Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Men varför sitta och gnälla över framgångsrika människor då??

Och han kanske är jättenöjd med de förutsättningarna hästen har?? Eller SÅ VILL han att det ska se ut sådär. Jorden är inte platt. Bara för att vi inte är nöjd så betyder inte det att det är dåligt för dem. Han kanske har en helt annan uppfattning och filosofi, eller så finns det anledningar till varför det ser ut sådär. Sen får vi inte glömma att vi ofta är ensamma att göra som vi gör. I andra länder, som även dem är väldigt framgångsrika, går på helt annat sätt och får minst lika bra resultat och har hästar som håller i världseliten år efter år efter år... De vet alltså vad de håller på med. Det kan vi inte ta ifrån dem.

Tycker bara det är så tråkigt att folk hela tiden ska sitta och klaga över alla andra hela tiden. Kommer ihåg vilket jävla rabalder det blev här på buke om att Brink minsann hade för långt bett på Briar och att en sån person borde minsann veta bättre osv osv. Ja och? Han kanske VILL ha så långt bett. Bara för att nån annan har kortare måste inte alla ha det. Alla har olika filosofier och anledningar till varför man har på olika sätt. Beror det på okunskap så är det bra om dessa personer upplyses. Men personer som är bättre än någon på detta forum någonsin kommer vara på det de håller på med så känns det som att de kan sin sak och vet vad de vill ha. De nöjer sig inte med skit. Man får inte glömma att det finns anledningar till att de är framgångsrika.

Eller hur??? Hur kan man sitta här och veta bäst om häst som Casall?:eek:

Ja det är ju synd att inte världens alla topphästar skos av bukehovisar med stöd av övriga bukeexperter. :angel: Eller, vi kanske ska vara egoistiska och säga bara Sveriges topphästar för tänk, då hade vi haft guld i varenda gren i OS.

Min har haft balltramp också nån gång när hon sprattlat omkring extra mycket, jag kanske borde avskeda hovisen så att det inte går lika illa som för Casall och hon tar sej till OS, ha ha ha ha ha!

Lady vip, sorry för trådkap, men jag kunde inte låta bli att reagera över denna otroliga besserwissriga attityd som finns här.

Lindsen: du kan väl höra av dej till RGB och tala om att din häst aldrig skulle få se ut så och säg hur han ska sko istället:grin:

Får väl också i rättvisans namn lägga till att det är intressant att läsa diskussioner mellan proffs och andra som verkar insatta men när det rackas ner på allt och alla och hobbyfolk dömer ut proffsen på elitnivå då går självgodheten lite långt.

Senast ändrad:
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Men varför sitta och gnälla över framgångsrika människor då??

Men herregud, jag har väl inte gnällt över framgångsrika människor??

RGB är min idol, finns ingen som rider så bra som honom tycker jag.

Men herregud, jag har väl inte gnällt över framgångsrika människor??

RGB är min idol, finns ingen som rider så bra som honom tycker jag.

Borde du inte isåfall ha sådan pass respekt för honom att han vet vad han håller på med? låter konstigt att man har nån som idol som man dömer ut som att personen i fråga inte har en aning om vad denne håller på med.. För det är vad ni gör. Sitter och gnäller och klagar över skoningar som ni inte har en aning om varför de ser ut som de gör. De lämnar knappast något åt slumpen och väljer knappast första bästa talanglösa hovslagare till sina hästar värda nästan 100 miljoner kronor. Eller tror ni att de är födda under en sten?

RGB har inte lagt ut bilder på sin hästs hovar och vill ha hjälp att bedöma om de är rätt skodda eller ej. Han är garanterat nöjd efter förutsättningarna annars hade inte hästen ens flugits till London.

Coari tål helt enkelt inte veterinärer här på forumet, har inga andra gudar utanför sina två gurus o sig själv!
Definitivt allergisk mot länkar som inte är på svenska även om de faktiskt stöder hans åsikter vilken min faktiskt gjorde.
Jag har stor respekt för både OW o CJ men som alla mina kollegor vet jag att det finns en värld utanför SLU.
PL

KL

Och jag hoppas att vi får MÅNGA nyutexaminerade hovslagare som brinner för sitt arbete och sina kunder. Det finns ALLDELES för många "prinsessor/prinsar på ärten" i detta yrke - som varken tål konstruktiv kritik, frågeställningar från kunder eller klarar av att ha en dialog med kunden:cool:

Jag som kund vill det bästa för min häst, jag bemöter och vill bli professionellt bemött av den jag anlitar.

Till de hovslagare som är frenetiskt rädda för att ha en dialog med hästägarna eller ha ett samarbete/dialog med andra hovslagare - vad är ni rädda för?
Yrkesstolthet - kunskap - handlag - kundvård - ödmjukhet...är bra att ha/att vara. Ooops...detta var säkert utanför ämnet, sorry.

I års hovslager kurs bliv 4 elev av 19 godkänd.
Du, Peter the vet. och dom som har lust för gärna titta på hur dagens skoning se ut på tråden "hur se den ut" av Lady_Vip.
Är folk nöjd med sånt skoning och vill betala det priset av 1000sk-15000sk då finns det inget att säjer än att "tiden ändra sig" hade non av Skara elev vissa upp en sån skoning i skolan hade dom aldrig blivit godkänd.

Du, Peter the vet. och dom som har lust för gärna titta på hur dagens skoning se ut på tråden "hur se den ut" av Lady_Vip.
Är folk nöjd med sånt skoning och vill betala det priset av 1000sk-15000sk då finns det inget att säjer än att "tiden ändra sig" hade non av Skara elev vissa upp en sån skoning i skolan hade dom aldrig blivit godkänd.

Om 4 av 19 elever blev godkända så innebär det ju att kraven är rätt hårda, sedan får man ju hoppas att dessa 4 elever bibehåller samma kvalitet gentemot sina kunder.

Om dom bilder i den andra tråd är bevis för krav....then god help those 4, they are going too need it.

Om dom bilder i den andra tråd är bevis för krav....then god help those 4, they are going too need it.

Om hovisen är godkänd och inte bibehåller kvalitet, så är ju inte det bevis för hur det ska se ut. Jag har ju varit med några år nu, och måste ju säga att kvaliteten ökat avsevärt på skoningen nu mot för 20 år sedan.

Nu kanske jag säger mer än vad jag borde säga men eftersom det är ofentliga uppfigter så ligger det till på detta sätt.

Du talar varmt om Skara,, Notera att hela 17 elever på BYS (skara) vid examen så sent som i maj 2012 kuggade och ska om två vecker göra omprov.

17 elever av totalt??? som kuggade trots två års grundutbildning.. och enbart 4 som klarade.

Jag är inte ett dugg förvånad, dels så får eleven själv söka upp en praktikvärd best fasen dom kan, skolan har inga resurser för att hjälpa till,. Praktokvärden som ska släpa runt på denna elev får ingen ersättning från skolan (läs lärarlön) utan ska enbart vara jävligt tacksam eftersom redan efter två månaders praktik så kommer praktikvärden tjäna dubbelt så mkt eftersom då är redan eleven klar för att sko på egen hand.

När deras elever inte ä med sina praktikvärdar utan på själva skolan så är det lärarbefriad utbildning alla fredagar, vad det nu kan bero på.. Alltså totalt 4 dagars arbetsvecka och bäst av allt.. På våren ska en vecka läggas på "after ski" med motiveringen att alla ska på ett mera socialt sett lära sig att umgås med varrandra.. (läs supa på after ski) och pudra näsan i snön under en veckas utbildningstid.

Glömde säga nämna den avslutande veckolånga resan för att ta del av den "europeiska skoningen" där både elever och alla lärare tar en tripp till Eengland för att som det heter se hur man skor sina fullblod och besöka en av landets största galoppanläggningar inkl deras enorma utbud som ölkultur.

Är du fortfarande förvånad över att så många kuggar från BYS utbildning så vet jag inte hur du resonerar..

För mig är det mera förvånadsvärt att så många som 4 klarade första slutprovet..

Jag har stor respekt för både OW o CJ men som alla mina kollegor vet jag att det finns en värld utanför SLU.
PL

Notera att CJ redan lever i en värld utanför SLU sedan nästan ett år tillbaka och att visa då upp den respekten för både dig och dina kollegor framåt i stället för att ständigt återkomma med påståenden som för många år sedan sågats av både kollegor/yrkesutövare världsledande hovslagare och genom tidigare forkning med dagens forskning dementeras.

Jag förstår inte varför du skriver att du vet att det finns en värld när du i dina påstående inte skriver att känner till den världen.

15...not 19, ok, I heard 19 when I was up at Axval last week.
Happy too know we are on the same page here coari, 4 of 16! is piss poor!!
Boj sees it from the wrong way. 4 of 16 tells me the whole Jordbruks Koncept of producing shoers for the future is screwed up. They want us older horse shoers too be the teacher, we are not teacher! we have never gone to any teaching school, know nothing of teaching pedogogi, we are a 1-man buisness who in order too make ends meet have too get the one horse done and on too the next.

We can not have Wanna-Bees cutting and carving into our customers horses hoofs, we got enough crappy pararaphs comming down from JV without having a trainee getting the insurance company and every other bad ass breathing down our backs.

The quality is shit because we have individual shoers with their own ideas being passed on too the trainee, (much like the black smith apprentice). there is no school standared from which too work from, we can read from Åkerblom, Magnasson or Cowboy Bill´s book of shoeing...but that does not help if the trainee does not have a central shoeing facility where experiance shoer/smithies can teach and they have horses too work on.

Like I said in the other tråd Coari, if those picture are what todays shoers have too offer I would not want them messing with my horses feet.
I am not dumping on the shoers, it´s not their fault that they have not learned how too shoe a horse, they just had bad teacher.

Now I have too go shoe my own horse...."skomakernas barn"

Men om man nu återställer grundproblemet genom verkning, varför skall man då slå på en alltför lång sko som i sig kan skapa ett negativt belastningsförhållande?
Missade detta.

nu när vi fått se ditt arbete så betvivlar jag inte att det finns de som kan verka på ett sätt som gör att allsköns beslag kan undvikas.

Min andra tråd om hur hovisar utbildas idag verkar rimma med att så få blir godkända idag.
Jag förstår även att lärlingsprogrammet kan medföra att om man har otur o sätts med ngn mindre bra, så blir resultatet detsamma.

Får hovisarna ingen ersättning för att de tar sig an lärlingar?

Som jag förstår skiljer det på skolorna. Vilken anses vara bättre- om man nu skulle vilja söka:angel:

15...not 19, ok, I heard 19 when I was up at Axval last week.
Happy too know we are on the same page here coari, 4 of 16! is piss poor!!

Like I said in the other tråd Coari, if those picture are what todays shoers have too offer I would not want them messing with my horses feet.

Naturligtvis så är inte den typen av skoning du ser i den tråden ens i närheten av det grundkravet som gäller för eleverna.

Det är ren Basic skoning som ska utföras på en ridhäst, en skoning på en travare (vad det nu ska vara bra för eftersom skro man en travare i fysiologisk balance så tar den inte ett enda travsteg) och sedan ska man smida en sko till en döhov.

Kraven är faktiskt väldigt låga men det krävs att både utbildningen och eleverna förstår att två år kan låta långt men efter två år så tycker man att det gick väldigt fort.

Visst,, en å annan elev blir jätteimpade av att se skoningar som det krävs minst 5 års träning för att klara av att utföra, utanatt man hamnar i den berömda fällan.

Överarbete leder ofelbart till skörare strukturer och bristande hållbarhet. Det kanske är just detta som Axel så länge har hetsat upp sig på men inte ens kanske tänkt på kan leda till dom haverade hovar hon hänvisar till.

Jag ställer nu en fråga, hur skulle du vilja att en välskodd hov såg ut med din erfarenhet och hur skulle du resonera dig fram under skoningens gång??

Senast ändrad:

det kan vara lång Coari, det skulla vara enklra att säjer vad jag skulla inte gjöra men jag ska försöka och hålla det kort.

1.Helhets intryck av hästen, kropp, hållning och benstallning.
2.Vill gärna se hur hästen rör sig, läg mark till ben förflyttning, överträmp och om hästen har tendens att strycka eller slå sig.
3.Se hur dom gamle sko är sliten.
4.Verkning, rensning och putsning av all lös och död material, symetrisk balancerad verkning med bebihålen 45gr. främ 50gr. bak. med ett plan ytten.
5.Sko tillpassas efter hovens form och ska tacka hovens bär yttan, platts ska lämnas mellan den inner träckt ärm och strolen så att man kan få in hovkräts, söm hålen sak vara övanför den vita linja. Från den sista söm hål ska skon börja att komma utanför hoven och vid träkt horn ska skon vara 5-6mm utt för att ger hov mekinisem god platts att arbete. Skons träkt ärm ska (enlikt bokerna) vara i linja med hovbal bak känt. (berörenda på hästen ta jag 1cm bak träkten eller något mer.
6.Vid skons placering tänke jag på hästens rörlset och bedoma hur mycket Överrollning jag vill har med att korta ner tån.
7. Spikning ska följar den vita linja och sömerna komma utt 2cm. vid tå och 3cm vid den sista söm.
8. Nitning är av Storsta Vikt, med nitjärn försänka och dra till söm ördentlig, söm klipps intill vägen, med räsp eller stämjärn göra jag ett sömskår där jag bojer (bend) nitten med nitjärn eller nittång ner in i spåret och jag kan lätt knacka in dom.
Ett putsning där jag ta räspen och jämna hoven med skon från nit raden ner till skon med försiktinghet att inte räspa på niterna.

*Det är viktig att INTE räspa eller förstör hovens Glasyrlager som är viktig att bebehåla hovens fuktighet.
Ingen bränning av hoven ska förakomma för risk av uttorking, sprickning eller skada till läderhud som kan leda till halthet.

Efter skoning vill jag gärna se hästen röra på sig så att jag kan se att skoning har nåt till önska mål.

Så är skoning beskrivet i alla dom hovslager boker jag har läs och hur den uttförs av hovslager skolan under SLU´s tiden.
'Special beslag kommer under helt annan förasättning (but you know that ;))
That it.

det kan vara lång Coari, det skulla vara enklra att säjer vad jag skulla inte gjöra men jag ska försöka och hålla det kort.

1.Helhets intryck av hästen, kropp, hållning och benstallning.
2.Vill gärna se hur hästen rör sig, läg mark till ben förflyttning, överträmp och om hästen har tendens att strycka eller slå sig.
3.Se hur dom gamle sko är sliten.
4.Verkning, rensning och putsning av all lös och död material, symetrisk balancerad verkning med bebihålen 45gr. främ 50gr. bak. med ett plan ytten.
5.Sko tillpassas efter hovens form och ska tacka hovens bär yttan, platts ska lämnas mellan den inner träckt ärm och strolen så att man kan få in hovkräts, söm hålen sak vara övanför den vita linja. Från den sista söm hål ska skon börja att komma utanför hoven och vid träkt horn ska skon vara 5-6mm utt för att ger hov mekinisem god platts att arbete. Skons träkt ärm ska (enlikt bokerna) vara i linja med hovbal bak känt. (berörenda på hästen ta jag 1cm bak träkten eller något mer.
6.Vid skons placering tänke jag på hästens rörlset och bedoma hur mycket Överrollning jag vill har med att korta ner tån.
7. Spikning ska följar den vita linja och sömerna komma utt 2cm. vid tå och 3cm vid den sista söm.
8. Nitning är av Storsta Vikt, med nitjärn försänka och dra till söm ördentlig, söm klipps intill vägen, med räsp eller stämjärn göra jag ett sömskår där jag bojer (bend) nitten med nitjärn eller nittång ner in i spåret och jag kan lätt knacka in dom.
Ett putsning där jag ta räspen och jämna hoven med skon från nit raden ner till skon med försiktinghet att inte räspa på niterna.

Och endå va det bara 4 på bys slutprov i grundeskolan denna maj som klarade av detta som du ovan beskriver..

*Det är viktig att INTE räspa eller förstör hovens Glasyrlager som är viktig att bebehåla hovens fuktighet.
Ingen bränning av hoven ska förakomma för risk av uttorking, sprickning eller skada till läderhud som kan leda till halthet.

Efter skoning vill jag gärna se hästen röra på sig så att jag kan se att skoning har nåt till önska mål.

Så är skoning beskrivet i alla dom hovslager boker jag har läs och hur den uttförs av hovslager skolan under SLU´s tiden.
That it.

Jag förstår hur du tänker men du måste förstå att forskningen har lett till att det vi ansåg vara beprövad forskning för 30 år sedan genom vidare forkning redan i dag bevisligen uppvisar att hästen sedan urtiden inte ändrat på sina varesig fysiologiska eller exteriöra förutsättningar.

Det man däremot genom ständig forskning för dagen kommit fram till är några saker som man för bara max 20 år sedan genom forskning bestämt ansåg sig kunna delge.

Ett ex va det berömda glasyrlagrets vara eller icke vara, skyddande för fuktighet i vägghornet eller avvisande mot upptaget av fuktighet i vägghornet.

Jag är förmodligen inte ensam om att mer än en gång varit ganska aggresiv på hovens vägghorn med baktanke att den nya symetriska bearbetningen förhoppningsvis ska leda till ett en mer fysiologisk centrerad tillväxt från varje enskild hornrörs tidigare avvikande belastning.

Man förstår faktiskt hur dagens forskning bedrivs och hur långt vi redan på max 20 år kommit när det gäller forskning som rör vårat yrkesutövande.

Finns glasyrlagret och varför tar det bara max tre dagar efter att man gått hårt på vägghornet med raspen innan det yttre vägghornet åter uppvisar en hård glaserad yta.

Hur kommer det sig att om man raspar bort allt gammalt dött underminerat vägghorn på en hov som uppvisar torrsprickor så har denna hov inom en vecka fått en bättre elasticitet och en friskare hornkapsel.

Vår allas mentor Erik Håden (vila i frid) forskade fram för länge länge sedan enbart genom egna iaktagelser i samband med sitt utförande att hovens fuktighet tas upp till 80% genom sulan och värrhornets fuktighetsupptag är mera avvisande.

Detta står sig fortfarande i dag utifrån all känd modern forskning.

Det vi däremot ska ha i åtanke är att all bearbetning av hoven yttre vägghorn aldrig får bearbetas så det leder till underminering och jag blir alltid lika illa till mots när jag ser ett överarbete från hovens bredaste del och bakåt eftersom det är just den delen av hoven som är den mest belastade delen och ofelbart kommer uppvisa underminering genom havererade trakter,understuckna trakter, ballförskjutningar, och traktsprickor ex ex .

Visst,, det är alltid lika trevlig att ta del av en "imponerande" yttre finich och många hästägare blir lika imponerade som jag blir frustrerad över om denna utförare ens har en aning om hovens anatomi..

När det gäller just varmskoning så har bara en utövare kunna ge mig en bra förklaring på detta trots att jag under minst 10 år ställt frågan till varje kollega jag träffat som varmskor. Och det är mäster själv på en hästanläggning strax söder om kolbäck och motiveringen va jag varmskor eftersom jag är bekväm och det är väldigt svår att missuppfatta det dolda budskapet med den förklaringen.

En förklaring som delgavs från en "nygräddad" utövare va på frågan om det varmskoddes att "det gjordes vid behov".. På frågan om när det detta behov uppdagades så slutad argumenten.. Tänk va vissa elever får lära sig av sin lärare.:angel:

Avslutningsvis om varmskoning är uttorkande eller inte, bränner bort bärrandsröta ex ex kan jag faktiskt inte finna någon forskning på. Rent sunt förnuft borde väl leda till ja, i alla fall under den tiden det tar att sko hästen..

Släpper man sedan ut den i en vattensjuk hage där bakterierna bara apploderar över friskt samband mellan vägghorn och sulhorn så borde både bärrandsrötan återkomma som ett brev på posten,, det numera uttorkande vägghornet även det inom några timmar bli övermättat och vatten sjukt.

Röken däremot när man varmskor viste man redan på vikingatiden att den va giftig och det va vanligt att man brände både tagel, hudar och främst hästben i tunnor som man sedan kastade ner i grottorna för att röka ut sina fienden.

Dagens forskning har nått längre när det gäller forskning på varmskoning och främst då röken.. Det visar sig att denna rök är inte vara ohälsosam utan innehar ett ämne på T (som jag inte kommer ihåg namnet på) men är ytterst canserframkallande..

Självklart ser man på hästen i rörelse efter skoning och det är t.o.m på så hög nivå som examen på fortbildningen som man noterat att största förklaringen till rörelsestörning beror på sultryck.

Nu när det finns massor av duktigt folk här i tråden, tänkte jag ställa en fråga.

Vad skulle ni göra åt detta?

null-2.jpg

null-1.jpg

null.jpg

Detta togs idag, 5,5 veckor efter senaste skoningen. Efter 1 v flög första skon, och någon vecka senare var en till lös. För en knapp vecka sedan rök dom sista.
Hästen var hos fodervärd och kom hem i detta skick, och nu har den skotts två gånger hos oss men ingen förbättring syns öht. När hon åkte iväg till fodervärden hade hon 00 i strl, och väldigt fina runda hovar. Vid hemkomst satt det 1:or på, och hon var väldigt halt. Har tidigare aldrig haft problem med gången (Stort steg, mycket knälyft) eller varit halt. Nu är gången markbunden, steget kortare och hästen har varit halt ett flertal gånger. Inte så konstigt, när hovarna ser ut sådär.. Hade en vinkel på framhovarna om 39 grader vid hemkomst.
I normala fall brukar denna häst gå minst 9 v mellan skoning, för hon har tidigare inte växt i någon rasande fart direkt. Till saken hör att det är en PRE, som hela sitt liv blivit verkad som just en sådan också - dvs lite annorlunda än exempelvis ett standard-halvblod.

Den 22:a kommer en ny hovis ut, och vi hoppas SÅ på att denna ska kunna ge oss en plan och göra något åt dessa hemska hovar..

Har du non länk till dessa förskning om glasyrlager och horn rörs tillväxt?
Det har att man inte räspa bort horn vägen sitta i valdig djup hos oss gamle Coari.
Jag kan inte säjer att hov kapseln bli bättre med bearbetning för varken jag eller dom andra från min tiden hade gjört så.
Tycka mycket av det andra du skriva är förnufftig och förstålig.

Har google efter den förskning du prata om "att räspning kan förstarka horn vagen med ny till växt".
Hitta bara tvärtom sites:
www.cytekhorse.com.au/index.php?act=viewDoc&docId=20

www.wikipedia.org/wiki/Horse_hoof
Hoof changes in the short term, 2nd paragraf down,
Eqidermis growth.....the resulting dead superficial layer serves a protective funtion, saving the underlying living tissues from injury, from dehydration and from fungal and bacterial attack.

Sen hittta jag den har:
www.successful-natural-horsecare.com/how-to-trim-the-hoof-wall
Film om trimming

Primum non nocere;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka