alkolist? *långt*

Sv: alkolist? *långt*

Jag är 2 år äldre än MM08 och vet mkt väl hur man festar i 21 års åldern. Jag har även 2 kompisar som idag är 24 år och har alkoholproblem. Vi festade oxå lite sådär på helgerna när vi var 17-21 år (jag slutade då vi börja försöka skaffa barn..)

Det jag reagerade på är att man säger att man måste dricka för det är fest/kalas. Även om man såklart inte menar att man är dyngpackat i princip hela tiden och det kanske var så att MM08:s BM trodde hon var tvungen att supa annars funkar det inte. Och ja det är ett alkoholproblem då.

Men vart någonstans påstår Ts att hon måste dricka för att ha kul?

Det här är det närmaste jag hittar:

"jag blev jätteledsen och tog väldigt illa vid mig, försökte förklara för henne att vissa månader är det ju mkt kul som händer, födelsedagar/nått att fira osv, och då blir det kanske att man dricker 4 ggr den månaden. Nästa månad händer inte ett skit, och då dricker man inte alls."

Kanske är det så att både du och BM övertolkar TS förklaring, vilket man kan göra men att hoppa på någon och påpeka att det kan vara alkoholproblem är något man ska vara väldigt försiktig med om man inte känner personen väldigt bra.
Många kan ta illa vid sig, vilket också TS gjorde.
 
Sv: alkolist? *långt*

Absolut inte och jag försvarar henne inte heller. Jag bara såg en sak i TS första inlägg som jag reagerade på och som kunde vara det som hennes BM blev så upprörd över!

Och jag som inte alls tolkade hennes text som du försvarar henne, hon har aldrig påstått att hon måste dricka enligt min tolkning. :), min uppfattning är densamma som Bollens ...
 
Sv: alkolist? *långt*

*hugger knapp*

- TS. Tycker inte din BM verkar helt sund. Skulle också bytt om jag varit du... Men kan inte låta bli att undra hur du svarat på testet, för det är ju stor skillnad på 6 glas vin än 6 glas med vin och sprite i..

Är det detta test det handlar om? http://www.vardguiden.se/Alkotest.asp?c=3604&ArticleID=7349

Fast det där testet verkar ju jätteskumt. Jag fyllde i att jag dricker 2-3 dagar i veckan, 1-2 glas. Ytterst sällan 6 glas eller mer (kanske 1-2 gånger per år). Och fick då resultatet: "Det betyder att när du dricker så dricker du mycket och relativt ofta." Relativt ofta, absolut, men mycket?:confused: Är 1-2 glas mycket? Det var ju den minsta mängden man kunde klicka för?
 
Sv: alkolist? *långt*

Jag håller med dom flesta om att du ska byta bm. Jag var gravid utan att jag visste om det julen -07 tog några huttar med mer likaså på nyår. I mitten av januari får jag reda på att jag är gravid. Min bm sa ingenting om att jag hade druckit. Jag fick en helt frisk och välskapt kille. :) Så lyssna inte på henne och ring upp hennes chef och förklara läget. Lycka till .
 
Sv: alkolist? *långt*

Haha, jag skrev fyra glas 2-4 ggr i månaden, ytterst sällan 6 glas eller mer. Jag borde tydligen också dra ned. Fick exakt samma svar som du fick Mabuse.

Jag gav testet så lågt betyg jag kunde och kommenterade att testet aldrig skulle hjälpa någon i riskzonen. Om de klagar på folk med normalkonsumtion kommer människor med riskkonsumtion aldrig tro testet, som att ropa varg. Testet är för klumpigt, man kan förvänta sig det av Expressen men inte av en hälsosite.
 
Sv: alkolist? *långt*

Men vart någonstans påstår Ts att hon måste dricka för att ha kul?

Det här är det närmaste jag hittar:

"jag blev jätteledsen och tog väldigt illa vid mig, försökte förklara för henne att vissa månader är det ju mkt kul som händer, födelsedagar/nått att fira osv, och då blir det kanske att man dricker 4 ggr den månaden. Nästa månad händer inte ett skit, och då dricker man inte alls."

Kanske är det så att både du och BM övertolkar TS förklaring, vilket man kan göra men att hoppa på någon och påpeka att det kan vara alkoholproblem är något man ska vara väldigt försiktig med om man inte känner personen väldigt bra.
Många kan ta illa vid sig, vilket också TS gjorde.

Det står ju där mitt framför dig.

Är det födelsedag/någonting att fira så dricker man alkohol och är det ingen som fyller år så dricker man inte alls.

Måste man dricka för att fira undrar jag då. Kan man inte ha kul utan alkohol?
 
Sv: alkolist? *långt*

Det står ju där mitt framför dig.

Är det födelsedag/någonting att fira så dricker man alkohol och är det ingen som fyller år så dricker man inte alls.

Måste man dricka för att fira undrar jag då. Kan man inte ha kul utan alkohol?

Nej det du skriver stog inte!
Du tolkar det möjligtvis så, men det gör inte jag.

Att påstå att någon som man inte känner har alkoholproblem är en grov kränkning. Varför känner du att du måste göra det undrar jag?
 
Sv: alkolist? *långt*

I mina ögon har/hade du en ganska liten alkoholkonsumtion för att vara i 20-årsåldern. Testet ger jag inte ett smack för det är alldeles för stora glapp i svarsalternativen
Huvudsaken är väl att du inte dricker/röker när du upptäckt din graviditet?
När jag var 21 festade vi minst två dagar i veckan och det var nästan alltid mer än sex sådana glas! Men som de mesta annat är det en "period" och sen flyttar man fokus till annat.
Det viktiga är att man bestämmer själv när man ska dricka inte att man känner att man måste dricka då börjar det vara riskzon.
 
Sv: alkolist? *långt*

Tycker du att BM är otrevlig så byt ut henne. Annars kommer du att få dras med henne hela graviditeten och det är inget roligt. Första graviditeten had ejag en BM som var otroligt upprörd över att jag inte var frikyrklig och en gång sa hon t.o.m. att jag skulle bli en dålig förälder, för att jag inte skrivit ett förlossningsbrev och läst på om smärtlindring. Hon var öht nedlåtande och sarkastisk.
Man får själv bestämma och vill du gå till en annan kommun kan du göra det också.

Du skriver inte 6 glas av vad du dricker, men jag förutsätter att det inte är 6 glas starksprit. Dessutom tänker du väl hålla upp nu när du vet att du är gravid?

Lycka till med graviditeten!!!
 
Sv: alkolist? *långt*

Det jag reagerar lite på, som kanske även din BM reagerade på. Är att du skriver lite som att man måste dricka för att ha kul! Är det verkligen så? Måste man dricka på varenda fest för de ska va kul? Då kanske man faktiskt har något problem med alkoholen eller umgås med fel kompisar?


Här skriver du att om man måste drick för att ha kul, då kanske man faktiskt har alkoholproblem.

Allt är väl en tolkningsfråga antar jag. Men jag ser det som en antydan.

Men det känns lite överlag att det är så himla enkelt att sitta hemma vid sin dator och tycker och tänker en massa. Men skulle du säga detta öga mot öga till en bekant som varit hos BM och fått denna reaktion?
Jag hade det då rakt inte gjort det.
 
Sv: alkolist? *långt*

En väninna och hennes kille var till mig förr-förra nyårsaftonen. Hon drack och var väl ganska påverkad. I din ålder. Samma som med dig fick hon i slutet av januari bekräftat att hon var gravid och att hon varit det även på nyårsafton.

Hennes son är välskapt, utvecklas normalt för sin ålder.

Själv drack jag ett glas vin i början av min graviditet, min son har heller inga men av det.

Jag antar att du inte dricker NU, utan att du gjort uppehåll under graviditeten och fortsättningsvis uppehåll under amningstiden. Man har ändå inte riktigt humör för att partaja med liten bebis bebis hemma.

Och ska du ta ett samtal med soc tycker jag att du ber dem hjälpa dig att tala allvar med barnmorskan, för hon gick verkligen över en gräns där.

Varför frågade hon inte om dina alkoholvanor/planerade alkoholvanor under graviditeten?
Byta barnmorska får man göra. Jag bytte för att jag ogillade min BM's propagerande om hur underbart det var att vara gravid och att man mååååste ha många barn o bebisar är ju det bästa som finns :love: Jag hatade att vara gravid, tycker bebisar luktar äckligt och vill inte ha mer barn. Jag ville bara bli respekterad att få tycka och känna så, men blev idiotförklarad bara för att jag inte älskade min graviditet.
 
Sv: alkolist? *långt*

Vad tråkigt att du fick ett dåligt bemötande av barnmorskan men som många andra skrivit så byt till en annan barnmorska eller ett annat mvc.

Jag hade semester i början av min graviditet, utan att veta att jag var gravid, och drack då totalt 1 flaska vin och någon cider under två kvällar och dottern nu 10 mån är det inga fel på. Min barnmorska sa att det är inget som påverkar så tidigt in i graviditeten så länge man inte dricker mer under tiden man är gravid.
När jag var i 20 års åldern och då jobbade inom restaurang så drack man ca 1-4 gånger i veckan, detta gjorde jag i 4 år. Så jag tycker inte det du dricker är konstigt för i den åldern är det mycket festande, fastän man inte är i restaurangbranschen.

Grattis förresten :bump:
 
Sv: alkolist? *långt*

Du skriver inte 6 glas av vad du dricker, men jag förutsätter att det inte är 6 glas starksprit. Dessutom tänker du väl hålla upp nu när du vet att du är gravid?

Det har hon ju redan skrivit tydligt, att detta var INNAN hon visste om att hon var med barn och att hon tar starkt avstånd från både alkohol och rökning som gravid.

Jag kan direkt erkänna att under en helkväll ute när jag var 20 ( första året på universitetet ) så slank det ner säkerligen 6 drinkar och då är det ju starksprit jag talar om.
Så jag förstår inte alls denna förutsättning faktiskt ..

Allmänt och helt OT:

När jag nollades på universitetet så skickades det ut en enkät om alkoholmissbruk där man skulle utgå från den veckan man fick enkäten..
Den undersökningen kunde nog inte ha blivit mer missvisande och jag vet att det var otroligt många som fick en kallelese för att prata om sitt alkoholproblem..
 
Sv: alkolist? *långt*

Allmänt och helt OT:

När jag nollades på universitetet så skickades det ut en enkät om alkoholmissbruk där man skulle utgå från den veckan man fick enkäten..
Den undersökningen kunde nog inte ha blivit mer missvisande och jag vet att det var otroligt många som fick en kallelese för att prata om sitt alkoholproblem..

Smart :D
101010
 
Sv: alkolist? *långt*

Det har hon ju redan skrivit tydligt, att detta var INNAN hon visste om att hon var med barn och att hon tar starkt avstånd från både alkohol och rökning som gravid.

Jag kan direkt erkänna att under en helkväll ute när jag var 20 ( första året på universitetet ) så slank det ner säkerligen 6 drinkar och då är det ju starksprit jag talar om.
Så jag förstår inte alls denna förutsättning faktiskt ..

Allmänt och helt OT:

När jag nollades på universitetet så skickades det ut en enkät om alkoholmissbruk där man skulle utgå från den veckan man fick enkäten..
Den undersökningen kunde nog inte ha blivit mer missvisande och jag vet att det var otroligt många som fick en kallelese för att prata om sitt alkoholproblem..


Tror hon menar 6 glas fyllda med starksprit :D Vem som nu dricker det öht?
 
Sv: alkolist? *långt*

Precis, jag är 100% säker iaf på att TS inte menar 6 glas fylld med enbart starksprit för som du säger, vem dricker det ?

Att dricka 6 glas med starksprit ( drinkar ) anser jag inte alls vara onormal konsumtion för en 20 åring som festar.

Frågorna är luddiga och BM;s kommentarer till TS var hemska tycker jag.
 
Sv: alkolist? *långt*

kl

Jag gjorde testet och jag haahde problem enligt testet. Men kan man ha problem när man druckit en gång sedan sonen föddes som är 9 månader. Då hade jag drack mig berusad, men jag skulle inte säga att jag har alkohol problem.
 
Sv: alkolist? *långt*

Ja det hade jag gjort eftersom jag har 2 nära vänner med alkoholproblem och vet hur lätt det är att hamna i ett problem som leder till ett missbruk och det är så otroligt många där ute som har alkoholproblem utan att veta om det, man behöver som sagt inte dricka sig full varje dag för att ha problem med alkoholen.

Jag vet inte hur du tolkar det, men att ha alkoholproblem och vara alkoholis är 2 olika saker. Man behöver inte vara alkoholist för att ha alkoholproblem.
 
Sv: alkolist? *långt*

Alltså det där testet är ju helt sjukt. Jag tog en gång i månaden eller mer sällan på typ alla. Aldrig på vissa och fick ÄNDÅ : Denna poäng visar att du bör tänka över ditt drickande. Du ligger bland de 14 procent bland den kvinnliga befolkningen med mest riskabla alkoholvanor.


Va :confused: Fattar inget...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 791
Senast: Och_Aye
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 414
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 528
Senast: Mela99
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 522
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp