Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Frågade just en hovslagare som jag högaktar just detta med mest belastade sidan.

Hade läst i böcker just detta med att den mest belastade sidan var den raka!!

På mina hästar tyckte jag att det var tvärtom och även med logik så tyckte jag att det är/var mest logiskt att den sida som belastas mest är den som flyter ut/trampas sönder.

Helt dennes uppfattning också, mest belastade sidan är den som är bredast/minst rak.

En av dennes kommentarer som jag tycker var lysande var att om en häst inte belastar hoven, ex vis konvalecens i hängmatta, skulle då hoven bredda sig!!! Nej, så blir det förstås inte.

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag pratar inte om ngt snedhet i sidled eller vilken sida som belastas mer eller inte. nu handlar det om det vertikala läget- den allra viktigaste .. trodde jag.

Jag har nu även sett hovar som är smalare nertill än kronranden o dessutom trängs ihop med sidokappor. Nästa med ankfötter men snygg nitning- 8 st för säkerhets skull- man vill ju inte får tappskor- vart är hovvärlden på väg.:crazy: Det här är inget skopåspikarjobb!

Synd att inga hovisar nappar på att upplysa sina kunder här o nu, men då kan de ju ha åsikter o lite kunskap eller Gud bevars framföra kritik o det är inte önskvärt.

Leafhill...
Bra film..Kul o höra att det sker förändringar även där- som kommer till S. kännedom om 10 år eller så.
Att inte renskära sulan så infernaliskt. Formen på hoven var väl inte så kul o jag hittade ej avsnitt 2:confused:

Jag pratar inte om ngt snedhet i sidled eller vilken sida som belastas mer eller inte. nu handlar det om det vertikala läget- den allra viktigaste .. trodde jag.

Då trodde du fel eller jag missuppfattade dig.. Jag trodde vi skulle gå till botten med orsak och verkan i denna tråd.

Det allra viktigaste är först bena ut hur man ska läsa av hovens belastning, därefter börja analysera vilka faktorer som påverkar dom negativa belastningsförhållandena.

Kan man inte sitta kvar i sadeln i skritt så ska man väl inte börja tjata om att man vill trava och galoppera eller????

Det är en artikel om krafterna i hoven inte några lösryckta citat. Inte mitt problem om du inte orkar traggla dig igenom.
PL

Det är en artikel om krafterna i hoven inte några lösryckta citat. Inte mitt problem om du inte orkar traggla dig igenom.
PL

Det har inte med om jag orkar traggla mig igenom detta lösryckta mastodont citat utan vad din personliga uppfattning är. För du måste väl ha en personlig uppfattning trots att du inte delgav den men bifogade länken..

Några faktorer som påverka kraften i hoven är exteriör, underlag, gångart,hastighet och ras.

Det förvånar mig att du som veterinär inte ens verkar ha tagit del av den forskning i ämnet som två av dina kollegor under lång tid bedrivit..

Eller är svaret så enkelt att även du passerat bäst före datum??

kl

Generna, kraften i belastningen samt belastningens riktning är det som styr hovformen mest. Därefter kommer miljö, hovslagare, ryttarens påverkan osv.

När det gäller huruvuda den breda utflutna sidan eller den raka är den mest
belastade är det kanske inte så enkelt alla gånger!

Har man en häst med en platt utfluten framhov och en smal lite upprätt är det helt utan tvivel så att det är den platta hoven som är den mest belastade.
I detta fallet brukar hästägaren vara mest orolig över den platta hoven men man kanske skall ta och fokusera på varför hästen sparar den smala!

Med en häst med en framhov som har en utfluten utsida samt en rak kanske lite uppdriven insida är det inte fullt så självklart.
Den utflutna insidan i kombination med en ballförskjuten insida och kanske en spricka bakom bredaste punkt på insidan.
Här är alltså utsidan den mest belastade samtidigt som insidan bevisligen är under en väldig stress med tanke på ballförskjutningen och sprickan.

Olika teorier och orsaker till detta och hur problemet löses eller minskas hade varit spännande att ta del av!
För att se huruvida åtgärderna skiljer sig beroende på om man anser den breda eller raka sidan vara den mest belastade!

Hitta inte part 2 eller. En tå in häst, jag har sett sammra hover.
Hitta den här, häst och ryttar started från Raymond Washington, hitta ingen namn men jag tro det är Larry Stevens Long Rider som skulla rida The Pacific Coast Range ner till Oregon - California (som förtsätter ner till Mexico) sen sväng Öst via Arizona - New Mexico - Arkensa - Tennesse där han filmer skoning och sen upp till New York.
Bromeom som han prata om är ett hård svetts, här har vi Guld Sko som hålla bra.
www.youtube.com/watch?v=JqBMCo4Nj_c&feature=relmfu
www.youtube.com/watch?v=CQFFXqZ4pmg
Enjoy

Senast ändrad:

Det har inte med om jag orkar traggla mig igenom detta lösryckta mastodont citat utan vad din personliga uppfattning är. För du måste väl ha en personlig uppfattning trots att du inte delgav den men bifogade länken..

Några faktorer som påverka kraften i hoven är exteriör, underlag, gångart,hastighet och ras.

Det förvånar mig att du som veterinär inte ens verkar ha tagit del av den forskning i ämnet som två av dina kollegor under lång tid bedrivit..

Eller är svaret så enkelt att även du passerat bäst före datum??
Kan ingen skriva om det tråden skulle handla om. understuckna trakter- orsak o verkan!!!!!
Hur svårt ska det vara för en som påstår sig ha kunskapen:confused:

Det verkar inte så iom att ni börjar surra om belastning i sidled.

Det verkar inte som om så många kan det iom att det ser ut som det gör i verkligheten.

Kan man inte ens ställa en häst så att den står o belastar rakt efter individens benställning är det nog inte yrke för denna.

De hästarna jag ser belastar snett åt alla håll o kanter PLUS understuckna, raspade tår o givetvis korta skor.

Filmen där hästen fick extra stöd på utsidan var ju helt rätt. Här får inåttåade hästar "stöd" på utsidan av en sidokappa. vad händer när insidan o dess kappa drar iväg..:crazy:

Senast ändrad:

Jag tycker att din tråd är riktigt intressant och har redan lärt mig en del jag inte visste sedan tidigare.

kl

Generna, kraften i belastningen samt belastningens riktning är det som styr hovformen mest. Därefter kommer miljö, hovslagare, ryttarens påverkan osv.

Har man en häst med en platt utfluten framhov och en smal lite upprätt är det helt utan tvivel så att det är den platta hoven som är den mest belastade.
I detta fallet brukar hästägaren vara mest orolig över den platta hoven men man kanske skall ta och fokusera på varför hästen sparar den smala!

Med en häst med en framhov som har en utfluten utsida samt en rak kanske lite uppdriven insida är det inte fullt så självklart.
Den utflutna insidan i kombination med en ballförskjuten insida och kanske en spricka bakom bredaste punkt på insidan.
Här är alltså utsidan den mest belastade samtidigt som insidan bevisligen är under en väldig stress med tanke på ballförskjutningen och sprickan.

Olika teorier och orsaker till detta och hur problemet löses eller minskas hade varit spännande att ta del av!
För att se huruvida åtgärderna skiljer sig beroende på om man anser den breda eller raka sidan vara den mest belastade!
Nu menar jag inte att den har en platt understucken hov utan att alla ser likadana ut.
Jag tycker att det är bedrövligt när t o m riktigt unga hästar redan har fått såna hovar fast de varit normala innan den fick skor.

nog tror jag att DU kan reda ut begreppen:bow:

Kan ingen skriva om det tråden skulle handla om. understuckna trakter- orsak o verkan!!!!!

Det verkar inte som om så många kan det iom att det ser ut som det gör i verkligheten.

Kan man inte ens ställa en häst så att den står o belastar rakt efter individens benställning är det nog inte yrke för denna.

De hästarna jag ser belastar snett åt alla håll o kanter PLUS understuckna, raspade tår o givetvis korta skor.

Filmen där hästen fick extra stöd på utsidan var ju helt rätt. Här får inåttåade hästar "stöd" på utsidan av en sidokappa. vad händer när insidan o dess kappa drar iväg..:crazy:

Förlåt Axel:
Trång och Understuket träkt kan berör på flera faktor;
1. Arvs änlagg
2. För tidig skoning
3. Lång varig konvolesens tid under det storsta tillväxt tiden "1 - 2år.
4. För hårt verkning av träkterna
5. Some or All of the above.

Ja men varför ser man fler o fler illa skodda än förr?

Jag har sett förvandlingar till det betydligt sämre iom hovisbyte på en tidigare välskodd vuxen häst.

Vad kan man GÖRA? Jag tror inte att de nya skorna är lösningen på det hela.

kl

???har du fått kortslutning!!! hur i all världen kan hästen få ballförskjutning utan att belästning på den siden???
Har du och Coria gott samma tilläggs kurs?

Vet inte om min topsan passar här med sina understuckna trakter och långa tår? :) (axel vet)

Hovis var väldigt nöjd med hennes nuvarande vinkel, men veterinär klagade fortfarande på understuckna trakter. Gått ett år sedn hovis började jobba med hennes hovar.

Vad föreslår ni för lösning? nu har hon tåriktande skor för att kunna ta mer av tån? (passar det in så börjar jag slänga in bilder från första skoning till sista.)

En häst som gått barfota fram till 5år med dåligt underhållna hovar, resulterade i detta, nu triangelmärkt pga av kronisk inflammation som vet säger beror på att hon fått och felbelastat.

Tycker att det är väldigt intressant då jag haft problem med detta med min häst sen hon kom till mig, och tydligen enligt vet var hon fortfarande understucken.

Ja men varför ser man fler o fler illa skodda än förr?

Jag har sett förvandlingar till det betydligt sämre iom hovisbyte på en tidigare välskodd vuxen häst.

Vad kan man GÖRA? Jag tror inte att de nya skorna är lösningen på det hela.

Du har val läs VAT och Coria inlägg Axel, jag misstänker dom är inte ensom om en massa konstiga verkkning och skonings idea, trång korta skorning, för mycket verkning i träkten och för lite i tån.
Det verka som när hovslageri kom under Jordbruksverkets doman har det som yrket gått åt ...........
Dom gammle som är aktive har klaget själv om alla dålliga hover som dom måsta rätta till, och dom är inte månge kvar.
Man tänke att dom som sitter i Hovslagerföräning skulla ta tag i saken.
Ledsen om du har det jobbig med hovslager.

Det finns en värld utanför Sverige. Att inte kunna ta del av den är en begränsning!
PL

???har du fått kortslutning!!! hur i all världen kan hästen få ballförskjutning utan att belästning på den siden???
Har du och Coria gott samma tilläggs kurs?

Var skrev jag att hästen fick en ballförskjutning utan belastning på den sidan!
Innan du idiotförklarar någon annan tycker jag att du skall ta ett djupt andetag och fundera över vad som händer i landningsfas och belastningsfas på en häst med en utfluten utsida och en ballförskjuten insida.

Tänk till nu Axel!

På vilket sätt påverkas landningsfas och belastningsfas på en häst som landar dubbelslående oavsett om det handlar om ett dubbelslående utsida-insida eller tå-trakt osv.
Som jag skrev tidigare är kraften i belastningen samt belastningens riktning delar av det som påverkar hovformen mest. Det är inte önskvärt att fördubbla tiden när hoven maximalt belastad vilket sker vid ett dubbelslående, kontra en plan landning.

Detta gäller på rakt spår. På böjt spår är det ofrånkommligt att hästen landar på sin utsida med innerben samt insida med ytterben.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: M-Meduza
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka