Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Vad menar du?

att vad man än gör så leder det till snedheter åt alla o kanter?

Nu gjorde jag som du- gick till ytterligheter:grin:
Det räcker med att runda av kanten. Jag har tyvärr inte sett det du beskriver däremot på ngn video från US.
R-G bor väl utrikes o skor sina hästar där hemma....

Det är nog jag som är konstig o inte hänger med i utvecklingen- vad som är bäst för hästarna. Det ska väl se ut som många gör idag.

Jag ger mig!

tack iallafall.:laugh:

Rund av känten kan jag förstå, fätta inte det Coria prata om att vissa slippa av ytter traktarm till 45 grader?

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Om jag uppfattat det rätt är det med andra ord veterinärerna och klinikhovslagarna som orsakar problemen.

Även bandsliparna fick visst ta på sig en del av skulden. Det var ju skönt!

Då skulle ju jag kunna konstatera att med ett 1 cm brett utlägg vid trakterna samt en traktarm som slutar vid en vertikal linje från ballarna sett, då kommer en understucken trakt som ett brev på posten tack vare hävstångseffekten.
En passus bara för att du är tillbaka:angel:

Om hästen nu står bra så blir ju inte vidgandet lika stort i trakten o 1 cm låter då mkt:confused: För min häst lades det bara ut som det nämnda bakåt o den blev inte understucken. I sidled knappt alls. Skon är ju bred på en 4 eller 5a.

Man vill väl inte att trakten viker sig utåt:confused:

Säkert riktigt men formen är knappast beroende av om man använder bandslip vinkelslip eller fil.
PL

Den hovis jag anlitar till en av våra hästar fasade faktiskt med vinkel slip förr, numera med fil eftersom han själv påstår att det blir mjukare fasning med filen och risken för avtrampning minskar. Så det verkar uppenbarligen skilja med vad och hur det sker om man ska tolka honom rätt.

Jo det blir naturligt mjukare med fil men det går att göra runda kanter med elverktyg.
PL

Det förvånar mig att du inte känner till att det är just klinikhovisaarna och veterinärerna som ligger till grund för denna "nymodighet" och vet du vad förklaringen är???

Man skor på "safty"

Ska du inte när du endå håller på ge en lektion i denna skoning oxå?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2012/article15230583.ab

Tänk att en sådan häst är skodd precis så som du anser som rena skitskoningar med understuckna trakter och allt,, klickar man på bildspelet så blir man ju inte ett dugg förvånad över att den i förra starten drog på sig ett balltramp med den skitskoningen.

Hua, jag hade inte varit nöjd om min häst hade sett ut sådär, undrar vem som skor hans hästar egentligen? Coari, du kanske ska erbjuda dina tjänster?

Blev rätt förvånad när jag såg bilderna faktiskt :crazy:

Hua, jag hade inte varit nöjd om min häst hade sett ut sådär, undrar vem som skor hans hästar egentligen? Coari, du kanske ska erbjuda dina tjänster?

Jag skulle inte heller vara nöjd med den typen av skoning om jag själv hade utfört den.

Nu vet jag inte förutsättningarna för denna skoning, om man varit tvungen att välja mellan pest eller kolera,, före/efter iaktagelser osv osv.

Eftersom jag såg bilderna och ansåg att dom va identiska med Axels förklaringar i flera trådar om hur extremt felaktig denna typ av skoning är och vad det inom några skoningar leder till för hästens användbarhet och prestation så tyckte jag det va lite kul att notera en riktig skitskoning på en av världens mest högpresterande häst.

Tänk att inte ens RGB har bättre helhetskunskap och inte tagit till sig det myntade uttrycket "ingen hov, ingen häst"

Det vi här måste ha i åtanke är att det skiljer väldigt mkt på hur man skor i olika länder i europa. Det man däremot kan konstatera är att det är mkt lätt att se i vilket land skoningen är utförd eftersom dom flesta av europas länders hovslagare skor utifrån sin utbildnings röda tråd.

Här har sverige något att verkligen ta del av,, här ser man sällan den röda tråden eller man kanske många ggr ställer sig frågan till var är den röda tråden.

Som hovis tycker jag att det va tur att det bara slutade med ett balltramp,, det kunde ju ha slutat än värre med en tappis.

Om jag uppfattat det rätt är det med andra ord veterinärerna och klinikhovslagarna som orsakar problemen.

Även bandsliparna fick visst ta på sig en del av skulden. Det var ju skönt!

Då skulle ju jag kunna konstatera att med ett 1 cm brett utlägg vid trakterna samt en traktarm som slutar vid en vertikal linje från ballarna sett, då kommer en understucken trakt som ett brev på posten tack vare hävstångseffekten.

Det enda man igentligen behöver känna till är att när en hovform uppvisar att anståndet från tå till trakt är längre än bredden på hovens bredaste del så har vi ett negativt belastningsförhållande och både en onaturlig hovform som därmed även avslöjar en icke fysiologik optimal hovmekanism.

Återställer man själva grundproblemet och har i åtanke hur kraft påverkas av den motriktade kraftöverföringen så slipper man även få massa brev från posten.;)

Det enda man igentligen behöver känna till är att när en hovform uppvisar att anståndet från tå till trakt är längre än bredden på hovens bredaste del så har vi ett negativt belastningsförhållande och både en onaturlig hovform som därmed även avslöjar en icke fysiologik optimal hovmekanism.

Återställer man själva grundproblemet och har i åtanke hur kraft påverkas av den motriktade kraftöverföringen så slipper man även få massa brev från posten.;)

Men om man nu återställer grundproblemet genom verkning, varför skall man då slå på en alltför lång sko som i sig kan skapa ett negativt belastningsförhållande?

Har inte riktig fätta det har "hävstågseffekten".

Klipper in ett inlägg från PL.

Här gäller det eggbars men samma negativa effekt kan man få av en alltför lång öppen sko.

"Citat:
Bar shoes, especially egg bar shoes, are very popular in sport horses. Bar shoes if fitted properly will stabilize a weak hoof capsule and increase the ground surface in all applications. Caution should be used when applying egg bar shoes to horses with damaged or under run heels. The shoe is usually fitted long extending to the bulbs of the heels with the misguided thought that they will support the heels. In reality, egg bar shoes will create a moment exerted on the damaged heels creating pressure and consequently stopping growth. If bar shoes are indicated or desired, the author prefers straight bar shoes that when fitted properly, follow the contour of the hoof capsule and extend a few millimeters beyond the base of the frog (Fig. 9). Egg bar shoes or any bar shoes will increase concussion forces on a hard surface but may decrease these forces on a deformable surface by providing a flotation effect where as the increased ground surface of the bar does not allow the heel to readily sink into the ground.

från
equipodiatry.com/article_proper_physiological_horseshoeing.htm
PL "

Det förvånar mig att du inte känner till att det är just klinikhovisaarna och veterinärerna som ligger till grund för denna "nymodighet" och vet du vad förklaringen är???

Man skor på "safty"

Menar du på fullaste allvar att när en klinik får in en häst med tex ett problem liknande det jag beskriver i inlägg #127, att veterinären i samråd med hovslagaren då kommer överens om att den skall skos med för små skor för att det är säkrast ur tappsko synpunkt?
Denna "ordination" kommer ju garanterat inte leda till någon förbättring hos hästen snarare tvärtom!

Att en klinik skulle arbeta på detta sätt är ju bara trams. Eftersom det råder stor konkurens mellan klinikerna pga en stor överetablering av kliniker i vissa områden skulle detta "säkerhetstänk", med tanke på att inga patienter skulle bli friska, snabbt ta död på deras verksamhet!

I min värld är ett samarbete och en dialog mellan veterinärer, hovslagare och hästägare det som är bäst för hästen och inte minst ens egen utveckling.
Inte att man idiotförklarar hästägare, veterinärer och kolleger till höger och vänster.

Men om man nu återställer grundproblemet genom verkning, varför skall man då slå på en alltför lång sko som i sig kan skapa ett negativt belastningsförhållande?

Och vad är det optimala understödet på en sko när grundproblemet genom verkning är genomfört??

Tänk nu på orsak och verkan vad gäller skapande av negativa belastningsförhållanden. Notera även dom grundläggande faktorerna som inverkar i på belastningsförhållandena.

Du lever i en drömvärd om du anser att man kan återställa grundproblemet genom verkning. Det här är exakt det resonemanget som både Strasser och AANCHP bygger sin affärside på och dom har rätt precis som du!! när det gäller att åtgärda själva grundproblemet..

Helt plötsligt verkar du helt bortse från hävståndseffektens inverkan och faktorer som påverkar hästens eget naturliga fysiologiska förutsättningar genom yttre påverkan.

Sedan tycker jag inte man ska klippa in andras inlägg, ännu mindre klippa in ett inlägg från en veterinär som inte ens kan delge sin egen erfarenhet utan t.o.m. är så fräck att det kopieras in ett helt stycke.

Vilket jag tolkar som att man inte ens läst igenom dom grundläggande reglerna.

Forumreglerna..

Du ska inte ta detta som någon personlig kretik,,, Jag VET att du bidrar till en bättre hållbarhet, ökat välbefinnande för dagens sporthästar.

Det jag däremot återkommande försöker förmedla är att svart är inte alltid vitt och vitt behöver inte upplevas som svart utan man måste försöka se till helhetsbilden för att söka en individuell helhetslösning!!

Du lever i en drömvärd om du anser att man kan återställa grundproblemet genom verkning. Det här är exakt det resonemanget som både Strasser och AANCHP bygger sin affärside på och dom har rätt precis som du!! när det gäller att åtgärda själva grundproblemet..

Sedan tycker jag inte man ska klippa in andras inlägg, ännu mindre klippa in ett inlägg från en veterinär som inte ens kan delge sin egen erfarenhet utan t.o.m. är så fräck att det kopieras in ett helt stycke.

Vilket jag tolkar som att man inte ens läst igenom dom grundläggande reglerna.

Forumreglerna..

Det jag däremot återkommande försöker förmedla är att svart är inte alltid vitt och vitt behöver inte upplevas som svart utan man måste försöka se till helhetsbilden för att söka en individuell helhetslösning!!

Ber om ursäkt om jag brutit mot forumets regler men jag trodde i min enfald att det gick bra att hänvisa till ett inlägg i samma tråd utan att det skulle vara regelvidrigt!!

Vidare har jag med en dåres envishet upprepat vikten av ett samarbete mellan veterinär, hovslagare och hästägare just för att få till bästa möjliga individuella helhetslösning!

Att jag dessutom försökt att i flera inlägg påpeka att olika beslag faktiskt kan ha en viss negativ inverkan som man måste vara medveten om, och bör vara medveten om, då man väljer beslag utifrån individen.
Men då även detta verkar kunna upplevas som stötande för vissa användare kanske det kan vara på sin plats med ytterligare en ursäkt.
Eller nåt......

Ber om ursäkt om jag brutit mot forumets regler men jag trodde i min enfald att det gick bra att hänvisa till ett inlägg i samma tråd utan att det skulle vara regelvidrigt!!

Vidare har jag med en dåres envishet upprepat vikten av ett samarbete mellan veterinär, hovslagare och hästägare just för att få till bästa möjliga individuella helhetslösning!

Att jag dessutom försökt att i flera inlägg påpeka att olika beslag faktiskt kan ha en viss negativ inverkan som man måste vara medveten om, och bör vara medveten om, då man väljer beslag utifrån individen.
Men då även detta verkar kunna upplevas som stötande för vissa användare kanske det kan vara på sin plats med ytterligare en ursäkt.
Eller nåt......

OK då hänger jag med, och sorry jag läste aldrig det dolda budskapet. Då resonerar vi ju utifrån samma synsett fast med olika förklaringar.

Sträcker ut en hand,,,, OK :)

Jag skulle inte heller vara nöjd med den typen av skoning om jag själv hade utfört den.

Nu vet jag inte förutsättningarna för denna skoning, om man varit tvungen att välja mellan pest eller kolera,, före/efter iaktagelser osv osv.

Eftersom jag såg bilderna och ansåg att dom va identiska med Axels förklaringar i flera trådar om hur extremt felaktig denna typ av skoning är och vad det inom några skoningar leder till för hästens användbarhet och prestation så tyckte jag det va lite kul att notera en riktig skitskoning på en av världens mest högpresterande häst.

Tänk att inte ens RGB har bättre helhetskunskap och inte tagit till sig det myntade uttrycket "ingen hov, ingen häst"

Det vi här måste ha i åtanke är att det skiljer väldigt mkt på hur man skor i olika länder i europa. Det man däremot kan konstatera är att det är mkt lätt att se i vilket land skoningen är utförd eftersom dom flesta av europas länders hovslagare skor utifrån sin utbildnings röda tråd.

Här har sverige något att verkligen ta del av,, här ser man sällan den röda tråden eller man kanske många ggr ställer sig frågan till var är den röda tråden.

Som hovis tycker jag att det va tur att det bara slutade med ett balltramp,, det kunde ju ha slutat än värre med en tappis.

Fast vet ni bakgrunden till varför hästen skos på detta vis?? Kan ju finnas bra många orsaker!

Hur vet ni att RGB själv inte VALT att ha hästen skodd på detta vis? Varför skulle skoningen från en tomte på Buke vara mer rätt än en skoning på en av världens absolut bästa hopphästar?Vad säger att ni har rätt? Det finns en anledning varför Bukehovisarna sitter och gömmer sig bakom skärmar och inte skor världens landslagshästar.

Och hur an man ens skylla ett litet jäkla fjanttramp på hovslagaren?? Seriöst! Hoppa själv 160cm på dessa banor under denna press under 7 år så lär ni säkert trampa lite fel en enda gång. Ingen häst är totalt prickfri! :cool:

Och jag har en rätt hög känsla av att inte många kan sitta och kasta skit på skoningen på denna häst då inte ens en promille av världens hästar klarar av att utföra det han gör. Så så jäkla fel för just denna häst kan det inte vara.. Det verkar vara väldigt lätt och sitta och oja och fya sig åt alla andra. Vad har ni själv att komma med? Knappast mer än RGB och Casall :grin:

Blir sjukt less på folk som tar minsta lilla chans till att sitta och klanka ner på folk som gör det bättre än en själv så fort det råkar hända minsta lilla. Vilka hemska liv ni må leva.. :crazy:

Mitt liv är inte alls hemskt. Det är toppen faktiskt. Hur är ditt???

Jag hade inte varit nöjd om min häst såg ut sådär, det har jag väl ändå rätt att tycka eller?? :crazy: RGB kanske inte heller är nöjd, vad vet vi? Och det finns säkert en bakrund, det gör det ju alltid.

Mitt liv är inte alls hemskt. Det är toppen faktiskt. Hur är ditt???

Jag hade inte varit nöjd om min häst såg ut sådär, det har jag väl ändå rätt att tycka eller?? :crazy: RGB kanske inte heller är nöjd, vad vet vi? Och det finns säkert en bakrund, det gör det ju alltid.

Men varför sitta och gnälla över framgångsrika människor då??

Och han kanske är jättenöjd med de förutsättningarna hästen har?? Eller SÅ VILL han att det ska se ut sådär. Jorden är inte platt. Bara för att vi inte är nöjd så betyder inte det att det är dåligt för dem. Han kanske har en helt annan uppfattning och filosofi, eller så finns det anledningar till varför det ser ut sådär. Sen får vi inte glömma att vi ofta är ensamma att göra som vi gör. I andra länder, som även dem är väldigt framgångsrika, går på helt annat sätt och får minst lika bra resultat och har hästar som håller i världseliten år efter år efter år... De vet alltså vad de håller på med. Det kan vi inte ta ifrån dem.

Tycker bara det är så tråkigt att folk hela tiden ska sitta och klaga över alla andra hela tiden. Kommer ihåg vilket jävla rabalder det blev här på buke om att Brink minsann hade för långt bett på Briar och att en sån person borde minsann veta bättre osv osv. Ja och? Han kanske VILL ha så långt bett. Bara för att nån annan har kortare måste inte alla ha det. Alla har olika filosofier och anledningar till varför man har på olika sätt. Beror det på okunskap så är det bra om dessa personer upplyses. Men personer som är bättre än någon på detta forum någonsin kommer vara på det de håller på med så känns det som att de kan sin sak och vet vad de vill ha. De nöjer sig inte med skit. Man får inte glömma att det finns anledningar till att de är framgångsrika.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka