Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

Du säger alltså att berusade mäns tendens att begå sexuella kränkningar mot berusade kvinnor är ungefär som vilken ohejdbar naturkatastrof som helst, och något kvinnor därför bör skydda sig mot ungefär som man skyddar sig mot snöstormar och tsunamis? Män är djur, helt enkelt? Biologiskt sett, inte till följd av sociala och kulturella faktorer.
Människor är djur det är inget som är begränsat till män.

Du säger alltså att berusade mäns tendens att begå sexuella kränkningar mot berusade kvinnor är ungefär som vilken ohejdbar naturkatastrof som helst, och något kvinnor därför bör skydda sig mot ungefär som man skyddar sig mot snöstormar och tsunamis? Män är djur, helt enkelt? Biologiskt sett, inte till följd av sociala och kulturella faktorer.
Du är ganska duktig på att argumentera mot saker jag inte sagt. Ganska tröttsamt.

https://www.etc.se/ledare/darfor-begar-inte-kvinnor-sexuella-overgrepp-mot-man

Jag lägger in den här eftersom jag tycker den är bra, och jag inte ser den andra metoo-tråden.
Men det där stämmer inte. Kvinnor tafsar och gör andra övergrepp också vilket är ännu mer märkligt eftersom man är svagare och riskerar mer rent fysiskt. Så om man ska etablera det där som förklaring så får man även förklara varför kvinnor gör liknande saker.

Men det där stämmer inte. Kvinnor tafsar och gör andra övergrepp också vilket är ännu mer märkligt eftersom man är svagare och riskerar mer rent fysiskt. Så om man ska etablera det där som förklaring så får man även förklara varför kvinnor gör liknande saker.
Jätteenkelt. Dom kvinnor som begår övergrepp finns i ett sammanhang där det är ok att begå övergrepp. En grupp som har den jargongen, en maktposition som gör det möjligt. Så återigen - den kultur man spenderar sin tid i präglar människan. Dessa kulturer är ungefär tusen gånger vanligare i mansgrupper och dessutom befäst i läromedel, i religion och andra viktiga samhällsstrukturer.

Jätteenkelt. Dom kvinnor som begår övergrepp finns i ett sammanhang där det är ok att begå övergrepp. En grupp som har den jargongen, en maktposition som gör det möjligt. Så återigen - den kultur man spenderar sin tid i präglar människan. Dessa kulturer är ungefär tusen gånger vanligare i mansgrupper och dessutom befäst i läromedel, i religion och andra viktiga samhällsstrukturer.
Ja och det är 3 steg, du måste ha en vilja att göra något, en möjlighet/kunskap att göra något och sedan faktiskt göra det.

I de flesta fall så är männen i ett maktöverläge även om man bortser från social makt pga fysisk makt. Så en kvinna som ska våldta eller mörda en man har ett svårt steg att överkomma.

Tittar du på mord som kvinnor är inblandade så är det oftast att det händer i ett tillstånd där offret är försvagat eller utslaget eller så får man en man att utföra det (t.ex. arbogakvinnan). För våldtäkt så blir det ännu svårare och eftersom det oftare är något som sker på impuls så blir det nästintill omöjligt. På samma sätt är det vanligare att kvinnor misshandlar barn svårt än män svårt, styrkeförhållanden.

Jag tycker att man komplicerar saker onödigt när man börjar prata om sociala maktstrukturer som gör våld mot kvinnor ok, det är inte främsta orsaken till att det sker. Först och främst måste man vilja, av någon anledning. Sedan måste man kunna. Om både viljan och kunnandet (fysiskt i det här fallet) är mindre hos kvinnor så är det inte så konstigt att man hamnar i en situation där män utför många fler våldrelaterade brott.

Självklart kan sociala skäl finnas också men det är inte så att det är ok att slå eller våldta kvinnor, det är inte accepterat i samhället eller bland män och knappast den främsta anledningen till varför det sker.

Självklart kan sociala skäl finnas också men det är inte så att det är ok att slå eller våldta kvinnor, det är inte accepterat i samhället eller bland män och knappast den främsta anledningen till varför det sker.
Åh jo, nog finns det grupper där det är helt ok att slå, förnedra, tafsa, skrika hora osv. Har du varit på en svensk högstadieskola?
Och i en grupp som begår gruppvåldtäkt finns det definitivt en acceptans. Annars vore det omöjligt att det händer.

Åh jo, nog finns det grupper där det är helt ok att slå, förnedra, tafsa, skrika hora osv. Har du varit på en svensk högstadieskola?
Och i en grupp som begår gruppvåldtäkt finns det definitivt en acceptans. Annars vore det omöjligt att det händer.
Ja men det är skillnad på att det finns grupper där det finns en acceptans och att det är accepterat bland män generellt i samhället. Subgrupper i alla riktningar finns alltid.

Jamen precis, vad bra att du själv sa det - de behöver vara en del av lösningen på problemet, den andra delen är kvinnorna själva, som varande mödrar, döttrar, systrar, flickvänner, fruar, väninnor etc etc. Vi måste ALLA ta ansvar för hur vi interagerar. Vi måste alla ta på oss ansvar för vad vi skapar för samhlle vi lever i. Hur svårt kan det vara? Mandalaki säger : "Frågan är hur man kommer åt resten - vi som tar på oss ansvar för vad andra gör mot oss för att vi var fulla." och jag undrar i mitt stilla sinne varför en begåvad människa som mandalaki är, bara tänker halva vägen där? Knappt halva ens, problemet är väl något åt hållet att dagens moderna människa som leker med biologi och kallar det sociala konstruktioner nog har gått vilse i verkligheten.
Jag skulle inte kliva ut på en vältrafikerad gata eller motorväg med ögonbindel på och inbilla mig att bilarna inte skule köra på mig bara för att de inte FÅR göra det.

Här tappade du bort mig i resonemanget. Ska kvinnorna ta ansvar för att männen beter sig sexistiskt? Hur ska de göra det? Och framförallt varför? Varför är det kvinnans ansvar att männen beter sig sexistiskt?

Här tappade du bort mig i resonemanget. Ska kvinnorna ta ansvar för att männen beter sig sexistiskt? Hur ska de göra det? Och framförallt varför? Varför är det kvinnans ansvar att männen beter sig sexistiskt?
Nu gör du som så många andra här, strör strawargument som du argumenterar emot. nej jag har inte någonstans sagt att kvinnan har ansvar för hur männen beter sig, jag har sagt att alla bär sitt eget ansvar för vad en utsätter sig för. Hur kan det vara så förbaskat svårt att förstå det? Om nu ALLA MÄN är sexistiska svin som kastar sig över kvinnor vid första bästa tillfälle - för faen se till att du (inte hermelin) som kvinna har koll på vad du gör i deras närhet skulle jag vilja säga.

Eller rättare sagt - allt kan hända men eftersom vi nu diskuterar alkoholkultur och sexuella övergrepp och vem som har ansvar över vad - så upprepar jag - ingen annan än förövaren har ansvar för vad den utsätter andra för, men alla har ett eget ansvar för vad de utsätter sig för slags fara. Är vi klara med detta nu och kan gå vidare?

Nu gör du som så många andra här, strör strawargument som du argumenterar emot. nej jag har inte någonstans sagt att kvinnan har ansvar för hur männen beter sig, jag har sagt att alla bär sitt eget ansvar för vad en utsätter sig för. Hur kan det vara så förbaskat svårt att förstå det? Om nu ALLA MÄN är sexistiska svin som kastar sig över kvinnor vid första bästa tillfälle - för faen se till att du (inte hermelin) som kvinna har koll på vad du gör i deras närhet skulle jag vilja säga.

Eller rättare sagt - allt kan hända men eftersom vi nu diskuterar alkoholkultur och sexuella övergrepp och vem som har ansvar över vad - så upprepar jag - ingen annan än förövaren har ansvar för vad den utsätter andra för, men alla har ett eget ansvar för vad de utsätter sig för slags fara. Är vi klara med detta nu och kan gå vidare?

Nä. Inte klara. Jag som kvinna ska alltså begränsa mitt liv på grund av riskerna?

Nä. Inte klara. Jag som kvinna ska alltså begränsa mitt liv på grund av riskerna?
Livet är inte rättvist, livet är en ständig anpassning. Män löper större risk för att utsättas för oprovocerat våld ute på gatorna - ja faktum är att många män "begränsar sitt liv" eller med mer realistiskt uttryck - anpassar sig efter risker de kan utsättas för.

Eller så här då:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valdsoffer-har-svart-bedoma-risker

Ja det vore klädsamt. Så männen inte frestas att tafsa lite. Lite smart måste en kvinna vara faktiskt, tycker jag, inte gå med för kort kjol på tunnelbanan efter kl 21 till exempel.
Suck, back to basics. Ja, jag skulle avråda min dotter från att vingla omkring full (tråden och diskussionen handlar fortfarande om alkoholkulturen r/t sexövergrepp) i kort kjol på tunnelbanan oavsett tid på dygnet. Hade jag en son skulle jag avråda honom från att vingla omkring full på tunnelbanan oavsett tid på dygnet.

Om du vill bortse för den risk detta medför, och vara fullständigt ansvarsfri från den situation du försätter dig i genom att stolpa runt i kort kjol efter kl 21 på tunnelbanan, så skapar du en social konstruktion som kanske inte är kompatibel med hur verkligheten ser ut och RISKEN du utsätter dig för oavsett ditt kön.

Suck, back to basics. Ja, jag skulle avråda min dotter från att vingla omkring full (tråden och diskussionen handlar fortfarande om alkoholkulturen r/t sexövergrepp) i kort kjol på tunnelbanan oavsett tid på dygnet. Hade jag en son skulle jag avråda honom från att vingla omkring full på tunnelbanan oavsett tid på dygnet.

Om du vill bortse för den risk detta medför, och vara fullständigt ansvarsfri från den situation du försätter dig i genom att stolpa runt i kort kjol efter kl 21 på tunnelbanan, så skapar du en social konstruktion som kanske inte är kompatibel med hur verkligheten ser ut och RISKEN du utsätter dig för oavsett ditt kön.
Japp, jag ska deklarera för min dotter att här blir det inga korta kjolar som konstrueras socialt för att det kan skapa en risk.

Nej, jag förstår nog fortfarande inte. Om jag har en kollega som beter sig sexistiskt (och det är verkligen inget orealistiskt exempel) - ska jag då låta bli att gå till jobbet för att inte utsätta mig för risken?

Jag hänger inte med i teorin här. Hur menar du att JAG skapar en social konstruktion om jag klär mig och beter mig så där?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 990
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 893
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 745
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka