Status
Stängd för vidare inlägg.
Att kritiskt ställa sig frågan vad ett onlinemöte "kommer att ge" när du har varit på ett enda möte - det är din sjukdom aka ditt alkoholistjag som talar. Vilka val till AA har du egentligen? Vilken är planen?

Alkoholistjaget vill för allt i världen intala dig att du inte ska gå på några möten, att du inte ska hälla ut alkohol, att du måste storhandla på affären som ligger bredvid bolaget osv. Eftersom möten, att hälla ut sprit och att hålla sig borta från bolaget kommer att radera det jaget existens. Därför sitter det jaget som en liten djävul på din axel och gör allt för att få dig att tvivla och ifrågasätta nyttan med alla potentiella vägar till att bli frisk.

Nu har du sagt att du ska delta i ett möte idag, jättebra! Jag tycker att du ska bestämma dig för att gå på möten varenda dag. Enligt en vän med erfarenhet är AA i Uppsala mycket aktiva och bra. Tydligen har de lunchmöten. Vore inte det något för dig? Förmiddag-lunchtid tycks vara en kritisk period att döma av dina inlägg i tråden.

Himla tur det inte finns alkohol i närheten. Känns pinsamt att skriva men hade med all säkerhet druckit då. Hemskt men så är det.
Har gått runt och hällt upp och ner på tomma flaskor för att få några droppar i glaset 🙈
Jäkla misär detta. Lyssnat på alkispodden och försökt få saker gjorda men har så svårt att koncentrera mig.
Vet att abstinensen kommer att avta tillslut men det är tufft. Och tänkte på psykologen som sa att ångesten varar inte för evigt. Det klarar inte våra kroppar av.
Har inte haft ångest men det lär väl komma. Och jag ska härda ut.
Tänkte sätta igång och riva ner en gammal trasig tapet och göra det ordentligt nu. Har börjat men ser inte bra ut ännu.

Himla tur det inte finns alkohol i närheten. Känns pinsamt att skriva men hade med all säkerhet druckit då. Hemskt men så är det.
Har gått runt och hällt upp och ner på tomma flaskor för att få några droppar i glaset 🙈
Jäkla misär detta. Lyssnat på alkispodden och försökt få saker gjorda men har så svårt att koncentrera mig.
Vet att abstinensen kommer att avta tillslut men det är tufft. Och tänkte på psykologen som sa att ångesten varar inte för evigt. Det klarar inte våra kroppar av.
Tänkte sätta igång och riva ner en gammal trasig tapet och göra det ordentligt nu. Har börjat men ser inte bra ut ännu.

Jag tror det är precis HÄR du ska ringa din sponsor, gå på möte eller ringa AA linjen. Inte sen när du redan köpt alkohol eller när du står med en glas i handen utan NU när tankarna börjar. Ta dig ur loopen, använd ditt stöd.

Fast den fysiska abstinensen är en sak, det psykologiska beroendet nåt annat. Abstinensen försvinner rätt snabbt, men ditt jag/din hjärna kommer att fortsätta längta efter alkohol tills du löser det problemet. Antingen med hjälp av medicinering (vilket kan bli alldeles utmärkt bra!) eller/och genom samtalshjälp etc. Du måste få långsiktig hjälp. Då fixar du detta!

Jag har alltid sett mig som stark. Att jag klarar mig. Detta kommer ordna sig. Nånstans.
Men jag är rädd.
Den roliga, vänliga, sympatiska karamelldrottningen kommer hon att försvinna helt?
När jag är nykter är jag ens någon då? Finns det något att leva för?
Tvivlet är så starkt. Jag kan ringa och prata men får inte fram det jag vill ha sagt. Det djupa tomrummet. Det som endast vin och whiskey mm kan stilla.
Är jag ens någon?

Jag har alltid sett mig som stark. Att jag klarar mig. Detta kommer ordna sig. Nånstans.
Men jag är rädd.
Den roliga, vänliga, sympatiska karamelldrottningen kommer hon att försvinna helt?
Tvivlet är så starkt. Jag kan ringa och prata men får inte fram det jag vill ha sagt. Det djupa tomrummet. Det som endast vin och whiskey mm kan stilla.
Är jag ens någon?
Den roliga, vänliga, sympatiska karamelldrottningen kommer inte försvinna. På sikt kommer du vara den personen hela dagen. Det, om något, är väl värt att leva för. Idag är du bara den roliga, vänliga, sympatiska karamelldrottningen fram tills lunch. Sen ljuger du, kör rattfull och skapar drama.

Men jag är rädd.
Är jag ens någon?
Jag har aldrig någonsin träffat en människa som blir roligare, vänligare eller mer sympatisk som onykter. Särskilt inte när det är rejält, då är det ofta direkt otrevligt och tråkigt. Går inte att föra diskussioner med människor som är svårt onyktra. Ibland farligt men det beror såklart på om personen äger sådana drag.

När du börjar lyckas ta mer makt över sitt liv så kommer styrkan tänker jag. Nu verkar sjukdomen ha mycket makt. Du behöver nog använda all hjälp du kan få.

Men jag är rädd.
Är jag ens någon?
Såklart du är! Berusningen är inte du. Tomrummet är nånting som vi alla får leva med, och ibland är det mera påtagligt och i perioder glömmer man nästan bort att det finns där. Men det finns så mycket att leva för, och när det går att stanna upp och vara verkligen närvarande i alla känslor, behagliga som mindre behagliga, då kommer man lite närmare sig själv tror jag.

Men jag förstår att du verkligen kämpar nu och att allting känns väldigt ovisst och jobbigt. Du är vid en brytpunkt, eller mitt i en kris och ska över på andra sidan. Men du är fortfarande du. Du har alltid varit du och livet kommer bli lättare så småningom.

Men jag är rädd.
Är jag ens någon?
Om du tror att omgivningen ser en full @karamelldrottningen som rolig, vänlig, sympatisk - då tror du HELT FEL.

Ingen, absolut ingen, gillar fulla människor när de själva är nyktra.
Och tro oss, märks det i text när du du är full så märks det mycket tidigare IRL.

Du ÄR rolig, vänlig, sympatisk - men inte när du är full. Även om du själv verkar tro det.

Du är den du varit, fram tills att du blev alkis. Nu är du på väg tillbaka dit.
Heja!!

Men jag är rädd.
Är jag ens någon?

Detta var ju ett jättebra inlägg att ringa och prata utifrån! Be att få börja med att läsa det i sin helhet kanske? Som att du har flera funderingar som hänger ihop du vill få ur dig och resonera kring med någon som kanske lite enklare förstår?

Skrev till partner om en flaska jag tog från honom tidigare. Tror jag har skrivit om det här också?
Så pinsamt så det finns inte 🙈
Skrev att jag var jätteledsen men fixar inte att ha vin eller annan alkohol hemma och om han vill att jag ersätter den gör jag givetvis det.
Han skrev att han visste det redan och att jag inte behöver ersätta den utan att vi nu ska jobba på att jag ska bli bra ❤️

Edit:
Han kommer även se till att det inte finns några flaskor i närheten. Han kommer gömma de få flaskorna han vill behålla.

Skrev till partner om en flaska jag tog från honom tidigare. Tror jag har skrivit om det här också?
Skrev att jag var jätteledsen men fixar inte att ha vin eller annan alkohol hemma och om han vill att jag ersätter den gör jag givetvis det.
Han skrev att han visste det redan och att jag inte behöver ersätta den utan att vi nu ska jobba på att jag ska bli bra ❤️

Edit:
Han kommer även se till att det inte finns några flaskor i närheten. Han kommer gömma de få flaskorna han vill behålla.

Det låter som att du har fantastiskt stöd i honom, använd det! ❤️

Edit:
Hoppas han är bra på att gömma! Eller ännu hellre inte förvarar dem hemma hos dig. I din lägenhet ska det inte finnas alkohol alls. Det skulle ju utgöra en helt galen frestelse. Och han ska väl inte dricka heller när ni är tillsammans?

Gömmer han dem hemma hos dig garanterar jag att du hittar dem! Jag grävde en gång ner en flaska vin i en tunna med oljig sand (i källaren) men nog hittade min mamma den ändå! (Mina föräldrar var alkoholister).

Hoppas han är bra på att gömma! Eller ännu hellre inte förvarar dem hemma hos dig. I din lägenhet ska det inte finnas alkohol alls. Det skulle ju utgöra en helt galen frestelse. Och han ska väl inte dricka heller när ni är tillsammans?

Gömmer han dem hemma hos dig garanterar jag att du hittar dem! Jag grävde en gång ner en flaska vin i en tunna med oljig sand (i källaren) men nog hittade min mamma den ändå! (Mina föräldrar var alkoholister).
Nej hit kommer inga flaskor!
Förutom det har jag ingen aning om var han tänkt ställa dem och hur många det rör sig om. Och jag vill inte veta det heller.
Han har ju en vinkyl i vardagsrummet. Inte optimalt för min del 🙈

Han har ju druckit tillsammans med mig många gånger. Men det blir så fel när han kan nöja sig med ett glas och jag måste dricka upp hela flaskan plus lite till.

Märker att det har blivit en ändring. Förr märktes det inte riktigt på samma sätt. Visst jag gillar vin. Jag säger inte nej till drinkar.
Men det är mer problematiskt än så. Och han drar sig för att dricka alkohol. Sist han tog ett glas frågade han mig om det var ok.
Ja men självklart sa jag!
Bara för att jag inte kan hålla mig inom ramarna öht betyder det ju inte att han måste sluta dricka helt.

Han har ju druckit tillsammans med mig många gånger. Men det blir så fel när han kan nöja sig med ett glas och jag måste dricka upp hela flaskan plus lite till.

Märker att det har blivit en ändring. Förr märktes det inte riktigt på samma sätt. Visst jag gillar vin. Jag säger inte nej till drinkar.
Men det är mer problematiskt än så. Och han drar sig för att dricka alkohol. Sist han tog ett glas frågade han mig om det var ok.
Ja men självklart sa jag!
Bara för att jag inte kan hålla mig inom ramarna öht betyder det ju inte att han måste sluta dricka helt.
Men nu skall han inte göra det för det är en trigger för dig..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 770
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II