Alkoholhalt

Ja, det är just det komplicerade jag tänker på. Som när vegetarianer måste lära sig att det finns köttbiprodukter (tex gelatin) i olika saker eller den koll som man utvecklar om man är allergisk mot tex soja. Att den aspekten av det har gått dig förbi, när det uppenbarligen är så viktigt för dig?
Ser nu att jag misslyckades med att citera dig för inlägg #78 där jag förklarar vad jag tror är den felande länken.

Men som sagt, jag är också förvånad. Jag trodde att det skulle räcka med att säga att jag vill ha ett alkoholfritt alternativ för att slippa få alkohol i mitt glas. Precis som jag förväntar mig att få en tvål utan parfym om jag köper en tvål som är parfymfri.

Mitt bristande intresse för alkohol och drycker som smakar alkohol eller är kolsyrade har helt enkelt inneburit att jag inte har googlat om huruvida en alkoholfri drink innehåller alkohol. Tanken att en alkoholfri dryck innehåller alkohol känns ju smått absurd för mig - borde den då inte hellre kallas för en dryck med låg alkoholhalt/lättdryck? Det har heller aldrig tidigare dykt upp i någon diskussion jag haft.

Jag kallar mig nykterist men jag dricker 2.25or, tycker det verkar vanligt bland nykterister i Sverige? Alkoholfritt kallar jag det som är under 0.5 %. Men om nån skulle vilja ha alkoholfritt skulle jag fråga vad som är ok.

Jag har antagit att det hänger ihop med IOGT-NTOs gräns, i medlemslöftet är det just 2,25% som är gränsen. Det är väl(?) vår största nykterhetsrörelse, både nu och historiskt, så det tror jag blir bilden av nykterister i allmänhet.

Jag har antagit att det hänger ihop med IOGT-NTOs gräns, i medlemslöftet är det just 2,25% som är gränsen. Det är väl(?) vår största nykterhetsrörelse, både nu och historiskt, så det tror jag blir bilden av nykterister i allmänhet.

Ja, det är möjligt. Jag har varit med där, så det kanske är därifrån jag snappat upp den "gränsen". Fast i andra länder brukar IOGT ha 0.5 % som gräns.

Som jag säger, jag är nog för naiv.

Eftersom jag aldrig själv skulle köpa en alkoholfri dryck till mig själv - jag tycker inte att det är gott - så har jag inte insett att det skulle kunna bli fel. Jag dricker på eget bevåg bara vatten, mjölk, te och väldigt sällan juice eller saft.

För mig är det logiskt att "alkoholfri" innebär att drycken är just fri från alkohol. Inte att den innehåller små mängder alkohol. Därför trodde jag inte heller att det skulle vara ett begrepp jag skulle behöva ifrågasätta. Uppenbarligen hade jag fel även där.

Angående vin i maten så känner jag att det inte känns särskilt relevant då jag äter det så otroligt sällan. Vi pratar inte en gång om året, utan kanske en gång vart tredje år. Så det har inte heller varit något som jag fått för mig att kolla upp. Bara för att det inte är en rikshemlighet så innebär det inte att alla har hört talas om det.
Det är ju så att även saker som är tex glutenfria får innehålla en liten mängd gluten. Så ordet "fri" är nog lite felanvänt när det gäller mat, så har man principer, önskemål eller allergier behöver man vara väldigt vaksam över innehåll i produkter, även om det inte borde eller normalt sett inte innehåller ett visst ämne så kan man inte vara riktigt säker tills man kollat upp det.

Det är ju så att även saker som är tex glutenfria får innehålla en liten mängd gluten. Så ordet "fri" är nog lite felanvänt när det gäller mat, så har man principer, önskemål eller allergier behöver man vara väldigt vaksam över innehåll i produkter, även om det inte borde eller normalt sett inte innehåller ett visst ämne så kan man inte vara riktigt säker tills man kollat upp det.
Ja verkligen. Jag är allergisk mot mjölkprotein så är det nåt jag gör dagarna i ända så är det att lusläsa innehållsförteckningar. Jag är precis som TS absolutist och där lusläser jag innehållsförteckningar med, jag kan absolut inte räkna med att värden gör det. Jag dricker precis som TS inget med alkohol i överhuvudtaget men jag förväntar mig absolut inte värden eller stället jag är på vet om det, det är mitt ansvar att hålla koll. För övrigt är läsk en fantastisk uppfinning eftersom jag nu råkar älska det, men förstår om det inte upplevs som ett alkoholfritt alternativ på en finare bjudning.

men det finns jättebra alternativ som är helt alkoholfria som jag druckit på bröllop och liknande, t ex must gjord på havtorn och sånt. Det upplevs som vuxet och festligt och inget läskliknande (även om jag sörjer det givetvis)

Wikipedia säger såhär om alkoholfritt:
Många producenter och butiker (exempelvis Systembolaget) låter drycker som innehåller max 0,5 % alkohol bära etiketten alkoholfri. Drycker som innehåller mellan 0,5 och 2,25% alkohol kallas lättdrycker.

Själv skulle jag vara väldigt försiktig med t.ex. vinsåser, alkoholtillsats i desserter etc. om jag skulle bjuda någon som jag vet är nykter alkoholist. Jag har förstått att det för en del alkoholister inte bara är den lilla mängden alkohol som kan "trigga" suget efter alkohol, utan även doften och smaken.

Det finns naturligtvis mediciner som inte går ihop med alkohol där man måste vara lika försiktig som en f.d. alkoholist, och i så fall räknar jag nog med att bli informerad om det, om jag skall bjuda på middag.

När det gäller barn, gravida och bilförare skulle jag inte tveka att servera något med 0,5% alkohol eller att smaksätta en dessert med t.ex. små mängder likör. Då pratar vi om så små mängder att det inte går att få någon mätbar promillehalt i blodet.

Personer som av andra anledningar är väldigt noga med att inte få i sig minsta uns alkohol räknar jag med informerar mig om det om jag bjudit dem på middag, precis som jag hoppas att allergiker, vegetarianer och andra med "specialkost" talar om för mig vad som gäller och inte förväntar sig att jag skall hålla reda på deras behov/önskemål av mig själv...

En sidofråga: Någon som vet om de små mängder alkohol som finns i t.ex. mogen frukt är tillräckligt mycket för att man skall reagera på det om man äter antabus? Eftersom många hänvisat till att det finns alkohol naturligt i en hel del mat....

Nej det behöver inte vara krångligt men det är heller ingenting jag tycker man kan förvänta sig som nykterist... Har man särskild "kosthållning" oavsett om orsaken är alkoholism, allergier, kulturella/religiösa/etiska ställningstaganden eller vad det nu är vilar ansvaret alltid på en själv att informera och höra sig för. Något annat tycker jag låter jättemärkligt. Jag hade inte en tanke på när jag var vegetarian (4 år under tonårstiden) att någon annan skulle ha koll på att jag inte åt vanlig ost tex. Eller godis med gelatin i. Hade någon velat bjuda mig på en ostmacka (som jag ofta fått erbjudet som vegetariskt alternativ) hade jag tackat för vänlig gest men avböjt. Jag kan inte begära att alla runt omkring mig ska vara pålästa om MIN kosthållning. Här verkar det ju som att TS inte riktigt varit medveten själv om att alkoholfria alternativ i regel kan innebära 0,3 procent och det kan man ju knappast klandra värden för :).

Det finns dryck av ciderkaratär på min affär och den drickan är alkoholfri. Men det är enkelt att fråga o jag som är allergiker ber att få läsa på påsen/ förpackningen om jag är osäker.

Alltså. Jag brukar som värdinna sätta fram de alkoholfria alternativen så var och en kan välja själv. Men jag ser inte att jag ska hålla med totalt lager på samtliga vattensmaker, för är det något som folk är djävulskt kräsna med så är det smak på vatten. Någon dricker inte ditt, andra avskyr datt, en tredje kräks av att känna lukten av något.

Jag brukar erbjuda drink, cider och vatten. Jag är ingen bar med full service.

Jag brukar göra som du :) Sätta fram så får var o en a det man vill ha. En tillbringare med kallt vatten o ev en falska vanligt kolsyrat vatten om vi har hemma som alternativ.

Är det fanatiskt att välja att helt avstå från alkohol? Eller missförstår jag dig?

Som tidigare sagt så kände jag inte till att det fanns flera definitioner av alkoholfritt. Jag förväntar mig verkligen inte att "resten av världen ska foga sig efter mina principer". Hade jag vetat om vad de flesta verkar tolka som alkoholfritt så hade jag helt enkelt avböjt drickan från allra första början.

Fanatiskt vet jag inte, men väldigt ovanligt att vara absolutist och vilja ha 0.0%.

Är det fanatiskt att välja att helt avstå från alkohol? Eller missförstår jag dig?

Eftersom du har andra acceptansnivåer än vad som är norm (vad som anses vara alkoholfritt) känns det ju jättekonstigt att du ger dig på dina vänner för att de inte förstår att du har en annan syn än vad som är förekommande i resten av tillvaron. Så ja, det vill jag nog anse vara fanatiskt. Inte för synen som sådan, utan att du lägger över ansvaret för dina egna gränsdragningar på dina vänner. "De borde förstå"

Hur ska de veta när du inte ens själv är påläst? Jag kan nog tycka att naiv inte hör hemma här. Det handlar om andra parametrar.

Om ni känner någon som är nykterist, tycker ni att det är okej att bjuda denne på en dryck med 0.3 % alkohol? 0.5 %?

Jag har aldrig i hela mitt liv druckit alkohol. Det är så jag vill ha det, och det är någonting som är viktigt för mig. Jag vill inte. Härom dagen var jag hos en vän och blev bjuden på välkomstdrink som var "alkoholfri". Jag litar ju givetvis på vännen som VET att jag absolut inte dricker, tar en klunk men frågar sedan om hen är säker på att drycken är alkoholfri. Ja, blir svaret, men vi kastar sedan ett öga på flaskan där det står en låggradig alkoholhalt. Jag blir upprörd men vill inte ställa till med en scen. Vännen ursäktar det med att så låg alkoholhalt får till och med barn köpa i affären/dricka. Att det inte spelar någon roll.

Men det spelar roll för mig. Jag blev ilurad alkohol mot min vilja, trots att alla jag känner vet att jag verkligen inte vill dricka. Att jag aldrig gjort det. Om jag någon gång skulle vilja dricka alkohol så hade jag önskat att det var på mina villkor. Inte att någon annan tog beslutet åt mig och ryckte på axlarna när jag ifrågasatte.

Överreagerar jag?
Nej jag tycker inte det är ok, jag skulle inte göra det. Det kan ju vara religiöst betingat till exempel och viktigt för personen, finns ju många frikyrkor med stränga regler. Men jag vet att det finns nykterister som tex dricker lättöl eller äter kakor som har någon msk alkohol i sig, men man får ju fråga. (De flesta nykterister jag känner är mer av -tycker inte om smaken, vill inte bli full. Så det är inte så känsligt men jag skulle ändå säga till.)

(Fast om du hade ställt till med en scen skulle jag tyckt du överreagerade. Men du gjorde ju inte det.)

Däremot är det ju så att om man kör bil eller är gravid eller dylikt så kommer man definitivt bli erbjuden drinkar med 0,3 % alkohol och alkoholfri cider med alkohol i och det tycker jag är ok. Då får man nog fråga om man vill ha mineralvatten istället. Likaså när man var barn fick man saftcider med 0,5-0,3% alkohol i och det var helt normalt (då i alla fall) eller nu ser jag att det var nog mellan 0,7-2,25% i cidern när man var liten inte 0,5.

Senast ändrad:
Eftersom du har andra acceptansnivåer än vad som är norm (vad som anses vara alkoholfritt) känns det ju jättekonstigt att du ger dig på dina vänner för att de inte förstår att du har en annan syn än vad som är förekommande i resten av tillvaron. Så ja, det vill jag nog anse vara fanatiskt. Inte för synen som sådan, utan att du lägger över ansvaret för dina egna gränsdragningar på dina vänner. "De borde förstå"

Hur ska de veta när du inte ens själv är påläst? Jag kan nog tycka att naiv inte hör hemma här. Det handlar om andra parametrar.
Jag skriver ju här för att jag undrar, vill diskutera och lära mig mer. Jag menar verkligen inte att skuldbelägga min vän. Jag har ju nu lärt mig att alkoholfri tydligen har olika definitioner, och då är det givetvis så att ansvaret ligger på mig att se till att drycken jag får känns acceptabel av mig. Det var min bristande kunskap som ledde till "problemet", inte värdens. Därför tar jag på mig ansvaret för missförståndet.

Jag förstår nu att min definition av alkoholfritt helt enkelt är annorlunda från de flesta andras. Det är därför någonting som jag får foga mig efter - att förvänta sig att samhället ska fungera efter min åsikt, som är uppenbar minoritet, är absurd.

En sidofråga: Någon som vet om de små mängder alkohol som finns i t.ex. mogen frukt är tillräckligt mycket för att man skall reagera på det om man äter antabus? Eftersom många hänvisat till att det finns alkohol naturligt i en hel del mat....
Det vet jag inte. Jag är en av dem som hänvisat till det där. Jag vet ingenting om antabus, jag känner inte till någon alkoholist som har blivit nykter med hjälp av antabus heller. (Vad jag vet, alltså.)

Men just den där 0,0 gränsen gör ju att sådant som lätt jäst lätt övermogen frukt skulle kunna anses problematisk. Det är ingen stor fråga för mig, men om jag vore värdinnan och ansträngde mig för att möta den där nolltoleransen för alkohol, skulle jag ju undra varför om gästen sedan äter tex klementiner eller plommon. Om det är sant att personen är så känslig (i negativ mening) för alkoholsmaken, borde personen ju inte heller tycka om att äta sådant.

Står det nu alkoholfritt på flaskan så förstår jag ju människor tar för givet att det är okej - det har jag ju själv gjort. Och då förstår jag att det är upp till mig att se till att min dricka blir rätt för mig. Jag har aldrig förväntat mig att någon annan ska lusläsa innehållsförteckningen för min skull. Det jag har förväntat mig är att bli serverad ett alkoholfritt alternativ (när det funnits), och det har jag ju då blivit.

Jag dricker inte alkohol och har förrän den här tråden inte haft en tanke på att det kan vara alkohol i "alkoholfria" alternativ, å andra sidan dricker jag inte sådant heller :p

Hade någon bjudit mig på någon dricka som är märkt som alkoholfri, men som ändå innehöll lite alkohol, då skulle jag såklart inte bli sur men jag hade förklarat vid nästa tillfälle att jag föredrar läsk eller annat.

Undrans om någonting ändrats på sistone, jag visste att alkoholfri cider från ICA och lättöl osv hade alkohol i sig när jag var 9 år och har kommit ihåg det sedan dess.

Med det sagt skulle jag gärna vilja ha tips från er som aldrig dricker alkohol vad man kan bjuda på istället. Förutom söt läsk då.

Dricker alkohol :) men letar alkoholfritt ibland till fest och sådant. Faktum är att det brukar föredras söta drycker, det verkar som att det i mycket är folk som kör bil eller är gravida som verkligen inte vill ha sött eller vatten.

Jag skriver ju här för att jag undrar, vill diskutera och lära mig mer. Jag menar verkligen inte att skuldbelägga min vän. Jag har ju nu lärt mig att alkoholfri tydligen har olika definitioner, och då är det givetvis så att ansvaret ligger på mig att se till att drycken jag får känns acceptabel av mig. Det var min bristande kunskap som ledde till "problemet", inte värdens. Därför tar jag på mig ansvaret för missförståndet.

Jag förstår nu att min definition av alkoholfritt helt enkelt är annorlunda från de flesta andras. Det är därför någonting som jag får foga mig efter - att förvänta sig att samhället ska fungera efter min åsikt, som är uppenbar minoritet, är absurd.

Mjo, eftersom du inte sagt att det är religiöst betingat eller pga mediciner eller problem med alkohol i släkten så låter det som en moralregel kanske. Dvs du tycker alkohol är moraliskt fel och därmed vill du inte ha det. Men det kan vara svårt för folk att veta att det är moraliskt betingat för dig eftersom du i ursprungsinlägget antyder att du inte gillar smaken och inte vill bli full bara, vilket leder till att folk tänker att du kan dricka samma sak som barnen kan dricka. Eftersom barn inte brukar gilla smaken av alkohol och definitivt inte ska få en mängd som kan påverka deras kropp alls. Dvs rent fysiskt och påverkansmässigt så är det "ingen" alkohol i. Moraliskt och om man äter medicin så är det det.

Jag känner ganska många nykterister tex där hela släkten är nykterister och är det på princip, men dricker lättöl vid skörden. Medlemmar i Iogt-Nto. Eller någon som är kristet religiös nykterist osv för dem skulle jag varit försiktig, men inte så mycket för den som inte vill bli full och inte gillar smaken. Samtidigt när man tänker efter så är det kanske känsligare då, när man inte tänkt igenom det och satt upp regler osv på ett planerat sätt och kanske är just väldigt smakkänslig.

Du får nog trycka hårdare på att det är ett moraliskt ställningstagande för dig så blir det nog tydligare för folk.

Senast ändrad:
Samma här, det var ju en stor grej i tonåren. Som var 25+ år sedan...
Hjälp :) tänk om det är en sådan sak som folk som dricker alkohol vet om, men inte folk som inte gör det. Det vore så opraktiskt :D. Jag vet tex direkt vad som kan innehålla alkohol eller inte. Ts det är inte så svårt egentligen, läsk och saft och sådant är ju alltid ok. När det är "vuxensmak" eller namn som "cider" "öl" "vin" "bål" så kan det vara värt att titta på flaskan.

Glögg räknas också som alkoholfri upp till 2,25%, åtminstone när man tittar på smaktester av alkoholfri glögg. Kan vara bra att vara uppmärksam på om du dricker glögg, TS :)

Liknande trådar

Relationer Jag har tänkt göra den här tråden ett tag men inte kommit till skott. Jag har skämts, känt mig dum och fånig, medverkande, "jag får...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 828
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Börjar alltså min debut här på buke med en *fråga doktor*-liknande tråd :o Jag känner dock att buke kan vara en bra plats att ställa...
Svar
6
· Visningar
13 484
Senast: Minimalen
·
  • Låst
Gravid - 1år Hej jag heter Californication och jag är gravid. Och jag hatar det. Hatar. Varning för gnäll. Jag hade någon naiv, romantisk dröm om...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
18 613
Senast: BernT
·
  • Låst
Tjatter Det var dags för den årliga midsommarfesten hemma hos familjen Grip. En familj känd för sina fester och alla ville vara inbjuda till...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
12 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka