Alkoholhalt

Hade det varit jag hade jag bett om ursäkt och förklarat att jag inte begripit.
Jag skulle nog inte heller tänkt på så lite alkohol som just alkohol.

Fast jag skiljer också på nykterister och absolutister, kanske felaktigt? I min definition har jag nog trott att en nykterist kan äta vinsås (där alkoholen kokat bort) äta fil och syrade produkter etc. Medan en absolutist inte förtär något som innehåller någon alkohol alls.

Det senare är väldigt mycket mer begränsande än nykteristen.
- som sagt enligt den definition jag vuxit upp med och haft omkring mig.

Så ja, jag hade nog serverat "alkoholfri cider" till TS. Och gjort fel.
Ja alltså så har jag också tänkt. De undviker akohol och vill inte bli fulla. Eller nåt. Medan en absolutist av princip inte vill ha i sig alkohol. Jag har liksom inte tänk på saken:o

Jag hade gjort samma misstag som TS värd! Men vet vid ett tillfälle en kompis bad mig köpa med alkoholfri öl och bad specifikt om alkoholfri som innehöll 0% alkohol! Och då respekterade jag det såklart! Men i annat fall hade jag köpt alkoholfri cider till exempel vid en bjudning utan att reflektera över innehållet!

Om ni känner någon som är nykterist, tycker ni att det är okej att bjuda denne på en dryck med 0.3 % alkohol? 0.5 %?

Jag har aldrig i hela mitt liv druckit alkohol. Det är så jag vill ha det, och det är någonting som är viktigt för mig. Jag vill inte. Härom dagen var jag hos en vän och blev bjuden på välkomstdrink som var "alkoholfri". Jag litar ju givetvis på vännen som VET att jag absolut inte dricker, tar en klunk men frågar sedan om hen är säker på att drycken är alkoholfri. Ja, blir svaret, men vi kastar sedan ett öga på flaskan där det står en låggradig alkoholhalt. Jag blir upprörd men vill inte ställa till med en scen. Vännen ursäktar det med att så låg alkoholhalt får till och med barn köpa i affären/dricka. Att det inte spelar någon roll.

Men det spelar roll för mig. Jag blev ilurad alkohol mot min vilja, trots att alla jag känner vet att jag verkligen inte vill dricka. Att jag aldrig gjort det. Om jag någon gång skulle vilja dricka alkohol så hade jag önskat att det var på mina villkor. Inte att någon annan tog beslutet åt mig och ryckte på axlarna när jag ifrågasatte.

Överreagerar jag?

Jag skulle nog mycket möjligt ha kunnat servera den typen av cider utan att tänka på att personen vill ha absolut 0 % alkohol. Själv ser jag <0,5% som alkoholfritt, brukar inte dricka mycket själv.

Eller jag vet inte, brukar vara rätt nojig så jag hade nog kanske dubbelkollat om svagcider var okej. Folk som äter antabus kan reagera även på 0,3 % har jag förstått det som.

Jag tycker inte att du överreagerar, det är dina känslor och din upplevelse.

Men om man absolut inte vill få i sig någon alkohol alls, vågar man äta frukt då? Jag har då ätit ett och annat äpple och körsbär som haft en liten bismak av alkohol. För att inte tala om clementiner veckorna efter jul. Förmodligen rör det sig om jättelåga halter men om allt som är över 0.0 % räknas så kvalar det nog?

Jag dricker absolut inte alkohol, kalla mig nykterist, men det är för att smaken får mig att må illa. Därför spelar 0,3-0,5 också roll. :p Men jag hade knappast blivit sur på värden, hen hade knappast i avsikt att "förgifta" en. :)

Om ni känner någon som är nykterist, tycker ni att det är okej att bjuda denne på en dryck med 0.3 % alkohol? 0.5 %?

Jag har aldrig i hela mitt liv druckit alkohol. Det är så jag vill ha det, och det är någonting som är viktigt för mig. Jag vill inte. Härom dagen var jag hos en vän och blev bjuden på välkomstdrink som var "alkoholfri". Jag litar ju givetvis på vännen som VET att jag absolut inte dricker, tar en klunk men frågar sedan om hen är säker på att drycken är alkoholfri. Ja, blir svaret, men vi kastar sedan ett öga på flaskan där det står en låggradig alkoholhalt. Jag blir upprörd men vill inte ställa till med en scen. Vännen ursäktar det med att så låg alkoholhalt får till och med barn köpa i affären/dricka. Att det inte spelar någon roll.

Men det spelar roll för mig. Jag blev ilurad alkohol mot min vilja, trots att alla jag känner vet att jag verkligen inte vill dricka. Att jag aldrig gjort det. Om jag någon gång skulle vilja dricka alkohol så hade jag önskat att det var på mina villkor. Inte att någon annan tog beslutet åt mig och ryckte på axlarna när jag ifrågasatte.

Överreagerar jag?

Jag hade frågat den som vill avstå för säkerhets skull. Man drar gränsen olika, jag hade fixat helt alkoholfritt om så önskades (eller, jag erbjuder alltid de alternivet för de som vill, sen kanske det blir flädersaft eller bubbelvatten eller fruktjuice beroende på tillfälle)

Så intressant med så många olika åsikter!

Jag är inte så insatt i alkohol- och läskvärlden eftersom jag egentligen inte dricker något utav det (tycker inte om kolsyra), så när det benämndes som alkoholfri cider så trodde jag att det skulle vara läsk. Jag visste inte att alkoholfri cider fortfarande kunde innehålla alkohol. Men man lär sig något nytt varje dag! Jag borde ju, precis som jag brukar, kolla en extra gång istället.

Självklart ska det vara ditt eget val vad du väljer att dricka, men om du ska undvika alkohol så är det väldigt mycket av det so äts och dricks som innehåller mindre mängder alkohol. Har du t ex aldrig ätit lite deg som barn? Jag gjorde det när mamma bakade, men jäsande deg bildar alkohol och alla syrade grönsaker, yoghurtar mm innehåller små mängder alkohol.
Såklart jag har ätit deg! Vadå som barn? :p
Nej, men jag håller med @hemlig att det inte riktigt är jämförbart med minimala mängder alkohol i mat. Så extrem är jag inte i mitt icke-drickande. :)

Nja. Jag kan förstå att du vill att 0 % alkohol är 0%alkohol men värden lurade dig sannolikt inte med avsikt utan gjorde tolkningen att drycken var alkoholfri eftersom så små mängder alkohol i tex cider oftast räknas som alkoholfri.
En tråkig tabbe att du inte tolkade det likdant.
Nej, hon försökte verkligen inte lura mig! Jag trodde bara att hen förstod att jag endast dricker 0 %.
Vår vänskap är inte förstörd och vi hade en jättetrevlig kväll sedan. :)

Jag hade kunnat göra det misstaget. Det heter ju alkoholfritt när det är under 0,5 %. Att du har en annan definition kan ju inte jag veta.
Fram tills för ett par dagar sedan visste jag inte ens att alkoholfritt kunde innehålla alkohol. Enligt mig är alkoholfritt = 0 %, och jag trodde att det var så det var. Men jag ser ju nu att Systembolaget klassar låghaltiga drycker som alkoholfria.

Hade det varit jag hade jag bett om ursäkt och förklarat att jag inte begripit.
Jag skulle nog inte heller tänkt på så lite alkohol som just alkohol.

Fast jag skiljer också på nykterister och absolutister, kanske felaktigt? I min definition har jag nog trott att en nykterist kan äta vinsås (där alkoholen kokat bort) äta fil och syrade produkter etc. Medan en absolutist inte förtär något som innehåller någon alkohol alls.

Det senare är väldigt mycket mer begränsande än nykteristen.
- som sagt enligt den definition jag vuxit upp med och haft omkring mig.

Så ja, jag hade nog serverat "alkoholfri cider" till TS. Och gjort fel.
Jag ogillar egentligen begreppet "nykterist" då det låter så strängt. Jag vill bara inte dricka. Däremot tänkte jag att det skulle förklara situationen bättre i TS.
Jag har absolut ingenting emot att använda vin i maten om alkoholen kokat bort. Jag är verkligen ingen absolutist. Och jag trodde att alkoholfritt betydde alkoholfritt. :)

Jag har vänner som inte dricker alkohol av olika skäl. Och som är olika strikta med att det ska vara absolut 0%.
En vän tycker inte om känslan av att bli påverkad och dricker aldrig alkohol då hon är väldigt känslig och lätt känner sig påverkad. Däremot kan hon dricka sånt med 0,5% tex.
Medans om jag skulle bjuda en nykter alkoholist kanske inte ens valt något som påminner om alkohol-dryck trots 0%.
Det är så olika hur folk vill ha det. Så om jag inte vet kollar jag med dem.

Generellt säger ju folk alkoholfritt om det som går att köpa på Coop utan leg.
Så jag tror nog man får dubbelkolla och inte vara så lättstött om man tänkt olika.

Står det alkoholfritt på flaskan kan du knappast klandra värden för att servera det som alkoholfritt alternativ?

Som andra redan nämnt finns det alkohol i mycket annat, tex fil. Skulle du bli upprörd över att få fil serverad?

Om man har helt speciella och ovanliga krav på mat och dryck tycker jag att det är ens eget ansvar att upplysa om det. Oavsett om det är pga fysiska eller mentala orsakar. Jag har massa saker jag inte kan äta pga att jag blir sjuk och jag tar antigen med egen mat eller informerar noga om vad jag kan äta.

Du borde sagt att du enbart vill ha vatten eller läsk, att du inte kan dricka alkoholfri cider, öl eller vin. Om jag bjuder in till fest serverar jag i regel alltid alkoholfri cider som välkomstdrink till de som kör eller av andra orsaker inte vill dricka. Det är väldigt vanligt att göra det. :)

Jag dricker egentligen aldrig "alkoholfria" alternativ heller. Jag har t.ex. aldrig testat ett alkoholfritt vin eller öl, för det intresserar mig inte. Så jag trodde att det var läsk jag blev bjuden på. Vilket jag egentligen heller aldrig dricker då kolsyrat är så äckligt. Däremot brukar jag försöka pina i mig en alkoholfri välkomstdrink (läsk) bara för att vara artig. I fortsättningen får jag väl undvika välkomstdrinkar när jag inte kan se innehållet själv, och så får jag hålla mig till att dricka det jag vill - vatten, någon juice eller, allra helst, mjölk! :D

Står det alkoholfritt på flaskan kan du knappast klandra värden för att servera det som alkoholfritt alternativ?

Som andra redan nämnt finns det alkohol i mycket annat, tex fil. Skulle du bli upprörd över att få fil serverad?
Jag vet inte om det stod alkoholfritt på flaskan eller inte. Och som tidigare konstaterat så trodde jag att alkoholfritt betydde "helt alkoholfritt", inte "typ alkoholfritt". :p Jag klandrar inte heller värden - jag vet att hen inte medvetet "lurade" mig. Jag hade nog kanske bara önskat en liten ursäkt när hon insåg felet istället för en axelryckning.

Jag har faktiskt googlat på det där med alkohol i filmjölk, och det är tydligen bara i Kefirs filmjölk som det kan bildas lite alkohol, inte annars. Men nej, givetvis skulle jag inte bli upprörd av att bli serverad filmjölk. Jag tycker inte att det är riktigt samma sak.

Jag hade nog inte ens tänkt på att titta på flaskan om jag valt alkoholfritt från systemet. Samma med cider från mataffären. Jag hade nog tänkt att den som verkligen är noga istället väljer läsk faktiskt.

Jag har absolut ingenting emot att använda vin i maten om alkoholen kokat bort. Jag är verkligen ingen absolutist. Och jag trodde att alkoholfritt betydde alkoholfritt. :)

Är det så noga att du inte får i dig någon alkohol så lär du i princip mäta antingen alkoholhalten. :) Alternativt kan du låta maten koka väldigt, väldigt länge och då kan du ändå inte vara säker på att det inte är någon alkohol kvar.

Senast ändrad:
jag förstår helt klart frågeställningen och tycker det är lite konstigt att man börjar blanda in jästa frukter och filmjölk i diskussionen.

Min far var alkoholist, visserligen nykter på slutet men varje dag var en kamp för att hålla honom på "rätt sida". Jag bryr mig inte om varför folk undviker alkohol, om det är för att de har ett alkoholmissbruk, om de är gravida, kör bil eller bara inte gillar smaken el tanken på det. Men jag anser att oavsett deras anledning är det min skyldighet som värd att tillhandahålla alternativ för dem.

För min far hade det aldrig fungerat att bjuda på alkoholfri öl eller glögg - bara smaken av de dryckerna triggade hans begär och därför försöker jag aldrig truga på någon dem om de inte vill ha alkohol. Däremot har jag oxå alkoholfria alternativ för dem som brukar dricka men kanske på denna fest kör bil eller någon annan anledning inte vill ha alkohol men ändå gillar/klarar av smaken.

Som värd ska man inte förutsätta att ngt är alkoholfritt och sedan truga på någon det för att sedan i slutändan det visar sig att det visst fanns alkohol i det (även om i begränsad mängd) - jag drar bara parallellen till en nötallergiker. Lite nötter är precis lika farligt som mycket nötter......

Men alltså om man gett informationen att man vill ha ett alkoholfritt alternativ och inget mer så kan man nog inte förvänta sig att bli serverad läsk. Det skulle faktiskt inte falla mig in att bjuda vuxna människor på läsk. Hos mig får man välja på kolsyrat vatten och "alkoholfri" dryck som passar bättre till maten än vad läsk gör. Vill man absolut inte dricka något som påminner om öl/vin/cider i smaken så måste man nog vara väldigt tydlig eller ta med egen dricka.

Men alltså om man gett informationen att man vill ha ett alkoholfritt alternativ och inget mer så kan man nog inte förvänta sig att bli serverad läsk. Det skulle faktiskt inte falla mig in att bjuda vuxna människor på läsk. Hos mig får man välja på kolsyrat vatten och "alkoholfri" dryck som passar bättre till maten än vad läsk gör. Vill man absolut inte dricka något som påminner om öl/vin/cider i smaken så måste man nog vara väldigt tydlig eller ta med egen dricka.
Jag skulle heller aldrig komma på tanken att köpa läsk til vuxna personer. Den alkoholfria måltidsdryck jag brukar servera är vatten, det dricker ju även de flesta bredvid vinet.

Välkomstbål, drinkar etc är ju svårare att ersätta, och jag hade tagit för givet att sådana drycker som säljs som alkoholfria är ok både till bilförare, gravida, och personer som bara inte vill dricka alkohol (scouter, tex). Just när det gäller torrlagda alkoholister tänker jag till lite mer, inte sååå mycket pga alkoholen i alkoholfria alternativ, utan därför att de dryckerna så att säga "härmar" vanliga alkoholhaltiga drycker. Jag känner mig obekväm med att bjuda nyktra alkoholister på sådant. Det känns som att det signalerar att man "borde" dricka alkohol, men nu får vissa av oss hålla till godo med kopior.

Jag dricker inte alkohol och har förrän den här tråden inte haft en tanke på att det kan vara alkohol i "alkoholfria" alternativ, å andra sidan dricker jag inte sådant heller :p

Hade någon bjudit mig på någon dricka som är märkt som alkoholfri, men som ändå innehöll lite alkohol, då skulle jag såklart inte bli sur men jag hade förklarat vid nästa tillfälle att jag föredrar läsk eller annat.

Nu har jag inga alkoholproblem eller så, men jag tänker mig att en person med alkoholproblem som vill vara nykter har koll på hur kroppen/hjärnan reagerar på tex alkoholfri öl. Därför tycker jag också att det är den personens skyldighet att vara noggrann med vad den dricker. Det kan aldrig någonsin bli andra människors skyldighet att hålla en alkoholist borta från alkoholen!

För mig är alkoholfria alternativ det som går att välja om man kör bil. Alltså inte noll komma noll noll utan ett alternativ till alkoholhatiga drycker när jag måste ta bilen med mig hem.

Har jag m e m fanatiska åsikter om att det måste vara garanterat helt fritt från alkohol och det är så viktigt för mig, då tar jag med mig dricka själv. Jag förväntar mig inte att resten av världen ska foga sig efter mina principer.

Senast ändrad:

Överreagerar jag?

Nej det är inte ok. Oavsett varför man inte vill dricka alkohol.
Har man ex haft alkohol problem kan denna låga halt trigga igång et sug efter mer alkohol.

Liknande trådar

Relationer Jag har tänkt göra den här tråden ett tag men inte kommit till skott. Jag har skämts, känt mig dum och fånig, medverkande, "jag får...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 828
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Börjar alltså min debut här på buke med en *fråga doktor*-liknande tråd :o Jag känner dock att buke kan vara en bra plats att ställa...
Svar
6
· Visningar
13 485
Senast: Minimalen
·
  • Låst
Gravid - 1år Hej jag heter Californication och jag är gravid. Och jag hatar det. Hatar. Varning för gnäll. Jag hade någon naiv, romantisk dröm om...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
18 613
Senast: BernT
·
  • Låst
Tjatter Det var dags för den årliga midsommarfesten hemma hos familjen Grip. En familj känd för sina fester och alla ville vara inbjuda till...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
12 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka