Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

Så egentligen, när det är en kvinna som tar initiativet, är det lite positivt att göra sig av med spärrar och då bli mer tydligt sexuellt intresserad?
Men om det är en man som gör det som berusad så är han ett äckel i största allmänhet?

Nej, tafsande är inte OK.
Vem som än står för det.

Men det är lite märkligt att döma männens nyktra jag och beskriva att deras kvinnosyn är skit även som nyktra, för att de betett sig synnerligen gränslöst som berusade.
När du i stort sett beskriver att du gör lika.
Nu drog du väl stora växlar på det där?

Jag har också inlett en hel del i berusat tillstånd.

Aldrig i livet att jag tror att jag tafsat eller varit gränslös. Jag har helt enkelt blivit mer flörtig, visat att jag är intresserad, inlett samtal etc som jag inte skulle vågat när jag varit helt nykter.
Jag är rätt bra på att vara isdrottning i nyktert tillstånd.....

Nu drog du väl stora växlar på det där?

Jag har också inlett en hel del i berusat tillstånd.

Aldrig i livet att jag tror att jag tafsat eller varit gränslös. Jag har helt enkelt blivit mer flörtig, visat att jag är intresserad, inlett samtal etc som jag inte skulle vågat när jag varit helt nykter.
Jag är rätt bra på att vara isdrottning i nyktert tillstånd.....
Jag visste inte ens att det var något konstigt med att så att säga ta flaskan till hjälp.

Jag som inte tror att alkohol förändrar människor i grunden (vid normalkonsumtion), räknar med att vettigt folk tar flaskan till hjälp för att våga göra vettiga saker. Vinet lossar så att säga tungans band. Ibland är det väldigt bra.

Jag vet att min manlige partner har blivit tafsad på av kvinnor och inte uppskattat det. Hen är dock alldeles för väluppfostrad ibland och säger mest tack, men nej tack och går därifrån. Däremot har hen aldrig upplevt det som hotfullt, troligen på grund av att hen är 193 lång, tämligen välbyggd och vet att hen med största säkerhet kan avlägsna det kvinnliga hotet vid behov. Män som raggar på min partner brukar börja med att sondera terrängen lite blygsammare.

Det kom en fråga varför jag låste tråden. Någon påpekade att det var synd att en tråd som denna förvandlades till en trams-tråd. Jag höll med och valde att låsa den.

Men vilken tur att du är här hermelin och reder ut detta till att bli en simpel språkfråga och inte ett överinkluderande manshatande rörelsemönster!

100% av de män som har ett sexistiskt beteende har lite att jobba på ja. Övriga MÄN som inte har ett sexistiskt beteende blir instoppade i samma paket.

Där skiljer sig våra erfarenheter åt uppenbarligen. Jag har inte upplevt att män i min omgivning beskylls för sexism för att de är män utan bara när de beter sig sexistiskt. Samtidigt tror jag att det är ett problem som inkluderar alla män. Män som inte beter sig sexistiskt behöver vara en del av lösningen för att inte vara en del av problemet. Män måste stoppa män som beter sig som svin. Män måste säga emot när problemet uppstår. Och där har även de goda männen en lång väg att gå.

Där skiljer sig våra erfarenheter åt uppenbarligen. Jag har inte upplevt att män i min omgivning beskylls för sexism för att de är män utan bara när de beter sig sexistiskt. Samtidigt tror jag att det är ett problem som inkluderar alla män. Män som inte beter sig sexistiskt behöver vara en del av lösningen för att inte vara en del av problemet. Män måste stoppa män som beter sig som svin. Män måste säga emot när problemet uppstår. Och där har även de goda männen en lång väg att gå.

Jamen precis, vad bra att du själv sa det - de behöver vara en del av lösningen på problemet, den andra delen är kvinnorna själva, som varande mödrar, döttrar, systrar, flickvänner, fruar, väninnor etc etc. Vi måste ALLA ta ansvar för hur vi interagerar. Vi måste alla ta på oss ansvar för vad vi skapar för samhlle vi lever i. Hur svårt kan det vara? Mandalaki säger : "Frågan är hur man kommer åt resten - vi som tar på oss ansvar för vad andra gör mot oss för att vi var fulla." och jag undrar i mitt stilla sinne varför en begåvad människa som mandalaki är, bara tänker halva vägen där? Knappt halva ens, problemet är väl något åt hållet att dagens moderna människa som leker med biologi och kallar det sociala konstruktioner nog har gått vilse i verkligheten.
Jag skulle inte kliva ut på en vältrafikerad gata eller motorväg med ögonbindel på och inbilla mig att bilarna inte skule köra på mig bara för att de inte FÅR göra det.

Nej. Självklart inte.
Det är ju alltid en viss gissning/tolkning när folk skriver ospecificerat.

Sedan erkänner jag att jag personligen inte skulle uppskatta att någon tar initiativet till att inleda ett förhållande, berusade.
Beroende på, i stor utsträckning, att berusade människor ofta beter sig sämre än nyktra människor.
Men det är en annan fråga, dock inte helt irrelevant till en tråd som handlar om hur människor beter sig gränslöst/gränsöverskridande/otrevligt när de är berusade.

Beror på, om personen som är berusad gör det snyggt eller ej. Jag är ihop med en person som tack vare alkoholen vågade fråga mig om jag var intresserad. Alltså en fråga, inget kladd, inget sexistiskt. Det blev inget då utan mycket senare. Allt startade dock den kvällen... Tack vare den ärliga frågan.

Jag vet att min manlige partner har blivit tafsad på av kvinnor och inte uppskattat det. Hen är dock alldeles för väluppfostrad ibland och säger mest tack, men nej tack och går därifrån. Däremot har hen aldrig upplevt det som hotfullt, troligen på grund av att hen är 193 lång, tämligen välbyggd och vet att hen med största säkerhet kan avlägsna det kvinnliga hotet vid behov. Män som raggar på min partner brukar börja med att sondera terrängen lite blygsammare.
Apropå män som raggar på män, så frågade jag min bisexuelle man (som ofta tas för bög av bögar) om det har hänt att män som har stött på honom har reagerat negativt eller aggressivt när han har avvisat dem. Han fattade knappt frågan, men kunde sen samla sig till att säga att det aldrig har hänt - och samtidigt såg han mot bakgrund av vilken sorts erfarenheter och berättelser jag ställde frågan.

Jamen precis, vad bra att du själv sa det - de behöver vara en del av lösningen på problemet, den andra delen är kvinnorna själva, som varande mödrar, döttrar, systrar, flickvänner, fruar, väninnor etc etc. Vi måste ALLA ta ansvar för hur vi interagerar. Vi måste alla ta på oss ansvar för vad vi skapar för samhlle vi lever i. Hur svårt kan det vara? Mandalaki säger : "Frågan är hur man kommer åt resten - vi som tar på oss ansvar för vad andra gör mot oss för att vi var fulla." och jag undrar i mitt stilla sinne varför en begåvad människa som mandalaki är, bara tänker halva vägen där? Knappt halva ens, problemet är väl något åt hållet att dagens moderna människa som leker med biologi och kallar det sociala konstruktioner nog har gått vilse i verkligheten.
Jag skulle inte kliva ut på en vältrafikerad gata eller motorväg med ögonbindel på och inbilla mig att bilarna inte skule köra på mig bara för att de inte FÅR göra det.
Vilket underligt konservativt resonemang du för, när du skriver om att leka med biologin osv. Jag känner inte igen det från vad du tidigare har gett uttryck för.

Men du menar alltså på fullt allvar att kvinnor som utsätts för sexuella kränkningar, blir det därför att de/vi beter sig/oss på sätt som är jämförbart med att gå ut på motorvägen (som ju inte ens är tillåtet att göra)?

Vilket underligt konservativt resonemang du för, när du skriver om att leka med biologin osv. Jag känner inte igen det från vad du tidigare har gett uttryck för.

Men du menar alltså på fullt allvar att kvinnor som utsätts för sexuella kränkningar, blir det därför att de/vi beter sig/oss på sätt som är jämförbart med att gå ut på motorvägen (som ju inte ens är tillåtet att göra)?

"underligt konservativt resonemang"? ...eh...va? Jag hycklar inte, har aldrig gjort och jag pekar inte med hela handen som du och jag tänker inte argumentera mot strawmanargument. #påfulltallvar

Ja, alltså det där om biologin och sociala konstruktioner. Konservativ kristen höger tenderar att resonera ungefär så.
Eftersom jag tydligen måste försvara mig av någon anledning så 1) Nej, jag är inte ens medlem i svenska kyrkan, eller annat religiöst samfund eller klubb eller ens liknande. 2) Jag röstar varken höger, eller vänster 3) Jag är en stentorr realist som absolut anser att biologi är mer naturlig, förklarlig, begriplig, resonlig och verklig än vad sociala konstruktioner är - och jag gillar jämställdhet - så shoot me.

apropå alkoholkulturen, igen, så finns det en aktuell tråd om "behöver man dricka alkohol för att ha roligt?"
I den tråden är det många som beskriver att det är "normalt" och "hör till" att vara ute och vara på snusen när man är ung.
Man ifrågasätter en ung persons liv för att (bland annat) vederbörande inte är ute och super.
Man är väldigt tydlig med att alkohol och fylla hör till för att ha roligt (utom ett par torrbollar som bl a jag).

Det säger ju en del om alkoholkulturen i Sverige idag.

Eftersom jag tydligen måste försvara mig av någon anledning så 1) Nej, jag är inte ens medlem i svenska kyrkan, eller annat religiöst samfund eller klubb eller ens liknande. 2) Jag röstar varken höger, eller vänster 3) Jag är en stentorr realist som absolut anser att biologi är mer naturlig, förklarlig, begriplig, resonlig och verklig än vad sociala konstruktioner är - och jag gillar jämställdhet - så shoot me.
Du gillar jämställdhet, men tycker att sexövergrepp ur ett offerperspektiv är ungefär som att gå med ögonbindel på en motorväg. Originell kombo!

Du gillar jämställdhet, men tycker att sexövergrepp ur ett offerperspektiv är ungefär som att gå med ögonbindel på en motorväg. Originell kombo!

Well, ögonbindeln är en metafor för alkoholen, om det nu ska behöva s'gas.

I alla andra sammanhang är det helt och klart förståttt och självklart att alkohol försämrar ditt omdöme. Det är inte lämpligt att köra bil salongsberusad, det är inte lämpligt att vara salongsberusad på jobbet, det är inte lämpligt att vara salongsberusad annat än i ett specifikt socialt sammanhang men då är plötsligt berusningen vs verkligheten omvänt i perspektiv. Och jag har inte någonstans sagt att (sex)övergrepp är ursäktat någonstans i något sammanhang ur gärningsmansperspektiv. Jag säger att alla har ansvar för sitt eget agerande och att somliga naturlagar kan utsätta oss för fara, andra tar dem som ett tillfälle där de utnyttjar det.

Jag fattar inte faktiskt. Är tanken alltså att om jag går ut på motorvägen (med eller utan ögonbindel) så kommer folk köra på mig med flit? Eller är tanken att de kan göra det av en olyckshändelse och att sexövergrepp då alltså också bara är en oundviklig olyckshändelse?

Jag känner att den här jämförelsen är lite svårbegriplig.

Jag fattar inte faktiskt. Är tanken alltså att om jag går ut på motorvägen (med eller utan ögonbindel) så kommer folk köra på mig med flit? Eller är tanken att de kan göra det av en olyckshändelse och att sexövergrepp då alltså också bara är en oundviklig olyckshändelse?

Jag känner att den här jämförelsen är lite svårbegriplig.
Jag tolkade det som att man oundvikligen blir påkörd om man går runt med ögonbindel på motorvägen, som att bilarna inte hinner stanna. Jag förstod det som en metafor för - ska vi säga EGGADE - män som inte heller kan stanna sedan de fått vittring på en kvinna som pga berusning beter sig lite yvigt.

Well, ögonbindeln är en metafor för alkoholen, om det nu ska behöva s'gas.

I alla andra sammanhang är det helt och klart förståttt och självklart att alkohol försämrar ditt omdöme. Det är inte lämpligt att köra bil salongsberusad, det är inte lämpligt att vara salongsberusad på jobbet, det är inte lämpligt att vara salongsberusad annat än i ett specifikt socialt sammanhang men då är plötsligt berusningen vs verkligheten omvänt i perspektiv. Och jag har inte någonstans sagt att (sex)övergrepp är ursäktat någonstans i något sammanhang ur gärningsmansperspektiv. Jag säger att alla har ansvar för sitt eget agerande och att somliga naturlagar kan utsätta oss för fara, andra tar dem som ett tillfälle där de utnyttjar det.
Du säger alltså att berusade mäns tendens att begå sexuella kränkningar mot berusade kvinnor är ungefär som vilken ohejdbar naturkatastrof som helst, och något kvinnor därför bör skydda sig mot ungefär som man skyddar sig mot snöstormar och tsunamis? Män är djur, helt enkelt? Biologiskt sett, inte till följd av sociala och kulturella faktorer.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 990
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 893
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 745
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Retrievertråden
  • Valp 2025