Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Jo, det skulle vara ohyfsat därför att de barn som kommer hit är gamla nog att förstå vad jag sagt till dem angående det - de vet att de inte får sno saker ur munnen på henne.

Hon vaktar ingenting från mig el. min familj - vad är det jag låter henne vakta menar du? Hon har fri tillgång på märgben här hemma och det har aldrig varit ett enda bekymmer med det, hon har aldrig bitit någon för det. När hon var liten "vaktade" hon saker hon snott också, papper t ex eller en skruvmejsel eller vad det nu var. Det gör hon inte längre utan hon kommer med saker hon hittar på golvet istället. Om ett barn tappar en kaka på golvet händer ingenting, hon plockar inte upp saker från golvet utan varsågodkommando. Kanske hade hon viftat lite på svansen och hoppats på att få smaka lite.
Vad är det mer du tror att hon vaktar menar du?

Jag tror att du har en väldigt snäv syn på hundar som "vaktar" ben - vad föreställer du dig egentligen? En best som gläfser, hugger och skäller så fort folk kommer in i huset om det ligger ett ben framme?

Tror du mig inte är du välkommen hit för att titta på min vackra men vaktande best! :p

Dom barnen som kommer hem till dig ja men nu pratade vi väll ändå barn i allmänhet.

Om du bara pratar om dina stora barn och alla stora barn som besöker dig

Så behöver vi inte disskutera mer för jag trodde vi disskuterade barn i allmänhet i olika åldrar och eftersom du skrev att barn som snor saker ur munnen är ohyfsade.

Som det verkar på dig så har du inget problm med något och din hund vaktar inte heller och du har inte behövt tagit ur något vaktande, så vad är det egentligen du vill få fram med dina inlägg då?

Om du aldrig upplevt något som nämns i tråden???

Knapplån

Det finns en "känd" privat hundskola i Göteborg som lär ut alfarullningar som koncept. Det syns inget på deras hemsida eller i reklambroschyrer men jag har själv tränat för 3 olika instruktörer där (för ett antal år sedan) och haft bekanta som gått där så jag vet att det förekommer.

Tränade där med min gamla schäfer och även med gammelhunden under hans första år. Gammelhunden väger 40 kg och det var en KAMP för mig att få ner honom på rygg. Han blev tokstressad och instruktörens lösning på problemen (dragande i koppel, utfall mot hundar m.m.) som uppkom var "Lägg honom på rygg oftare!"
Vår relation kraschade fullständigt och gammelhunden började försvara sig. Då blev jag mer kritisk och bytte instruktör och han har nu inte blivit nerlagd på många år och problemen försvann direkt ändå.

Bekanta gick där med sin schäfer efter att jag slutat och efter alla alfarullningar och "tjuvnyp" slutade det med att de inte fick klappa sin hund ens. Han blev stel som en pinne och smög iväg så fort de tog på honom för han förväntade sig att bli nedlagd.

Jag ser INGET positivt i att lägga ner hunden av någon anledning alls.

Hemskt att höra. Jag tycker att du ska skriva ut vad stället heter, det är inte förbjudet på något sätt. Det är bra att varna andra hundägare för den typen av instruktörer.

Jag hade en hund som morrade och bets en hel del.

Han var drygt 2år när jag fick hem honom, han hade då vuxit upp i ett hem med många barn (tror de va 6 eller 7) Anledningen till att familjen skulle omplacera var för att dom inte hade tid med honom (sa dom), jag känner "uppfödaren" och det var hon som kontaktade mig och frågade om jag ville ha hunden. När jag var och hämtade hunden deklarerade mamman i familjen stolt att dom minsann hade tränat hunden massor i att ta ifrån honom hans saker, hon som många andra ansåg det vara viktigt då de hade flera barn. Och när han dummade sig bestraffades han genom fysisk korregering, bl.a. skulle han läggas ner på och GE UPP, för de va f*n inte han som bestämde.....
När hunden kom hem till mig så visade han detta tydligt genom att morrande springa undan med "allt han hittade" när jag gick efter och skulle kolla vad/vart han skulle så ställde han sig bredbent över hans sak och morrade satan.....
Detta antagligen som ett resultat av deras "träning" dennna hunden var inte på någotvis knäpp, bara antagligen jä**igt trött på att aldrig få ha/vara ifred.

Efter ett tag (ganska snabbt) förstod jag att dom inte kunde ha kvar honom pga av detta, det är inget jag klandrar dom för, jag kunde ha honom för han "passade" det liv jag levde då, alltså singel och inga barn.

Men man ska "akta" sig för vad man följer för "råd" och hur man tränar hund.
Med denna hund i "ryggsäcken" vet jag exakt vad jag INTE vill ha i en hund.

Idag har jag två CC hanar okastrerade som vuxit upp här från valpar och inte en enda gång har vi "tränat" på att ta DERAS saker ifrån dom, när dom va valpar hände de nån gång att dom kom med en av våra skor eller så, men då va de byteshandel som gällde. Inte en enda gång har dom vaktat sin mat eller sina saker. För två år sen flyttade en vuxen CC tik (kastrerad) hit och hon hade några mindre önskade (självbelönande) beteende med sig hit, hon vaktade "sina" ben m.m. mot grabbarna, och det lyckades vi "plocka" ur henne utan att en enda gång alfarulla, trycka ner eller vara fysisk mot henne.

Ja du har helt rätt, en resursförsvarande hund är inget onormalt eller konstigt, däremot kan man ju fundera varför en hund känner att den behöver resursförsvara. En (stor) anledning kan vara att den helt enkelt inte litar på att den får behålla sin mat.

Citerar mig själv.
Calazirya skrev:
Men det är jobbigt om man har en resursförsvarande hund och barn i samma boende, man får då som vuxen se till att inget händer. Men jag vidhåller fortfarande att bestraffa och lägga ner en resursförsvarande hund kan skapa mer resursförsvar som döljs. Det är ju på något vis ännu värre, en hund som inte är trygg med att få behålla mat men som är rädd/kuvad att inte visa. Tickande bomb liksom.

Men om du inte menar att alla ska kunna ta saker ur munnen på hunden, hur kan det då vara ett problem? Jag kan ju "ta" allt jag vill ifrån min hund, hon litar ju på mig.

Det är stor skillnad på en vilt främmande människa och på familj/släkt vänner bekanta.

Om du inte har något problem och din hund inte vaktar so fine vad disskuterar vi då?

Dom barnen som kommer hem till dig ja men nu pratade vi väll ändå barn i allmänhet.

Om du bara pratar om dina stora barn och alla stora barn som besöker dig

Så behöver vi inte disskutera mer för jag trodde vi disskuterade barn i allmänhet i olika åldrar och eftersom du skrev att barn som snor saker ur munnen är ohyfsade.

Som det verkar på dig så har du inget problm med något och din hund vaktar inte heller och du har inte behövt tagit ur något vaktande, så vad är det egentligen du vill få fram med dina inlägg då?

Om du aldrig upplevt något som nämns i tråden???

Barn i allmänhet får inte heller ta saker ifrån min hund - så det spelar ju egentligen ingen roll vilka barn man pratar om. Jag har dock väldigt svårt att se att ett barn ute på stan skulle ånga fram och ta ett ben från min hund - hon har ju sällan med sig ben på promenader liksom - så det är klart att det är mer relevant att ta upp barn man faktiskt träffar.

Min hund har som sagt vaktat (fattar inte att du missat det?) - men nej, inga problem nu eftersom att hon litar på mig. Det är min poäng - du hävdar att det handlar om rang och test och jag hävdar att det gör det inte alls - resursförsvar är naturligt och "alla" hundar kan vilja försvara en resurs - och jag hävdar att det finns trevligare sätt att lösa vaktande på än att lägga omkull hundarna, t ex att lära dem att det är trevligt att vara nära när man tuggar ben.
Det var också min poäng att en hund med resursförsvar knappast behöver avlivas bara sådär.

Det är stor skillnad på en vilt främmande människa och på familj/släkt vänner bekanta.

Om du inte har något problem och din hund inte vaktar so fine vad disskuterar vi då?

Men fattar du verkligen inte? Vi diskuterar därför att du menar att man behöver lägga ner hundar som vaktar för att de inte ska ta över - jag håller inte med, vi är flera här inne som haft vaktande hundar som löst det enkelt och trevligt istället - genom tillit och samarbete och inte genom "dominans".

Ja du har helt rätt, en resursförsvarande hund är inget onormalt eller konstigt, däremot kan man ju fundera varför en hund känner att den behöver resursförsvara. En (stor) anledning kan vara att den helt enkelt inte litar på att den får behålla sin mat.

Citerar mig själv.

Lite nyfiken här: hur förklarar man att huden gör så för att den inte litar på att den får behålla sin mat om ingen tagit maten eller annat av hunden före att den inte har någon anledning att misstänka det eller känna så?

Kan tex bero på hur man gav valpkullen mat.
Olika grad av resursbevakande är säkert medfött men slutresultatet väldigt beroende av vilken trygghet hunden fått i sådana situationer.
PL

Barn i allmänhet får inte heller ta saker ifrån min hund - så det spelar ju egentligen ingen roll vilka barn man pratar om. Jag har dock väldigt svårt att se att ett barn ute på stan skulle ånga fram och ta ett ben från min hund - hon har ju sällan med sig ben på promenader liksom - så det är klart att det är mer relevant att ta upp barn man faktiskt träffar.

Min hund har som sagt vaktat (fattar inte att du missat det?) - men nej, inga problem nu eftersom att hon litar på mig. Det är min poäng - du hävdar att det handlar om rang och test och jag hävdar att det gör det inte alls - resursförsvar är naturligt och "alla" hundar kan vilja försvara en resurs - och jag hävdar att det finns trevligare sätt att lösa vaktande på än att lägga omkull hundarna, t ex att lära dem att det är trevligt att vara nära när man tuggar ben.
Det var också min poäng att en hund med resursförsvar knappast behöver avlivas bara sådär.

Och jag hävdar fortfarande att man genom att lägga kull hunden efter att den bitit inte är något fel och att det funkar, sen har jag sagt gg flera att det inte är något jag kan rekomenderar att göra på en vuxen hund(har själv aldrig gjort det heller eftersom det inte funnits anledning när beteendet redan uphör som valp), defenetivt inte på en omplacerad hund som man inte vet vad den varit utastt för eller hur den reagerar. Ang avlivning så har jag sagt så här: det kan ibland vara det bästa för hunden istället för att en psykiskt söndertrasad hund riskerar att bita/skada någon.

Lite nyfiken här: hur förklarar man att huden gör så för att den inte litar på att den får behålla sin mat om ingen tagit maten eller annat av hunden före att den inte har någon anledning att misstänka det eller känna så?

Oftast har man väl tagit någonting ifrån sin lilla valp - saker som den inte bör ha, IKEA-pluggar, hushållspapper, mobiltelefonen, hörlurarna man tappade på golvet etc. Valpar stoppar ju gärna hela världen i munnen.

Min hund började bitas som liten efter att jag tagit bort hushållspapper som jag torkat hennes kiss med - det tyckte hon var dumt gjort av mig, för det ville hon smaska på själv.

Kan tex bero på hur man gav valpkullen mat.
Olika grad av resursbevakande är säkert medfött men slutresultatet väldigt beroende av vilken trygghet hunden fått i sådana situationer.
PL

Ja det e klart att sådant den upplever som liten valp kan sätta sin prägel i hunden och visa sig i olika beteenden, nu vet inte jag hur våran valp upplevde det eller hur rutinerna kring maten var hos uppfödaren men när hon kom till oss fanns det ingen anledning att känna konkurrans eller att någon skulle ta maten från henne så att det är ett medfött beteende är jag säker på.

Hur vet man att hunden gör det av dominans?

Hur vet man med 100% något egentligen, det ända man kan göra är att läsa av hundens singnaler och kroppspårk i olika situationer och har man lärt sig att hundar har olika beteenden och att det förekommer rang och dominans i hundvärden så förknippar man vissa kroppspråk och beteenden med det, eller vad det nu är man tror att hunden vill visa med sitt sätt.

genom tillit och samarbete och inte genom "dominans".
En mkt trevligare väg att gå. Det bästa råd jag fått någonsin var "Mycket kärlek, så blir det bra."

En liten historia:

Vovve o matte leker dragkamp. Matte morrar. Vovve tyst. Matte skrattar o morrar mera. Vovve vägrar; man morrar inte på matte ju. Matte uppmuntrar o säger kom igen, det är bara på skoj. Vovve morrar, försiktigt. Pusskalas följer. :love:

:D

Hundakademin (jajemensan, de som har gulligulliga uppvisningar på MyDog) är det som det hela gäller. Tränade för tre instruktörer där Roger, Nina och en tjej jag glömt namnet på men som jag inte tror jobbat där på många år nu. De var "aggressiva" i fallande grad, alltså där Roger var den som mest frekvent tyckte att alfarullningar var lösningen på allt.
Taxen gick förresten valpkurs där vid 3-4 månaders ålder, redan i leken med andra hundar som förekom (man släppte de lösa i inhägnad så de fick leka) så hade ägarna som uppgift att "springa ikapp valpen och lägga ner den" om den blev för upphetsad.
Jag valde dock att inte göra det på min veka lilla tax och sen har vi inte varit där igen...

Hundakademin (jajemensan, de som har gulligulliga uppvisningar på MyDog) är det som det hela gäller. Tränade för tre instruktörer där Roger, Nina och en tjej jag glömt namnet på men som jag inte tror jobbat där på många år nu. De var "aggressiva" i fallande grad, alltså där Roger var den som mest frekvent tyckte att alfarullningar var lösningen på allt.
Taxen gick förresten valpkurs där vid 3-4 månaders ålder, redan i leken med andra hundar som förekom (man släppte de lösa i inhägnad så de fick leka) så hade ägarna som uppgift att "springa ikapp valpen och lägga ner den" om den blev för upphetsad.
Jag valde dock att inte göra det på min veka lilla tax och sen har vi inte varit där igen...

OK. Ja, jag skulle inte heller rekommendera någon att gå dit. Har gått flera kurser där för många år sen och även haft hund på deras dagis runt 1999-2000. Jag kan iofs inte minnas att alfarullningar lärdes ut när jag gick kurs men min hund då var en mkt snäll och lyhörd berner sennen så det kanske var därför det inte kom på tal med henne. Det kan säkert ha gjorts på andra hundar på kursen fast jag inte minns det. Däremot kommer jag ihåg att Roger var väldigt mkt för riktigt hårda koppelkorrigeringar, vilket jag också tycker är en förkastlig metod.

Jag har förstått att inget jag skriver här har någon betydelse för dom som är av annan åsikt och det spelar ingen roll att resultatet av metod jag använt bara varit possetivt heller så vad jag än skriver och svara i följande inlägg är mer eller mindre slöseri med tid då.

Jag har i alla fall enbart upplevt erfarat att resurs försvarande/vaktande hundar och omplaceringshundar som har ett vaktande beteende har/kan få riktigt tråkiga konsekvenser.

Jag har själv erfarenhet av just omplacerings hund eftersom vi tog hand om en sådan för flera år sedan, enligt ägarna var detta en super snäll hund som bott i en barnfamilj och skulle avlivas enbart för att ägarna separerat och ingen hade tid för hunden, detta var en 6 årig jaktblandis hane, först verkade allt funka jätte bra, sedan började han slåss med våran andra hund en labbe som var 2 år, det blev slagsmål vid vattenskålarna, det blev slagsmål utan inblandning av någon föda som vi självklart gav hundarna på olika platser, vi bokade då tid hos vetrinär och gjorde en kastrering efter tipset att det kan få en dominant hund att tagga ner i många avseenden, trots detta fortsatte han dominera, han morrade åt folk som kom och hälsade på han hetsade nästan ihjäl hönsen vi hade och bråken mellan hundarna eskalerade sista gången han flög på våran andra hund slutade med att våran hund fick sår och när dom rök ihop så blev jag instängd i ett hörn och kunde inte komma någonstans min sambo gjorde då som man inte egentligen ska göra han tog tag i hundarna när dom bråkade och våran hund gav sig dirrekt lägg märke till att vi ALDRIG korrigerat honom fysiskt medans omplaceringshunden högg min sambo rakt över armen efter detta så lät vi hunden avlivas, jag skulle aldrig kunnat omplacera denna hunden vidare med risken att han skulle skada någon

Jag tyckte att avlivning var den absolut bästa utvägen, observera att en död hund inte lider och det är inte att ta sitt ansvar heller att skicka vidare en sådan hund till någon annan.

Det var första och sista omplaceringshunden vi hade eftersom jag vill från första början vara med och uppfostra och plocka ur eventuella beteenden när den är valp så att man inte behöver det när hunden är vuxen och har befäst vissa beteenden.

En annan hund som fått behålla sitt resursförsvar/vaktande beteende är en mkt nära bekant till oss denna hund även den av jaktras, har vid ett tillfälle gjort utfall mot min älsta son och sambo när den ansåg att köttet i VÅRAN lada på VÅRAN gård var hundens egendom hunden gjorde upprepade utfall med raggen rest och högg mot min sambos arm men missade som tur var.

En annan omplaceringshund en chäfer som min bästa kompis familj tog över hade kommit från en missär med droger mm och hade ett sjukt vaktbeteende hon vaktade familjens hus så hårt att det var en nersprungen stig runt hela huset
hon högg mig i benet när vi var i deras stall och min kompis gick in ihuset för att hämta en sak.

Ytterligare en hund av rasen laika som en jaktkompis till min pappa hade började vakta fällda älgar så hårt att hon gjorde utfall mot jägarna till och med när ägaren försökte gå fram och ta hunden, samma hund bet deras son och avlivades.

En annan hund som jag inte känner väl med vet om händelsen var en Malamut/jämthund som var otroligt vaktigt han högg grannens barn i armen när dom kom på¨besök så hårt att pojken fick opereras, alla detta hundar har fått vaktat eller inte plockast ur vaktbeteendet när hundarna var små,

så jag kan faktiskt inte se varför man tillåter ett vaktande beteende övh jag vet många som använt samma metod som jag och som har noll tolerans med vaktande som har pålitliga och stabila inte vaktande vuxna hundar i alla lägen.

Det är när man börjar fixera sig vid "rangklättrande", "visa hunden vem som bestämmer", "lägga ner hunden tills den ger sig" och liknande saker som man får problem, det är min absoluta övertygelse. Det finns folk här som på fullt allvar tror att husets katter "ska stå över hundarna i rang", det är ju som att diskutera med folk som tror att jorden är platt :eek::devil: En sån bottenlös okunskap liksom :confused:

Håller med.

Allmän reflektion
Jag tycker också att det blir lite sammanblandning:
alfarullning - är till för att trycka ned hunden "så den blir lägre i rang"
trygga famnen - hålla fast en stressad hund så den varvar ned, ej liggande

I vissa inlägg blandas dessa två ihop och båda blir någonslags lösning för en hund som ägaren upplever som hotfull... Trots att de är väldigt olika metoder och påverkar hunden olika.

För det första är morr en avståndsökande signal, det är inte en provokation. Hunden känner sig hotad, eller känner sin resurs hotad - den är osäker. Genom att ta bort möjligheten för hunden att uttrycka sig får man inte en stabil hund. Man tar bort symptomet, men bevisar samtidigt att hunden hade orsak att vara osäker. Detta har redan skrivits men det verkar behöva återupprepas.

Har man en vänlig och lugn hund från början så funkar det säkert att välta omkull den. Den gör det bästa av situationen. De flesta hundar är enormt samarbetsvilliga och accepterar förvånansvärt mycket skit. Men är den labil av någon orsak, eller för den delen väldigt självständig så kan det gå illa att försöka sig på något sådant. Både i den faktiskt situationen, och i relationen hund/ägare efteråt.

Som sagt i tidigare tråd - sitter någon som jag gjorde med 40 kg fysiskt vältränad schäfer så är det inte bara att välta den och spela någonslags mobbingalfa-roll. Han försvarade inte resurser emot mig (varför skulle jag sno hans ben utan orsak?), men försvarade sig emot främlingar - med stirrande, och i grava fall lågt muller. Aldrig att han bet någon dock. Treåriga kusinen ramlade rakt över honom, han gick lös på barnläger... Han var oerhört säker och dominant - behövde aldrig bevisa något för någon. En av de lydigaste mest uppmärksamma hundar jag ägt.

Den gamla jaktlabben däremot bet folk vid tre tillfällen på tio år. Hon var osäker, vek, och hade en tråkig bakgrund. Blev en välfungerande brukshund, men hade svårt för det sociala, behövde mycket stöd och skydd då hon inte vågade uttrycka sig utan bara agerade. Ångestbitare. Henne ville ett flertal trycka ned ännu mer - samma som inte vågade ge sig på schäfern, ville gärna sätta munkorg på och hålla fast 19 kg pyttelabbe. :devil:

Jag har haft brukshundar länge, är uppvuxen i familj som födde upp kareler. Anser mig själv vara en ganska krävande hundägare, som har lydiga välfungerande hundar, men för att få respekt måste man visa respekt också. Det sker ingen nyinlärning genom alfarullning, det är ologiskt, det är krångligt. Det funkar säkert på mindre, justa hundar. Men igen - står man där med en mastiff eller en snabbkäftad vovve måste man helt enkelt ha fler kunskaper än att välta omkull den.

Hela den här rangdiskussionen är så tröttsam, och verkar återkomma ständigt. Man bevisar ju i studie efter studie att rang inte är en fastlagd skala, att det inte handlar om att klättra på någon stege för att nå en efterlängtad "alfapost" - utan om en ständigt föränderlig kommunikation om vem som gör vad i flocken för tillfället. Vem vaktar, vem fixar maten, vem passar valparna...

En hund ska veta vilka regler som gäller, det får man lära den, men det är inlärning - inte någonting som kommer automatiskt för att man trycker ned den.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna