Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Jag måste få fråga här för att stilla min nyfikenhet.

Det är flera här inne med hundar som har eller har haft ett resursföravar. Man grovt generaliserat löst det på 2 sätt, endera genom att lägga hunden (som du tex) eller byggt upp ett förtroende om att hunden ska få ha maten ifred och inte vakta genom tex byteshandel.

Som jag förstått har du lagt din hund för att du anser att den försöker dominera dig genom att vakta maten, du bygger alltså ditt tillvägagångsätt att ta itu med problemet genom att förstora konflikten=du "utmanar" hunden tillbaka.

Varför vill du bygga upp en konflikt om det finns metoder som kan lösa problemet utan att det blir en uppgörelse? Tycker du att en konflikt är nödvändig för att du anser att det är nyttigt att hunden "trycks till", eller tror du helt enkelt inte på att man kan lösa problemet utan konflikter?

Jag måste få fråga här för att stilla min nyfikenhet.

Det är flera här inne med hundar som har eller har haft ett resursföravar. Man grovt generaliserat löst det på 2 sätt, endera genom att lägga hunden (som du tex) eller byggt upp ett förtroende om att hunden ska få ha maten ifred och inte vakta genom tex byteshandel.

Som jag förstått har du lagt din hund för att du anser att den försöker dominera dig genom att vakta maten, du bygger alltså ditt tillvägagångsätt att ta itu med problemet genom att förstora konflikten=du "utmanar" hunden tillbaka.

Varför vill du bygga upp en konflikt om det finns metoder som kan lösa problemet utan att det blir en uppgörelse? Tycker du att en konflikt är nödvändig för att du anser att det är nyttigt att hunden "trycks till", eller tror du helt enkelt inte på att man kan lösa problemet utan konflikter?

Att uppfostra mina hundar med byteshandel och beröm mm är något vi jobbar på dagligen, när ja valde metoden att få hund i ryggläge var efter ett utdelat bett inte mot mig men mot ett litet barn, dvs en dirrekt obehaglig konsekvens efter att hunden bitit.

Jag uppfostrar inte hundar genom att trycka ner dom och jag uppfostrar och praktiserar innlärning med beröm och uppmuntran. Men är en hund biter så talar vi om något helt annat

Senast ändrad:

Jag svarar dig direkt nu när jag ändå är sitter och skriver. :D

Jag har förstått att inget jag skriver här har någon betydelse för dom som är av annan åsikt och det spelar ingen roll att resultatet av metod jag använt bara varit possetivt heller så vad jag än skriver och svara i följande inlägg är mer eller mindre slöseri med tid då.

Fast det är väl ingen (?) som sagt att det inte kan fungera med alfarullning? Det som sägs är att det finns enklare metoder som fungerar lika bra med att förändra hundens beteende, men samtidigt inte är så offensiva och som inte riskerar att slå tillbaka på ägaren. Så vitt jag förstått det är det ingen som ifrågasätter det resultat du fått på din hund - enbart metoden.

Jag har i alla fall enbart upplevt erfarat att resurs försvarande/vaktande hundar och omplaceringshundar som har ett vaktande beteende har/kan få riktigt tråkiga konsekvenser.

Jag också - liksom det fått tråkiga konsekvenser att trycka till hundarna (som i många fall sker med denna metod) istället för att lösa problemet från grunden. Problemet är ju egentligen inte vaktandet - utan att hunden tror sig behöva vakta. Ser du skillnaden?

Det var därför jag tog med exemplet med ångestbitaren. Hon hade inte blivit lugnare att att alfarullas, eftersom behovet att skydda sig skulle finnas kvar. Tvärtom skulle ju rullningen bara bevisa för henne hur liten möjlighet hon hade att påverka sin omgivning = mer rädsla.

Jag har själv erfarenhet av just omplacerings hund eftersom vi tog hand om en sådan för flera år sedan, enligt ägarna var detta en super snäll hund som bott i en barnfamilj och skulle avlivas enbart för att ägarna separerat och ingen hade tid för hunden, detta var en 6 årig jaktblandis hane, först verkade allt funka jätte bra, sedan började han slåss med våran andra hund en labbe som var 2 år, det blev slagsmål vid vattenskålarna, det blev slagsmål utan inblandning av någon föda som vi självklart gav hundarna på olika platser, vi bokade då tid hos vetrinär och gjorde en kastrering efter tipset att det kan få en dominant hund att tagga ner i många avseenden, trots detta fortsatte han dominera, han morrade åt folk som kom och hälsade på han hetsade nästan ihjäl hönsen vi hade och bråken mellan hundarna eskalerade sista gången han flög på våran andra hund slutade med att våran hund fick sår och när dom rök ihop så blev jag instängd i ett hörn och kunde inte komma någonstans min sambo gjorde då som man inte egentligen ska göra han tog tag i hundarna när dom bråkade och våran hund gav sig dirrekt lägg märke till att vi ALDRIG korrigerat honom fysiskt medans omplaceringshunden högg min sambo rakt över armen efter detta så lät vi hunden avlivas, jag skulle aldrig kunnat omplacera denna hunden vidare med risken att han skulle skada någon

Jag kan inte kommentera just denna hund utifrån mer än vad du skriver, och det låter för mig inte som dominans - du beskriver stress, resursförsvar, och okontrollerat jaktbeteende.

Skulle denna hund blivit lugnare genom alfarullning tror du? Vad hade den lärt sig av det?

Jag har också haft omplaceringar och vet hur svårt det kan vara att hitta knapparna på en ny individ med helt egna erfarenheter. Om det dessutom är andra raser än man tidigare är van vid så får du också andra reaktioner från hunden.

Jag tyckte att avlivning var den absolut bästa utvägen, observera att en död hund inte lider och det är inte att ta sitt ansvar heller att skicka vidare en sådan hund till någon annan.

Det var första och sista omplaceringshunden vi hade eftersom jag vill från första början vara med och uppfostra och plocka ur eventuella beteenden när den är valp så att man inte behöver det när hunden är vuxen och har befäst vissa beteenden.

Jag ser heller inga problem med att avliva hundar med oönskade beteenden.

En annan hund som fått behålla sitt resursförsvar/vaktande beteende är en mkt nära bekant till oss denna hund även den av jaktras, har vid ett tillfälle gjort utfall mot min älsta son och sambo när den ansåg att köttet i VÅRAN lada på VÅRAN gård var hundens egendom hunden gjorde upprepade utfall med raggen rest och högg mot min sambos arm men missade som tur var.

En annan omplaceringshund en chäfer som min bästa kompis familj tog över hade kommit från en missär med droger mm och hade ett sjukt vaktbeteende hon vaktade familjens hus så hårt att det var en nersprungen stig runt hela huset
hon högg mig i benet när vi var i deras stall och min kompis gick in ihuset för att hämta en sak.

Ytterligare en hund av rasen laika som en jaktkompis till min pappa hade började vakta fällda älgar så hårt att hon gjorde utfall mot jägarna till och med när ägaren försökte gå fram och ta hunden, samma hund bet deras son och avlivades.

En annan hund som jag inte känner väl med vet om händelsen var en Malamut/jämthund som var otroligt vaktigt han högg grannens barn i armen när dom kom på¨besök så hårt att pojken fick opereras, alla detta hundar har fått vaktat eller inte plockast ur vaktbeteendet när hundarna var små,

Du tycker inte att det verkar finnas en återkommande problematik med att så många av de hundar du känner tydligen beter sig såhär?

Detta är inte ett normalt beteende för en lydig och välskolad hund - är det så att många av dina bekanta också tänker "rangskala" och tränar utifrån den principen?

så jag kan faktiskt inte se varför man tillåter ett vaktande beteende övh jag vet många som använt samma metod som jag och som har noll tolerans med vaktande som har pålitliga och stabila inte vaktande vuxna hundar i alla lägen.

Fast igen - det är väl inte någon här som sagt att man bara ska tillåta att hunden vaktar? Eller bara tillåta att den biter folk?

Det som sägs är att det finns mycket enklare, och i många fall effektivare, metoder att träna en hund som vaktar sina resurser än att alfarulla den. Du har fått förslag på sådana metoder i tråden.

Det som sägs är också att en hund inte tänker "rang" utifrån den bild som (jag tolkat) att du målar upp. En hund som vaktar sina resurser tänker inte "nu ska jag ta över familjen", hunden vill bara ha sitt ben - det är inte krångligare än så, och är dessutom helt normalt för alla hundar.

Att träna hunden utifrån bilden av att den "vill ta" över innebär ofta att hunden misstolkas och att dess beteende missbedöms. Det innebär att ägaren kan använda metoder som är felriktade. I vissa fall fungerar det för att hunden är juste - i andra fall eskalerar beteendet. Inlärning handlar inte om rang utan om att visa vilket beteende som är önskvärt.

delvis KL

Har läst igenom hela tråden och kan bara säga att vissa medlemmar tycks vägra att förstå vad som skrivs åt dem. Vissa medlemmar tycks också vägra förstå att det finns mer aktuell kunskap än just den de själva besitter.

Till ursprungsfrågan:
Jag skulle ALDRIG alfarulla/lägga ner min hund. Aldrig!
Det är en stor kränkning och lär troligen skada relationen oss emellan.
Jag vill inte ha hundar som lyder av rädsla, jag vill ha hundar som lyder och uppför sig för att de älskar mig och uppskattar vår fina relation.

Sen skulle jag nog aldrig kunna lägga ner Camaro heller.. Jag väger inte ens 10 kg mer än henne. Inte en chans att jag skulle få omkull henne om hon inte vill själv.

Nu har min hund aldrig morrat åt mig eller någon annan förutom när hon vaktar hemmet. (Alltså: voff morr voff någon kommer!)

Jag känner däremot en liten JRT som regelbundet morrar åt hans husse och en del andra människor. Mig däremot älskar han och skulle aldrig komma på tanken att morra åt. Varför morrar han åt andra då? Jag tror det är för att han är missnöjd och vill bli lämnad ifred.
Han morrar åt Camaro ibland också men det struntar hon fullständigt i, jag bryr mig inte heller. I det fallet är jag säker på att han gör det för att han tycker hon är stor och läskig, det är en mkt osäker liten kille.

Jag är alltså inne på samma linje som flera andra - hundar som morrar/ger sig på folk gör det för att de är osäkra på något sätt. De kan ha blivit illa behandlade, har dåliga erfarenheter eller så är de bara allmänt ostabila mentalt.
Jag tror inte att hundar generellt morrar eller ger sig på folk som de har en bra relation till, det finns liksom ingen anledning.
Jag tror inte heller att hundar tänker rang och dominans på det sättet som vissa nämnt här.

Om nu hunden morrar mot folk så tycker jag att det finns bättre sätt än att dra omkull den. Att bryta fixeringen och bara säga "nej, lägg av" känns som en bra start. Sen får man börja jobba på grundproblematiken om det nu är något som ofta förekommer.

Det är väldigt sällan jag ser eller hör talas om alfarullningar i verkligheten. Jag såg det en gång på en bruksutställning och har hört någon enstaka berätta att de behövt lägga ner sin hund. Men det är inget vanligt i mina kretsar.

Jag måste säga att jag håller med Dalmas i detta avseende.
En hund i mitt hushåll får inte vakta mat eller annat. Jag vill kunna ta vad som helst från min hunds mun exempelvis utan morr och risk att bli biten och jag vill att andra som är i/besöker mitt hem också ska kunna göra det samma. Därmed inte sagt att man går och rycker hundens ben från käften i tid och otid.

Jag har aldrig träffat på så många morrande och bitande hundar som det verkar finnas här på buke, personligen skulle jag se det som ett stort misslyckande om min hund inte var så trygg i sin roll i hemmet att sådant händer i någon situation.... Vad har gått fel?

Jag kan utan vidare ta maten ifrån min hund, jag kan ta ur vilt då hon vaktar det. Men jag rekomenderar ingen annan att dom gör det.
Hunden vet även att jag tar i henne ostraffat även om det gör ont.
Hon litar på mig till 100%.
För ngt år sedan kom hon fram till mig, då hadde hon lyckats splittra ett märgben (älg) och flisan satt fast i tandköttet.
Det måsta ha gjort ont men hon lät mig plocka bort den lungt o fint.
Massor av berömm o rulla runt på golvet efteråt;)

Det är väl alltid så att om du klämmer in en osäker hund i ett hörn så ökar risken för att hon ska som sista utväg hugga, ofta ihop med ett ångestfyllt gläfs.Detta är alltid ett misslyckande.
Den enklaste vägen förbi dessa problem är att för det första inte skaffa sig "problemhundar" och för det andra att göra sig av med "problemhundar"
Ett mäniskoliv är aldeles för kort för att tjafsa med urdåligt hundmaterial.

Jag svarar dig direkt nu när jag ändå är sitter och skriver. :D

Jag har förstått att inget jag skriver här har någon betydelse för dom som är av annan åsikt och det spelar ingen roll att resultatet av metod jag använt bara varit possetivt heller så vad jag än skriver och svara i följande inlägg är mer eller mindre slöseri med tid då.

Fast det är väl ingen (?) som sagt att det inte kan fungera med alfarullning? Det som sägs är att det finns enklare metoder som fungerar lika bra med att förändra hundens beteende, men samtidigt inte är så offensiva och som inte riskerar att slå tillbaka på ägaren. Så vitt jag förstått det är det ingen som ifrågasätter det resultat du fått på din hund - enbart metoden. Jag har i alla fall enbart upplevt erfarat att resurs försvarande/vaktande hundar och omplaceringshundar som har ett vaktande beteende har/kan få riktigt tråkiga konsekvenser.

Jag också - liksom det fått tråkiga konsekvenser att trycka till hundarna (som i många fall sker med denna metod) istället för att lösa problemet från grunden. Problemet är ju egentligen inte vaktandet - utan att hunden tror sig behöva vakta. Ser du skillnaden?

Det var därför jag tog med exemplet med ångestbitaren. Hon hade inte blivit lugnare att att alfarullas, eftersom behovet att skydda sig skulle finnas kvar. Tvärtom skulle ju rullningen bara bevisa för henne hur liten möjlighet hon hade att påverka sin omgivning = mer rädsla.

Jag har själv erfarenhet av just omplacerings hund eftersom vi tog hand om en sådan för flera år sedan, enligt ägarna var detta en super snäll hund som bott i en barnfamilj och skulle avlivas enbart för att ägarna separerat och ingen hade tid för hunden, detta var en 6 årig jaktblandis hane, först verkade allt funka jätte bra, sedan började han slåss med våran andra hund en labbe som var 2 år, det blev slagsmål vid vattenskålarna, det blev slagsmål utan inblandning av någon föda som vi självklart gav hundarna på olika platser, vi bokade då tid hos vetrinär och gjorde en kastrering efter tipset att det kan få en dominant hund att tagga ner i många avseenden, trots detta fortsatte han dominera, han morrade åt folk som kom och hälsade på han hetsade nästan ihjäl hönsen vi hade och bråken mellan hundarna eskalerade sista gången han flög på våran andra hund slutade med att våran hund fick sår och när dom rök ihop så blev jag instängd i ett hörn och kunde inte komma någonstans min sambo gjorde då som man inte egentligen ska göra han tog tag i hundarna när dom bråkade och våran hund gav sig dirrekt lägg märke till att vi ALDRIG korrigerat honom fysiskt medans omplaceringshunden högg min sambo rakt över armen efter detta så lät vi hunden avlivas, jag skulle aldrig kunnat omplacera denna hunden vidare med risken att han skulle skada någon

Jag kan inte kommentera just denna hund utifrån mer än vad du skriver, och det låter för mig inte som dominans - du beskriver stress, resursförsvar, och okontrollerat jaktbeteende.

Skulle denna hund blivit lugnare genom alfarullning tror du? Vad hade den lärt sig av det?

Jag har också haft omplaceringar och vet hur svårt det kan vara att hitta knapparna på en ny individ med helt egna erfarenheter. Om det dessutom är andra raser än man tidigare är van vid så får du också andra reaktioner från hunden.

Jag tyckte att avlivning var den absolut bästa utvägen, observera att en död hund inte lider och det är inte att ta sitt ansvar heller att skicka vidare en sådan hund till någon annan.

Det var första och sista omplaceringshunden vi hade eftersom jag vill från första början vara med och uppfostra och plocka ur eventuella beteenden när den är valp så att man inte behöver det när hunden är vuxen och har befäst vissa beteenden.

Jag ser heller inga problem med att avliva hundar med oönskade beteenden.

En annan hund som fått behålla sitt resursförsvar/vaktande beteende är en mkt nära bekant till oss denna hund även den av jaktras, har vid ett tillfälle gjort utfall mot min älsta son och sambo när den ansåg att köttet i VÅRAN lada på VÅRAN gård var hundens egendom hunden gjorde upprepade utfall med raggen rest och högg mot min sambos arm men missade som tur var.

[B]En annan omplaceringshund en chäfer som min bästa kompis familj tog över hade kommit från en missär med droger mm och hade ett sjukt vaktbeteende hon vaktade familjens hus så hårt att det var en nersprungen stig runt hela huset
hon högg mig i benet när vi var i deras stall och min kompis gick in ihuset för att hämta en sak.
[/B][B]

Ytterligare en hund av rasen laika som en jaktkompis till min pappa hade började vakta fällda älgar så hårt att hon gjorde utfall mot jägarna till och med när ägaren försökte gå fram och ta hunden, samma hund bet deras son och avlivades.[/B]

[B]En annan hund som jag inte känner väl med vet om händelsen var en Malamut/jämthund som var otroligt vaktigt han högg grannens barn i armen när dom kom på¨besök så hårt att pojken fick opereras, alla detta hundar har fått vaktat eller inte plockast ur vaktbeteendet när hundarna var små,[/B]

Du tycker inte att det verkar finnas en återkommande problematik med att så många av de hundar du känner tydligen beter sig såhär?

Detta är inte ett normalt beteende för en lydig och välskolad hund - är det så att många av dina bekanta också tänker "rangskala" och tränar utifrån den principen?

så jag kan faktiskt inte se varför man tillåter ett vaktande beteende övh jag vet många som använt samma metod som jag och som har noll tolerans med vaktande som har pålitliga och stabila inte vaktande vuxna hundar i alla lägen.

Fast igen - det är väl inte någon här som sagt att man bara ska tillåta att hunden vaktar? Eller bara tillåta att den biter folk?

Det som sägs är att det finns mycket enklare, och i många fall effektivare, metoder att träna en hund som vaktar sina resurser än att alfarulla den. Du har fått förslag på sådana metoder i tråden.

Det som sägs är också att en hund inte tänker "rang" utifrån den bild som (jag tolkat) att du målar upp. En hund som vaktar sina resurser tänker inte "nu ska jag ta över familjen", hunden vill bara ha sitt ben - det är inte krångligare än så, och är dessutom helt normalt för alla hundar.

Att träna hunden utifrån bilden av att den "vill ta" över innebär ofta att hunden misstolkas och att dess beteende missbedöms. Det innebär att ägaren kan använda metoder som är felriktade. I vissa fall fungerar det för att hunden är juste - i andra fall eskalerar beteendet. Inlärning handlar inte om rang utan om att visa vilket beteende som är önskvärt.

Och jag som tänkte att jag skulle sluta skriva här,men nu kan jag inte låta bli att svara på dina frågor när du dels missuppfattat endel av det jag skrivit sen skapat egna uppfattingar och fantasier som jag känner att jag måste förklara. Annars verkar man ju bara vara ett stort dumhuvd om man uppfattas som tex du skrivit;)

Jo vissa menar att det INTE funkar och tror inte heller det hjälpt i det långa loppet utan att hunden nu inte har förtroende efter detta och är en nedtrykt stackare, vilket naturligtvis INTE är fallet skulle jag misslyckas så totalt och förstört min hund så skulle jag inte sitta på ett forum och förespråka och dela med mig av mina goda erfarenheter heller. Då skulle jag knipa käft!

Det är en nära bekant till mig övriga exempel som jag nämt kan inte kalla min umgänges krets och hennes hund har ett stark resursförsvar och hon har INTE alfarullat hunden hon har heller inte på något annat sätt lyckas få hunden att inte vakta det har inte varit ett problem hemma hos henne eftersom hon inte har haft småbarn eller man men nu har hon fått det och den hunden är inte pålitlig när den till och med, hemma hos någon annan vaktar saker på detta sätt.

Ang våran omplaceringshund så har jag ju skrivit flera gånger att jag skulle ALDRIG börja brottas med en fullvuxen hund som visar ett sådant beteende om jag trott att en alfa rullning skulle gjort hunden bra så hade jag inte avlivadt den, det var en hund som fått vaktat sin mat och detta under flera år det hadde inte jag/vi kunnat ändra på och det slutade tragiskt nog med att vovven bet. Så aldrig mer en omplaceringshund och deras redan befästade beteenden hemma hos mig inte.

Jo det är många som tycker att hunden ska få vakta vissa saker det ska man respektera det är ett narturligt beteende, något jag inte håller med om då. Att dom ska få göra.

Men jag tränar ju redan på andra sätt som du säger för att hunden inte ska vakta, hur många ggr ska jag behöva förklara Jag har gjort en alfarullning på hunden en gång genast efter hon bitit min lillgrabb, jag alfarullade inte hunden i uppfostrings syfte utan jag handlade instinktivt i situationen som skedde jag visste för övrigt inte av någon alfarullning eller CM vi det laget ,det jag gjorde känndes rätt och instinktivt när hunden gjort så och det funkade alldeles utmärk så jag behöver ju inte andra råd om metoder jag har inte bett om hjälp heller och inte klankat ner på någon annans metod som funkar för andra heller och inte sagt att denna metod funkar i alla lägen på alla hundar, men jag vet många det funkat för. Jag ville bara tala om det jag provat och dela med mig av min berättelse för dom som vill läsa det.

Ok och jag har lärt mig att tänka och uppfattar det så i djurvärlden, oavsett vilket så får inte hunden ha sitt ben OM DEN VAKTAR det, om inte kan hunden ha hudra ben att välja på, svårare än så är det inte;)

Senast ändrad:

En frisk hund som vistas permanent i ett hus/lägenhet betraktar snart nog detta som sitt hem.
Olika individer lever ut detta på olika sätt. Sätt som kan eskalera om hunden placeras i mindre utrymmen såsom ex. en bil.
Mina hundar SKA vakta. De ska säga till om ng kommer.De har en egen sovplats där de ska få vara ifred.
Det händer att bekanta tar med sig barn hem till oss. Jag tror att jag skäller värre än hunden om ungen fösöker krypa in till jycken i hennes låda.
För mig räcker det med att hunden låter sig hanteras av vet. när jag är med.
Det räcker om jag får ta och hantera bytesdjur eller hennes mat.
Det räcker om jag får ta i henne under alla omständigheter.
Att slå eller gapa och skrika på en hund ligger mig inte för.
Det ska räcka med en bläng och ett ändrat röstläge för att hon ska fatta att det hon håller på med inte är önskvärt.
Jag har rådjur i direkt anslutning till tomten. Så här års har de som tidigare år kid.
Vi brukar stöta på dem på 15 - 20 meters håll varje morgon när jag går till brevlådan.
Hunden är lös, en hund vi jagar med. Men hon vet också att Hemmadjuren är "fredade" så hon tittar bara på dem.
Jag har ingen kadaverdiciplin på henne.
Den skulle bara döda den fina kontakt man kan bygga upp med en hund.
Hundar läser dina intentioner flera ggr bättre än en mångårig mänsklig livskamrat.
Men detta kräver ett konsekvent beteende från första början och där ingår även att hunden lär o accepterar att jag är nr 1.

[Q]En frisk hund som vistas permanent i ett hus/lägenhet betraktar snart UOTE=landsbygdsbo;14461887][Bnog detta som sitt hem.[/B]Olika individer lever ut detta på olika sätt. Sätt som kan eskalera om hunden placeras i mindre [/B]utrymmen såsom ex. en bil.Mina hundar SKA vakta. De ska säga till om ng kommer.De har en egen sovplats där de ska få vara ifred.
Det händer att bekanta tar med sig barn hem till oss. Jag tror att jag skäller värre än hunden om ungen fösöker krypa in till jycken i hennes låda.
För mig räcker det med att hunden låter sig hanteras av vet. när jag är med.
Det räcker om jag får ta och hantera bytesdjur eller hennes mat.
Det räcker om jag får ta i henne under alla omständigheter
.
Att slå eller gapa och skrika på en hund ligger mig inte för.Det ska räcka med en bläng och ett ändrat röstläge för att hon ska fatta att det hon håller på med inte är önskvärt.
Jag har rådjur i direkt anslutning till tomten. Så här års har de som tidigare år kid.
Vi brukar stöta på dem på 15 - 20 meters håll varje morgon när jag går till brevlådan.
Hunden är lös, en hund vi jagar med. Men hon vet också att Hemmadjuren är "fredade" så hon tittar bara på dem.
Jag har ingen kadaverdiciplin på henne.Den skulle bara döda den fina kontakt man kan bygga upp med en hund.
Hundar läser dina intentioner flera ggr bättre än en mångårig mänsklig livskamrat.
Men detta kräver ett konsekvent beteende från första början och där ingår även att hunden lär o accepterar att jag är nr 1.[/QUOTE]

Ja men hur menar du med det? Vart har jag menat något annat?

Mina hundar ska också "vakta" när det kommer någon okänd och det gör hon också alla som kommer hem till oss får sig en blåsning tills hon betraktad dom som "vänlig" dvs att dom hälsat på hunden eller att vi sagt åt hunden att va tyst.

Detta är inte desamma som att hunden vaktar tex ett köttben och skulle bete sig hotfullt mot folk som kommer nära.

Jag anser inte att det räcker att jag får ta i hunden i alla lägen som du kallade det vi är en familj bestående av 7 individer dvs vi är 7 st som tar hand om hunden, det är inte vad jag ansera en enmanna uppgift i en familj med flera.

Att andra får hantera bytes djur anser vi är väldigt viktigt eftersom det alltid är flera människor i ett jaktlag och ingen ska behöva känna sig hotad av hunden.

Jag har aldrig förespråkat att man ska slå eller gapa och skrika på hunden så varför du tog upp det förstår jag inte riktigt, det räcker bra med rösten för att få våran huna att lyssna med,

Ang sovplats så får hon självklart sova själv om hon vill men nu föredrar hon att sova sida vid sida med barnen i soffan under dagtid och skavfötters med mig varje kväll. Det funkar fin fint eftersom hon inte vaktar och görna vill bli kliad och mysa med ALLA i familjen.

Självklart ska hunden från början lära sig att acceptera att jag OCH de andra i familjen är nr 1 och hennes trygghet och kamrater, något hon är väl medveten om.

Och jag som tänkte att jag skulle sluta skriva här,men nu kan jag inte låta bli att svara på dina frågor när du dels missuppfattat endel av det jag skrivit sen skapat egna uppfattingar och fantasier som jag känner att jag måste förklara. Annars verkar man ju bara vara ett stort dumhuvd om man uppfattas som tex du skrivit;)

Det klart att alla som skriver/läser på ett forum bildar sig egna uppfattningar. De flesta här känner inte varandra och det enda vi har att utgå från är just vad som skrivs - vilket sedan tolkas utifrån de egna erfarenheterna.

Jag har inget intresse av att dumförklara någon dock.

Jo vissa menar att det INTE funkar och tror inte heller det hjälpt i det långa loppet utan att hunden nu inte har förtroende efter detta och är en nedtrykt stackare, vilket naturligtvis INTE är fallet skulle jag misslyckas så totalt och förstört min hund så skulle jag inte sitta på ett forum och förespråka och dela med mig av mina goda erfarenheter heller. Då skulle jag knipa käft!

Ja, jag kan ju inte tala för alla som skrivit i denna tråd - eller i andra trådar med liknande frågeställning. För min del så står jag fast vid det jag sagt tidigare, alfarullning är ett mycket offensivt grepp med enda syfte att passivisera och trycka till hunden. En juste och stabil hund kan ta en sådan behandling "någongång ibland" utan att bli helt förstörd. En känsligare hund reagerar starkare.

Just för att det är ett så offensivt grepp (tänker inte kalla det träningsmetod) så skulle jag vara ytterst försiktigt med att rekommendera det till någon. De hundar som kan alfarullas utan bråk kan bevisligen tränas med andra metoder, och en hund som käftar emot vill jag inte brottas med.

Det är en nära bekant till mig övriga exempel som jag nämt kan inte kalla min umgänges krets och hennes hund har ett stark resursförsvar och hon har INTE alfarullat hunden hon har heller inte på något annat sätt lyckas få hunden att inte vakta det har inte varit ett problem hemma hos henne eftersom hon inte har haft småbarn eller man men nu har hon fått det och den hunden är inte pålitlig när den till och med, hemma hos någon annan vaktar saker på detta sätt.

Då behöver hon hjälp av en duktig instruktör. Det är många saker i hennes relation med hunden som gått fel.

Ang våran omplaceringshund så har jag ju skrivit flera gånger att jag skulle ALDRIG börja brottas med en fullvuxen hund som visar ett sådant beteende om jag trott att en alfa rullning skulle gjort hunden bra så hade jag inte avlivadt den, det var en hund som fått vaktat sin mat och detta under flera år det hadde inte jag/vi kunnat ändra på och det slutade tragiskt nog med att vovven bet. Så aldrig mer en omplaceringshund och deras redan befästade beteenden hemma hos mig inte.

Det där handlar ju mycket om kunskap och känslighet hos hundföraren, den nya ägaren. Att kunna förutse beteenden och eventuellt förhindra att de uppkommer - att lära in rätt beteenden, och att kunna korrigera på ett enkelt och tydligt sätt för hunden.

Omplaceringar kan funka utmärkt hos ägare som vet vad de ger sig in på och kan bedöma om hunden är värd den tid och energi som det ändå kan komma att ta. Men det kräver en förståelse för de behov hunden har utifrån sin ras/raser och hundens beteende i olika situationer.

Att det inte funkar med en behöver inte betyda att det aldrig kommer funka. Det betyder bara att man måste se över hur man hanterar sina hundar, och leta efter nya lösningar. Inte stirra sig blind på en enda tolkningsmodell.

Dock - som jag sade tidigare - ser jag inga problem med att avliva en labil hund.

Jo det är många som tycker att hunden ska få vakta vissa saker det ska man respektera det är ett narturligt beteende, något jag inte håller med om då. Att dom ska få göra.

Det är naturligt, och det ska man respektera. Det behöver inte (för min del) betyda att jag accepterar dåligt beteende. Vad jag inte gör är att hota en hund som visar att den är osäker. Hunden ska kunna lita på att jag gör rätt.

Men jag tränar ju redan på andra sätt som du säger för att hunden inte ska vakta, hur många ggr ska jag behöva förklara Jag har gjort en alfarullning på hunden en gång genast efter hon bitit min lillgrabb, jag alfarullade inte hunden i uppfostrings syfte utan jag handlade instinktivt i situationen som skedde jag visste för övrigt inte av någon alfarullning eller CM vi det laget ,det jag gjorde känndes rätt och instinktivt när hunden gjort så och det funkade alldeles utmärk så jag behöver ju inte andra råd om metoder jag har inte bett om hjälp heller och inte klankat ner på någon annans metod som funkar för andra heller och inte sagt att denna metod funkar i alla lägen på alla hundar, men jag vet många det funkat för. Jag ville bara tala om det jag provat och dela med mig av min berättelse för dom som vill läsa det.

Du blir ifrågasatt eftersom du, bitvis ganska hetsigt, försvarar en metod som många här ser som ett direkt övergrepp emot en hund. Fullt likvärdigt med att klappa till den rakt över huvudet. Du utgår också i dina förklaringsmodeller ifrån förlegade kunskaper om hundar och hundars flockstruktur.

Att någonting känns bra betyder inte att det är rätt, och att det funkar behöver inte betyda att det är den bästa metoden. Som jag skrev - de flesta hundar accepterar väldigt mycket. De låter sig inte nedslås. En avlägset bekant i vårt västra grannland berättade stolt att han hade (vid ett flertal tillfällen) slängt omkull och kissat på (!?) sin labbe när den var olydig. Det var ändå en social och vänlig hund som inte verkade ha några mentala men... trots en mycket speciell uppfostran.

Ok och jag har lärt mig att tänka och uppfattar det så i djurvärlden, oavsett vilket så får inte hunden ha sitt ben OM DEN VAKTAR det, om inte kan hunden ha hudra ben att välja på, svårare än så är det inte;)

Tja, jag vill inte heller ha en hund som morrar åt mig över sitt ben. Och har inte haft det heller. Det handlar om en god, trygg, relation. Jag går inte och tar ifrån en hund dess mat, det första jag måste bevisa är att jag är en trygg och säker person som hunden kan lita på. Sedan kan vi börja träningen.

Det klart att alla som skriver/läser på ett forum bildar sig egna uppfattningar. De flesta här känner inte varandra och det enda vi har att utgå från är just vad som skrivs - vilket sedan tolkas utifrån de egna erfarenheterna.

Jag har inget intresse av att dumförklara någon dock. Jo vissa menar att det INTE funkar och tror inte heller det hjälpt i det långa loppet utan att hunden nu inte har förtroende efter detta och är en nedtrykt stackare, vilket naturligtvis INTE är fallet skulle jag misslyckas så totalt och förstört min hund så skulle jag inte sitta på ett forum och förespråka och dela med mig av mina goda erfarenheter heller. Då skulle jag knipa käft!

Ja, jag kan ju inte tala för alla som skrivit i denna tråd - eller i andra trådar med liknande frågeställning. För min del så står jag fast vid det jag sagt tidigare, alfarullning är ett mycket offensivt grepp med enda syfte att passivisera och trycka till hunden. En juste och stabil hund kan ta en sådan behandling "någongång ibland" utan att bli helt förstörd. En känsligare hund reagerar starkare.

Ja där ser vi ju ett exempel på att vi ser olika på den korrigeringen

Just för att det är ett så offensivt grepp (tänker inte kalla det träningsmetod) så skulle jag vara ytterst försiktigt med att rekommendera det till någon. De hundar som kan alfarullas utan bråk kan bevisligen tränas med andra metoder, och en hund som käftar emot vill jag inte brottas med.

Klart att det finns många olika metoder det finns det ju alltid

Då behöver hon hjälp av en duktig instruktör. Det är många saker i hennes relation med hunden som gått fel.

Ja det gör hon[B

]Ang våran omplaceringshund så har jag ju skrivit flera gånger att jag skulle ALDRIG börja brottas med en fullvuxen hund som visar ett sådant beteende om jag trott att en alfa rullning skulle gjort hunden bra så hade jag inte avlivadt den, det var en hund som fått vaktat sin mat och detta under flera år det hadde inte jag/vi kunnat ändra på och det slutade tragiskt nog med att vovven bet. Så aldrig mer en omplaceringshund och deras redan befästade beteenden hemma hos mig inte.[/B]

Det där handlar ju mycket om kunskap och känslighet hos hundföraren, den nya ägaren. Att kunna förutse beteenden och eventuellt förhindra att de uppkommer - att lära in rätt beteenden, och att kunna korrigera på ett enkelt och tydligt sätt för hunden.

Jo visste är det så, men vi gav honom både tid aktivering som rasen kräver och tränade olika metoder för att det skulle funka, men detta var en väldigt dominat herre och han hade haft helt andra "regler" eller inte regler alls.

Omplaceringar kan funka utmärkt hos ägare som vet vad de ger sig in på och kan bedöma om hunden är värd den tid och energi som det ändå kan komma att ta. Men det kräver en förståelse för de behov hunden har utifrån sin ras/raser och hundens beteende i olika situationer.

Ja så är det.

Att det inte funkar med en behöver inte betyda att det aldrig kommer funka. Det betyder bara att man måste se över hur man hanterar sina hundar, och leta efter nya lösningar. Inte stirra sig blind på en enda tolkningsmodell.

Som tur är så har vi inte haft det så med någon av våra "egna" hundar som vi fostrat från valpstadiet.'

Dock - som jag sade tidigare - ser jag inga problem med att avliva en labil hund.

Nej det är ju inte det och har man barn måste man tänka på dom och inte utsätta att någon kommer till skada för det hade lätt kunnat bli det även om inte hunden menat det.

Det är naturligt, och det ska man respektera. Det behöver inte (för min del) betyda att jag accepterar dåligt beteende. Vad jag inte gör är att hota en hund som visar att den är osäker. Hunden ska kunna lita på att jag gör rätt.

Nej va bra då gör vi lika då för jag hotar nämligen inge hundar jag heller,

Du blir ifrågasatt eftersom du, bitvis ganska hetsigt, försvarar en metod som många här ser som ett direkt övergrepp emot en hund. Fullt likvärdigt med att klappa till den rakt över huvudet. Du utgår också i dina förklaringsmodeller ifrån förlegade kunskaper om hundar och hundars flockstruktur.

Ja hetsigt kan tycka när jag hela tiden får berätta om och om igen och försvara det jag tror på, så less är nog vad jag vill uttrycka.

Att någonting känns bra betyder inte att det är rätt, och att det funkar behöver inte betyda att det är den bästa metoden. Som jag skrev - de flesta hundar accepterar väldigt mycket. De låter sig inte nedslås. En avlägset bekant i vårt västra grannland berättade stolt att han hade (vid ett flertal tillfällen) slängt omkull och kissat på (!?) sin labbe när den var olydig. Det var ändå en social och vänlig hund som inte verkade ha några mentala men... trots en mycket speciell uppfostran.

Nej och inte att det är fel heller det är upp till betraktarens ögon

Tja, jag vill inte heller ha en hund som morrar åt mig över sitt ben. Och har inte haft det heller. Det handlar om en god, trygg, relation. Jag går inte och tar ifrån en hund dess mat, det första jag måste bevisa är att jag är en trygg och säker person som hunden kan lita på. Sedan kan vi börja träningen.[/QUOTE]

Nej och inte jag heller, och vi tränar faktist oxå om någon skulle missat det vid det här laget.

Nu gör jag ett försök att lämmna debatten och överlåter disskusionen till dom som vill fortsätta,få se om det går;)

Senast ändrad:

Min hund får inte vakta sin mat. Det har han lärt sig. Vaktar han då försvinner den, vaktar han inte står den kvar och han kan äta den i lugn och ro..
.
Helkonstigt resonemang :crazy:

När min hund var valp och rätt ny hos oss så vaktade han sin mat och ben med att morra.
Gjorde ingen större affär av det utan tog maten/benet och gav direkt tillbaka det i princip, min tanke var att han skulle veta att ingen tänker stjäla maten men det är ok att vi rör den typ.
Efter ett par gånger och sen att relationen mellan oss byggdes upp så har han aldrig gjort antydan till att vakta saker/mat.

Om jag hade kastat honom på sidan hade det garanterat skrämt honom och gjort honom mer övertygad att jag verkligen tänkte sno maten från honom.

Eller tror du att det hade byggt upp en trygghet hos honom?:cool:

:eek::eek::eek:
Du skojar?? Hur kommer man ens på iden att sätta sigoch kissa på sin hund??:confused:

Helkonstigt resonemang :crazy:

När min hund var valp och rätt ny hos oss så vaktade han sin mat och ben med att morra.
Gjorde ingen större affär av det utan tog maten/benet och gav direkt tillbaka det i princip, min tanke var att han skulle veta att ingen tänker stjäla maten men det är ok att vi rör den typ.
Efter ett par gånger och sen att relationen mellan oss byggdes upp så har han aldrig gjort antydan till att vakta saker/mat.

Om jag hade kastat honom på sidan hade det garanterat skrämt honom och gjort honom mer övertygad att jag verkligen tänkte sno maten från honom.

Eller tror du att det hade byggt upp en trygghet hos honom?:cool:

Vadå helkonstigt resonemang :s.. När valpen morrade och vaktade saker tog vi dom ifrån honom för att sedan ge tillbaka dom på en gång, han slutade morra när han märkte att jag tog maten/benet. Sedan fick han tillbaka det som ett beröm att han var tyst och morrade inte.

Och vadå om jag kastat han på sidan? Vad pratar du om.. Tror inte du läst mina tidigare inlägg, vad det handlade om.. Får väl ta det igen... ännu en gång. . När han var valp, låg han i köket (vi har ett stort kök), mamma gjorde mat, valpen låg i mitten av rummet. Min syster kommer in i köket. Valpen, morrar åt syrran. Pappa står precis brevid och säger precis till syrran ungefär såhär.
Sätt dig ner brevid honom, klappa han på ryggen, och lägg ner honom (observera nu LÄGG ner, inte kasta), fortsätt klappa. Efter kanske, hm tio sekunder ligger hunden ner, avslappnat har slutat morra. Hunden gör inget motstånd alls, han bara testade om det fungerade att "skrämma bort" syrran från köket ifall det skulle ramla ner någon god matbit.. Genom bevisa för hunden jag skräms inte av ditt morrande, jag avlägsnar mig inte från platsen, jag rör dig. Det blir tvärtom det hunden tänkt sig. Efteråt reser syrran på sig går iväg några meter, kallar på hunden. Han kommer glatt och sedan beröm.

Och sedan detta har hunden aldrig morrat.

Ang. Att lägga ikull fullvuxna hundar för dom morrar är FEL, Helt fel. Dom får man arbeta med på helt andra sätt. Men en valp, som testar lite vart den står i gruppen, genom att morra och vakta saker den ser jag inga som helst problem med att gå fram tilll, antingen lägga den i knäet eller lägga ner den brevid sig o klappa, vänta tills den slappnar av. Då berömmer man.

Ang. Att lägga ikull fullvuxna hundar för dom morrar är FEL, Helt fel. Dom får man arbeta med på helt andra sätt. Men en valp, som testar lite vart den står i gruppen, genom att morra och vakta saker den ser jag inga som helst problem med att gå fram tilll, antingen lägga den i knäet eller lägga ner den brevid sig o klappa, vänta tills den slappnar av. Då berömmer man.

En valp om något lägger man inte ner. Sen verkar du ändra dig, från det du skrev först till att nu lägga försiktigt på sidan eller i knät.

Jag väntar fortfarande svar på mig fråga!

:eek::eek::eek:
Du skojar?? Hur kommer man ens på iden att sätta sigoch kissa på sin hund??:confused:

Inte vet jag... Han tyckte detta var ett bra sätt att "visa ledarskap" för så gör minsann vargarna - och hunden var så lydig så. :mad:

Jag upphör aldrig att förvånas. Och som sagt, det gällde en snäll labrador som kämpade på ändå, mycket inställsam - om man inte fjäskar som f-n för alla galna människor så kanske de kissar på mig igen... :crazy:

Ja där ser vi ju ett exempel på att vi ser olika på den korrigeringen

Det sista inlägget blev lite svårläst tyckte jag - med fet, vanlig och röd text blandad. Tar bort allting ut sin kontext nu och har bara kvar dina citat - båda våra ursprungliga texter ligger ju precis ovan så det borde vara lätt att förstå ändå.

Visst kan man se olika på en korrigering. Precis som olika hundar reagerar olika. Men det finns ändå en grundläggande reaktion som man alltid eftersträvar från hunden med de olika metoderna som används. Kastar jag en köttbulle väntar jag mig en reaktion - tar jag hunden i nacken väntar jag mig en annan reaktion. Som djurägare kan ingen av oss enbart säga "allt är relativt". Vi har ett ansvar att ta reda på hur en korrigering faktiskt uppfattas av hunden.

In extremis kan det symboliseras av hunden som blev kissad på. Visst - den var lydig, den viftade på svansen och fjäskade med alla. Men är det ok bara för att hunden inte uppvisar några problembeteenden i den situation den lever? Notera att hundägaren tyckte att detta var en helt ok träningsmetod.

Klart att det finns många olika metoder det finns det ju alltid

Då kan man ju ändå välja den minst offensiva. Det är alltid bra att ha en bred arsenal.

Jo visste är det så, men vi gav honom både tid aktivering som rasen kräver och tränade olika metoder för att det skulle funka, men detta var en väldigt dominat herre och han hade haft helt andra "regler" eller inte regler alls.

Som sagt - jag vet inte om denna hund skulle fungerat i ett annat sammanhang, och jag ifrågasätter inte ert beslut att avliva den. Jag vet ingenting om den.

Vad jag ifrågasätter är synen på hunden som en hierarkisk varelse som ständigt vill klättra i rang och ta över genom ett dominant beteende. Det är inte så man idag ser på hundars flockstruktur och hur hundar (och vargar för den delen) interagerar.

Som tur är så har vi inte haft det så med någon av våra "egna" hundar som vi fostrat från valpstadiet.'

Här hängde jag inte riktigt med i vad "det" var - olika tolkningsmodeller? Gick ned och läste om men förstod inte riktigt. Menar du att ni inte haft så mycket problem med de egna hundarna?

Nej det är ju inte det och har man barn måste man tänka på dom och inte utsätta att någon kommer till skada för det hade lätt kunnat bli det även om inte hunden menat det.

Självklart ska man inte chansa - det ska man inte göra som vuxen heller - och det tror jag att alla här håller med om. Ingen hävdar att hundar ska få fritt fram att bita/skada människor i någon ålder.

Det som diskuteras är metoden/metoder för att få väluppfostrade hundar som fungerar för det vi vill använda dem till.

Nej va bra då gör vi lika då för jag hotar nämligen inge hundar jag heller,

En hund som alfarullas upplever det både som en ologisk bestraffning och som ett hot - metoden går enbart ut på att markera att hunden är underlägsen. Den har därför inget inlärningsvärde.

Ja hetsigt kan tycka när jag hela tiden får berätta om och om igen och försvara det jag tror på, så less är nog vad jag vill uttrycka.

Jag tycker i och för sig att det är bra med diskussioner. Men om folk inte förstår får man försöka uttrycka sig tydligare.

Vi återkommer till problemet att alfarullning förutsätter att man ser hunden som ett potentiellt hot, och ser ett behov att markera rang i en hierarkiskala. Någonting som de flesta som idag tränar hundar vet faktiskt är mer komplicerat än så. En hund har inget behov av att "bli alfa" - den kan försvara en resurs, ignorera ett kommando, ta egna (av människan oönskade) initiativ - men sådant beteende kan inte direktkopplas till hierarki och dominans så som dessa saker definierades på 60-talet.

Nej och inte att det är fel heller det är upp till betraktarens ögon

Nej - allt är inte relativt, allt är inte upp till betraktaren. Det finns faktiska kunskaper om hur hundar upplever omvärlden och hur hundar kommunicerar. Dessa kunskaper ska inte bara ignoreras.

Nej och inte jag heller, och vi tränar faktist oxå om någon skulle missat det vid det här laget.

Ingen har missat det - diskussionen handlar om metoden alfarullning och utgångspunkten för den metoden.

Nu gör jag ett försök att lämmna debatten och överlåter disskusionen till dom som vill fortsätta,få se om det går;)[/QUOTE]

Du gör som du vill såklart. :)

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna