alkolist? *långt*

Sv: alkolist? *långt*

Men precis de är det enda vi vet och då tycker jag det är magstarkt att att skriva som du gjort.

Det är ju ett ganska liknande svar man utgår ifrån när det gäller dig, jag vet ju inget mer om dina andra svar heller...

Så i tråden är era svar ganska lika och då tycker jag det är konstigt att skriva som du gör till TS :)

Dessutom skriver TS inte att det blir mer än 4 ggr i månaden om det är något skoj som händer utan att vissa månader när det är mycket fester så blir det ca 4 ggr ( 2-4 ggr ) och andra månader mindre ..

Det är precis det här jag ville få fram, tack för att du kunde sätta ord på det. :idea:
Man har lätt att döma i tryggt förvar framför datorn, och tydligen till bekanta också.
 
Sv: alkolist? *långt*

Eftersom BM vill att TS ska till Soc på samtal så tror jag att efter de första 2-3 frågorna i testet så skiljer sig våra svar väldigt mycket. Problemet ligger inte i hur mycket eller ofta man dricker utan vad man känner/hur man mår när man dricker, man kanske inte känner när det räcker, får minnesluckor osv.
 
Sv: alkolist? *långt*

Ja men pmm jag vet allt det där, men att tro och anta ( som du gör ) tycker inte jag är speciellt schysst faktiskt.

Vi vet ju inte varför BM skickar TS till Soc och då tycker jag att man kan tänka på hur man uttrycker sig.

Vi kommer dock inte komma längre nu pmm, jag ville bara få fram att man kanske inte ska vara så snabba på att anta och dömma utan fakta :)
 
Sv: alkolist? *långt*

Byt barnmorska!!!
Det gjorde jag efter mitt första besök, den människan tryckte ner mig i skorna så jag var gråtfärdig när jag åkte därifrån!!
Fast det handlade inte om alkohol utan rökning! Jag förklarade för henne att jag hade slutat eftersom det visade sig att jag var gravid men hon var som galen och ville nästan börja visa mig bilder!!
Jag är 30 år i år och förmodligen äldre än är (hon kändes väldigt ung if) men hon behandlade mig som om jag var 15 år!!
Vid nästa besök hos den nya bm så mötte jag den andra och det kändes jättebra att gå till någon annan (som desutom var jättegullig).

Visst kan man säga varför man vill byta, men egentligen ska dom skita i det! Det är upp till dig och det ska kännas bra för dig!

Så lycka till!!
 
Sv: alkolist? *långt*

*kl*

Jag tycker att man kan ifrågasätta mycket med testet.

Dels enheten "glas" som Anna tog upp och också poängsystemet. Vilken forskning grundar sig testet på?

Vidare borde testet utföras helt anonymt, om man vill att kvinnor med problem skall svara ärligt. Vi vet att förnekelse är en stor del av alkoholismen - om man lider av sådan.

Frågan är också vad syftet med studien är? Vill man jämföra kvinnors alkoholkosumtion idag med förr, då måste ett liknande test ha funnits förr också, eller så planerar man att ha detta test under låt säga tio år.

Eller är syftet att ringa in potentiella problemmammor för att man vill ge dem hjälp och vägledning?

Hur som helst verkar denna bm föga konstruktiv och frågan är vad syftet med hennes bemötande var? Att hjälpa TS med ett problem? eller att få TS att känna sig värdelös?

Den forskning jag tagit del av visar entydigt att alkoholkonsumtionen ökat i Sverige de senaste 20 åren och det är ffa kvinnor som ökat på statistiken över personer som har problem med hög konsumtion.

Kvinnor blir alltmer jämlika männen, på gott och ont, och det gäller även destruktivt beteende.

Kram till dig TS som blev så illa behandlad. Hoppas du hittar en ny bm som kan stötta dig under graviditeten. :love:
 
Sv: alkolist? *långt*

Eftersom BM vill att TS ska till Soc på samtal så tror jag att efter de första 2-3 frågorna i testet så skiljer sig våra svar väldigt mycket. Problemet ligger inte i hur mycket eller ofta man dricker utan vad man känner/hur man mår när man dricker, man kanske inte känner när det räcker, får minnesluckor osv.

Visst har du rätt i det du säger MEN du har missat ett litet ord i TS beskrivning om när och varför hon dricker. Ett litet kanske som hon skrev. Hon skrev att när det var fest man firar nån/nåt så kanske man dricker lite. Detta innebär (som jag tolkar det) att hon inte alltid dricker "för att ha kul" utan bara nån gång när andan faller på. Jag tror att BM reagerade som hon gjorde pga TS ålder och inget annat.

Jag fick mitt första barn som 19-åring (nästan 20) och jag festade betydligt mer än TS innan graviditeten. Idag är jag 42 och dricker knappt nåt alls och min son är hur normal som helst.

Till TS: byt BM. Tänk på att du ska gå där i minst 7-8 månader till och du ska känna förtroende och tillit till din BM inte ha ont i magen och må dåligt för att du ska dit. Får du en kallelse till Soc så gå dit och berätta samma sak som du gjort här.
Grattis och lycka till med din graviditet.
 
Sv: alkolist? *långt*

Sist jag var hos MVC så fick jag frågan "Har du varit utsatt för hot eller våld?". Jag satt där som ett frågetecken och undrade om man ska tänka över hela livet eller vad de egentligen ville veta? Jag är 35år och visst har jag blivit utsatt för hot/våld nån gång på de åren men vad har det med min graviditet nu att göra?:confused:

Iaf så förklarade hon att det är en standardfråga för att få igång ett samtal där man kan få möjlighet att tex prata om sitt förhållande, och om man blir hotad av sin partner.
Varpå vi båda tittade lite generat på min man som var med:p Han är världens snällaste och vet knappt hur man grälar ens:angel:

Så det kan bli lite galet ibland!

Men byt BM du, du ska känna förtroende för den du går hos!!!
 
Sv: alkolist? *långt*

Fick barn för 7 månader sen och MVC och BVC har just nu nån sorts kampanj vad det gäller alkohol. Det blev bisarrt när vi 7 andragångsmammor satt där i våra präktiga frisyrer, osminkade och lätt slitna och skulle se en film om hur alkoholvanor påverkar barn... Det kändes som om alkohol var det sista vi skulle orka med just då. Men tydligen är det fler än vad man tror som dricker och gör sånt som man absolut inte trodde att någon kunde ha missat, nu minns jag inte procentsatsen för för stort alkoholintag men det var förvånansvärt stort, typ 20% tycks strunta i att de är gravida och dricka som vanligt. Väldigt OT kan jag nämna att man hade en bälteskontroll utanför 4 dagis här i sthlm nyligen. Av 90 kontrollerade fordon så satt det barn utan bälte i 17 (sjutton!) stycken. Jag tror att det är lätt att tro att "alla" vet om såna saker som alkohol och bälte men statistiken visar att det vet inte "alla" alls.
(Obs, TS, detta är inte riktat som någon sorts antydan till dig, bara som en förklaring till fokuset på alkohol just nu).
 
Senast ändrad:
Sv: alkolist? *långt*

Snor mim egen knapp..

Herregud vilken respons jag fick! Har tyvärr inte hunnit läsa alla svar då jag jobbar mkt och nu måste jag snart iväg igen :p

för att svara på några frågor iaf.... Anledningen att jag svarade 6 glas var att jag frågade min barnmorska ungefär hur många glas jag ska räkna om man tänker på att jag dricker min flaska 8% vin, blandar med sprite så det är ca 50/50 i varje glas... sen brukar det bli nått glas ute. Ibland har det ju blivit betydligt mer, ibland väldigt mkt mindre, men om jag ska försöka säga medel är det så... Då sa Bm att ja det motsvarar ju 6 glas. jahapp tänkte jag och fyllde i det..

Jag fick en 6a på det där testet... Jag tyckte att många av frågorna var lite luddiga, och att svarsalternativen var sådär (dessutom var jag nervös som ett as och säkerligen lite luddig i huvvet ;) ) så BM och jag gjorde i princip testet "tillsammans".

tex var någon fråga ungefär "har du avstått att göra någonting du planerat att göra dagen efter du druckit, för att du varit bakfull?" varpå jag svarade till min BM att jaaa... jag tar ju aldrig bilen dagen efter då jag tycker det är lite svårt att veta om det är lugnt lr inte... inte direkt så att jag har nån alkoholmätare hemma ;) Och då tyckte hon att ja då blir ju svaret att varje gång jag dricker, så är jag så pass bakfull dagen efter att jag inte kan göra det jag planerat. Att jag sen alltid vet att jag inte tar bilen och därför inte planerar några resor dagen efter, det spelade tydligen ingen roll...

Alla ni som har gett mig rådet att byta BM - jag funderar starkt på att göra just detta. Har en tid hos henne i veckan och då sambon inte fick ledigt tar jag med min mamma som lite stöd. (även om hon sitter i väntrummet) Jag tänkte att jag ska samla mod till mig och förklara hur det kändes för mig förra gången.. och om hon fortsätter på samma tråd som förra mötet, ja då byter jag. Kanske hade tanten bara en dålig dag? :)


Jag ska sätta mig och läsa igenom hela tråden ikväll när jag kommer hem från jobbet, just nu måste jag hinna ut till kära hästen innan jobbet!
:)
 
Sv: alkolist? *långt*

Om du känner att modet sviker, så byt innan det mötet! Det har du all rätt att göra!!
 
Sv: alkolist? *långt*

Vet du, jag festade också innan jag visste att jag var gravid och våran son mår alldeles förträffligt. Utvecklas i raketfart och är otroligt tidig med mycket och väldiugt glad och social. Så du kan vara helt lugn, du har inte skadat ditt barn.

Angående barnmorskan så bör det gå att ringa till vc och kräva att få byta.
Så slipper du ta det face to face
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 791
Senast: Och_Aye
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 414
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 528
Senast: Mela99
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 522
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp