Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc
Hoven behöva en rejäl verkning, 2cm+ kan jag tänke mig.
Ta en törspenna och göra ett markering ½ vag mellan strålspits och tån, sen markera hovens bredesta punkt, där skulla jag ta av tån att börja med.
När du har fått tillbaka hov vinkeln 45-50grad. främ 50-55grad. bak då kan du börja finn putsa.
Mycket av det har med Lååång tå är att hovslagern verka för lite.
Good Luck
Nu när det finns massor av duktigt folk här i tråden, tänkte jag ställa en fråga.
Vad skulle ni göra åt detta?
![]()
![]()
![]()
Detta togs idag, 5,5 veckor efter senaste skoningen. Efter 1 v flög första skon, och någon vecka senare var en till lös. För en knapp vecka sedan rök dom sista.
Hästen var hos fodervärd och kom hem i detta skick, och nu har den skotts två gånger hos oss men ingen förbättring syns öht. När hon åkte iväg till fodervärden hade hon 00 i strl, och väldigt fina runda hovar. Vid hemkomst satt det 1r på, och hon var väldigt halt. Har tidigare aldrig haft problem med gången (Stort steg, mycket knälyft) eller varit halt. Nu är gången markbunden, steget kortare och hästen har varit halt ett flertal gånger. Inte så konstigt, när hovarna ser ut sådär.. Hade en vinkel på framhovarna om 39 grader vid hemkomst.
I normala fall brukar denna häst gå minst 9 v mellan skoning, för hon har tidigare inte växt i någon rasande fart direkt. Till saken hör att det är en PRE, som hela sitt liv blivit verkad som just en sådan också - dvs lite annorlunda än exempelvis ett standard-halvblod.
Den 22:a kommer en ny hovis ut, och vi hoppas SÅ på att denna ska kunna ge oss en plan och göra något åt dessa hemska hovar..
Hoven behöva en rejäl verkning, 2cm+ kan jag tänke mig.
Ta en törspenna och göra ett markering ½ vag mellan strålspits och tån, sen markera hovens bredesta punkt, där skulla jag ta av tån att börja med.
När du har fått tillbaka hov vinkeln 45-50grad. främ 50-55grad. bak då kan du börja finn putsa.
Mycket av det har med Lååång tå är att hovslagern verka för lite.
Good Luck