Alkoholhalt

Jag kan tycka att du överreagerar efter ditt första inlägg. Du har inte blivit ilurad alkohol. Du har blivit bjuden på en från värdens synpunkt alkoholfri drink och h*n har ju tagit hänsyn till dig genom att erbjuda ett alkoholfritt alternativ. Jag hade kunnat göra samma sak! Enda gången jag skulle fundera på om 0,5% vore olämpligt vore om jag visste att personen ifråga var alkoholist. 0,3 och 0,5 är så lågt att det i princip är omöjligt att bli påverkad och till och med barn kan dricka det utan bekymmer. Vill du inte dricka annat än 0,0 är det ju självklart upp till dig, men då får du nog informera människor särskilt om det framöver då jag tror fler med mig tänker att 0,3 är alkoholfritt :)

Nej det är inte ok. Oavsett varför man inte vill dricka alkohol.
Har man ex haft alkohol problem kan denna låga halt trigga igång et sug efter mer alkohol.

Men då är det nog ens eget ansvar att hålla sig borta från drycker som ev kan innehålla 0,3 tex? Jag kan inte tycka att det är ens ansvar som värd. 0,3 klassas som alkoholfritt i allmänhet. Det kan barn, gravida och folk som kör bil dricka. Man kan inte begära att alla runt omkring en ska tänka ur en alkoholists perspektiv.

Men då är det nog ens eget ansvar att hålla sig borta från drycker som ev kan innehålla 0,3 tex? Jag kan inte tycka att det är ens ansvar som värd. 0,3 klassas som alkoholfritt i allmänhet. Det kan barn, gravida och folk som kör bil dricka. Man kan inte begära att alla runt omkring en ska tänka ur en alkoholists perspektiv.

Det är super enkelt at säga vill du kolla om du tycker denna dryck är ok? Om inte då kan man servera vatten och det finns i massa smaker med o utan bubbel. Det behöver inte vara krångligt :)

Det är super enkelt at säga vill du kolla om du tycker denna dryck är ok? Om inte då kan man servera vatten och det finns i massa smaker med o utan bubbel. Det behöver inte vara krångligt :)

Alltså. Jag brukar som värdinna sätta fram de alkoholfria alternativen så var och en kan välja själv. Men jag ser inte att jag ska hålla med totalt lager på samtliga vattensmaker, för är det något som folk är djävulskt kräsna med så är det smak på vatten. Någon dricker inte ditt, andra avskyr datt, en tredje kräks av att känna lukten av något.

Jag brukar erbjuda drink, cider och vatten. Jag är ingen bar med full service.

Nej det behöver inte vara krångligt men det är heller ingenting jag tycker man kan förvänta sig som nykterist... Har man särskild "kosthållning" oavsett om orsaken är alkoholism, allergier, kulturella/religiösa/etiska ställningstaganden eller vad det nu är vilar ansvaret alltid på en själv att informera och höra sig för. Något annat tycker jag låter jättemärkligt. Jag hade inte en tanke på när jag var vegetarian (4 år under tonårstiden) att någon annan skulle ha koll på att jag inte åt vanlig ost tex. Eller godis med gelatin i. Hade någon velat bjuda mig på en ostmacka (som jag ofta fått erbjudet som vegetariskt alternativ) hade jag tackat för vänlig gest men avböjt. Jag kan inte begära att alla runt omkring mig ska vara pålästa om MIN kosthållning. Här verkar det ju som att TS inte riktigt varit medveten själv om att alkoholfria alternativ i regel kan innebära 0,3 procent och det kan man ju knappast klandra värden för :).

Om det står alkoholfritt på flaskan så är det alkoholfritt. Står det att det är en viss del alkohol i så står det inte alkoholfritt och det är inte alkoholfritt. Frågar någon specifikt om det som serveras är alkoholfritt och man säger att det är det för att man själv tycker att 0,5 inte är något att fundera över så blir det fel. Det är inte så att alla berättar för alla varför de inte vill ha minsta gnutta alkohol även om barn kan dricka det och även om det är okej att köra bil efteråt. När jag åt morfin höll det på att bli riktigt dumt just av en sådan sak. Jag frågade specifikt om det var helt alkoholfritt och fick jakande svar, drack några klunkar och sedan mådde jag verkligen inte bra. Det är inte roligt när det hettar över hela kroppen som om man håller på att brinna upp och blir svårt att andas bara för att någon har en annan definition av vad som är alkoholfritt än den gängse. Oavsett vad man har för orsak till att man inte vill få i sig något så har människor alltid rätt att välja. Ingen annan har någon rättighet att göra valet åt en och gör man valet med den information någon ger så måste den informationen vara rätt.

Om det står alkoholfritt på flaskan så är det alkoholfritt. Står det att det är en viss del alkohol i så står det inte alkoholfritt och det är inte alkoholfritt. Frågar någon specifikt om det som serveras är alkoholfritt och man säger att det är det för att man själv tycker att 0,5 inte är något att fundera över så blir det fel. Det är inte så att alla berättar för alla varför de inte vill ha minsta gnutta alkohol även om barn kan dricka det och även om det är okej att köra bil efteråt. När jag åt morfin höll det på att bli riktigt dumt just av en sådan sak. Jag frågade specifikt om det var helt alkoholfritt och fick jakande svar, drack några klunkar och sedan mådde jag verkligen inte bra. Det är inte roligt när det hettar över hela kroppen som om man håller på att brinna upp och blir svårt att andas bara för att någon har en annan definition av vad som är alkoholfritt än den gängse. Oavsett vad man har för orsak till att man inte vill få i sig något så har människor alltid rätt att välja. Ingen annan har någon rättighet att göra valet åt en och gör man valet med den information någon ger så måste den informationen vara rätt.

http://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/fakta-om-dryck/alkoholfritt/alkoholfri-cider/

Det står ALKOHOLFRITT om det är upp till 0,5 på Systembolaget, Inom EU går tydligen gränsen på 1,2 enligt länken...
Så jo även alkoholfritt KAN HA alkohol i sej...

Problemet är att den gängse definitionen av alkoholfri är upp till 0.5

Men alltså om man gett informationen att man vill ha ett alkoholfritt alternativ och inget mer så kan man nog inte förvänta sig att bli serverad läsk. Det skulle faktiskt inte falla mig in att bjuda vuxna människor på läsk. Hos mig får man välja på kolsyrat vatten och "alkoholfri" dryck som passar bättre till maten än vad läsk gör. Vill man absolut inte dricka något som påminner om öl/vin/cider i smaken så måste man nog vara väldigt tydlig eller ta med egen dricka.

Jag skulle heller aldrig komma på tanken att köpa läsk til vuxna personer. Den alkoholfria måltidsdryck jag brukar servera är vatten, det dricker ju även de flesta bredvid vinet.

Välkomstbål, drinkar etc är ju svårare att ersätta, och jag hade tagit för givet att sådana drycker som säljs som alkoholfria är ok både till bilförare, gravida, och personer som bara inte vill dricka alkohol (scouter, tex). Just när det gäller torrlagda alkoholister tänker jag till lite mer, inte sååå mycket pga alkoholen i alkoholfria alternativ, utan därför att de dryckerna så att säga "härmar" vanliga alkoholhaltiga drycker. Jag känner mig obekväm med att bjuda nyktra alkoholister på sådant. Det känns som att det signalerar att man "borde" dricka alkohol, men nu får vissa av oss hålla till godo med kopior.
Tillställningen var inte bara för vuxna, utan många barn i skolåldern närvarade också. Då tycker inte jag att det är underligt med läsk. I alla fall jag tänker att välkomstdrinken är antingen ett glas med alkoholhaltig dryck eller ett glas med läsk = alkoholfri.

Jag upprepar: Jag har alltså INTE tidigare förstått att det har funnits olika definitioner av vad som är alkoholfritt. Jag har trott att alkoholfritt är just det, alltså helt fritt från alkohol. Därför har det aldrig fallit mig in att berätta för någon att jag vill ha 0 % och inte 0.3 eller 0.5 %, för tanken har inte ens slagit mig att de två sista alternativen ens skulle kunna räknas som alkoholfritt.

Så nej, jag tar inte för givet att andra ska dela min definition då det finns flera definitioner av samma ord. Jag trodde bara inte att det fanns flera definitioner av just "alkoholfritt".

Tillställningen var inte bara för vuxna, utan många barn i skolåldern närvarade också. Då tycker inte jag att det är underligt med läsk. I alla fall jag tänker att välkomstdrinken är antingen ett glas med alkoholhaltig dryck eller ett glas med läsk = alkoholfri.
Jag hade serverat den bål du fick till barn, även till förskolebarn. Jag betraktar den som alkoholfri. Sen hade det kunnat finnas läsk till maten, men hellre vatten pga sockret.

Jag dricker absolut 0% alkohol av medicinska skäl och är extremt noggrann med det, då minsta % kan få riktigt förödande konsekvenser.
D.v.s att jag inte köper cider på vanliga affären utan jag läser noggrant och tar "dryck av cider karaktär med 0%".
Får alltid fråga och kontrollera när någon annan bjuder eller handlar.
Vid minsta tveksamhet är det vatten, saft, kaffe eller vad som finns som gäller istället.
Det har hänt att det missats av folk som vet om det och bjudit på butikscider men tack och lov var jag vaken och det var bara att lösa det diskret i sammanhanget ville jag inte på något vis diskutera då jag ansåg att det var helt fel tillfälle och ingen som ifrågasatte det alls.
Ja har hänt att folk sagt: är du gravid, men du ska väl inte köra, fd. alkoholist eller modern?
Mitt svar: Jag är vuxen och bestämmer helt själv och du har ingen mer anledning att fråga utom din direkt otrevliga nyfikenhet.
Svaret har fått tyst på den diskussionen och oftast har människan vänt på klacken och gått snabbt.

Har jag m e m fanatiska åsikter om att det måste vara garanterat helt fritt från alkohol och det är så viktigt för mig, då tar jag med mig dricka själv. Jag förväntar mig inte att resten av världen ska foga sig efter mina principer.
Är det fanatiskt att välja att helt avstå från alkohol? Eller missförstår jag dig?

Som tidigare sagt så kände jag inte till att det fanns flera definitioner av alkoholfritt. Jag förväntar mig verkligen inte att "resten av världen ska foga sig efter mina principer". Hade jag vetat om vad de flesta verkar tolka som alkoholfritt så hade jag helt enkelt avböjt drickan från allra första början.

Där ser man! Själv kan jag bara minnas att jag varit med om att barnen/ungdomarna bjudits på läsk, inte cider.

Bor iförsig rätt nära Herrljunga men överallt runt mig har man druckit cider 0.7 % vid kalas och festligheter sålänge man velat ha kolsyra. De är lite festligare och mycket godare med sin fruktjos i än vanlig läsk.. Räknas som alkoholfritt för mig och jag är nykterist. Köper ofta olika cidersorter på systemet från alkoholfria hyllan. Allt från 0.0 -0.5 tar vad som är gott.

Att tro att en vanlig människa som dricker alkohol ska veta vad du tycker är alkoholfritt blir fel. Beror på så många saker och anledningar.

Att tro att en vanlig människa som dricker alkohol ska veta vad du tycker är alkoholfritt blir fel. Beror på så många saker och anledningar.
Jag upprepar igen: Jag visste inte att det fanns olika definitioner av alkoholfritt. Jag trodde att alkoholfritt innebar 0 % alkohol, och därmed att alla drycker som betecknas som alkoholfria innehöll 0 % alkohol. Nu när jag vet att även 0,5 % alkohol kan räknas som alkoholfritt så förväntar jag mig inte att alla ska definiera alkoholfritt som absolut 0 %.

Liknande trådar

Relationer Jag har tänkt göra den här tråden ett tag men inte kommit till skott. Jag har skämts, känt mig dum och fånig, medverkande, "jag får...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 828
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Börjar alltså min debut här på buke med en *fråga doktor*-liknande tråd :o Jag känner dock att buke kan vara en bra plats att ställa...
Svar
6
· Visningar
13 484
Senast: Minimalen
·
  • Låst
Gravid - 1år Hej jag heter Californication och jag är gravid. Och jag hatar det. Hatar. Varning för gnäll. Jag hade någon naiv, romantisk dröm om...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
18 613
Senast: BernT
·
  • Låst
Tjatter Det var dags för den årliga midsommarfesten hemma hos familjen Grip. En familj känd för sina fester och alla ville vara inbjuda till...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
12 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka