag var med på, vi fick ingen riktig förklaring, vilket dock inte utesluter att han har rätt.
PL

JO Peter:
De kan vara individ hur man ska sko en visst häst.
Hitta den här som kan ger en idea :idea:
www.youtube.com/watch?v=Z4Oc10RGSR8&feature=related

Du får gärna ställa frågan själv,, jag varken kan eller vill diskutera enskilda hästar, stall,uppfödare,elit idrottare, sponsorer, eller högt uppsatta personer i svensk näringsliv/politiker.

Däremot kan jag om du vill ombesörja att du får ta del av samtliga tidsskrifter, http://www.farriersjournal.com/home.php?lng=SE
under dom två sista åren.

Därefter kanske du själv finner ett intresse i att starta en prenumeration.

Det är väldigt givande att ta dela av andras erfarenheter, läsa om repotage och fallbeskrivningar från många skickliga kollegor i hela europa och även från USA.

Man lär sig väldigt mycket om olika erfarenheter, forskningsprojek och främst, av andras misstag..

Eftersom du uppvisar ett så stort intresse men endå har så svårt att förstå vad som försöker förmedlas från främst mig och även någon till så kom jag plötsligt på det kanske vore en bra lösning. Dels slipper vissa av oss här sitta å lägga ner massa tid i onödan på att försöka förklara något så enkelt att det från vissa håll anses som både översittarfasoner, trångsynthet och ett försök att lägga över skulden på dom som har det 98% ansvaret för sina individer.

Jag tror att många flera som för dagen är undrande, tror att det forkningen kommit fram till för snart ett halvt sekel fortfarande gäller.

Kunskap är aldrig svårt att bära även om det framgår att det många gånger känns obekvämt med att utveckla sin tidigare så bestämda uppfattning.

Visst den känns mkt bättre än en vanlig ringsko men CJs argument mot kvarstår säkert.
Men heller inget jag skulle anförtro vem som helst att lägga på.
PL

Visst den känns mkt bättre än en vanlig ringsko men CJs argument mot kvarstår säkert.
PL

One can say of the Ferrier as of the doctor, "Primum non nocera" First, do no harm.
Then shall the shoer find th best means too make the horse servicable.

PL

Helt klart är det så att en ringsko kan ge ett ökat tryck på trakterna genom en hävstångseffekt som jag skrev redan i inlägg #65.

Därför är det nödvändigt att kombinera detta med flytsula/silicon vilket dessutom är väldigt effektivt för att ändra en negativ hovbenvinkel till det bättre! Något som jag också har skrivit om tidigare.
Just detta är det som Jim Blurton pratar om i länken. Blurton är en mycket skicklig hovslagare som har innehaft världsmästartiteln i hovslageri.

Jag tror inte att en ringsko låser hovmekanismen utan hovens bakre del rör sig ovanför skon oavsett.

Däremot en sula mellan skon och hoven skapar ett trögare motstånd för hoven, friktionen ökar med ett trögare material än järn som ju faktiskt är ganska halt.

Det finns ingenting som kan låsa hoven, ett ring sko bli lika blänk sliten på hov siden som en vanliga sko.

PL

Jag har användt den några gånger, en mycket fin och genomarbetad sko, nackdelen är att den är ganska tung och klumpig.
Något som inte är önskvärt om hästen dessutom är sliten i hovled/kronled.

Glömde skriva att kilar, och beslag med en kilande effekt såsom ringskor, stressar gaffelband och ytliga böjsenan genom att öka genomtrampet.
Något som är viktigt att tänka på!

Helt klart är det så att en ringsko kan ge ett ökat tryck på trakterna genom en hävstångseffekt som jag skrev redan i inlägg #65.

Framgår inte ett ord i det inlägget om varesig skillnaden i glidfasen mellan en öppen sko och en ringsko.. Inte heller hur strålens negativa inverkan leder till försämrad hovmekanism.

Om du med hävsstångseffekt menar att en ringsko i alla lägen (om nu bara hästen landar en microsecund naturligt först med trakten) så håller jag fullständig med dig. Det naturliga glidmomenten får en kraftig uppbromsning beroende på spångens "verkan" vilket ofelbart leder till en motriktad krafft som expanderar rakt upp genom hovens bakre bärande strukturer.

Vi har nu i en statisk balans ansett oss hjälpa hästen precis så som vi anser att vårat arbete ska utföras.

Det vi har missat är vad som sker i den dynamiska belastningen och hur underlag, gångart, och hastighet påverkar..

Du får gärna ställa frågan själv,, jag varken kan eller vill diskutera enskilda hästar, stall,uppfödare,elit idrottare, sponsorer, eller högt uppsatta personer i svensk näringsliv/politiker.

Däremot kan jag om du vill ombesörja att du får ta del av samtliga tidsskrifter, http://www.farriersjournal.com/home.php?lng=SE
under dom två sista åren.

Därefter kanske du själv finner ett intresse i att starta en prenumeration.

Det är väldigt givande att ta dela av andras erfarenheter, läsa om repotage och fallbeskrivningar från många skickliga kollegor i hela europa och även från USA.

Man lär sig väldigt mycket om olika erfarenheter, forskningsprojek och främst, av andras misstag..

Eftersom du uppvisar ett så stort intresse men endå har så svårt att förstå vad som försöker förmedlas från främst mig och även någon till så kom jag plötsligt på det kanske vore en bra lösning. Dels slipper vissa av oss här sitta å lägga ner massa tid i onödan på att försöka förklara något så enkelt att det från vissa håll anses som både översittarfasoner, trångsynthet och ett försök att lägga över skulden på dom som har det 98% ansvaret för sina individer.

Jag tror att många flera som för dagen är undrande, tror att det forkningen kommit fram till för snart ett halvt sekel fortfarande gäller.

Kunskap är aldrig svårt att bära även om det framgår att det många gånger känns obekvämt med att utveckla sin tidigare så bestämda uppfattning.
Jag har himla svårt att se att alla hästar som skos av samma hovis har taskiga ryttare o övriga förhållanden. Nej hästarna skos efter samma tanke.

som Vat skrev har en halvtaskig hovis sin del i ökad problematik.

en hovis borde kunna bedöma var individs bästa- trodde jag:crazy:

Framgår inte ett ord i det inlägget om varesig skillnaden i glidfasen mellan en öppen sko och en ringsko.. Inte heller hur strålens negativa inverkan leder till försämrad hovmekanism.

Om du med hävsstångseffekt menar att en ringsko i alla lägen (om nu bara hästen landar en microsecund naturligt först med trakten) så håller jag fullständig med dig. Det naturliga glidmomenten får en kraftig uppbromsning beroende på spångens "verkan" vilket ofelbart leder till en motriktad krafft som expanderar rakt upp genom hovens bakre bärande strukturer.

Vi har nu i en statisk balans ansett oss hjälpa hästen precis så som vi anser att vårat arbete ska utföras.

Det vi har missat är vad som sker i den dynamiska belastningen och hur underlag, gångart, och hastighet påverkar..

Jag är fullt medveten om de negativa effekterna.
Meningen med flytsula / hovkudde var just att "lura" strålen till att arbeta genom att fylla ut utrymmet mellan stråle och spång så att strålen får mothåll.

Att ringskon så kraftigt skulle bromsa upp glidmomemtet för en dressyrhäst på ett ridbaneunderlag i det tempo och form en dressyrhäst arbetar i köper jag inte.
Även här om så skulle vara fallet har flytsulan eliminerat den risken genom att fylla upp hela utrymmet upp till skons och spångens kant.
Och det var just dressyrhästar som exemplet handlade om.

Däremot tror jag fullt och fast på att ringskon hindrar hovens bakre del från att sjunka så mycket i underlaget vilket i sin tur underlättar inte minst för knäna på en häst som arbetar mycket samlad.

Jag skor inte särskilt många hästar med ringskor men det kan vara ett utmärkt alternativ ibland, om man bara är medveten om och försöker eliminera de negativa effekterna så mycket som möjligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka