Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Inte vet jag... Han tyckte detta var ett bra sätt att "visa ledarskap" för så gör minsann vargarna - och hunden var så lydig så. :mad:

Jag upphör aldrig att förvånas. Och som sagt, det gällde en snäll labrador som kämpade på ändå, mycket inställsam - om man inte fjäskar som f-n för alla galna människor så kanske de kissar på mig igen... :crazy:

Alltså att du tog upp den mannens sk" uppfostrings" metoder alls övergår mitt förstånd:crazy:

Detta är ju en handlig av en sjuk människa och är enligt mig inte gämförbar med något sätt som förespråkats.

Och om man övh behöver fysiskt korregera en labrador så är det mig veterligen något som är galet, har själv 12 års erfarenhet av den rasen och har aldrig någonsin behövt det. Någon" mjukare " och lojalare ras tror jag inte att det finns.

Ja där ser vi ju ett exempel på att vi ser olika på den korrigeringen

Det sista inlägget blev lite svårläst tyckte jag - med fet, vanlig och röd text blandad. Tar bort allting ut sin kontext nu och har bara kvar dina citat - båda våra ursprungliga texter ligger ju precis ovan så det borde vara lätt att förstå ändå.

Visst kan man se olika på en korrigering. Precis som olika hundar reagerar olika. Men det finns ändå en grundläggande reaktion som man alltid eftersträvar från hunden med de olika metoderna som används. Kastar jag en köttbulle väntar jag mig en reaktion - tar jag hunden i nacken väntar jag mig en annan reaktion. Som djurägare kan ingen av oss enbart säga "allt är relativt". Vi har ett ansvar att ta reda på hur en korrigering faktiskt uppfattas av hunden.

In extremis kan det symboliseras av hunden som blev kissad på. Visst - den var lydig, den viftade på svansen och fjäskade med alla. Men är det ok bara för att hunden inte uppvisar några problembeteenden i den situation den lever? Notera att hundägaren tyckte att detta var en helt ok träningsmetod.

Klart att det finns många olika metoder det finns det ju alltid

Då kan man ju ändå välja den minst offensiva. Det är alltid bra att ha en bred arsenal.

Jo visste är det så, men vi gav honom både tid aktivering som rasen kräver och tränade olika metoder för att det skulle funka, men detta var en väldigt dominat herre och han hade haft helt andra "regler" eller inte regler alls.

Som sagt - jag vet inte om denna hund skulle fungerat i ett annat sammanhang, och jag ifrågasätter inte ert beslut att avliva den. Jag vet ingenting om den.

Vad jag ifrågasätter är synen på hunden som en hierarkisk varelse som ständigt vill klättra i rang och ta över genom ett dominant beteende. Det är inte så man idag ser på hundars flockstruktur och hur hundar (och vargar för den delen) interagerar.

Som tur är så har vi inte haft det så med någon av våra "egna" hundar som vi fostrat från valpstadiet.'

Här hängde jag inte riktigt med i vad "det" var - olika tolkningsmodeller? Gick ned och läste om men förstod inte riktigt. Menar du att ni inte haft så mycket problem med de egna hundarna?

Nej det är ju inte det och har man barn måste man tänka på dom och inte utsätta att någon kommer till skada för det hade lätt kunnat bli det även om inte hunden menat det.

Självklart ska man inte chansa - det ska man inte göra som vuxen heller - och det tror jag att alla här håller med om. Ingen hävdar att hundar ska få fritt fram att bita/skada människor i någon ålder.

Det som diskuteras är metoden/metoder för att få väluppfostrade hundar som fungerar för det vi vill använda dem till.

Nej va bra då gör vi lika då för jag hotar nämligen inge hundar jag heller,

En hund som alfarullas upplever det både som en ologisk bestraffning och som ett hot - metoden går enbart ut på att markera att hunden är underlägsen. Den har därför inget inlärningsvärde.

Ja hetsigt kan tycka när jag hela tiden får berätta om och om igen och försvara det jag tror på, så less är nog vad jag vill uttrycka.

Jag tycker i och för sig att det är bra med diskussioner. Men om folk inte förstår får man försöka uttrycka sig tydligare.

Vi återkommer till problemet att alfarullning förutsätter att man ser hunden som ett potentiellt hot, och ser ett behov att markera rang i en hierarkiskala. Någonting som de flesta som idag tränar hundar vet faktiskt är mer komplicerat än så. En hund har inget behov av att "bli alfa" - den kan försvara en resurs, ignorera ett kommando, ta egna (av människan oönskade) initiativ - men sådant beteende kan inte direktkopplas till hierarki och dominans så som dessa saker definierades på 60-talet.

Nej och inte att det är fel heller det är upp till betraktarens ögon

Nej - allt är inte relativt, allt är inte upp till betraktaren. Det finns faktiska kunskaper om hur hundar upplever omvärlden och hur hundar kommunicerar. Dessa kunskaper ska inte bara ignoreras.

Nej och inte jag heller, och vi tränar faktist oxå om någon skulle missat det vid det här laget.

Ingen har missat det - diskussionen handlar om metoden alfarullning och utgångspunkten för den metoden.

Nu gör jag ett försök att lämmna debatten och överlåter disskusionen till dom som vill fortsätta,få se om det går;)

Du gör som du vill såklart. :)[/QUOTE]

Håller med om att det blev rörig i inlägget.

Jag vet vid detta laget att du inte gillar metoden jag använde, och att ta ansvar för hur hunden uppfattar olika metoder är ju precis vad vi gör om jag uppfattade att hunden av detta kände sig nedtryckt och underkuvad skulle jag inte anse att jag lyckas med något, jag skulle inte tveka för att göra samma sak igen på en hund som utdelat ett bett, jag skäms inte för det, och jag står för det.

Att inte alls behöva fysiskt korregera en hund är det opptimala och det jag eftersträvar, och att med andra metoder lösa olika sk"problem" eller få bort oönsade beteenden och att få en förtroende ingivande relation med djuren är nr1. Men jag har noll tolerans vad gäller hundar som med avsikt att sakda någon biter detsamma gäller hästar som avsiktligt biter/sparkar.

För att förtydliga så har jag bara varit med om en vuxen hund som agerat som den jag tog upp dvs omplaceringshunden som var vuxen och dominat och hade varit herre på täppan i måånga år innan vi tog över honom.
Dom hundar vi skaffat från valpstadiet har vi inte haft några problem med vid vuxen ålder eftersom man lägger grunden och "formar " individen redan som valp.

Ja att hundar uppfattar det som du beskriver är ju enligt vad du fått lära, enligt vad jag fått lära och erfarat uppfattas det ju inte så.
Denna metod går ju att disskutera i tid och evighet, om man tror på olika saker så lär vi ju inte komma någon vart i den disskusionen.

Och som du märkte så gick det inge vidare att lämmna debatten nu heller.:D

"Mjuk" beror på individen, jag har stött på ett par med många rävar bakom örat när det kom till arbete... Men visst är de överlag enormt lättsamma hundar - det är väldigt svårt att misslyckas med en labbe för sällskap/hobbyträning. Vilket ju denna hund bevisar - den bara accepterade.

Och angående "kiss-träningsmetoden" - detta var normal hundträning enligt hundägaren, han hade fått tipset på sin klubb (jag förstod aldrig om det var instruktören som tipsat eller någon allmän person). Återigen - hundträning är inte helt relativt. Hundägaren måste ju förväntas ta ansvar för sin träning, metoder och kunskaper. Hunden har inte så mycket att välja på, den är fast där den är.

Senast ändrad:

"Mjuk" beror på individen, jag har stött på ett par med många rävar bakom örat när det kom till arbete... Men visst är de överlag enormt lättsamma hundar - det är väldigt svårt att misslyckas med en labbe för sällskap/hobbyträning. Vilket ju denna hund bevisar - den bara accepterade.

Och angående "kiss-träningsmetoden" - detta var normal hundträning enligt hundägaren, han hade fått tipset på sin klubb (jag förstod aldrig om det var instruktören som tipsat eller någon allmän person). Återigen - hundträning är inte helt relativt. Hundägaren måste ju förväntas ta ansvar för sin träning, metoder och kunskaper. Hunden har inte så mycket att välja på, det än fast där den är.

Jag hävdar fortfarande att den mannen inte är frisk i huvet om han ställer sig och kissar på en hund och tror faktiskt att det är i den mannens fantasi att han lärt sig detta i någon klubb eller av någon tränare.

Denna berättelse lämpar sig mest i ett forum som handlar om sjuka människors handlingar som utövas på djur. Vilket det finns enhel del av.
Och har inget med hunduppfostran att göra, om jag visste någon som betedde sig så mot sitt djur skulle en anmälan vara med omdelbar verkan.:mad:

Tja - hunden är idag 11 år, den blev kissad på ett antal gånger som unghund och vid något tillfälle (enligt hundägarens utsaga) när den var vuxen. Visst går det att anmäla till de norska myndigheterna, men vad skulle hända med en sådan anmälan tror du?

Jag tycker det är tragiskt att något sådant sker, men jag tycker också att vi lämpligtvis ska dra fram och diskutera de metoder som pågår aktivt ute i buskarna (och i vissa fall lärs ut), inte minimera problemet genom att tillskriva de som utför dem mental sjukdom. Det finns ett flertal mycket märkliga metoder - och många grundar sig just i hierarki och behov att markera rang, utan större förståelse för hunden som djur, hundens sätt att kommunicera och olika rasegenskaper.

Tja - hunden är idag 11 år, den blev kissad på ett antal gånger som unghund och vid något tillfälle (enligt hundägarens utsaga) när den var vuxen. Visst går det att anmäla till de norska myndigheterna, men vad skulle hända med en sådan anmälan tror du?

Jag tycker det är tragiskt att något sådant sker, men jag tycker också att vi lämpligtvis ska dra fram och diskutera de metoder som pågår aktivt ute i buskarna (och i vissa fall lärs ut), inte minimera problemet genom att tillskriva de som utför dem mental sjukdom. Det finns ett flertal mycket märkliga metoder - och många grundar sig just i hierarki och behov att markera rang, utan större förståelse för hunden som djur, hundens sätt att kommunicera och olika rasegenskaper.

Ja nu skrev du ju lite andra saker än vad som framkom först, men att trycka ner och pissa på sin hund är inte ett normalt beteende.

Självklart ska sådant komma fram, inte tal om annat, men att gämföra med hunduppfostran tycker inte jag är helt fel.

Vadå minimera problemet? Detta är förhoppningsvis ingen metod som människor annvänder sig av , jag har då aldrig hört det förrut.

Angående mental sjukdom, vad skulle du vilja kalla ett sådant beteende?

Ja nu skrev du ju lite andra saker än vad som framkom först, men att trycka ner och pissa på sin hund är inte ett normalt beteende.

Självklart ska sådant komma fram, inte tal om annat, men att gämföra med hunduppfostran tycker inte jag är helt fel.Vadå minimera problemet? Detta är förhoppningsvis ingen metod som människor annvänder sig av , jag har då aldrig hört det förrut.

Tycker jag är helt fel ska det stå!

Jag skrev inga andra saker överhuvudtaget - däremot gav jag mer information. Stor skillnad. Detta gäller en äldre person med en idag gammal hund, som jag inte tänker hänga ut här med några detaljer.

Jag tycker inte det är normalt att trycka ned en hund överhuvudtaget - det är därför jag diskuterar. Att han kissade på hunden var ytterligare ett steg i "den ska lära sig sin plats"-kategorin. Jag tog inte upp denne person för att enkom erbjuda något att förfasa sig över - utan för att försöka föra fram diskussionen. Det är väl rätt så givet att majoriteten av alla hundmänniskor tycker att detta är fel.

Alltså: All hundträning är inte relativ. Det finns kunskaper om hundars kommunikation, flockmentalitet och psyke som inte går att bortse ifrån. Man bör utgå ifrån dessa kunskaper i hundträning om träningen ska vara förståelig och tydlig för hunden. Olika personer ser på hundar och hundträning på olika sätt, vilket är ok till en viss gräns. Var denna gräns är olika för olika hundägare, men inte nödvändigtvis för hunden - även om den gör så gott den kan oavsett.

Självklart ska sådant komma fram, inte tal om annat, men att gämföra med hunduppfostran tycker jag är helt fel.

Att likställa en sådan behandling med korrekt och rättvis hunduppfostran är givetvis fel. Men att jämföra är inte detsamma som att likställa. Detta exempel är extremt - det är därför det blir talande.

Kan du inte se att en person med andra kunskaper och erfarenheter än dig också ser på träning på ett annat sätt. Att en person kan bli lika upprörd över en, enligt denna person, djupt orättvis behandling av en hund - som du blir över detta exempel?

Vadå minimera problemet? Detta är förhoppningsvis ingen metod som människor annvänder sig av , jag har då aldrig hört det förrut.

Att säga att detta är ett exempel på psykisk sjukdom gör också att man tar ifrån individen hennes självständiga val. Det är då inte så att denne person faktiskt fått lära sig en massa dumheter om hundar och hundträning, och (om vi antar att detta inte lärs ut) sedan tagit just dessa kunskaper en bit längre. Istället blir det "den galne norrmannen".

Man missar alltså att se strukturen som ligger bakom handlingen, och individens eventuella möjlighet att agera självständigt i den diskurs där hon lever.

Detta är en så kallat produktiv samhällsmedborgare, med familj, vänner, fast jobb hela livet, etc. Det spelar ingen roll vad jag tycker om dessa separata händelser - detta är inte en individ med en historia av psykiska problem.

Du släpper nu den inledande diskussionen, som handlade om en träningsmetod och de idéer om hundar som står bakom den metoden - och fokuserar på en ensam händelse som blir representationen av "en elak hundägare". Ganska normalt i och för sig - men diskussionen stannar upp, alla enas om att detta var hemskt, och så kommer vi inte längre.

Senast ändrad:

Det är klart att det blir reaktioner när du skriver om den behandlingen.

Du kan ta vilken träningsmetod/korregering du vill och lägga till att man ställt sig och pissat på hunden så blir det något sjukt och helt fel över det hela.

Jag har aldrig bett dig hänga ut den mannen du skrev om, men det är klar att folk blidar sig en åsikt om någon som behandlar ett djur på det viset och det måste du väll förstått när du skrev om honom.

Håller med dig på att disskusionen tar slut här, något så vidrigt är kanske inte ens värt att disskutera om.

Senast ändrad:

Fast från hundens vinkel, blir alfarullad eller pissad på?

Att det är äckligt och korkat är vi överens om, men att behandlingen skulle påverka hunden i den utsträckning som en alfarullning kan göra är jag fundersam över.

Att det är äckligt och korkat är vi överens om, men att behandlingen skulle påverka hunden i den utsträckning som en alfarullning kan göra är jag fundersam över.

Tack Calazirya - det var ungefär dit jag försökte komma...

Ja så som du ser på det hela med alfarullning kan du ju fundera, men det formen av "alfa rullning" jag utförde så tror jag faktiskt att hunden skulle känna mer obehag om jag satt mig och pissade på den urin kan vara starkt och för en´vissa hundar är det fruktansvärt skrämmande med någon som sprutar vatten på dom vad ska det då inte vara med urin för att inte tala om hur det känns mot hunden med "frätande" urin och att pälsen ska ha en stark illa lukt, hundar är renliga djur så det innebär att hunden får slicka i sig urinet för att bli ren.

Jag kan inte fatta att ni är så emot alfarullning så att ni merar att hunden skulle känna DET mer obehagligt, än om matte/ husse pissar på den. I min värld går inte det i hop:crazy:

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka