Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag såg idag - måste ha missat det pga min enorma irritation - att hovslagaren har skurit av strålen men inte tagit något alls typ kring strålen eller av sulan. Finns det öht någon vettig förklaring till att man gör så? Jag har aldrig sett det förut..
Här är en bild;
![]()
Efter verkningen;
Tån höger bak;
![]()
Så där jätteplant verkat är ju svårt att påstå att det är när man ser det så här nära eller oxå kanske det är skon som är oplan.. Efter att ha sett flera av dom andra bilderna som jag väljer att inte kommentera här så börjar man ju länkta till Jul och julkalendern,, Väldigt mkt lucköppningar både här å där i den skoningen. Varmskoning va det inte tal om där och tur va nog det..
Undertill höger fram;
![]()
Rund som en fotboll skulle jag vilja påstå att denna sko är utifrån riktningen,, Har inget minne av att hästens hovar påminde om fotbollar.
Hade man skott med samma skomärke fast med 2*0 så hade resultatet blivit helt annorlunda.. Så små är marginalerna mella succe och fiasko.
Resten av bilderna vart tyvärr för dåliga, hade bara mobilen i lite halvkasst ljus..
med anledning avHovvården är en viktig del. Och hästägaren har ansvaret för hästen. Hästägaren köper en tjänst från hovslagaren. Som hästägare bör man lära sig mer om hovar och skoning, tycker Göran Åkerström.
- Du bör lära dig så pass mycket att du kan göra en konsumentgranskning av hovslagarens arbete.
Då hade jag nog ganska rätt trots Coaris idoga försöka att hindra migFör ett drygt år sedan sa han ifrån, Göran Åkerström, som är en av landets mest anlitade tävlingsveterinärer och dessutom föreståndare för hovslagarskolan i Skara. Han oroades över att fler och fler hästar över hela landet skoddes med för långa tår.
Om hästen går med för långa tår så är ofta understuckna trakter det första synliga tecknet på att något inte är som det skall. Hästen får en väldigt låg och svag trakt, och då är hoven inne i en negativ cirkel som absolut måste brytas.
Här har vi en auktoritär person som säger såhär
med anledning av Då hade jag nog ganska rätt trots Coaris idoga försöka att hindra mig
Ha jag får iallafall medhåll av en verklig expertEn kort tå ska se ut såhär enligt denne
![]()
Det borde mao ord vara lättare att sko en häst som bara motionsrids.Det är lika viktigt att hobbyhästen också skos korrekt, men eftersom den typen av hästar inte ansträngs lika mycket, så är marginalerna större.
- Alla hästars skovård är väldigt viktig, men det ställs högre krav på hästar som skall prestera högt om man ser till skaderisken,
För korta skor är det gott om!En annan orsak till långa tår kan vara att hästen helt enkelt skos för sällan eller med för korta skor.
Så du insinuerar att bara för att denna byter jobb så ser han vet han nu inte längre ngt om hovar o hur viktigt det är för hästens prestation?
Ett citat till som verkligen borde mer se till att hobbyryttaren är mindre benägen att rida sönder hästen - om denne följer intervallet som hovisen anser vara rätt för indivden.
Det borde mao ord vara lättare att sko en häst som bara motionsrids.
Lyssna nu en gång för alla,, det spelar ingen roll över hur fysiologisk skoning som utförs,hur stor vikt som läggs ner i statisk och dynamisk balans för att DEN enskilda individen ska ta upp belastningen i benets styvaste rikning när den dagligen drabbas av en "höpåse" på ryggen som rider framstupa sidoläge..
Är ryttaren ur balance så kommer oxå den enskilda individen att hamna ur balance..
Det är lika viktigt att hobbyhästen också skos korrekt, men eftersom den typen av hästar inte ansträngs lika mycket, så är marginalerna större.
Hönan eller Ägget eller en kombination som VAT beskrev.
För hobbyryttaren BORDE det räcka med normalskoning- inte så avancerad.
Här har vi en auktoritär person som säger såhär
med anledning av Då hade jag nog ganska rätt trots Coaris idoga försöka att hindra mig
Ha jag får iallafall medhåll av en verklig expertEn kort tå ska se ut såhär enligt denne
![]()
Skulla gärna har sett hoven under ifrån innan sko hade sätts på Bebben.
O är rätt bra för en sån kraftig 148cm D-Ponny.....men....när hästen var såpas över-växt i hoverna, jag tycka hovslagern skulla lysna på vad du hade att säjer, verket ner hästen runtom och sen gjört ett Trav Besiktning för att kontrolera hästens rörelset för att bedöma sko storlik (0 el 00) och hur mycket över-rollning som behövs. Efter skoning ett slut besiktning för att övertyga att hästen gå fel fri.
Det jag vill göra dig uppmarksom på är dom två tå söm som sitter lite för högt på den har foten!
Skulla hästen börja markera kolla dessa två söm.
![]()