Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

I Sthlm vet jag ett antal bra, så jag hade varit lycklig om hästen också fanns där! :)

Denna hovisen vi ska ta ut nu har jag sett en del jobb från, och hon har aldrig skott PRE heller. Men förhoppningsvis kanske hon är noga och läser på. Sen finns inga fler att testa alltså..

MEN HALLÅÅÅÅ!!!
Jag såg inte det....du är Stockholm bo....Coari kan komma utt och fixa det:laugh:
Problem Solved :bump:

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Hej!

Jag hoppas också det. Skulle min verkar ner till blod skulle hon gissningsvis inte kunna stå på benen i flera veckor efteråt.

8 veckors skoning är det inte tal om- då skulle vi få plocka närmare 2 cm.. (vi får väl se på fredag om det blir ca 1 cm igen, efter 4 veckor).. Men nu har jag iaf en hovis som vågar ta lite, även om han inte tar tills det blöder.
/Lavinia

Samma här, ungefär 1 cm på 4-5 veckor. Hade hovis idag faktiskt, och till och med unghingsten hade växt som ogräs och nästan en cm att ta. 5 v sen sist. (Jag SVÄR på att det är något i markerna här, jag kan köpa en 10 år gammal häst som det funkat perfekt med 8 v intervall på innan, men här kan man ge sig f*n på att det krävs 4-5 v intervall. Och inte då för att hovslagaren tar för lite eller så, utan hovarna - på alla hästarna - växer som ogräs)

MEN HALLÅÅÅÅ!!!
Jag såg inte det....du är Stockholm bo....Coari kan komma utt och fixa det:laugh:
Problem Solved :bump:

Du snackar om att trainer eye sitter kvar även när man går i pension..

Eagel eye har noterat att hästen står i skåne,,,

Du snackar om att trainer eye sitter kvar även när man går i pension..

Eagel eye har noterat att hästen står i skåne,,,

No Shit :eek:
Hemort stå det Stockholm:)
Hell Coari, stick ner och verka hästen, mil ersättning.

Jag har frågat runt en del om olika klinikhovisar och även andra längre bort, just för att försöka hitta någon som verkligen kan sko rasen.. Men underlaget låter väldigt tunt :( Dom flesta hovslagarnas respons på dessa hovar är att sko med lite utlägg, samt låta hovarna vara 1or "För det är bra för hästen att ha en stor yta för belastning". Att hästen är 148 cm i manken och rätt så nätt spelar ingen roll, stora hovar är bra.

Typ. När vi förklarar att hon alltid varit 00 innan och då varit riktigt fin i hovarna sägs vara fel från vår sida, det är bara inte möjligt. Och högre trakter är minsann inte bra det heller.
När hon gick som allra bäst i steget osv så hade hon vinkel på 52 fram och 55 bak, 00 i skostorlek och ett mycket mycket bättre steg.. Har pratat med fyra olika, och alla säger att dom absolut inte vill göra dom till mer än 45 grader..

Jag blir så matt! Jag är absolut ingen expert, men om man nu VET vad som passar just denna hästen - varför kan dom inte lyssna då?

Nu litar jag på att Coari går in och korrigerar detta om jag har fel, men det ser ut som om trakterna har kollapsat och att man inte kan få upp dem på några få skoningar. Så att även om du vet hur du vill ha din häst verkad och skodd så kommer det ändå att ta ett tag innan det kan bli så p g a att det ser ut som det gör för dagen. Man kan staga upp med kilar, men jag vet inte om det går om man skall kunna rida fullt ut - och inte bara som en nödlösning. Lita du på Coari, h*n vet vad h*n pratar om! :)

Som sagt, jag har inga förhoppningar om att det magiskt ska försvinna fort - men det försvinner GARANTERAT inte genom att dom (som hittills) klipper av 3 mm på tån, och sätter på skor med massor av utlägg. Det vet jag säkert, eftersom det gjorts så sen april och det är mycket sämre nu..

Problemet är just att det är enda lösningen man får när man pratar och frågar hovslagare som finns här omkring :( Dom vill heller inte arbeta mot målet att få tillbaka hennes gamla hovar, eftersom det enligt dom är fel form/storlek/vinkel - trots att det fungerat optimalt för henne i ett antal år.

Dom där 3 mm är för övrigt exakt mätt - det är vad som hittills tagits vid varje verkning sen april. Och det är bara två stycken, för den förra ansåg inte att det fick att ta mer oftare än 8-9 v... Så sammanlagt 6-7 mm på över 4 mån.

Dom där 3 mm är för övrigt exakt mätt - det är vad som hittills tagits vid varje verkning sen april. Och det är bara två stycken, för den förra ansåg inte att det fick att ta mer oftare än 8-9 v... Så sammanlagt 6-7 mm på över 4 mån.
Ja dialogen med hästägaren finns inte o svammel om att hoven inte växer. Nej det gör den inte synbart då den flyter ut åt alla håll.

Jag anser att det ÄR ett stort problem på många håll.

O här avfärdas det.:crazy:

Tror jag det att barfotatalibanerna vinner i längden då de inte fördummar oroliga hästägare samt är väldigt övertygande.:crazy:

Länk från ett proffs vars bilder ÄR copyrightade iom att han ÄGER demhttp://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=Understuckna+trakter%2Fl%C3%A5ng+t%C3%A5.+Att+ridh%C3%A4star+f%C3%A5r+l%C3%A5nga+t%C3%A5r+%C3%A4r+inte+ett+allt+f%C3%B6r+ovanligt+problem%2C+understuckna+trakter+blir+tyv%C3%A4rr+ocks%C3%A5+ofta+resultatet.&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CFsQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fnote.php%3Fnote_id%3D105349046170346&ei=oIwsUMPqOYal4gSw9YGgCQ&usg=AFQjCNGR8p39KcBfn4Cya2Qr98urL2Ig1wDet arbetet som Vat la ut är likvärdigt.

En del av dom på listan (Dom flesta finns långt härifrån och kör inte hit, och har ingenstans att ta emot hästen så man kan köra dit) är provade och resultatet har inte varit bra om man säger som så.
En av dom är riktigt bra - men denne super rätt kraftigt så dom flesta besöken uteblir tyvärr. När den inte dricker i perioder fungerar det bra dock, men det är MÅNGA gånger som man akut fått leta andra hovslagare för att hästarna inte kan vänta längre..

En ny hittade jag dock denna gång, ska ringa och prata med honom!

Jag kan tyvärr inte följa länken! Men ja, problemet är väldigt stort härnere i alla fall, det har jag bittert fått lära mig :( När jag bodde uppe i Sthlm så hade jag aldrig problem, trots hästägande i fler år där än här..

Tror jag det att barfotatalibanerna vinner i längden då de inte fördummar oroliga hästägare samt är väldigt övertygande.:crazy:

Om du går tillbaka lite i tiden då du hade som störst "fångest" och innan talibanerna hade lärt sig att arbeta i det tysta så va väl just du en av dom som fördummade deras målgrupp mest av alla på detta forum..

Jag kan tyvärr inte följa länken! Men ja, problemet är väldigt stort härnere i alla fall, det har jag bittert fått lära mig :( När jag bodde uppe i Sthlm så hade jag aldrig problem, trots hästägande i fler år där än här..

Axel har gjort ngn typ av kinesisk länkning som naturligtvis går i slutändan till Facebook,, Just ordet face e lite kuligt om man nu svävar ut lite när det gäller diskretion.

Som alla oxå känner till så har man ingen copyrigt på sina bilder så snart man lagt ut dom på Facebook,, man har oxå helt tappat rättigheten till sin egen identitet så snart man registrerat sig där. Det finns massor av ex. på folk som t.o.m. fått sparken från sina jobb,, förtidspensionerade personer och övriga bidrags tagare som fått både indragna ersättningar och blivit återbetalds skyldiga milionbelopp enbart beroende på vav dom själva delger på face book,,

Stackars dessa människor som lever i en enfald i tro om att dom där är privata...

Nåväl jag har ett förslag till dig, skicka ett pm om ditt problem och vilka du är missnöjda med, jag känner många där nere och vet minst 5 som jag vet klarar av att utföra ett fullgott arbete. Kanske det käcker med ett samtal från en kollega så löser det sig, vi brukar försöka hjälpa varrandra och känster leder till gentjänster.

Fick just en obehaglig känska av att jag drabbats av en stalker men det hör inte hit utana bara tänkte lite högt..

Nu litar jag på att Coari går in och korrigerar detta om jag har fel, men det ser ut som om trakterna har kollapsat och att man inte kan få upp dem på några få skoningar. Så att även om du vet hur du vill ha din häst verkad och skodd så kommer det ändå att ta ett tag innan det kan bli så p g a att det ser ut som det gör för dagen. Man kan staga upp med kilar, men jag vet inte om det går om man skall kunna rida fullt ut - och inte bara som en nödlösning. Lita du på Coari, h*n vet vad h*n pratar om! :)

Här tycker jag att VAT har lagt in en bra bild i en helt annan tråd som jag tror kunde vara ett bra första steg i skoningen för att återställa hoven i fysiologisk balance på bebben:s häst

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15306066&postcount=130

Axel har gjort ngn typ av kinesisk länkning som naturligtvis går i slutändan till Facebook,, Just ordet face e lite kuligt om man nu svävar ut lite när det gäller diskretion.

Som alla oxå känner till så har man ingen copyrigt på sina bilder så snart man lagt ut dom på Facebook,, man har oxå helt tappat rättigheten till sin egen identitet så snart man registrerat sig där. Det finns massor av ex. på folk som t.o.m. fått sparken från sina jobb,, förtidspensionerade personer och övriga bidrags tagare som fått både indragna ersättningar och blivit återbetalds skyldiga milionbelopp enbart beroende på vav dom själva delger på face book,,

Stackars dessa människor som lever i en enfald i tro om att dom där är privata...

Nåväl jag har ett förslag till dig, skicka ett pm om ditt problem och vilka du är missnöjda med, jag känner många där nere och vet minst 5 som jag vet klarar av att utföra ett fullgott arbete. Kanske det käcker med ett samtal från en kollega så löser det sig, vi brukar försöka hjälpa varrandra och känster leder till gentjänster.

Fick just en obehaglig känska av att jag drabbats av en stalker men det hör inte hit utana bara tänkte lite högt..
Så nu vill du höra om vilka kollegor IRL som inte kan sitt jobb, istället för att som en vettig människa bara tipsa om de de DU anser vara bra.

Det finns de på listan som faktiskt innehar både F o M i Skåne.
En sdn skulle jag satsa på.

ang. barfotatalibanerna så missförstog du helt o hållet. Vart vänder sig folk om de inte kan få hjälp av hovisar?
Det är väl ganska tydligt. När dem inte! ja jag är en kritiker av en metod där hovbensrotation jämförs med en förkylning.

Så nu vill du höra om vilka kollegor IRL som inte kan sitt jobb, istället för att som en vettig människa bara tipsa om de de DU anser vara bra.

Det finns de på listan som faktiskt innehar både F o M i Skåne.
En sdn skulle jag satsa på.

ang. barfotatalibanerna så missförstog du helt o hållet. Vart vänder sig folk om de inte kan få hjälp av hovisar?
Det är väl ganska tydligt. När dem inte! ja jag är en kritiker av en metod där hovbensrotation jämförs med en förkylning.

Men var det inte det som du just kritiserade i en annan tråd, att utbildade hovslagare inte kunde göra ett bra jobb med bl a understuckna trakter.:confused:
Är det då inte bra att få tips om någon som ev kan komma till rätta med eländet, vad har du för problem med det?

Tack för svar igen.

Jag ska skicka ett PM ikväll när jag är hemma igen, så kanske vi kan få ihop något vettigt.

Men var det inte det som du just kritiserade i en annan tråd, att utbildade hovslagare inte kunde göra ett bra jobb med bl a understuckna trakter.:confused:
Är det då inte bra att få tips om någon som ev kan komma till rätta med eländet, vad har du för problem med det?
Det var inte det jag reagerade på, utan att Coari ville veta namnen på de mindre bra- som han sen brukar skicka sina gliringar om..
Hur ser det ut på fronten om det tas upp som ett vanligt problem? Du måste till en mkt skicklig hovis- eller hur?

Det verkar bara vara de riktigt skickliga som inte åstadkommer eller kan åtgärda detta problem.

Länken var jst av en av de bästa o som inte regelrätt skyller det på hästägaren. De brukar inte göra så för de vet ju hur många hästar ser ut som kommer till dem för hjälp- varav artikeln i Allt om hästar o en kopia på FB.

VAT har heller inte gjort den kopplingen inte heller veterinärerna som skickar halta hästar till klinikhovisarna- av en anledning.
De fattar iallafall att det inte är hälsosamt på sikt varken för hästens eller ägarens välbefinnande..

Om man kan härleda hälta till dålig skoning så är det fortfarande hästägaren som får stå där med ansvaret.

Ett tips är att leta rätt på hovslagare som skor på galoppen, där vet de iaf hur man skor fullblodsfötter utan utlägg ;)

Sk "vanliga" hovslagare förstår inte konceptet med att sko med galoppjärn och föja hovens form. Näe, då muttras det om "för små skor", att man måste ha utlägg etc etc vilket efter ett par skoningar resulterar i ankfötter, understuckna trakter och brutna tår :(

Tillägg: För att inte tala om alla dessa förbenade avtrampade dojjor och medföljande söndertrasade hovar!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka