Ja där ser vi ju ett exempel på att vi ser olika på den korrigeringen
Det sista inlägget blev lite svårläst tyckte jag - med fet, vanlig och röd text blandad. Tar bort allting ut sin kontext nu och har bara kvar dina citat - båda våra ursprungliga texter ligger ju precis ovan så det borde vara lätt att förstå ändå.
Visst kan man se olika på en korrigering. Precis som olika hundar reagerar olika. Men det finns ändå en grundläggande reaktion som man alltid eftersträvar från hunden med de olika metoderna som används. Kastar jag en köttbulle väntar jag mig en reaktion - tar jag hunden i nacken väntar jag mig en annan reaktion. Som djurägare kan ingen av oss enbart säga "allt är relativt". Vi har ett ansvar att ta reda på hur en korrigering faktiskt uppfattas av hunden.
In extremis kan det symboliseras av hunden som blev kissad på. Visst - den var lydig, den viftade på svansen och fjäskade med alla. Men är det ok bara för att hunden inte uppvisar några problembeteenden i den situation den lever? Notera att hundägaren tyckte att detta var en helt ok träningsmetod.
Klart att det finns många olika metoder det finns det ju alltid
Då kan man ju ändå välja den minst offensiva. Det är alltid bra att ha en bred arsenal.
Jo visste är det så, men vi gav honom både tid aktivering som rasen kräver och tränade olika metoder för att det skulle funka, men detta var en väldigt dominat herre och han hade haft helt andra "regler" eller inte regler alls.
Som sagt - jag vet inte om denna hund skulle fungerat i ett annat sammanhang, och jag ifrågasätter inte ert beslut att avliva den. Jag vet ingenting om den.
Vad jag ifrågasätter är synen på hunden som en hierarkisk varelse som ständigt vill klättra i rang och ta över genom ett dominant beteende. Det är inte så man idag ser på hundars flockstruktur och hur hundar (och vargar för den delen) interagerar.
Som tur är så har vi inte haft det så med någon av våra "egna" hundar som vi fostrat från valpstadiet.'
Här hängde jag inte riktigt med i vad "det" var - olika tolkningsmodeller? Gick ned och läste om men förstod inte riktigt. Menar du att ni inte haft så mycket problem med de egna hundarna?
Nej det är ju inte det och har man barn måste man tänka på dom och inte utsätta att någon kommer till skada för det hade lätt kunnat bli det även om inte hunden menat det.
Självklart ska man inte chansa - det ska man inte göra som vuxen heller - och det tror jag att alla här håller med om. Ingen hävdar att hundar ska få fritt fram att bita/skada människor i någon ålder.
Det som diskuteras är metoden/metoder för att få väluppfostrade hundar som fungerar för det vi vill använda dem till.
Nej va bra då gör vi lika då för jag hotar nämligen inge hundar jag heller,
En hund som alfarullas upplever det både som en ologisk bestraffning och som ett hot - metoden går enbart ut på att markera att hunden är underlägsen. Den har därför inget inlärningsvärde.
Ja hetsigt kan tycka när jag hela tiden får berätta om och om igen och försvara det jag tror på, så less är nog vad jag vill uttrycka.
Jag tycker i och för sig att det är bra med diskussioner. Men om folk inte förstår får man försöka uttrycka sig tydligare.
Vi återkommer till problemet att alfarullning förutsätter att man ser hunden som ett potentiellt hot, och ser ett behov att markera rang i en hierarkiskala. Någonting som de flesta som idag tränar hundar vet faktiskt är mer komplicerat än så. En hund har inget behov av att "bli alfa" - den kan försvara en resurs, ignorera ett kommando, ta egna (av människan oönskade) initiativ - men sådant beteende kan inte direktkopplas till hierarki och dominans så som dessa saker definierades på 60-talet.
Nej och inte att det är fel heller det är upp till betraktarens ögon
Nej - allt är inte relativt, allt är inte upp till betraktaren. Det finns faktiska kunskaper om hur hundar upplever omvärlden och hur hundar kommunicerar. Dessa kunskaper ska inte bara ignoreras.
Nej och inte jag heller, och vi tränar faktist oxå om någon skulle missat det vid det här laget.
Ingen har missat det - diskussionen handlar om metoden alfarullning och utgångspunkten för den metoden.
Nu gör jag ett försök att lämmna debatten och överlåter disskusionen till dom som vill fortsätta,få se om det går