Alkoholhalt

Jag upprepar: Jag har alltså INTE tidigare förstått att det har funnits olika definitioner av vad som är alkoholfritt. Jag har trott att alkoholfritt är just det, alltså helt fritt från alkohol. Därför har det aldrig fallit mig in att berätta för någon att jag vill ha 0 % och inte 0.3 eller 0.5 %, för tanken har inte ens slagit mig att de två sista alternativen ens skulle kunna räknas som alkoholfritt.

Så nej, jag tar inte för givet att andra ska dela min definition då det finns flera definitioner av samma ord. Jag trodde bara inte att det fanns flera definitioner av just "alkoholfritt".

Eftersom du äter mat med vin i så hade jag(om jag kände till detta) definitivt inte trott att det var så viktigt för dig att det inte fick förekomma någon som helst alkohol i drycken. Som sagt så är det mycket svårt att få bort all alkohol oavsett om man kokar den.

Angående alkoholister så tror jag att det varierar där också, beroende på hur grav alkoholismen är. Jag känner en person som avstår alkohol på grund av att hen inte kan hantera det och den personen tycker att det är skittråkigt om det bara finns vatten som alternativ när alla andra får väl uttänkt vin eller öl. Hen botaniserar glatt i Systembolagets alkoholfria sortiment och har inga som helst problem med den lilla alkoholmängd som finns i dessa drycker.
Så för min del skulle jag nog köpa ett par flaskor trevligt alkoholfritt som passar till maten utöver bubbelvatten om jag väntade en middagsgäst som inte ville dricka alkohol.

Eftersom du äter mat med vin i så hade jag(om jag kände till detta) definitivt inte trott att det var så viktigt för dig att det inte fick förekomma någon som helst alkohol i drycken. Som sagt så är det mycket svårt att få bort all alkohol oavsett om man kokar den.
Jag lagar inte mat själv med vin i, men blir jag bjuden på mat med någon vinsås eller så till så tackar jag inte nej. Främst för att människor bedyrar att alkoholen har kokat bort. Men tydligen fungerar det inte så heller, då. Jag antar att jag är lite för naiv.

Jag lagar inte mat själv med vin i, men blir jag bjuden på mat med någon vinsås eller så till så tackar jag inte nej. Främst för att människor bedyrar att alkoholen har kokat bort. Men tydligen fungerar det inte så heller, då. Jag antar att jag är lite för naiv.

För den som inte bryr sig om det finns en halv procent alkohol så spelar det ingen roll, vinet i såsen är ju redan utspätt och det är de första minuternas kokning som tar bort den största delen av alkoholen. Om det däremot är viktigt för någon att inte få i sig ett uns alkohol så skulle jag nog förutsätta att personen i fråga visste att alkoholen inte försvann helt.
Hur mycket som finns kvar beror på tillagningsmetod och om t ex lock finns på kastrullen men en undersökning visar att det efter 15 minuters kokning finns 40% alkohol kvar. Efter 2,5 timmes kokning finns fortfarande 5% kvar, en ytterst liten mängd om det gäller en vinsås men ändå mer än 0,0.

Jag antar att jag i fortsättningen helt enkelt får tacka nej till välkomstdrinkar och aldrig lita på att någon annan definierar alkoholfritt på samma sätt som jag. :)

Jag antar att jag i fortsättningen helt enkelt får tacka nej till välkomstdrinkar och aldrig lita på att någon annan definierar alkoholfritt på samma sätt som jag. :)

Du får nog också börja undvika väldigt mycket och lägga tid på att undersöka saker. Övermogen frukt innehåller lite alkohol, likaså julmust. Eftersom många smakextrakter har alkohol som lösningsmedel så innehåller även vanlig läsk alkohol, enligt Sveriges Bryggerier vanligtvis en halt på 0,01-0,08%. Det gäller naturligtvis även andra produkter med smakextrakt.

Du får nog också börja undvika väldigt mycket och lägga tid på att undersöka saker. Övermogen frukt innehåller lite alkohol, likaså julmust. Eftersom många smakextrakter har alkohol som lösningsmedel så innehåller även vanlig läsk alkohol, enligt Sveriges Bryggerier vanligtvis en halt på 0,01-0,08%. Det gäller naturligtvis även andra produkter med smakextrakt.
Äsch, det har jag inte tid med. ;) Jag vill bara leva ett helt vanligt liv utan att behöva dricka alkohol. Julmust/läsk är heller inga problem eftersom jag ändå inte tycker det är gott. Och alltså, skulle det råka finnas en minimal alkoholhalt i någon frukt jag äter, eller i filmjölken, eller i färgen på en cupcake eller vad som helst så bryr jag mig inte riktigt. Det är inte så att jag låter det här styra mitt liv - jag vill helt enkelt bara inte dricka någon alkoholhaltig dryck. :)

Angående alkoholister så tror jag att det varierar där också, beroende på hur grav alkoholismen är. Jag känner en person som avstår alkohol på grund av att hen inte kan hantera det och den personen tycker att det är skittråkigt om det bara finns vatten som alternativ när alla andra får väl uttänkt vin eller öl. Hen botaniserar glatt i Systembolagets alkoholfria sortiment och har inga som helst problem med den lilla alkoholmängd som finns i dessa drycker.
Så för min del skulle jag nog köpa ett par flaskor trevligt alkoholfritt som passar till maten utöver bubbelvatten om jag väntade en middagsgäst som inte ville dricka alkohol.

Helt klart. En jag känner var på gränsen att bli alkoholist och bestämde sig för att leva helt vitt (undantaget då det som finns naturligt i mat) för att stävja det hela. Det fanns dessutom en bakgrund av alkoholism i hens släkt. När jag bjöd på fika och gjorde min chokladkaka med kesella som jag oftast har i någon sprit i hoppade jag över det den gången, av respekt för hens beslut. Det var inget hen skulle ha krävt men eftersom jag visste om det hela tyckte jag det hade varit respektlöst att servera något med tillsatt alkohol även om mängden var försvinnande liten. Det var ett principbeslut för att det inte skulle bli värre för hen men hen hade förmodligen kunnat hantera den mängd som var i kakan.

Det misstaget har jag gjort flera gånger. Stått i affären och nöjt plockat med mig en alkoholfri dryck i glasflaska som inte är läsk, eftersom jag vill bjuda på något som motsvarar vinet. Sen vänder man på flaskan efter att ha hällt upp och ser att alkoholprocenten står i mindre text rakt under ordet alkoholfritt. Jag håller absolut med nykteristerna i tråden, det borde inte stå alkoholfritt om det inte är det, det skapar bara förvirring.

Med det sagt skulle jag gärna vilja ha tips från er som aldrig dricker alkohol vad man kan bjuda på istället. Förutom söt läsk då.

Bor iförsig rätt nära Herrljunga men överallt runt mig har man druckit cider 0.7 % vid kalas och festligheter sålänge man velat ha kolsyra. De är lite festligare och mycket godare med sin fruktjos i än vanlig läsk.. Räknas som alkoholfritt för mig och jag är nykterist. Köper ofta olika cidersorter på systemet från alkoholfria hyllan. Allt från 0.0 -0.5 tar vad som är gott.

Att tro att en vanlig människa som dricker alkohol ska veta vad du tycker är alkoholfritt blir fel. Beror på så många saker och anledningar.

bor man i herrljunga så är man ju i princip uppväxt på cider :p

Det misstaget har jag gjort flera gånger. Stått i affären och nöjt plockat med mig en alkoholfri dryck i glasflaska som inte är läsk, eftersom jag vill bjuda på något som motsvarar vinet. Sen vänder man på flaskan efter att ha hällt upp och ser att alkoholprocenten står i mindre text rakt under ordet alkoholfritt. Jag håller absolut med nykteristerna i tråden, det borde inte stå alkoholfritt om det inte är det, det skapar bara förvirring.

Med det sagt skulle jag gärna vilja ha tips från er som aldrig dricker alkohol vad man kan bjuda på istället. Förutom söt läsk då.
Jag tycker att äppelmusten från Kullamust är jättegod! Jag har bara hittat den på IKEA, men den ska tydligen finnas på ICA och Coop också. :)

Edit: Sedan kan jag ju aldrig tala för andra. Men jag tycker den är god och festlig.

Rudenstams har en mousserande dryck gjord på vita vinbär -helt fantastiskt god. Inte lika söt som cider utan mer som ett halvtorrt vin. Den var min räddare som gravid när längtan efter något lite mer vuxet blev för stor. Sen finns det en alkoholfri dryck som heter roomi som drar åt rödvinshållet gjord på aronia och svarta vinbär, också helt ok substitut om man vill ha något vuxnare.

Helt klart. En jag känner var på gränsen att bli alkoholist och bestämde sig för att leva helt vitt (undantaget då det som finns naturligt i mat) för att stävja det hela. Det fanns dessutom en bakgrund av alkoholism i hens släkt. När jag bjöd på fika och gjorde min chokladkaka med kesella som jag oftast har i någon sprit i hoppade jag över det den gången, av respekt för hens beslut. Det var inget hen skulle ha krävt men eftersom jag visste om det hela tyckte jag det hade varit respektlöst att servera något med tillsatt alkohol även om mängden var försvinnande liten. Det var ett principbeslut för att det inte skulle bli värre för hen men hen hade förmodligen kunnat hantera den mängd som var i kakan.
Min svåger är nykter alkoholist, medlem av AA. Jag gör som du gör för din bekant när han kommer på besök: häller inte sprit i desserter, dränker inte in tårtbottnar med någon alkoholhaltig dryck, skulle inte servera romrussin eller zabaione eller något sådant.

Jag häller inte heller vin i maten då. När jag gjorde fisksoppa blev det en liten utmaning, men jag fick till det med vinäger i fonden och lite fantasi.

Allt det ovanstående är dock sådant som jag utan tvekan serverar barn, gravida och bilförare samt även personer som är nykterister i största allmänhet (fast jag känner inte så många sådana).

Jag kallar mig nykterist men jag dricker 2.25or, tycker det verkar vanligt bland nykterister i Sverige? Alkoholfritt kallar jag det som är under 0.5 %. Men om nån skulle vilja ha alkoholfritt skulle jag fråga vad som är ok.

När det nu är så viktigt för dig att undvika alkohol, så förvånar det mig att du har så förhållandevis dålig koll. Att inte all alkohol kokar bort samt att alkoholfri cider inte är kemiskt fri från alkohol är ju inte rikshemligheter, direkt.

Som jag säger, jag är nog för naiv.

Eftersom jag aldrig själv skulle köpa en alkoholfri dryck till mig själv - jag tycker inte att det är gott - så har jag inte insett att det skulle kunna bli fel. Jag dricker på eget bevåg bara vatten, mjölk, te och väldigt sällan juice eller saft.

För mig är det logiskt att "alkoholfri" innebär att drycken är just fri från alkohol. Inte att den innehåller små mängder alkohol. Därför trodde jag inte heller att det skulle vara ett begrepp jag skulle behöva ifrågasätta. Uppenbarligen hade jag fel även där.

Angående vin i maten så känner jag att det inte känns särskilt relevant då jag äter det så otroligt sällan. Vi pratar inte en gång om året, utan kanske en gång vart tredje år. Så det har inte heller varit något som jag fått för mig att kolla upp. Bara för att det inte är en rikshemlighet så innebär det inte att alla har hört talas om det.

När det nu är så viktigt för dig att undvika alkohol, så förvånar det mig att du har så förhållandevis dålig koll. Att inte all alkohol kokar bort samt att alkoholfri cider inte är kemiskt fri från alkohol är ju inte rikshemligheter, direkt.
Men jag kan erkänna att jag också är förvånad. Jag trodde inte att det skulle vara så "komplicerat" (missförstå mig rätt) att få slippa dricka alkohol. Jag har nu lärt mig min läxa.

Men jag kan erkänna att jag också är förvånad. Jag trodde inte att det skulle vara så "komplicerat" (missförstå mig rätt) att få slippa dricka alkohol. Jag har nu lärt mig min läxa.
Ja, det är just det komplicerade jag tänker på. Som när vegetarianer måste lära sig att det finns köttbiprodukter (tex gelatin) i olika saker eller den koll som man utvecklar om man är allergisk mot tex soja. Att den aspekten av det har gått dig förbi, när det uppenbarligen är så viktigt för dig?

Liknande trådar

Relationer Jag har tänkt göra den här tråden ett tag men inte kommit till skott. Jag har skämts, känt mig dum och fånig, medverkande, "jag får...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 828
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Börjar alltså min debut här på buke med en *fråga doktor*-liknande tråd :o Jag känner dock att buke kan vara en bra plats att ställa...
Svar
6
· Visningar
13 484
Senast: Minimalen
·
  • Låst
Gravid - 1år Hej jag heter Californication och jag är gravid. Och jag hatar det. Hatar. Varning för gnäll. Jag hade någon naiv, romantisk dröm om...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
18 613
Senast: BernT
·
  • Låst
Tjatter Det var dags för den årliga midsommarfesten hemma hos familjen Grip. En familj känd för sina fester och alla ville vara inbjuda till...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
12 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka