Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Absolut, men såvitt jag vet är det oftast när hundarna hamnar i den perioden som folk börjar Tala om att de testar och trotsar.
Tror bestämt att jag borde gjort ett par tillägg på det inlägget - det är alltså inte laddat åt något håll, jag ville bara förklara vad folk (enligt min uppfattning) oftast menar när de säger att hunden 'testar', eftersom frågan kom upp.

Jag tror att du och Dalmas pratar om olika saker. Som jag uppfattar det så tror Dalmas att den hormonstinne unga hunden försöker "ta över ledarskapet" och bör därför "sättas på plats" när den i själva verket är lite snurrig och inte riktigt sig själv. T ex så betyder inte andra hundars lukter särskilt mycket för en valp, men så blir den könsmogen och plötsligt är dofterna det viktigaste som finns. Och då hör den kanske inte att matte säger "kom så går vi". Trots? Njae... Den behöver bara lite hjälp att lära sig prioritera rätt.

Jag är övertygad om att du inte delar Dalmas åsikter :).

Nej men oftast så har omplacerings hundar med massa tråkigheter i bagaget något som inläggen i denna tråden oxå bekräftar.

Nu pratar jag inte om den där underbara golden tiken vars ägare blivuit akut allergisk mot och måste fina ett hem åt utan jag riktar mig till sk "problemhundar".

Jag accepterar iof i alla fall inte att hunden morrar försvarar saker inte äns världens gladaste skit.

Men en hund behöver inte vara en problemhund för att ha resursförsvar, det är vi väl överrens om? Det är ett högst naturligt beteende - att vilja ha sitt ben.

Själv har jag inga problem att be min hund släppa vad hon nu eventuellt inte får ha. Att vem som helst inte kan gå rätt fram och rycka ben ur truten på henne utan att hon morrar bekymrar mig inte.

Jag tror att du och Dalmas pratar om olika saker. Som jag uppfattar det så tror Dalmas att den hormonstinne unga hunden försöker "ta över ledarskapet" och bör därför "sättas på plats" när den i själva verket är lite snurrig och inte riktigt sig själv. T ex så betyder inte andra hundars lukter särskilt mycket för en valp, men så blir den könsmogen och plötsligt är dofterna det viktigaste som finns. Och då hör den kanske inte att matte säger "kom så går vi". Trots? Njae... Den behöver bara lite hjälp att lära sig prioritera rätt.

Jag är övertygad om att du inte delar Dalmas åsikter :).

Precis! Tack och bock! ; )
Jag ville bara förmedla att de allra flesta hundägare upplever den här perioden (för det gör vi väl ändå? Jag vet då att Jag fått grå hår ovanför tinningarna en och annan onsdag :angel:) och vet att den förekommer - det som skiljer oss åt är hur vi guidar hunden genom den.

Fast om du tänker lite längre; varför behöver hunden morra vid sina saker? Tar du det som något personligt påhopp?

Nej men fruktansvärt tjatigt jag har min fulla övertygelse att en liten hund som börjar så testar vad vi går med på, en stor hund som gör så har aldrig fått några tydliga gränser, dvs den har fåt vaktat och morrat bäst den vill.
Alt den kommer från svåra förhållanden och vanvård där den inte fått tillrökligt med mat eller blivit misshandlad eller annat tråkigt

Men det är bara vad jag tror.

Men en hund behöver inte vara en problemhund för att ha resursförsvar, det är vi väl överrens om? Det är ett högst naturligt beteende - att vilja ha sitt ben.

Själv har jag inga problem att be min hund släppa vad hon nu eventuellt inte får ha. Att vem som helst inte kan gå rätt fram och rycka ben ur truten på henne utan att hon morrar bekymrar mig inte.

Men nu disskuterade vi ju omplaceringshundar, vad snurrig det blir när du pratar om olikas saker.

Vad ska jag svara på när du byter så hela tiden?

Nej men fruktansvärt tjatigt jag har min fulla övertygelse att en liten hund som börjar så testar vad vi går med på, en stor hund som gör så har aldrig fått några tydliga gränser, dvs den har fåt vaktat och morrat bäst den vill.
Alt den kommer från svåra förhållanden och vanvård där den inte fått tillrökligt med mat eller blivit misshandlad eller annat tråkigt

Då vågar jag påstå att du tror fel. Matförsvar är inget ovanligt och ligger i betydligt fler hundar än vad du tror. Det dyker däremot inte bara upp hur som helst, i trygga och väl samkörda relationer behöver man inte vakta sin mat.

Att göra en stor sak av det och kasta en hund på rygg för en sån här grej kan vara fruktansvärt farligt dessutom.

Men du menar att hunden smider en ond plan. Med att försöka vakta sitt ben. Hund som morrar = osäker. Varför är hunden osäker när den har mat? Eller menar du att den morrar för att den är trygg och bara har lust att se vad ägaren går för?

Men nu disskuterade vi ju omplaceringshundar, vad snurrig det blir när du pratar om olikas saker.

Vad ska jag svara på när du byter så hela tiden?

Därför att det inte bara är "problemhundar" eller omplaceringshundar som kommer med resursförsvar. Jag byter ingenting - jag pratar om hundar som vaktar sina ben t ex - och du skrev att en sådan hund kanske skulle må bättre som avlivad - men det kanske bara gällde omplaceringshundar och problemhundar som morrar?

Resten av hundarna som vaktar ben då?

En liten valp då?
Testar den gränser? Förhoppningsvis har den ju inte hunnit bli vanvårdad eller svulten.

Jag tror inte att min lilla valp ville testa rangordningen när hon bet mig i handen vid 10 veckors ålder för att hon hade snott hushållspapper och strimlade. Jag tror bara att hon ville ha sitt hushållspapper liksom + att hon inte riktigt hade en väletablerad och trevlig relation med mig.

Ah, jag har ett nytt exempel!

Min shibafröken är en hund med rätt stor integritet och jag har inga barn (läs - jag och hundarna bor själva.).. vilket naturligtvis innebar att när jag för första gången skulle spendera helgen hos min bror och hans fem(!) barn var det som upplagt för konflikter.
Själv tog jag med hundens (shibans) egen bädd och gick igenom med barnen vad som gäller med hundarna.
Inga leksaker.
Inget bus inomhus.
Inga ben. När hundarna ligger/äter ska de vara ifred.

Allt väl, men barn glömmer så lätt.
När valpen (hon var nog runt halvåret) lagt sig att sova i TVrummet damp en av ungarna ned bredvid henne för att glatt börja klappa och klia.. vilket naturligtvis ledde till ett dovt och rätt allvarligt morr.
Min reaktion var att först tillrättavisa hunden genom att dirigera henne till filten som låg i hörnet (såhär vill jag att du ska göra. Duktig hund), innan jag tog itu med barnet.
Det krävdes ytterligare en gång utav ungefär samma scenario innan jycken kom på att - "åhå, jag ska gå Undan istället för att morra!"

Vad hade hänt om jag börjat luggas och brottas vid den här incidenten?
Jag tror Inte att jag fått en barnkär hund som resultat. Nu Vet hon att hon helt enkelt kan gå till sin plats när det blir för mycket.. och att den platsen är Hennes.

Fast vänta lite nu. Vi ska inte underskatta hundarna och deras egna dominans. Jag vet många hundar som är mindre föriga och lite av det tuffare slaget. Där ägarna får ha tummen i ögat dagligen.

Att dominans kretsar kring hundar trodde jag alla var eniga om. Sen hur hundarna "klättrar i rang", varför dom gör det och hur det bör lösas är en annan sak.

Självklart finns det hundar som man aldrig får ta skitsnack ifrån, där man får ha "tummen i ögat"
Men Dalmas menar att hunden klättar i rang över en människa, och det är det som jag inte fattar. Att "den bara skulle göra det"
Klättrar hund ett över hund två kan man få en del fördelar. Men vad skulle fördelarna för hunden vara att "vara över mig".
Hundars dominans tror jag har mycket med drift att göra "Det är mina gener som sist och syvenes förs vidare, det är jag som parar" (Med den tesen blir om möjligt ännu märkligare att de skulle göra det mot en människa....)

Senast ändrad:

Har du provat backa ett par steg i utbildningen och lära om-lära rätt istället? Det är trots allt inte hundens fel att ditt kommando inte fungerar som det ska.

När shiban slutade vara valp och gick över till en mer självständig individ tog vi långlinan på ett par veckor så att hon inte kunde komma undan inkallningen, till exempel. Jag kände inget behov av att vare sig rycka, ryta eller brottas med henne... och nu är vi fullkomligt överens igen.

Det skulle nog inte fungera att brottas, rycka eller ryta åt min hund heller. Hon var otroligt lättlärd som valp, och lyssnar jättebra nu i vuxen ålder. Just röst är hon känslig för. Men när hon var i den sk "slyngelåldern" kunde hon få ryck och hoppa, bita i händerna under promenaderna tex och då var allt vi tränat på som bortblåst. Då fungerade det bra för mig att lägga ner henne så hon fick lugna ner sig, alltså ingen brottningsmatch. Detta var något dom pratade om både på valpkursen och hos uppfödaren jag köpte min senaste hund hos.

Men det är självklart individuellt från hund till hund. Min hund tex (vilket jag har hört gäller de flesta staffar) är mycket känsligare för röst än fysiska tag. Hon bryr sig inte nämnvärt om man tar henne i nacken, skriker någon åt henne däremot blir hon låg direkt.
Men som sagt, under en period fick hon ryck och lyssnade inte på någonting, då fungerade denna metod för mig, och vad jag har hört inom hundkretsar här i närheten har det fungerat bra för många andra också. Helt och hållet beroende på vad det är för individ man handskas med.

Vill även tillägga, vilket jag skrev i ett tidigare inlägg, att "alfarullningar" inte är ett begrepp jag har hört talas om innan. Och att jag absolut inte förespråkar fysiskt våld.

Håller helt och hållet med det du skriver där. I den situationen hade jag aldrig valt att "brottas" eller något liknande. Det du beskriver känns som vanligt sunt förnuft.

Lånar en knapp bara.

Jag har inte använt det här med rullningar speciellt ofta - det brukar räcka att göra det någon gång - försiktigt - i valpåldern. Min valp hade fått för sig att den skulle kampa med byxbenet och missade några gånger och högg i hälsenan :eek:. Då puttade jag bara omkull den med fingertopparna och höll kvar en mikrostund, sen var det ur världen. Ifall man vidmakthåller sitt ledarskap konsekvent brukar det väl inte uppstå några problem som är oöverkomliga, man kan gå tillbaka till att "Sitt, stanna kvar - varsågod att ta maten". Det brukar räcka för de flesta hundar då man ska berätta för dem vem som bestämmer. En hund som morrar då man tar ben är helt NOT ok för mig. Jag måste vara hyfsat 100 % säker på att jag har en ok hund ifall barn kommer i närheten. Oavsett vems barnen är.

I slyngelåldern brukar det räcka att man tar tag i nackskinnet för att komma tillrätta med olater. Jag har förstått att vissa hundar är "hårdare" än andra och att man inte ska gå i den här typen av kamp med dem, men jag har aldrig ägt en sådan hund. Jag har väl valt en hund som passar mig från början.

Tycker det är oerhört tråkigt att läsa om situationer där för hunden okända människor rycker och har sig i dem - inte ok enligt mig. Man måste veta när och hur man ska göra det samt om det funkar för just den hunden. (Tycker jag.)

Lånar en knapp bara.

Jag har inte använt det här med rullningar speciellt ofta - det brukar räcka att göra det någon gång - försiktigt - i valpåldern. Min valp hade fått för sig att den skulle kampa med byxbenet och missade några gånger och högg i hälsenan :eek:. Då puttade jag bara omkull den med fingertopparna och höll kvar en mikrostund, sen var det ur världen. Ifall man vidmakthåller sitt ledarskap konsekvent brukar det väl inte uppstå några problem som är oöverkomliga, man kan gå tillbaka till att "Sitt, stanna kvar - varsågod att ta maten". Det brukar räcka för de flesta hundar då man ska berätta för dem vem som bestämmer. En hund som morrar då man tar ben är helt NOT ok för mig. Jag måste vara hyfsat 100 % säker på att jag har en ok hund ifall barn kommer i närheten. Oavsett vems barnen är.

I slyngelåldern brukar det räcka att man tar tag i nackskinnet för att komma tillrätta med olater. Jag har förstått att vissa hundar är "hårdare" än andra och att man inte ska gå i den här typen av kamp med dem, men jag har aldrig ägt en sådan hund. Jag har väl valt en hund som passar mig från början.

Tycker det är oerhört tråkigt att läsa om situationer där för hunden okända människor rycker och har sig i dem - inte ok enligt mig. Man måste veta när och hur man ska göra det samt om det funkar för just den hunden. (Tycker jag.)

Ja lilla Grodan då tycker vi lika då jag har en gång gjort det på en av våra hundar när hon var valp hon högg då min 2 åring i huvudet när han lekte på golvet och kom för nära matskålen, (hon hade innan inte visat detta beteende) då tog jag snabbt tag i nackskinnet och hon kastade i ryggläge. Sen morrade hon när hon hade ett köttben då räckte det med rösten att få henne att sluta, och nu nästan 2 år senare så har vi en hund som inte vaktar ett skit jätte viktigt eftersom jag inte vill gå rut i mitt hem och känna oro att hunden hittat en mat bit som man inte hinner med och något barn kommer fram... Våra barn i olika åldrar kan säga komandot loss vad hon än har för smaskigt och hon släpper dirrekt.

Hade detta varit en vuxen hunds handling så hade hon inte levt idag men eftersom hon var så liten och inte gjort om det sen dess och är en mild och trevlig individ så är jag mkt nöjd med resultatet och att vi behöll henne.

Därför att det inte bara är "problemhundar" eller omplaceringshundar som kommer med resursförsvar. Jag byter ingenting - jag pratar om hundar som vaktar sina ben t ex - och du skrev att en sådan hund kanske skulle må bättre som avlivad - men det kanske bara gällde omplaceringshundar och problemhundar som morrar?

Resten av hundarna som vaktar ben då?

Till ALLA som fortsätter sitt malande och frågar om samma sak igen och igen och igen.....

Jag har skrivt klart och tydligt precis hur Jag Tänker och agerar kring hundar och morrande, vaktande beteende , men antingen struntar ni i att läsa vad det står eller så maler ni det om och om igen för att ha sista ordet eller för att ni inte håller med, va vet jag men om ni VERKLIGEN vill veta vart jag står och hur jag tänker så läs då mina inlägg igen jag har faktiskt skrivit flera ggr nu vad jag menar.

Annars kan jag lika gärna skriva så här i alla inlägg:

drftfjgusjakhdxcusjdlhafjwlcsagfjsakhfljhvbhjbfjbfurseijyh.

Ni frågar ju om och säger er inte förstå det jag skriver i alla fall så...

Till ALLA som fortsätter sitt malande och frågar om samma sak igen och igen och igen.....

Jag har skrivt klart och tydligt precis hur Jag Tänker och agerar kring hundar och morrande, vaktande beteende , men antingen struntar ni i att läsa vad det står eller så maler ni det om och om igen för att ha sista ordet eller för att ni inte håller med, va vet jag men om ni VERKLIGEN vill veta vart jag står och hur jag tänker så läs då mina inlägg igen jag har faktiskt skrivit flera ggr nu vad jag menar.
.

Eh, nej. Jag struntar inte i något och jag försöker inte ha sista ordet. Däremot har jag sett dig skriva om "problemhundar" och vuxna hundar med taskig bakgrund som försöker "klättra i rang" - om de morrar t ex vid ett ben. Och sedan skrev du att en sådan hund (omplaceringshund) kanske hade mått bättre av att avlivas.

Då undrade jag hur du tänker runt "vanliga" hundar - valpar, hundar som inte blivit vanvårdade etc, som ÄNDÅ kan morra om någon försöker ta ett ben. Och jag undrar om du anser att en normal hund INTE kan försvara sitt ben, och om du anser att "alla" resurstänkande hundar mår bättre som avlivade.

Tro vad du vill - men jag försöker inte vara smart och ha sista ordet - jag fattar bara inte vad du menar.

Eh, nej. Jag struntar inte i något och jag försöker inte ha sista ordet. Däremot har jag sett dig skriva om "problemhundar" och vuxna hundar med taskig bakgrund som försöker "klättra i rang" - om de morrar t ex vid ett ben. Och sedan skrev du att en sådan hund (omplaceringshund) kanske hade mått bättre av att avlivas.

Då undrade jag hur du tänker runt "vanliga" hundar - valpar, hundar som inte blivit vanvårdade etc, som ÄNDÅ kan morra om någon försöker ta ett ben. Och jag undrar om du anser att en normal hund INTE kan försvara sitt ben, och om du anser att "alla" resurstänkande hundar mår bättre som avlivade.

Tro vad du vill - men jag försöker inte vara smart och ha sista ordet - jag fattar bara inte vad du menar.

He hej men du svarade mig på ett svar jag gjorde i ett inlägg just om omplaceringshundar för det var det jag blev till frågad vad jag tyckte då? Alla dina frågor som du just ställde får du ju svar på om du tittar igenom sid 5-7 där har jag skrivt precis som jag tycker. Om alla sorters hundar.

He hej men du svarade mig på ett svar jag gjorde i ett inlägg just om omplaceringshundar för det var det jag blev till frågad vad jag tyckte då? Alla dina frågor som du just ställde får du ju svar på om du tittar igenom sid 5-7 där har jag skrivt precis som jag tycker. Om alla sorters hundar.

Jag har verkligen läst sidorna 5-7 nu. Det jag kan utläsa av det är att du anser att hundar som vaktar testar rangen och det borde man plockat ur dem redan som valpar?

Är det omplaceringshundar det gäller mår de bättre av en spruta. Är det en stor hund borde man plockat ur den beteendet redan som valp - annars ta råd av en duktig tränare.

Stämmer det?

Sista fråga; Tror du att min 10-veckors valp försökte klättra i rang när hon bet mig i handen när jag tog ifrån henne en bit papper som hon fann oerhört roande? (Sorry om du anser att jag tjatar - men jag hittar verkligen inget svar på det).

Jag har verkligen läst sidorna 5-7 nu. Det jag kan utläsa av det är att du anser att hundar som vaktar testar rangen och det borde man plockat ur dem redan som valpar?

Är det omplaceringshundar det gäller mår de bättre av en spruta. Är det en stor hund borde man plockat ur den beteendet redan som valp - annars ta råd av en duktig tränare.

Stämmer det?

Sista fråga; Tror du att min 10-veckors valp försökte klättra i rang när hon bet mig i handen när jag tog ifrån henne en bit papper som hon fann oerhört roande? (Sorry om du anser att jag tjatar - men jag hittar verkligen inget svar på det).

Jag ska göra ett sista försök att förmedla så att jag blir förstådd. om jag gjort det dåligt? Jag har svarat sammasak i flertalet trådera att det börjar kännas meningslöst,, men men.

Ang omplaceringshundar så riktade jag in mig på dom som har taskigt bagage från tidigare misshandel, vanvård, svält etc, efersom det tagits upp itråden dom kan i slutänden må bättre av att sommna in än att fortsätta vara söndertrasade individer som kan utsätta barn eller vuxna för fara.

Jag anser att man skall polcka bort alla de oönskade beteendena hundarna visar som små för att slippa konflikter när hunden blivt så pass stor att det är farligt att BÖRJA med det då. Har man en hund man inte rår på så kan det vara mkt förnuftigt att ta hjälp av någon med erfsrenhet av beteendet eller rasen och hur man bör gå tillväga.

Jag anser att det förekommer domminans även hos hundar dominanata och att vissa har en benägenhet att vilja stå högst i rang allra helst tikar och vissa hundar /raser är det också.

Sen accepterar jag inte att hundar ska få vakta sina saker speciellt inte mot familjemedlemmar helst inte mot någon då spelar det ingen roll om det är resursförsvar eller annan orsak det får enligt mig inte förekomma, men det är jag de!

Hur vida din valp klättra testade dig och din position eller vaktade pga att den inte litade på dig eller andra tänkbara orsaker som figurerat i tråden kan jag omöjligen inte veta.

Min tikvalp som inte heller var gammal när hon högg min 2 åring i huvudet gjoirde det instinktivt för att försvara något hon ansåg ha ensam rätt om dvs inte ville dela med sig av. Men det fick hon vackert erfara att vi inte accepterar och det har hon inte gjort någe mer.

Punkt slut!

Sen accepterar jag inte att hundar ska få vakta sina saker speciellt inte mot familjemedlemmar helst inte mot någon då spelar det ingen roll om det är resursförsvar eller annan orsak det får enligt mig inte förekomma, men det är jag de!

Punkt slut!

Håller med dig till hundra procent .. Själv vill jag inte heller att min hund ska ha rätt att vakta sina saker mot andra familjemedlemmar. Dom ska vara i lägst och vem som helst i familjen ska kunna ta ben, leksaker ifrån hunden utan att den morrar. Skulle jag låta min hund morra och vakta sina saker hade jag inte kunnat ta in grannes barn i huset.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka