Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Vad försöker du förmedla? Att det kvittar om vi verkar och skor hästen eller? Sorry jag fattar inte vad du försöker få fram.

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jo men där är ju verkningen o även skon av vikt o så har vi underlaget. ett hårt, ett mjukt, djupt osv.
Ett mjukt / eftergivande utjämnar ju kraften.

Jag är inte riktigt med på hur du menar även om jag är med på att det blir annorlunda/kan bli annorlunda under en skoperiod.

Men det jag egentligen ifrågasatte eller snarare undrar över var ditt påstående om att belastningen på hovleden skulle komma båda uppifrån och underifrån. Jag undrar om inte dessa krafter i stället tar ut varandra dvs att underlaget blir stödjande i stället. Jag tycker i så fall att ett ngt hårdare underlag skulle utjämna kraften?

Men vad är det som får ger efter i ett nedslag gentemot ett hårt underlag?
Jo hoven o som fortplantar sig uppåt- precis som blixten. Plus o minus.;)

Det var Coari som tyckte att vi skulle göra en tråd om detta o som jag förstog så skulle han bidra.

Det enda som framkom var att det var för komplext o att det mest berodde på hästens miljö o leverne.
Klart att hästar är individer o även deras hovar, men om man nu skor med för långa tår o korta skor så alstrar man kanske fysiska aber hos många hästar.

Före o efter ex har ännu inte kommit fram.

Självklart är en för lång tå ett aber, och skapar förmodligen komplikationer med tiden.

Min erfarenhet är att en del hästar har en tendens till att växa mer i tå än traktdel, däremot är det inte alla hovisar som förstår sig på hur en sådan hov bör bli verkad och resultatet låter sällan vänta på sig.

Självklart är en för lång tå ett aber, och skapar förmodligen komplikationer med tiden.

Min erfarenhet är att en del hästar har en tendens till att växa mer i tå än traktdel, däremot är det inte alla hovisar som förstår sig på hur en sådan hov bör bli verkad och resultatet låter sällan vänta på sig.
Jag tror inte att tån växer mer, utan att trakten belastas mer o därmed trycks ihop.
det syns ju tydligt när hästen har problematik i bakre regionen o därmed blir hög i trakten.

När hästen står i bakvikt har den ju ingen belastning i tån mer än vid överrullningen varav tån svävar iväg framåt o traktbelastningen ökar än mer.

Låg trakt- lång tå hänger ju ihop.

Jag tror inte att tån växer mer, utan att trakten belastas mer o därmed trycks ihop.
det syns ju tydligt när hästen har problematik i bakre regionen o därmed blir hög i trakten.

När hästen står i bakvikt har den ju ingen belastning i tån mer än vid överrullningen varav tån svävar iväg framåt o traktbelastningen ökar än mer.

stämmer Axel, tror jag påpeked det tidigar.
Belästning.....Sture´s "höghästighets film" är bra, där kan vi se hur hästen belästa foten från kottled ner till hovben. Valdig få häster belästa jämn, och som du säjer ett mjuk underlag av sand, grus eller gräs ger hoven ett undertryck som belästa och utviga hoven.
Your getting pretty good at this stuff :bow:

Tack ska du ha:love:

Men man ser ju på en häst som skos väl att hela hoven växer på höjd o därmed inte behövs skos om så ofta. Relationen mellan tå o trakt är bra för hur individen belastar sig o därmed blir det inga spår av felställning med tiden.

Om hästen ser bra ut vid nyskoning är inget kvitto för att det är bra. Om man istället kollar efter 4 v. har man nog ett bättre kvitto.

En god hovis ser ju tendenserna o kan korrigera innan skit uppkommer. Tänker på vad som kommer att ske:bow:

Ja men i ditt exempel så skriver du ju att den problem i bakre regionen så blir den hög i trakten..

Tack ska du ha:love:

Men man ser ju på en häst som skos väl att hela hoven växer på höjd o därmed inte behövs skos om så ofta. Relationen mellan tå o trakt är bra för hur individen belastar sig o därmed blir det inga spår av felställning med tiden.

Om hästen ser bra ut vid nyskoning är inget kvitto för att det är bra. Om man istället kollar efter 4 v. har man nog ett bättre kvitto.

En god hovis ser ju tendenserna o kan korrigera innan skit uppkommer. Tänker på vad som kommer att ske:bow:

Just omskoning kan berör på individ, tum regal 6-8vk. några längre för dom växer inte så fort eller slita så hört, andra måsta sko 4vk bara för att hålla efter en sjuk hov, fel benställning (lång tå/dåliga trakt) eller för hört slitning.

En bra hovslager är guld vard för en häst äger och en bra häst äger med bra häster är ett himmel riket för hovslagern....everybody is happy :laugh:

Ja men i ditt exempel så skriver du ju att den problem i bakre regionen så blir den hög i trakten..
Ja om den ifrån början står rätt.
Är den låg så kan du ju FÅ skador i hela senapparaturen eller i värsta fall ledinflammationer eller bristningar i tåns lameller av den för långa tån.
Ska vi vända på resonemanget att det alltid är ryttaren som orsakar skador, så kanske det även är ett bidrag från skoningarna- därav så många skickas till klinikhovisar av Vet.

en för låg trakt är skit o svårt att få tillbaka.

Det visste man förr med arbetshästarna som skulle dra tungt. Var rädd om trakterna!

Faktiskt så tror jag att detta fenomen har uppkommit sen man vill ha mer stråltryck o en "bättre" hovmekanism o då är gränsen hårfin på att ta för mkt i trakten eller att lösa det genom att inte ta ngt alls= understucken.
Alla vet väl idag att det är traktdelen som rör sig/ vidgar sig mest o vad händer då?
Jo den blir ngt lägre i var belastningsmoment.

De för korta skorna är inte försvarbart idag. Du kan slipa skornas kanter o ha kurs för hästägarna i att lära sig hantera tappskor. Sparar man lite halvslitna skor så är de tunnare o lättare o kan sitta bättre tills hovisen kommer.

I mina ögon är det en bättre lösning för HÄSTEN som slipper skos trångt.

Senast ändrad:

Ja om den ifrån början står rätt.
Är den låg så kan du ju FÅ skador i hela senapparaturen eller i värsta fall ledinflammationer eller bristningar i tåns lameller av den för långa tån.
Ska vi vända på resonemanget att det alltid är ryttaren som orsakar skador, så kanske det även är ett bidrag från skoningarna- därav så många skickas till klinikhovisar av Vet.

en för låg trakt är skit o svårt att få tillbaka.

Det visste man förr med arbetshästarna som skulle dra tungt. Var rädd om trakterna!

Faktiskt så tror jag att detta fenomen har uppkommit sen man vill ha mer stråltryck o en "bättre" hovmekanism o då är gränsen hårfin på att ta för mkt i trakten eller att lösa det genom att inte ta ngt alls= understucken.
Alla vet väl idag att det är traktdelen som rör sig/ vidgar sig mest o vad händer då?
Jo den blir ngt lägre i var belastningsmoment.

De för korta skorna är inte försvarbart idag. Du kan slipa skornas kanter o ha kurs för hästägarna i att lära sig hantera tappskor. Sparar man lite halvslitna skor så är de tunnare o lättare o kan sitta bättre tills hovisen kommer.

I mina ögon är det en bättre lösning för HÄSTEN som slipper skos trångt.

Det förvånar mig att du inte känner till att det är just klinikhovisaarna och veterinärerna som ligger till grund för denna "nymodighet" och vet du vad förklaringen är???

Man skor på "safty"

Ska du inte när du endå håller på ge en lektion i denna skoning oxå?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2012/article15230583.ab

Tänk att en sådan häst är skodd precis så som du anser som rena skitskoningar med understuckna trakter och allt,, klickar man på bildspelet så blir man ju inte ett dugg förvånad över att den i förra starten drog på sig ett balltramp med den skitskoningen.

Jag vill bara avslutningsvis fylla in med att skor där skon ligger med väl tilltaget utlägg från hovens bredaste del (ca 0,5-1,0 cm) och fasar av skorna eller som axel skriver slipar av skornas kanter som ligger utanför hovväggen för att eleminera tappskor så bör vi notera följande.

Allt för ofta ser man för dagen att denna slipning utförs på bandslip med resultatet att avslipningen sker i i 45 graders vinkel. Att hoven expanderar mest från den bredaste delen och bakåt är ingen nyhet, det är heller ingen nyhet att hovens bakre del behöver fullt understöd vid maximal exbandering/belastning för att full hovmekanism ska kunna uppnås.

Vad som händer med en sko som är 45 graders avfasad är att hoven vid maximal expandering inte får det naturliga understöd som den utan sko eller utan denna avfasning skulle ha fått, eftersom en 45 graders avfasning inte ger optimalt understöd över hela hoven i belastningsfasen.

Resultatet blir att hovens normala expandering leder till en negativ belastning på hornrörens strukturer och vi börjar nu se resultatet av en försämrad hovmekanism, understuckna trakter och ballförskjutningar.

Tack länken.
Kan inte se om det är skit skoning, ett bal trämp kan komma oavsätt skoning.

Jag vill bara avslutningsvis fylla in med att skor där skon ligger med väl tilltaget utlägg från hovens bredaste del (ca 0,5-1,0 cm) och fasar av skorna eller som axel skriver slipar av skornas kanter som ligger utanför hovväggen för att eleminera tappskor så bör vi notera följande.

Allt för ofta ser man för dagen att denna slipning utförs på bandslip med resultatet att avslipningen sker i i 45 graders vinkel. Att hoven expanderar mest från den bredaste delen och bakåt är ingen nyhet, det är heller ingen nyhet att hovens bakre del behöver fullt understöd vid maximal exbandering/belastning för att full hovmekanism ska kunna uppnås.

Vad som händer med en sko som är 45 graders avfasad är att hoven vid maximal expandering inte får det naturliga understöd som den utan sko eller utan denna avfasning skulle ha fått, eftersom en 45 graders avfasning inte ger optimalt understöd över hela hoven i belastningsfasen.

Resultatet blir att hovens normala expandering leder till en negativ belastning på hornrörens strukturer och vi börjar nu se resultatet av en försämrad hovmekanism, understuckna trakter och ballförskjutningar.

Minsk skon bar ytan????
Folk har mer konstighet för sig:crazy:

Vad menar du?

att vad man än gör så leder det till snedheter åt alla o kanter?

Nu gjorde jag som du- gick till ytterligheter:grin:
Det räcker med att runda av kanten. Jag har tyvärr inte sett det du beskriver däremot på ngn video från US.
R-G bor väl utrikes o skor sina hästar där hemma....

Det är nog jag som är konstig o inte hänger med i utvecklingen- vad som är bäst för hästarna. Det ska väl se ut som många gör idag.

Jag ger mig!

tack iallafall.:laugh:

Det förvånar mig att du inte känner till att det är just klinikhovisaarna och veterinärerna som ligger till grund för denna "nymodighet" och vet du vad förklaringen är???

Man skor på "safty"

Om jag uppfattat det rätt är det med andra ord veterinärerna och klinikhovslagarna som orsakar problemen.

Även bandsliparna fick visst ta på sig en del av skulden. Det var ju skönt!

Då skulle ju jag kunna konstatera att med ett 1 cm brett utlägg vid trakterna samt en traktarm som slutar vid en vertikal linje från ballarna sett, då kommer en understucken trakt som ett brev på posten tack vare hävstångseffekten.

Om jag uppfattat det rätt är det med andra ord veterinärerna och klinikhovslagarna som orsakar problemen.

Även bandsliparna fick visst ta på sig en del av skulden. Det var ju skönt!

Då skulle ju jag kunna konstatera att med ett 1 cm brett utlägg vid trakterna samt en traktarm som slutar vid en vertikal linje från ballarna sett, då kommer en understucken trakt som ett brev på posten tack vare hävstångseffekten.

Har inte riktig fätta det har "hävstågseffekten".

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka