Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Boots dygnet runt är inga problem, vi har hittat modeller som fungerar utan att ge skav. Det är dock bara en enda hovslagare som skott så att hon inte trampat av sig skorna (trots boots på alltid) - annars har det tyvärr inte hjälpt direkt.

En bild som illustrerar hennes rörelser;
null-4.jpg

null-6.jpg

Så ser dom inte ut just nu kan jag ju säga..

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Vilka är alla?

Här kan varken skodda eller oskodda gå 6-8 veckor mellan verkningarna (och skoning i tillhörande fall). SKORNA däremot, de håller längre (på vintern i princip hela säsongen).

Skulle skon slitas snabbare än hoven växer kan ju det lösas med val av sko, men det är ju vanligare hoven växer fortare än skon slits.

Du-hästen-hovslagern. Sko interval, du är inboket till nästa skoning.

Val av sko, jag tro jag låta Coari prata om det som han är aktiv hovslager.
Jag bara vet dom nya Börjas China sko håller 3-4vk. på mitt 550kg varmblod berörenda hur mycket jag rida, Mustad´s Basic´s klara sig 7vk.
Bekänter som rid igenom Sweden fick sko om efter 2vk. på slut fick dom sko med Guld Sko som hål mycket bättre.

Snygg häst, kräftig byggd...D-ponny?
Rejäl steg, se utt som lite överträmp, kan tänke det behövs ett snabb överrollning främ, kan vara lite svårt med hover som är lika stor som en talldrik:grin:.

Har du boots som går ner hela vägen till marken? De måste vara tillräckligt långa annars hjälper de ju inte tycker jag. Din häst rör sig jättefint, det vore ju väldigt tråkigt om man vore tvungen att plocka bort gången i hästen bara för att skorna skall sitta kvar. Våra hästar har också rört sig bra, det är bara en häst som trampade av sig skorna stup i kvarten, fråga mig inte vad han gjorde :confused: Det var samma hovis som till de andra och de brukade aldrig trampa av sig skorna.
Vad det gäller skointervallerna har vi skott alla hästar max var 5:e vecka på sommaren och var 6:e vecka på vintern.

Du-hästen-hovslagern. Sko interval, du är inboket till nästa skoning.

Val av sko, jag tro jag låta Coari prata om det som han är aktiv hovslager.
Jag bara vet dom nya Börjas China sko håller 3-4vk. på mitt 550kg varmblod berörenda hur mycket jag rida, Mustad´s Basic´s klara sig 7vk.
Bekänter som rid igenom Sweden fick sko om efter 2vk. på slut fick dom sko med Guld Sko som hål mycket bättre.

Du svarar inte på på vilket sätt jag - hovslagaren - hästarna skulle vara behjälpt av dina 6-8 v skoperioder?

Nästa skoning bokas alltid in vid föregående besök, men det är 4-5 v intervall, och inga 6-8 v (då skulle det se bedrövligt ut)

*kl*
Jag tänkte på den här tråden idag förresten! Min welsh (D-ponny) var på klinik och fick beröm och kommentarer om sin skoning. Han har 'extrema' utlägg på båda fram i trakten och ordentligt utlägg bakåt (han har ringskor med rak spång) som skulle få vissa i den här tråden att falla död ner i rena skräcken. Han både trivs bäst och funkar bäst så ska tilläggas, det är fullt medvetet och inte för att öka storleken på hovarna eller något, han har heller inte tallrikshovar.

Hur som helst, hovslagare på kliniken konstaterar "oj, vilka utlägg, fungerar det verkligen, sitter skorna?"
Jag, som initialt tror det är kritik: Ja, skorna sitter - fast han har gummiboots i hagen. Men han trivs bäst med sina utlägg!
Hovis: Det är ju FANTASTISKT om det fungerar med sådana utlägg, det är en otroligt fin skoning men det är inte många hästar man ser där man vågat lägga ut och där det fungerar. Vad roligt att se.
I journalen står den "Mycket väl skodd, fina hovar".

Även tidigare har det kommenterats positivt att det är bra utlägg, men det har varit i slutet av skoperioden, nu var hästen nyskodd.

Det ska jag glädja min hovslagare med om en månad när vi ses igen, att han fått kollegialt beröm =)

Japp, hela vägen ner i backen vid stillastående. Vid rörelse så är dom ju dock inte blickstilla, det är svårt att påverka det helt och hållet. Dom som är mest stilla är dessa vi har nu, med sådan "kloss" som gör att den inte vrider sig.

Vi vet ju om att det GÅR att lyckas - måste bara hitta rätt hovslagare att göra det igen.. Så hon kan få ha sitt underbara steg OCH skorna på. För utan skor kan vi bara rida på gräs, hon är väldigt ömfotad tyvärr.

Bra öga! 148 cm på manken precis :) Hyfsat rejält byggd, och väldigt stort steg för sin lilla storlek.
Några tallrikar vill vi verkligen inte ha! 00 är målet igen :)

? Det hade jag svaret på, inboket hovvård underläter för du och hovslagern.
Rolig med beröm.
Ringsko?
Boots i hagen? värför det?

? Det hade jag svaret på, inboket hovvård underläter för du och hovslagern.
Rolig med beröm.
Ringsko?
Boots i hagen? värför det?

Ja, men du kopplade, och inte för första gången, ett fixt intervall mellan skoningarna som du anser fungerar för alla hästar till det?

Ringskor ja, jag är helt säker på att ni även på er tid fick lära er vad en ringsko är så vad funderar du över?

Jag skrev varför, boots i hagen för att det inte ska bli tappskor.

Ja, men du kopplade, och inte för första gången, ett fixt intervall mellan skoningarna som du anser fungerar för alla hästar till det?

Är det inte regelbundet hovvård som gäller?

Ringskor ja, jag är helt säker på att ni även på er tid fick lära er vad en ringsko är så vad funderar du över?

Dåliga hover.

Jag skrev varför, boots i hagen för att det inte ska bli tappskor

är skoning bra då finns det ingen anledning för boots.

Visst skulle vi kunna låta bli att ha extrema utlägg så skulle han inte behöva boots i hagen. Fast jag ser inte riktigt poängen med det, med tanke på att hästen trivs kanon och fungerar med sina utlägg och inte störs ett dugg av sina gummiboots - så varför skulle jag ändra på ett fungerande koncept bara för att inte behöva ha boots?

Och nej, han har inte dåliga hovar - tvärtom, utmärkt hovkvalitet. Här är väl ett typexempel på det Coari sa - att ta reda på historiken innan man uttalar sig ;) Då skulle du slippa att dra förhastade slutsatser =)

Senast ändrad:

Då hade vi ute ny hovslagare igen.. Det gick inte bra alls. Personen ifråga ansåg att hovarna var fina, och att inget skulle göras annorlunda. Denne tyckte inte ens att trakterna var dåliga..

Försökte med en dialog, där jag beskrev hur hästen har haft sina hovar när hon gått som allra bäst - men det blev ratat med svaret att sådana hovar inte är bra. Och att den hovslagaren säkert mätte vi klarna fel, för sådana vinklar KAN inte användas.
Hovisen var inte intresserad av att se henne röra sig, och när jag då beskrev så mycket av steget som möjligt istället så fick jag till svar att med ett kraftigt nedstamp i marken så att säga så ville hon ha så låga trakter som möjligt för att strålen skulle komma i kontakt med marken. Mycket förvirrande för mig.

Efter ett tag sade hovslagaren att denne inte var intresserad av att sko en häst där ägaren hade så mycket synpunkter och åsikter om vad som var bra för hästen ifråga.
Så jag sade att jag självfallet inte är någon hovslagare och inte kan allt, men att jag ju VET efter så många år med hästen att hon blir halt när hon är såhär felverkad och felskodd. Och att med hälta så kan hon inte ridas, vilket är syftet med hästen..
Då sade personen att med tanke på hästens ålder (15 år) så är det rätt svårt att behålla bra hovar och vara utan hälta?!

Suck.

Så mkt för den "dialogen":mad:

Hen ansåg mao att det var bra eller inte gick att förändra?

15 år. skulle det vara gammalt?

Det där om strålen låter för mkt som barfotanissarna.
Tro 17 att hon blir öm barfota när hon nu går på sulan. Hur ska du gå vidare?
Det finns ju de med fina meriter i Skåne. De verkligt skickliga som kan se till individen o även titta på den under rörelse. Om inte annat så vet de nog hur en PRE rör sig. De kanske även skulle lyssna på vad du har att säga....
Om du hette Lutfi vore det nog annat;) Då skulle hen inte våga annat än...

Varför skulle det vara fel att ha åsikter när man känner sin häst?
Vem har ansvaret o vill sin häst bästa? Den som lever med den var dag? Den som känner den utan o innan. Även uppsuttet.

Det låter precis som här- där man inte får ha åsikter för att man är helt okunnig o när hästen blir dålig är det helt o hållet hästägarens fel. Bekvämt för vem?

Du är ju en dålig hästägare som inte vet din hästs bästa. Du blir nog ett samtalsämne.- vilken dum:devil:

Ja verkligheten där ute speglar ju hur man uttrycker sig här.

Jag får stalkervarningar för att jag har åsikter.
Jag har många gånger skrivit att jag inte har ngt emot att bli rättad när jag är ute med cykeln- man lockar fram hovisarna ur deras tysthet:D
Får man bara adekvata svar som från VAT eller LHR så är det bara tacksamt.:bow: Folk som är trygga i sig själva o inte tar kritik personligt.

Synd bara att man känner att de goda exemplen/ bilderna måste tas bort.:crazy: Det går ju då inte att veta vad som diskuteras eller hur/ varför det bör vara på ett visst sätt.

Det finns ju 4 st med fortbildning därnere eller ta ngn från galoppvärlden som Trix rekommenderade.

Kryddan kanske vet ngn bra:idea:

Som jag skrev i PM,,, jag återkommer inom kort.

Då hade vi ute ny hovslagare igen.. Det gick inte bra alls. Personen ifråga ansåg att hovarna var fina, och att inget skulle göras annorlunda. Denne tyckte inte ens att trakterna var dåliga..

Försökte med en dialog, där jag beskrev hur hästen har haft sina hovar när hon gått som allra bäst - men det blev ratat med svaret att sådana hovar inte är bra. Och att den hovslagaren säkert mätte vi klarna fel, för sådana vinklar KAN inte användas.
Hovisen var inte intresserad av att se henne röra sig, och när jag då beskrev så mycket av steget som möjligt istället så fick jag till svar att med ett kraftigt nedstamp i marken så att säga så ville hon ha så låga trakter som möjligt för att strålen skulle komma i kontakt med marken. Mycket förvirrande för mig.

Efter ett tag sade hovslagaren att denne inte var intresserad av att sko en häst där ägaren hade så mycket synpunkter och åsikter om vad som var bra för hästen ifråga.
Så jag sade att jag självfallet inte är någon hovslagare och inte kan allt, men att jag ju VET efter så många år med hästen att hon blir halt när hon är såhär felverkad och felskodd. Och att med hälta så kan hon inte ridas, vilket är syftet med hästen..
Då sade personen att med tanke på hästens ålder (15 år) så är det rätt svårt att behålla bra hovar och vara utan hälta?!

Suck.

För att svara helt ärligt utifrån mina tankar när jag läser detta.

Vilket jävla pucho!! :mad:

Ungefär så!

Så idag har vi betalat 1000 kr för ett jobb som är åt helvete utfört - men nu har hästen skor tills någon duktig kan komma ut i alla fall. Hon behöver det för att röra sig i hagen ens tyvärr..

Hi Axel.
Fick min egen häst skod idag innan stormen kom in. Han klara sig 8 veckor, inte mycket till sko kvar, bli sista skoning innan vintern.
God shoes are expensive!!! nästan 100 riks $ för 2par....OUT RAGIOUS:mad:

Inte mycket jag, VAT eller Coari kan säjer, skulla gärna hjälp till om Bebben hade inte bott så långt bort.
Kan inte fätta att det är så svårt att få tag på en kompitent hovslager där nera, helt obegriplig.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka