Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Ni verkar fortfarande inte förstå att även hundar som är "lägst i rang" får vakta sin mat eller sitt ben. Det är inget konstigt. Har hunden väl fått sin mat så är detta dennas och ingen annans.

Håller med dig till hundra procent .. Själv vill jag inte heller att min hund ska ha rätt att vakta sina saker mot andra familjemedlemmar. Dom ska vara i lägst och vem som helst i familjen ska kunna ta ben, leksaker ifrån hunden utan att den morrar. Skulle jag låta min hund morra och vakta sina saker hade jag inte kunnat ta in grannes barn i huset.

Fast jag tror att både du och Dalmas har missförstått något alldeles jättemycket.

Bara för att man inte vränger omkull hunden när den vaktar sina resurser, innebär inte det att man låter det vara som det är och har en hund som vaktar hela huset och är nöjd med det.

Det finns ju något slags mellanläge mot att "acceptera ett stort resursförsvar" och att lägga omkull hunden om den lyfter på överläppen liksom. Poängen i det hela är ju att det finns trevliga och enkla vis att lösa sådant på - genom att bygga på förtroendet i relationen och inte "dominans" eller "jag är över dig i rang därför bestämmer jag punkt".

(Sedan tycker jag verkligen att det är helt okej att en okänd person inte kan ånga rätt fram till min hund och dra ett ben rätt ur truten på henne utan att hon morrar. Alla övriga medlemmar i familjen och anhöriga skulle fixa det utan problem om de mot all förmodan skulle behöva ta något värdefullt ifrån henne - för de vet ju hur man gör.)

...Och varför man överhuvudtaget känner att det är jätteviktigt att kunna rycka åt sig matskålen eller märgbenet just när hunden käkar har jag vansinnigt svårt att förstå. Prestige, bara för att? Vad kan det finnas för anledning att sno hundens matskål bara sådär? Att kunna få hunden att lämna ifrån sig olika saker i "nödfall" köper jag - t ex som när min hund försöker sno med sig ben ifrån kompisen in i bilen eller när hon hittade en död mus i skogen, men matskålen?

Senast ändrad:

Fast jag tror att både du och Dalmas har missförstått något alldeles jättemycket.

Bara för att man inte vränger omkull hunden när den vaktar sina resurser, innebär inte det att man låter det vara som det är och har en hund som vaktar hela huset och är nöjd med det.

Det finns ju något slags mellanläge mot att "acceptera ett stort resursförsvar" och att lägga omkull hunden om den lyfter på överläppen liksom. Poängen i det hela är ju att det finns trevliga och enkla vis att lösa sådant på - genom att bygga på förtroendet i relationen och inte "dominans" eller "jag är över dig i rang därför bestämmer jag punkt".

(Sedan tycker jag verkligen att det är helt okej att en okänd person inte kan ånga rätt fram till min hund och dra ett ben rätt ur truten på henne utan att hon morrar. Alla övriga medlemmar i familjen och anhöriga skulle fixa det utan problem om de mot all förmodan skulle behöva ta något värdefullt ifrån henne - för de vet ju hur man gör.)

...Och varför man överhuvudtaget känner att det är jätteviktigt att kunna rycka åt sig matskålen eller märgbenet just när hunden käkar har jag vansinnigt svårt att förstå. Prestige, bara för att? Vad kan det finnas för anledning att sno hundens matskål bara sådär? Att kunna få hunden att lämna ifrån sig olika saker i "nödfall" köper jag - t ex som när min hund försöker sno med sig ben ifrån kompisen in i bilen eller när hon hittade en död mus i skogen, men matskålen?

har inte missförstått något alls. Jag bara talar om min åsikt. Och om du och jag har olika åsikter så har vi det. Bara för jag inte tycker som du så missförstår jag inte..

Och det jag talat om hela tiden är att vi lade ner vår hund när han var valp och morrade just för att visa honom att " vi ryggar inte för att du morrar åt mig, jag rör dig även fast du morrar, jag lägger ner dig för att du ska lugna ner dig och förstå att jag inte rädd för dig". Det är inget agressivt kast tag i skinnet jag pratar om, utan lugnt o fint lägga ner min valp. Ren hantering.

Vi visade vår hund som liten att har du ett ben så hjälper det inte att morra för då tar vi det.. Är man tyst får man ha benet ifred. Då tar vi det inte. Och så funkar det fortfarande. Han är tyst. Man kan gå förbi honom, man kan sitta med honom i knät när han har sitt ben och biter på..Han morrar inte. Man kan säga "loss" han släpper det söker kontakt och sedan " varsågod"..

Och att främlingar inte ska fram med nävarna och ta ben ifrån hundar, håller jag med om. Hundarna känner inte dessa personer.. Men hunden ska inte morra för dom i familjen.. Hade vår hund morrat åt oss i familjen när han hade ett ben , då hade jag inte viljat ha grannes barn här eftersom hunden då vaktar sina saker från alla, inte bara för "främlingarna".

Om min hund skulle morra åt mig som vuxen skulle jag fundera på "vad har jag misslyckats med då han morrar åt mig?" Men när en valp morrar eller vaktar något, så är det för den testar - vad är tillåtet. vart står jag i rangen." Det är då jag som ägare lägger ner min hund.

Och som sagt. VI lade ner vår hund en gång, mer behövdes inte. Därför kan jag inte säga att denna metod är dålig eller negativ för MIN HUND. För andras hundar kanske den är det.

OCh det finns olika sätt att "lägga ner en hund" vissa väljer att dra tag i skinnet kasta ner hunden på marken , ställa sig över denne och morra hotfullt mot hunden för att den ska underkasta sig.(vilket jag tycker är fel) Andra ( tex jag) är tyst, tar hunden försiktigt lägger den ner på SIDAN (ej ryggen) och klappar sedan hunden tills den tystnar och lägger ner huvudet. Det hjälper itne att morra, hon rör mig ändå, hon går inte härifrån. okej jag acepterar det.

Ni verkar fortfarande inte förstå att även hundar som är "lägst i rang" får vakta sin mat eller sitt ben. Det är inget konstigt. Har hunden väl fått sin mat så är detta dennas och ingen annans.

Min hund får inte vakta sin mat. Det har han lärt sig. Vaktar han då försvinner den, vaktar han inte står den kvar och han kan äta den i lugn och ro..
Anledningen till det var att när han var valp så hade vi en äldre katt. De åt tillsammans varje dag en brevid varandra.. Vi lärde valpen att skålen är inte helt hans utan även kattens. Eftersom katten var där och nosade ibland så ville vi inte att han skulle vakta helt enkelt. Katten hade också markerat tydlig att han stod högre i rang än valpen. Valpen såg vår katt som en mamma eller kanske som ett äldre syskon och hade en väldans respekt.

Hade vi låtit hunden ha "sin skål" hans mat " vakta den osv.. så hade vi vart rädda för att nån dag när hunden blivit äldre, och katten närmat sig hundens mat så hade hunden först morrat, (katten fattar nada) och går närmare.. Att hunden sedan bitit katten svårt.. Det var det vi inte ville skulle hända oavsett om katten stod högre i rang.. Hundar kan testa ändå, och katten förstår ej signalerna.

Även en rädd, lågt stående hund har tänder och sannolikheten att en osäker jycke nyper till är faan så mkt större än att en trygg stabil gör det.
Naturligtvis ska man kunna ta maten ifrån en hund. Men det ska man inte göra, den ska få ha ett revir som omfattar dess sov o matplats där den ska vara trygg från andra individer.
Att den försvarar detta område mot andra är naturligt och inget som ska provoceras fram.
Varken katter eller ungar får gå fram dit hemma hos mig.
Lär sig inte katten det med en valp så kommer läxan något år senare istället...

Vem har sagt att jag slänger om kull en hund som lyfter på överläppen?

Det räckte med röstens hjälp för mig när hon morrade över ett ben. (Då hade jag i och för sig lagt i kull henne efter ett bett vid ett tidigare tillfälle)

Sen kan jag inte förstå hur du/ ni tänker när ni anser att man inte känner det viktigt att kunna "rycka av" ett märgben eller en hundskål. Är det ok att vakta det så är det ok att vakta annat av för hunden värde om det är soffan eller kakan som barnet tappat på golvet, och tänker ta tillbaka.

Varför ÄR det viktigt för dig att hunden får vakta maten, benen etc!!!

Det anser jag är att vara riktigt oansvarig som hundägare speciellt när det finns barn med i bilden, dom tänker inte som vuxna och speciellt inte små barn dersas säkerhet måste väll för f-n komma före att en hund ska ha rätt att vakta sin mat, har man inge barn så kan jag förstå att man inte prioriterar vissa saker lika mkt som när det finns barn med i bilden, men fortfarande så kan ju grannens barn, eller systerns barn eller andra komma och hälsa på och då skulle i alla fall inte jag vilja vara ansvarig för ett trasigt barn!

Senast ändrad:

Nej men vad du hakat upp dig på rangen, skit i om hunden är ranghög eller så ranglåg att det släpar i golvet när det går, den ska inte vakta nån mat eller ben för de!

Håller med dig till hundra procent .. Själv vill jag inte heller att min hund ska ha rätt att vakta sina saker mot andra familjemedlemmar. Dom ska vara i lägst och vem som helst i familjen ska kunna ta ben, leksaker ifrån hunden utan att den morrar. Skulle jag låta min hund morra och vakta sina saker hade jag inte kunnat ta in grannes barn i huset.

Men problemet blir ju att du kan öka resursförsvaret eller dölja problematiken genom att bestraffa och fälla i kull en sådan hund. Det skapar bara ännu mer oro i långa loppet. Du har givit hunden anledning att resursförsvara egentligen, men det kanske döljs av att hunden inte vågar.

Även en rädd, lågt stående hund har tänder och sannolikheten att en osäker jycke nyper till är faan så mkt större än att en trygg stabil gör det.
Naturligtvis ska man kunna ta maten ifrån en hund. Men det ska man inte göra, den ska få ha ett revir som omfattar dess sov o matplats där den ska vara trygg från andra individer.
Att den försvarar detta område mot andra är naturligt och inget som ska provoceras fram.
Varken katter eller ungar får gå fram dit hemma hos mig.
Lär sig inte katten det med en valp så kommer läxan något år senare istället...

Jag håller med dig till viss del, jag förespråkar inte att man SKA rycka maten av hunden eller något djur för den delen, men man ska kunna plocka av allt utan en ända tvekan över om hunden kommer bitas eller inte oavsett vem i familjen som gör det det ska vara klockrent, är det inte det då får man ju välja om man vill ha kvar hunden inne och riskera att någon kommer till skada eller bygga en hundgård där den få bosätta sig då.

Självklart ska hunden ha en plats där den har lugn och ro och självklart ska hunden också få äta sin mat i fred mat ro kallas det, våra barn får heller inte springa och störa och dumma sig MEN dom ska kunna komma nära hunden utan att det blir ett bett, nu har vi en hund som är otroligt kräsen och har alltid mat i skålen eftersom hon äter små portioner åt gången, jag behöver aldrig känna rädsla att hon skulle bita om någon går förbi när hon äter eller klappar på henne lika om det gäller "upphittade" matrester eller ben eller leksaker,
dom får ha dom i fred MEN vemsomhelst i familjen SKA kunna plocka av henne det.

Jag har noll tolerans när det gäller sådant beteende, och jag vet och har själv erfarat hur illa det kan gå om man inte har det,
dvs att man låter hunden få försvara/vakta saker och det är inget i världen som är värt det.

Jag måste säga att jag håller med Dalmas i detta avseende.
En hund i mitt hushåll får inte vakta mat eller annat. Jag vill kunna ta vad som helst från min hunds mun exempelvis utan morr och risk att bli biten och jag vill att andra som är i/besöker mitt hem också ska kunna göra det samma. Därmed inte sagt att man går och rycker hundens ben från käften i tid och otid.

Jag har aldrig träffat på så många morrande och bitande hundar som det verkar finnas här på buke, personligen skulle jag se det som ett stort misslyckande om min hund inte var så trygg i sin roll i hemmet att sådant händer i någon situation.... Vad har gått fel?

Det finns en mängd svar på vad som gått fel när man har en resursförsvarande hund, en anledning kan faktiskt vara att man som ägare själv triggat i gång den mer.

Här gäller samma sak, min hund vaktar inte och jag kan ( om jag måste ) ta vad som helst ifrån tiken utan krusiduller, det kan alla på två ben. Hon har aldrig behövt ta till något resursförsvar heller, men hon får och kommer alltid att få äta ifred. Där tullar jag inte, min dotter vet precis vad som gäller när hunden äter.

Men det är jobbigt om man har en resursförsvarande hund och barn i samma boende, man får då som vuxen se till att inget händer. Men jag vidhåller fortfarande att bestraffa och lägga ner en resursförsvarande hund kan skapa mer resursförsvar som döljs. Det är ju på något vis ännu värre, en hund som inte är trygg med att få behålla mat men som är rädd/kuvad att inte visa. Tickande bomb liksom.

Jag har aldrig träffat på så många morrande och bitande hundar som det verkar finnas här på buke,

Fast är det så många då? Jag har följt hela tråden och tycker det verkar röra sig om 3-4 medlemmar som har hundar som kan morra och bita. Samtliga verkar enbart göra det i pressade situationer - och hur många hundar gör inte det då? Sedan är det väl förhoppningsvis så att resten av hundarna på buke aldrig hamnat i någon så pressad situation att morr/bitande behövts.

Dessutom får man tänka på att det här är ett enormt stort forum och de som skriver i sådana här trådar är väl mestadels de som har erfarenhet av hundar som biter/morrar, dvs, alla de enorma mängder hundar som INTE gör så, de märks inte just här och då kan nog de "jobbiga" hundarna verka desto vanligare.

Sen kan jag inte förstå hur du/ ni tänker när ni anser att man inte känner det viktigt att kunna "rycka av" ett märgben eller en hundskål. Är det ok att vakta det så är det ok att vakta annat av för hunden värde om det är soffan eller kakan som barnet tappat på golvet, och tänker ta tillbaka.

Varför ÄR det viktigt för dig att hunden får vakta maten, benen etc!!!

Fast nu läser du illa; jag skrev att det inte bekymrar mig att "vem som helst" kan sno ett märgben rätt från truten på min hund utan att hon protesterar lite.
Vem som helst kan däremot gå nära henne när som helst, vart som helst, utan att hon morrar. Hon vill bara inte att folk snor saker ur munnen på henne, och jag ser inte poängen med att en främmande människa som inte vet hur man gör ska kunna göra det heller. Varför ska andra ta saker i från min hund bara sådär?

Nej, hon vaktar inte soffan, inte sängen, inte sin liggplats, inte sina leksaker, inte matskålen (såvida ingen stoppar handen I skålen precis när hon äter) och hon bits inte. Hon älskar när barn kommer och kramar på henne när hon ligger i soffan - men barn får INTE ta hennes märgben när hon äter på det. Precis som att min hund inte får rycka en kaka ur handen på en unge.

Det är viktigt för mig att min hund litar på mig, så att jag kan sitta bredvid henne när hon tuggar ben och klappa på henne, det är viktigt att jag kan be henne släppa saker hon gärna vill ha, men det är inte viktigt att en ohyfsad unge ska kunna sno mat ifrån henne just när hon äter.

Senast ändrad:

Men det är jobbigt om man har en resursförsvarande hund och barn i samma boende, man får då som vuxen se till att inget händer. Men jag vidhåller fortfarande att bestraffa och lägga ner en resursförsvarande hund kan skapa mer resursförsvar som döljs. Det är ju på något vis ännu värre, en hund som inte är trygg med att få behålla mat men som är rädd/kuvad att inte visa. Tickande bomb liksom.

Självklart är det precis som du skriver. Jag har tre hundar som egentligen har stort resursförsvar (som de visar mot andra hundar) men eftersom de alltid får ha sin mat/sina ben i fred och jag i andra situationer tränar in loss (med positiva metoder) så har vi inga problem med hundar som vaktar mot ungarna. Om barnen nån gång kommer nära en ätande hund så händer det ingenting, hundarna vet att jag kommer och tar hand om situationen åt dem (tar bort barnet). De kan däremot tänkas vakta mat mot varandra (vilket jag ser som naturligt) och därför får de äta på olika platser i huset.

Det är när man börjar fixera sig vid "rangklättrande", "visa hunden vem som bestämmer", "lägga ner hunden tills den ger sig" och liknande saker som man får problem, det är min absoluta övertygelse. Det finns folk här som på fullt allvar tror att husets katter "ska stå över hundarna i rang", det är ju som att diskutera med folk som tror att jorden är platt :eek::devil: En sån bottenlös okunskap liksom :confused:

Calazirya;14459757[B skrev:
]Det finns en mängd svar på vad som gått fel när man har en resursförsvarande hund, [/B]en anledning kan faktiskt vara att man som ägare själv triggat i gång den mer.

Här gäller samma sak, min hund vaktar inte och jag kan ( om jag måste ) ta vad som helst ifrån tiken utan krusiduller, det kan alla på två ben. Hon har aldrig behövt ta till något resursförsvar heller, men hon får och kommer alltid att få äta ifred. Där tullar jag inte, min dotter vet precis vad som gäller när hunden äter.

Men i denna tråden är en resursförsvarande beteende något normalt och något många raser har och ska få ha eftersom hunden alltid ska få vara orörd när den har något som är av värden för hund,
dvs att något inte har gått fel utan en naturlig instinkt som man ska acceptera.

Det är ju så man ser på det har även uppfattat att du har haft den åsikten.

Och jag kommer vidhåller att det inte alls behöver vara fel sätt genom att få hunden i ryggläge efter utdelat bett eller hot om bett utan snarare kan ha en mkt god effekt och då menar jag inte för stunden utan på lång sikt.

Jag understryker också att denna metod inte är något jag sagt att man ska ge sig på om man har en stor stark fullvuxen hund som gör detta om man inte har erfarenhet och vet vad man håller på med för det kan skada mer än göra nytta, det beteendet ska man jobbat bort redan när hunden är liten( på det sätt man finner praktiskt och som funkar), där av ser jag också risken med att ta över en äldre hund som man inte vet hur den reagerar i olika situationer.

Fast nu läser du illa; jag skrev att det inte bekymrar mig att "vem som helst" kan sno ett märgben rätt från truten på min hund utan att hon protesterar lite.
Vem som helst kan däremot gå nära henne när som helst, vart som helst, utan att hon morrar. Hon vill bara inte att folk snor saker ur munnen på henne, och jag ser inte poängen med att en främmande människa som inte vet hur man gör ska kunna göra det heller. Varför ska andra ta saker i från min hund bara sådär?

Nej, hon vaktar inte soffan, inte sängen, inte sin liggplats, inte sina leksaker, inte matskålen (såvida ingen stoppar handen I skålen precis när hon äter) och hon bits inte. Hon älskar när barn kommer och kramar på henne när hon ligger i soffan - men barn får INTE ta hennes märgben när hon äter på det. Precis som att min hund inte får rycka en kaka ur handen på en unge.

Det är viktigt för mig att min hund litar på mig, så att jag kan sitta bredvid henne när hon tuggar ben och klappa på henne, det är viktigt att jag kan be henne släppa saker hon gärna vill ha, men det är inte viktigt att en ohyfsad unge ska kunna sno mat ifrån henne just när hon äter.

Vart har jag skrivit att en främmande människa ska kunna komma och rycka av din hund ett ben ? Eller ta saker bara sådär?

Det gör förhoppningsvis inga människor på främmande hundar om det inte är en sån där ohyfsad unge som inte fattar bättre då?

Jag begriper inte hur du tänker människa att kalla barn för ohyfsade för att barn inte tänker som vuxna dvs att det kan bli vissa konsekvenser, och små barn gör det defenetivt inte pga ohyfs.

Jag kommer inte i mitt liv att förstå hur man resonerar när man låter hunden vakta något, även om du hävdar att din hund bara vaktar märgbenet vilket jag har svårt att tro, men då ser jag inte vittsen med att ge hunden ett märgben heller.

[/B]

Jag begriper inte hur du tänker människa att kalla barn för ohyfsade för att barn inte tänker som vuxna dvs att det kan bli vissa konsekvenser, och små barn gör det defenetivt inte pga ohyfs.

Jag kommer inte i mitt liv att förstå hur man resonerar när man låter hunden vakta något, även om du hävdar att din hund bara vaktar märgbenet vilket jag har svårt att tro, men då ser jag inte vittsen med att ge hunden ett märgben heller.

Jo, det skulle vara ohyfsat därför att de barn som kommer hit är gamla nog att förstå vad jag sagt till dem angående det - de vet att de inte får sno saker ur munnen på henne.

Hon vaktar ingenting från mig el. min familj - vad är det jag låter henne vakta menar du? Hon har fri tillgång på märgben här hemma och det har aldrig varit ett enda bekymmer med det, hon har aldrig bitit någon för det. När hon var liten "vaktade" hon saker hon snott också, papper t ex eller en skruvmejsel eller vad det nu var. Det gör hon inte längre utan hon kommer med saker hon hittar på golvet istället. Om ett barn tappar en kaka på golvet händer ingenting, hon plockar inte upp saker från golvet utan varsågodkommando. Kanske hade hon viftat lite på svansen och hoppats på att få smaka lite.
Vad är det mer du tror att hon vaktar menar du?

Jag tror att du har en väldigt snäv syn på hundar som "vaktar" ben - vad föreställer du dig egentligen? En best som gläfser, hugger och skäller så fort folk kommer in i huset om det ligger ett ben framme?

Tror du mig inte är du välkommen hit för att titta på min vackra men vaktande best! :p

[/B]

Vart har jag skrivit att en främmande människa ska kunna komma och rycka av din hund ett ben ? Eller ta saker bara sådär?

Men om du inte menar att alla ska kunna ta saker ur munnen på hunden, hur kan det då vara ett problem? Jag kan ju "ta" allt jag vill ifrån min hund, hon litar ju på mig.

Knapplån

Det finns en "känd" privat hundskola i Göteborg som lär ut alfarullningar som koncept. Det syns inget på deras hemsida eller i reklambroschyrer men jag har själv tränat för 3 olika instruktörer där (för ett antal år sedan) och haft bekanta som gått där så jag vet att det förekommer.

Tränade där med min gamla schäfer och även med gammelhunden under hans första år. Gammelhunden väger 40 kg och det var en KAMP för mig att få ner honom på rygg. Han blev tokstressad och instruktörens lösning på problemen (dragande i koppel, utfall mot hundar m.m.) som uppkom var "Lägg honom på rygg oftare!"
Vår relation kraschade fullständigt och gammelhunden började försvara sig. Då blev jag mer kritisk och bytte instruktör och han har nu inte blivit nerlagd på många år och problemen försvann direkt ändå.

Bekanta gick där med sin schäfer efter att jag slutat och efter alla alfarullningar och "tjuvnyp" slutade det med att de inte fick klappa sin hund ens. Han blev stel som en pinne och smög iväg så fort de tog på honom för han förväntade sig att bli nedlagd.

Jag ser INGET positivt i att lägga ner hunden av någon anledning alls.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka