Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med dig till hundra procent .. Själv vill jag inte heller att min hund ska ha rätt att vakta sina saker mot andra familjemedlemmar. Dom ska vara i lägst och vem som helst i familjen ska kunna ta ben, leksaker ifrån hunden utan att den morrar. Skulle jag låta min hund morra och vakta sina saker hade jag inte kunnat ta in grannes barn i huset.
Fast jag tror att både du och Dalmas har missförstått något alldeles jättemycket.
Bara för att man inte vränger omkull hunden när den vaktar sina resurser, innebär inte det att man låter det vara som det är och har en hund som vaktar hela huset och är nöjd med det.
Det finns ju något slags mellanläge mot att "acceptera ett stort resursförsvar" och att lägga omkull hunden om den lyfter på överläppen liksom. Poängen i det hela är ju att det finns trevliga och enkla vis att lösa sådant på - genom att bygga på förtroendet i relationen och inte "dominans" eller "jag är över dig i rang därför bestämmer jag punkt".
(Sedan tycker jag verkligen att det är helt okej att en okänd person inte kan ånga rätt fram till min hund och dra ett ben rätt ur truten på henne utan att hon morrar. Alla övriga medlemmar i familjen och anhöriga skulle fixa det utan problem om de mot all förmodan skulle behöva ta något värdefullt ifrån henne - för de vet ju hur man gör.)
...Och varför man överhuvudtaget känner att det är jätteviktigt att kunna rycka åt sig matskålen eller märgbenet just när hunden käkar har jag vansinnigt svårt att förstå. Prestige, bara för att? Vad kan det finnas för anledning att sno hundens matskål bara sådär? Att kunna få hunden att lämna ifrån sig olika saker i "nödfall" köper jag - t ex som när min hund försöker sno med sig ben ifrån kompisen in i bilen eller när hon hittade en död mus i skogen, men matskålen?
Ni verkar fortfarande inte förstå att även hundar som är "lägst i rang" får vakta sin mat eller sitt ben. Det är inget konstigt. Har hunden väl fått sin mat så är detta dennas och ingen annans.
Fast jag tror att både du och Dalmas har missförstått något alldeles jättemycket.
Bara för att man inte vränger omkull hunden när den vaktar sina resurser, innebär inte det att man låter det vara som det är och har en hund som vaktar hela huset och är nöjd med det.
Det finns ju något slags mellanläge mot att "acceptera ett stort resursförsvar" och att lägga omkull hunden om den lyfter på överläppen liksom. Poängen i det hela är ju att det finns trevliga och enkla vis att lösa sådant på - genom att bygga på förtroendet i relationen och inte "dominans" eller "jag är över dig i rang därför bestämmer jag punkt".
(Sedan tycker jag verkligen att det är helt okej att en okänd person inte kan ånga rätt fram till min hund och dra ett ben rätt ur truten på henne utan att hon morrar. Alla övriga medlemmar i familjen och anhöriga skulle fixa det utan problem om de mot all förmodan skulle behöva ta något värdefullt ifrån henne - för de vet ju hur man gör.)
...Och varför man överhuvudtaget känner att det är jätteviktigt att kunna rycka åt sig matskålen eller märgbenet just när hunden käkar har jag vansinnigt svårt att förstå. Prestige, bara för att? Vad kan det finnas för anledning att sno hundens matskål bara sådär? Att kunna få hunden att lämna ifrån sig olika saker i "nödfall" köper jag - t ex som när min hund försöker sno med sig ben ifrån kompisen in i bilen eller när hon hittade en död mus i skogen, men matskålen?
Ni verkar fortfarande inte förstå att även hundar som är "lägst i rang" får vakta sin mat eller sitt ben. Det är inget konstigt. Har hunden väl fått sin mat så är detta dennas och ingen annans.
Håller med dig till hundra procent .. Själv vill jag inte heller att min hund ska ha rätt att vakta sina saker mot andra familjemedlemmar. Dom ska vara i lägst och vem som helst i familjen ska kunna ta ben, leksaker ifrån hunden utan att den morrar. Skulle jag låta min hund morra och vakta sina saker hade jag inte kunnat ta in grannes barn i huset.
Även en rädd, lågt stående hund har tänder och sannolikheten att en osäker jycke nyper till är faan så mkt större än att en trygg stabil gör det.
Naturligtvis ska man kunna ta maten ifrån en hund. Men det ska man inte göra, den ska få ha ett revir som omfattar dess sov o matplats där den ska vara trygg från andra individer.
Att den försvarar detta område mot andra är naturligt och inget som ska provoceras fram.
Varken katter eller ungar får gå fram dit hemma hos mig.
Lär sig inte katten det med en valp så kommer läxan något år senare istället...
Jag har aldrig träffat på så många morrande och bitande hundar som det verkar finnas här på buke,
Sen kan jag inte förstå hur du/ ni tänker när ni anser att man inte känner det viktigt att kunna "rycka av" ett märgben eller en hundskål. Är det ok att vakta det så är det ok att vakta annat av för hunden värde om det är soffan eller kakan som barnet tappat på golvet, och tänker ta tillbaka.
Varför ÄR det viktigt för dig att hunden får vakta maten, benen etc!!!
Men det är jobbigt om man har en resursförsvarande hund och barn i samma boende, man får då som vuxen se till att inget händer. Men jag vidhåller fortfarande att bestraffa och lägga ner en resursförsvarande hund kan skapa mer resursförsvar som döljs. Det är ju på något vis ännu värre, en hund som inte är trygg med att få behålla mat men som är rädd/kuvad att inte visa. Tickande bomb liksom.
Calazirya;14459757[B skrev:]Det finns en mängd svar på vad som gått fel när man har en resursförsvarande hund, [/B]en anledning kan faktiskt vara att man som ägare själv triggat i gång den mer.
Här gäller samma sak, min hund vaktar inte och jag kan ( om jag måste ) ta vad som helst ifrån tiken utan krusiduller, det kan alla på två ben. Hon har aldrig behövt ta till något resursförsvar heller, men hon får och kommer alltid att få äta ifred. Där tullar jag inte, min dotter vet precis vad som gäller när hunden äter.
Men det är jobbigt om man har en resursförsvarande hund och barn i samma boende, man får då som vuxen se till att inget händer. Men jag vidhåller fortfarande att bestraffa och lägga ner en resursförsvarande hund kan skapa mer resursförsvar som döljs. Det är ju på något vis ännu värre, en hund som inte är trygg med att få behålla mat men som är rädd/kuvad att inte visa. Tickande bomb liksom.
Fast nu läser du illa; jag skrev att det inte bekymrar mig att "vem som helst" kan sno ett märgben rätt från truten på min hund utan att hon protesterar lite.
Vem som helst kan däremot gå nära henne när som helst, vart som helst, utan att hon morrar. Hon vill bara inte att folk snor saker ur munnen på henne, och jag ser inte poängen med att en främmande människa som inte vet hur man gör ska kunna göra det heller. Varför ska andra ta saker i från min hund bara sådär?
Nej, hon vaktar inte soffan, inte sängen, inte sin liggplats, inte sina leksaker, inte matskålen (såvida ingen stoppar handen I skålen precis när hon äter) och hon bits inte. Hon älskar när barn kommer och kramar på henne när hon ligger i soffan - men barn får INTE ta hennes märgben när hon äter på det. Precis som att min hund inte får rycka en kaka ur handen på en unge.
Det är viktigt för mig att min hund litar på mig, så att jag kan sitta bredvid henne när hon tuggar ben och klappa på henne, det är viktigt att jag kan be henne släppa saker hon gärna vill ha, men det är inte viktigt att en ohyfsad unge ska kunna sno mat ifrån henne just när hon äter.
[/B]
Jag begriper inte hur du tänker människa att kalla barn för ohyfsade för att barn inte tänker som vuxna dvs att det kan bli vissa konsekvenser, och små barn gör det defenetivt inte pga ohyfs.
Jag kommer inte i mitt liv att förstå hur man resonerar när man låter hunden vakta något, även om du hävdar att din hund bara vaktar märgbenet vilket jag har svårt att tro, men då ser jag inte vittsen med att ge hunden ett märgben heller.
[/B]
Vart har jag skrivit att en främmande människa ska kunna komma och rycka av din hund ett ben ? Eller ta saker bara sådär?