alkolist? *långt*

Sv: alkolist? *långt*

Det jag reagerar lite på, som kanske även din BM reagerade på. Är att du skriver lite som att man måste dricka för att ha kul! Är det verkligen så? Måste man dricka på varenda fest för de ska va kul? Då kanske man faktiskt har något problem med alkoholen eller umgås med fel kompisar?

Vad har det med saken att göra?
Vad är det som tyder på att man har alkoholproblem eller fel kompisar?
Ganska elaka förutfattade meningar du kommer med i mina ögon.
Jag drack minst lika mycket som ts när jag var i hennes ålder och hade inte det minsta problem med alkohol, drack för jag ville och kunde lätt hoppa över att dricka vissa helger.

Till TS: byt mottagning helt så slipper du BM:devil: och kommer att få ett trevligt bemötande från den nya....
 
Sv: alkolist? *långt*

Du, man får byta ut folk hur mycket man vill oavsett vad dom jobbar med ;)...byt på du. Själv har jag aldrig bytt BM, men däremot bytt ut läkare och arbetsförmedlare och soctanter.
 
Sv: alkolist? *långt*

Jag tycker du verkar ha helt normala alkoholvanor när man är ung och ute i svängen och festar. Förstår dig precis och det har ingenting med att göra att man måste dricka för att ha kul.

Jag fick också fylla i det där formuläret, men det är ett tag sen nu och kommer inte ihåg exakt vad jag skrev, men jag är liksom småbarnsmor - går aldrig ut och festar el dylikt så det var betydligt mindre jag drack innan grav- kanske 2 ggr i månaden och då ett glas per gång. Ändå spände bm ögonen i mig och förklarade hur farligt det är att dricka under graviditeten. Självklart dricker man inget när man är gravid men de vill väl varna ordentligt antar jag.

Så jag undrar om det inte är någon form av arbetsskada vissa har? De kanske har dåliga erfarenheter av alkohol?

Kan säg som lite tröst till dig att min mamma hade alkoholproblem och drack både när hon väntade mig och mina syskon - jag tror ändå vi blev hyffsat normala :angel:

Säger som de andra - byt käring!
 
Sv: alkolist? *långt*

*kl*

Jag hade bytt om jag var du. Under min graviditet var jag helt upp och ner och råkade ( i mitt tycke) ut för idiotiska BM men jag vågade inte säga något eller göra något. Idag hade jag nog stått på mig mycket mer.

Jag är nykterist så där låg inte problemet. Men en gång hade jag glömt att ha långärmat på mig ( pga alla skärsår jag har på armarna brukar jag ha långärmat för att slippa en massa blickar, frågor och andra jobbigheter) och BM ser mina skärsår. Det var vid tillfället bara ärr där eftersom jag inte ville riskera att skada bebisen. Och hon blir skitarg och börjar skälla på mig om att jag typ är dum i huvudet och bäst av allt: Jag tydligen är så misslyckad att jag inte ens klarar av att ta livet av mig ordentligt.
Vilket ledde till att jag låste in mig på toaletten där och stortjöt i en timme medan mitt ex stod utanför och försökte få mig lugn. Hade jag haft något att skada mig med där och då hade jag inte suttit här idag.
Man är ju inte vid sina sinnes fulla bruk som gravid och hon visste redan att jag INTE mådde bra.

Fick en annan BM vid ultraljudet och hon är smidig och säger att Om man nu ser fostret dåligt så är det för att jag är lite för tjock för att vara gravid egentligen. Då fattar inte jag hur folk lyckades bli gravida förr när idealet var en hälsosamt rund kvinna! Vid tillfället vägde jag kanske 66 kg och är 1.60 lång och som sagt, gravid.
Och det ledde till att jag bara gick upp 2 kg på hela graviditeten sen för den kommentaren låg i mitt bakhuvud HELA tiden.
Nu däremot struntar jag blankt i sånt och det jag INTE gick upp på att vara gravid har jag nu istället ;) Så nu är jag rund och go och då borde jag ju inte ens kunna bli gravid.

Hade det varit nu hade jag krävt att byta BM, men då vågade jag ingenting. Men jag vägrade gå dit utan mitt ex dock, hade en knepig graviditet så jag träffade BM minst var 14 dag.
 
Sv: alkolist? *långt*

Nu har alla skrivit så bra till dig redan så jag vill bara skicka ett Grattis.

... kontakta MammaMia i sthlm i stället och byt definitivt barnmorska ( tycker nästan att du ska kontakta Bm:s chef också och förklara hur du har blivit bemött )

Lycka till med allt nu .

Kramar
 
Sv: alkolist? *långt*

Jag är 2 år äldre än MM08 och vet mkt väl hur man festar i 21 års åldern. Jag har även 2 kompisar som idag är 24 år och har alkoholproblem. Vi festade oxå lite sådär på helgerna när vi var 17-21 år (jag slutade då vi börja försöka skaffa barn..)

Det jag reagerade på är att man säger att man måste dricka för det är fest/kalas. Även om man såklart inte menar att man är dyngpackat i princip hela tiden och det kanske var så att MM08:s BM trodde hon var tvungen att supa annars funkar det inte. Och ja det är ett alkoholproblem då.
 
Sv: alkolist? *långt*

Byt byt byt !!
Det är ingen konstig alkoholkonsumtion och att anklaga någon för att dricka vid nyår när de inte ens vet om att de är gravida, det gör mig arg på riktigt :mad:


Jag skulle varmt rekommendera dessa :) Speciellt om man är lite orolig och vill gå ofta och alltid får trevliga svar på telefon!
http://www.privatabarnmorskor.se/ (S speciellt)
 
Sv: alkolist? *långt*

det hon menade är ett beroende var frågorna där jag svarat, hur ofta dricker du? - 2-4 ggr i månaden. (alla svar gäller naturligtvis innan graviditet) samt hur många glas per gång - ca 6 glas.

Konstigt svarsalternativ. Det är ju en väldig skillnad på 2 och 4 ggr i månaden. 4 ggr/månad betyder ju varje vecka. Och 6 glas/vecka är väl typ 1½ flaska/vecka och det är ganska mycket tycker jag.


Men eftersom hon inte verkar lyssna på dig då du förklarar så hade jag bytt ut henne.
 
Sv: alkolist? *långt*

Nej det behöver väl inte alls vara ett problem bara därför?

Jag erkänner gladeligen att jag tycker det är roligare att gå på krogen om jag får festa lite också, dvs att gå ut spiknykter på krogen är inte lika roligt alls.

Har jag också problem, för då har nog de flesta av mina vänner problem också ;)

Visst har jag också gått ut på krogen nykter, men det blir inte alls samma sak tycker jag och jag tyckte defenitivt INTE heller det när jag var 20 år och festade på rätt rejält .
 
Sv: alkolist? *långt*

Nej det säger jag inte heller, men det kan leda till problem och MM08s BM kanske när hon läste den lilla undersökningen upplevde det som att hon är i riskzonen! Alkoholproblem är faktiskt vanligare än man tror och man kan ha ett beroende utan att behöva supa sig dyngrak varje dag och missköta jobb/skola/familj/barn.

När jag var hos Soc så pratade de inte om hur mkt jag drack, utan vilken typ av "vänner" jag umgicks med.
 
Sv: alkolist? *långt*

Okej.

Men din ton mot TS här gjorde att iaf jag kände att det var dags att försvara lite, för jag var inte ett dugg lugnare under min första tid på universitetet ( eftersom du jämförde dina egna vanor i tråden )

Och jag tycker inte din förklaring att det kan leda till problem rättfärdigar BM:s beteende alls.
 
Sv: alkolist? *långt*

byt barnmorska omedelbums!!
dina alkovanor är ju knappast exemplariska i samband med graviditet men i mina ögon fullt normala för en icke-gravid, och varken tror, misstänker eller vet man om att man är gravid så lever man ju som vanligt...


på min inskrivning lyckades jag skrapa ihop 1p:eek: på alkoutvärderingen, vilket motsvarade mindre än ett glas cider 4% senaste 3 mån och i BMs ögon så är det inte bra.

du behöver varken säga till din BM eller ge henne en förklaring till varför du vill byta, du kan säga till en uska eller annan personal på mvc.
 
Sv: alkolist? *långt*

Absolut inte och jag försvarar henne inte heller. Jag bara såg en sak i TS första inlägg som jag reagerade på och som kunde vara det som hennes BM blev så upprörd över!
 
Sv: alkolist? *långt*

Jisses! Trodde hon att du drack så när du var gravid eller???? Eller varför den överreaktionen?

Jag drack säkert mer än så när jag var 21 år. Nu dricker jag kanske en gång varannat år bara för att jag inte tycker att det är gott helt enkelt. Så hur mycket man drack när man var 21 och barnlös har inte så stor betydelse...

Min varannanårs-berusning gjorde jag självklart när jag var gravid och inte visste om det...
 
Sv: alkolist? *långt*

Mama Mia på söder ska vara ok, Mama Mia finns också på Östermalm - de är bättre än sin namne på söder, annars är barnmorskorna i Gamla Stan helt suveräna :)

Mama Mia på söder är helt toppen om jag får säga vad jag tycker :)

TS - förstår att du blev ledsen... hade bebisen varit planerad hade det varit o dricka för mkt men nu var det ju inte så. Hon borde inte gått på så hårt.
 
Sv: alkolist? *långt*

Otroligt vad olika det verkar vara. Har för mej att jag hade 2 p på testet, och fick inga förmaningar alls av min BM, hon var så nöjd så. :)
 
Sv: alkolist? *långt*

Eftersom att du bor i sthlm så är det bara för dig att ringa upp en ny MVC och prata med dem. Skriva in dig hos dem och be dem kontakta din gamla barnmorska för att föra över din journal. Lycka till och hoppas att allt går bra! Styrkekramar Petra.

Vart i sthlm bor du? Jag kanske kan rekommedera dig till en bra BM.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 791
Senast: Och_Aye
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 414
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 528
Senast: Mela99
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 522
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp