Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Nu när det finns massor av duktigt folk här i tråden, tänkte jag ställa en fråga.

Vad skulle ni göra åt detta?

null-2.jpg

null-1.jpg

null.jpg

Detta togs idag, 5,5 veckor efter senaste skoningen. Efter 1 v flög första skon, och någon vecka senare var en till lös. För en knapp vecka sedan rök dom sista.
Hästen var hos fodervärd och kom hem i detta skick, och nu har den skotts två gånger hos oss men ingen förbättring syns öht. När hon åkte iväg till fodervärden hade hon 00 i strl, och väldigt fina runda hovar. Vid hemkomst satt det 1:or på, och hon var väldigt halt. Har tidigare aldrig haft problem med gången (Stort steg, mycket knälyft) eller varit halt. Nu är gången markbunden, steget kortare och hästen har varit halt ett flertal gånger. Inte så konstigt, när hovarna ser ut sådär.. Hade en vinkel på framhovarna om 39 grader vid hemkomst.
I normala fall brukar denna häst gå minst 9 v mellan skoning, för hon har tidigare inte växt i någon rasande fart direkt. Till saken hör att det är en PRE, som hela sitt liv blivit verkad som just en sådan också - dvs lite annorlunda än exempelvis ett standard-halvblod.

Den 22:a kommer en ny hovis ut, och vi hoppas SÅ på att denna ska kunna ge oss en plan och göra något åt dessa hemska hovar..

Hoven behöva en rejäl verkning, 2cm+ kan jag tänke mig.
Ta en törspenna och göra ett markering ½ vag mellan strålspits och tån, sen markera hovens bredesta punkt, där skulla jag ta av tån att börja med.
När du har fått tillbaka hov vinkeln 45-50grad. främ 50-55grad. bak då kan du börja finn putsa.

Mycket av det har med Lååång tå är att hovslagern verka för lite.
Good Luck

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Tack för ditt svar! Men vad gör man egentligen när ala hovslagare säger "Jag vågar inte ta mer, då förstörs hoven!"... Jag VET ju om att hon måste kortas rejält, men ingen gör det. Och då tar det någon vecka igen bara så ser det rent åt helvete ut, och skorna ramlar av... Och hästen kan inte ridas ordentligt.

En enda hovslagare har vi haft som hållt hovarna fina, men han har tyvärr slutat jobbet medan hon var hos fodervärd :(

Tack för ditt svar! Men vad gör man egentligen när ala hovslagare säger "Jag vågar inte ta mer, då förstörs hoven!"...(

Undrar vilka "alla" dom hovisar är för några??

För bra verkat är lika dåligt som för lite verkat eftersom det ofelbart förstör både hov och häst.

Alla är såklart dom just jag har erfarenhet av :) Jag skriver självfallet inte ut några namn här dock, men genom åren här i Skåne så har jag varit om om 10 st olika hovslagare som förstört PRE-hovar. Detta då en vän till mig har ett antal sådana hästar, där jag under många år varit med och sett dom gå från runda små hovar till stora, långa, utflutna, understuckna och till slut trasiga/flikar.

Till slut hade vi tur och hittade vår förra hovis, men pga ryggproblem så fick han som sagt lägga ner tyvärr. Han var enormt duktig!
Och självfallet ska man inte ta FÖR mycket heller, men om man bara klipper/raspar några millimeter på en hov som denna varje gång - kan väl en 5 åring räkna ut att den till slut kommer att vara helt förstörd?
Och att träna hård dressyr (som hästen i normala fall gör) finns inte på kartan nu, hon rör sig helt fel och får spänningar i kroppen..

(Jag har bilder på hovar MYCKET värre än dessa, som gradvis blivit sämre och sämre.)

Personligen skulle jag dra mig för att låta någon hovis fixa det genom endast en verkning, det kan inte sluta bra.:crazy:

De hovar som sett ut på detta vis har backats på flera verkningar, men kanske lite tätare än normalt.

Då missupfattade jag dig,, fick för mig att du menade hovisar i sthlm..

Jag har oxå sett en å annan pre/lusitano som skos som ett halvblod och det går åt helvete som ett brev på posten..

Man ska inte slå sig för bröstet när man ska sko en av dessa raser och säga att den här ska sopa ner trakterna på så den inte längre ser ut som ett stuprör.

Tragiskt illa påläst om olika rasers individella förutsättningar.

Vi hade räknat med minst 3-4 verkningar innan hoven såg någorlunda okej ut, och funktionen var bättre. Nu har det gått 2 verkningar och skoningar och det blir bara värre.. Trakterna har stuckit iväg ännu mer, och på plant underlag ser man att hon dels står helt fel med bakbenen nu samt avlastar fel fram också.

I Sthlm vet jag ett antal bra, så jag hade varit lycklig om hästen också fanns där! :)

Denna hovisen vi ska ta ut nu har jag sett en del jobb från, och hon har aldrig skott PRE heller. Men förhoppningsvis kanske hon är noga och läser på. Sen finns inga fler att testa alltså..

Tack för ditt svar! Men vad gör man egentligen när ala hovslagare säger "Jag vågar inte ta mer, då förstörs hoven!"... Jag VET ju om att hon måste kortas rejält, men ingen gör det. Och då tar det någon vecka igen bara så ser det rent åt helvete ut, och skorna ramlar av... Och hästen kan inte ridas ordentligt.

En enda hovslagare har vi haft som hållt hovarna fina, men han har tyvärr slutat jobbet medan hon var hos fodervärd :(

Förstå det är jobbig när hovslagern är rädd att ta ördentlig, ett helvate för den duktig hovslager, double så mycket jobb.
Ett tips till dessa hovslager är "hov kniven" ta den och sätt igång och gräva främför märket jag nämnt tidigar, när dom val komma till blod då vet dom hur långt dom kan komma, verka ner hoven, jodapox-packa in hålet-sko hoven. Dom behöva inte gräva i dom andra hover för dom vet hur mycket som ska tas. Om 8 vecker är dett bara att skär av 1cm.
Hoppas du hitta non som kan verka....och sko:angel:

Har du ingen klinik du kan åka till?

Det finns ju meriterade hovisar därnere som sen kan hjälpa din ordinarie hovis med vidare råd hur denna ska gå tillväga. En win win för övriga hästar oxå.

Jag skulle inte vänta....

Ett tips till dessa hovslager är "hov kniven" ta den och sätt igång och gräva främför märket jag nämnt tidigar, när dom val komma till blod då vet dom hur långt dom kan komma, verka ner hoven, jodapox-packa in hålet-sko hoven.

Brukar du göra så??

Då missupfattade jag dig,, fick för mig att du menade hovisar i sthlm..

Jag har oxå sett en å annan pre/lusitano som skos som ett halvblod och det går åt helvete som ett brev på posten..

Man ska inte slå sig för bröstet när man ska sko en av dessa raser och säga att den här ska sopa ner trakterna på så den inte längre ser ut som ett stuprör.

Tragiskt illa påläst om olika rasers individella förutsättningar.

Tack så mycket!! Just du har ju hjälpt mig jättemycket med iberiska hästars hovvinklar som de MÅSTE ha! Jag är jättetacksam för det! Kan glädja dig med att numera är det mer vedertaget att hålla uppe trakterna på en iberier där jag bor. Det har du hjälpt till med! Tack igen :) Kan inte nog säga hur tacksam jag är för att du faktiskt har krigat för iberiers hovvinklar, det blir så mycket lättare när en hovslagare kan ge faktiska åsikter om VARFÖR, än när en hästägare skall göra det. Men numera är även jag bra på det och det är bl a dina ord som kommer ut ur min mun. Fast jag säger inte att du har sagt det, men det blir enklare att motivera något när man kan uttrycka sig korrekt. Kort tå skor de flesta med här, så det har inte behövts diskuteras så mycket.

Det där var inga roliga bilder... :crazy: Räkna med att det kommer att ta ett tag att få ordning på de där hovarna. Förstår att du är desperat.

Förstå det är jobbig när hovslagern är rädd att ta ördentlig, ett helvate för den duktig hovslager, double så mycket jobb.
Ett tips till dessa hovslager är "hov kniven" ta den och sätt igång och gräva främför märket jag nämnt tidigar, när dom val komma till blod då vet dom hur långt dom kan komma, verka ner hoven, jodapox-packa in hålet-sko hoven. Dom behöva inte gräva i dom andra hover för dom vet hur mycket som ska tas. Om 8 vecker är dett bara att skär av 1cm.

:eek: Är det så här hovisar gör där du bor :confused: Att komma tillrätta med de felaktiga vinklarna i de hovar som Bebben har visat bild på tar ett tag, inget man kan quick-fixa.

Jag hoppas det var ironi som inte syntes i det där ovan???

Både ang verka blod - och generaliseringen att alla hästar är det lagom verka ner 1 cm på efter 8 v? Skulle mina gå 8 v skulle de se bedrövliga ut i fötterna - hela bunten..

Vi hade räknat med minst 3-4 verkningar innan hoven såg någorlunda okej ut, och funktionen var bättre. Nu har det gått 2 verkningar och skoningar och det blir bara värre.. Trakterna har stuckit iväg ännu mer, och på plant underlag ser man att hon dels står helt fel med bakbenen nu samt avlastar fel fram också.

Jag kan bara beklaga, har ju själv haft liknade problem med mina första hästar som kom för 17 år sedan. Men där hade jag tur, den hovis som har skott våra hästar sedan dess rättade till hovarna och sedan har de varit helt ok i vinklarna. Jag inser att jag har haft tur när det gäller min hovslagare, och att det inte är alla förunnat att hitta en person som är kompatibel.
Dessvärre vet jag att hans rygg krånglar, och det går aldrig att veta hur länge han kommer att fortsätta. Så hittar du någon var rädd om den och håll hårt i den.

Behövs inte Coari, The Trained Eye sitter kvar aven när man gå i pension.

Jag tror jag vet var problemet ligger....tillbaka till "brist på uttbildning"!
Du kan gå på kurser och häcka på dö hover, kärva ner till läder hud, men du se bara hela hoven från undersiden, du se den aldrig ner på marken.
Du komma utt för praktik till en hovslager som själv har inte lärt sig att verka ördentlig, så du lära dig att ta en lite nypp med tången...räspa plan....nyppa av tån inntill lämellen och spika på...räspa...sanda och ett lager klär läck så att det se finn utt och alla buckis bli ooooo----aaaaaa:bow::bow::love::banana:
Gräjen är att hoven se utt som en Tennessee Walker Going Too The Big Lick Show:D. Vid den nästa skoning har huven växt utt sitt 1cm. som normal men hela hov längd är flera cm än vad det borda vara, låååång tå...trasig trakt...bruten huv vinkle.

Det har att springa till klinik hovis bara för att dagens allman hovslager kan inte verka ner en hov säjer en hel del :grin:

I Sthlm vet jag ett antal bra, så jag hade varit lycklig om hästen också fanns där! :)

Denna hovisen vi ska ta ut nu har jag sett en del jobb från, och hon har aldrig skott PRE heller. Men förhoppningsvis kanske hon är noga och läser på. Sen finns inga fler att testa alltså..

Det ta inte så lång tid att återställa hoven, en verkning.
www.youtube.com/watch?v=0R1JSYkgoCc&feature=relate
Finns fler du kan titta på.

Hej!

Jag hoppas också det. Skulle min verkar ner till blod skulle hon gissningsvis inte kunna stå på benen i flera veckor efteråt.

8 veckors skoning är det inte tal om- då skulle vi få plocka närmare 2 cm.. (vi får väl se på fredag om det blir ca 1 cm igen, efter 4 veckor).. Men nu har jag iaf en hovis som vågar ta lite, även om han inte tar tills det blöder.
/Lavinia

Jag hoppas det var ironi som inte syntes i det där ovan???

Både ang verka blod - och generaliseringen att alla hästar är det lagom verka ner 1 cm på efter 8 v? Skulle mina gå 8 v skulle de se bedrövliga ut i fötterna - hela bunten..

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka