Och jag som tänkte att jag skulle sluta skriva här,men nu kan jag inte låta bli att svara på dina frågor när du dels missuppfattat endel av det jag skrivit sen skapat egna uppfattingar och fantasier som jag känner att jag måste förklara. Annars verkar man ju bara vara ett stort dumhuvd om man uppfattas som tex du skrivit
Det klart att alla som skriver/läser på ett forum bildar sig egna uppfattningar. De flesta här känner inte varandra och det enda vi har att utgå från är just vad som skrivs - vilket sedan tolkas utifrån de egna erfarenheterna.
Jag har inget intresse av att dumförklara någon dock. Jo vissa menar att det INTE funkar och tror inte heller det hjälpt i det långa loppet utan att hunden nu inte har förtroende efter detta och är en nedtrykt stackare, vilket naturligtvis INTE är fallet skulle jag misslyckas så totalt och förstört min hund så skulle jag inte sitta på ett forum och förespråka och dela med mig av mina goda erfarenheter heller. Då skulle jag knipa käft!
Ja, jag kan ju inte tala för alla som skrivit i denna tråd - eller i andra trådar med liknande frågeställning.
För min del så står jag fast vid det jag sagt tidigare, alfarullning är ett mycket offensivt grepp med enda syfte att passivisera och trycka till hunden. En juste och stabil hund kan ta en sådan behandling "någongång ibland" utan att bli helt förstörd. En känsligare hund reagerar starkare.
Ja där ser vi ju ett exempel på att vi ser olika på den korrigeringen
Just för att det är ett så offensivt grepp (tänker inte kalla det träningsmetod) så skulle jag vara ytterst försiktigt med att rekommendera det till någon. De hundar som kan alfarullas utan bråk kan bevisligen tränas med andra metoder, och en hund som käftar emot vill jag inte brottas med.
Klart att det finns många olika metoder det finns det ju alltid
Det är en nära bekant till mig övriga exempel som jag nämt kan inte kalla min umgänges krets och hennes hund har ett stark resursförsvar och hon har INTE alfarullat hunden hon har heller inte på något annat sätt lyckas få hunden att inte vakta det har inte varit ett problem hemma hos henne eftersom hon inte har haft småbarn eller man men nu har hon fått det och den hunden är inte pålitlig när den till och med, hemma hos någon annan vaktar saker på detta sätt.
Då behöver hon hjälp av en duktig instruktör. Det är många saker i hennes relation med hunden som gått fel.
Ja det gör hon[B
]Ang våran omplaceringshund så har jag ju skrivit flera gånger att jag skulle ALDRIG börja brottas med en fullvuxen hund som visar ett sådant beteende om jag trott att en alfa rullning skulle gjort hunden bra så hade jag inte avlivadt den, det var en hund som fått vaktat sin mat och detta under flera år det hadde inte jag/vi kunnat ändra på och det slutade tragiskt nog med att vovven bet. Så aldrig mer en omplaceringshund och deras redan befästade beteenden hemma hos mig inte.[/B]
Det där handlar ju mycket om kunskap och känslighet hos hundföraren, den nya ägaren. Att kunna förutse beteenden och eventuellt förhindra att de uppkommer - att lära in rätt beteenden, och att kunna korrigera på ett enkelt och tydligt sätt för hunden.
Jo visste är det så, men vi gav honom både tid aktivering som rasen kräver och tränade olika metoder för att det skulle funka, men detta var en väldigt dominat herre och han hade haft helt andra "regler" eller inte regler alls.
Omplaceringar kan funka utmärkt hos ägare som vet vad de ger sig in på och kan bedöma om hunden är värd den tid och energi som det ändå kan komma att ta. Men det kräver en förståelse för de behov hunden har utifrån sin ras/raser och hundens beteende i olika situationer.
Ja så är det.
Att det inte funkar med en behöver inte betyda att det aldrig kommer funka. Det betyder bara att man måste se över hur man hanterar sina hundar, och leta efter nya lösningar. Inte stirra sig blind på en enda tolkningsmodell.
Som tur är så har vi inte haft det så med någon av våra "egna" hundar som vi fostrat från valpstadiet.'
Dock - som jag sade tidigare - ser jag inga problem med att avliva en labil hund.
Nej det är ju inte det och har man barn måste man tänka på dom och inte utsätta att någon kommer till skada för det hade lätt kunnat bli det även om inte hunden menat det.
Jo det är många som tycker att hunden ska få vakta vissa saker det ska man respektera det är ett narturligt beteende, något jag inte håller med om då. Att dom ska få göra.
Det är naturligt, och det ska man respektera. Det behöver inte (för min del) betyda att jag accepterar dåligt beteende. Vad jag inte gör är att hota en hund som visar att den är osäker. Hunden ska kunna lita på att jag gör rätt.
Nej va bra då gör vi lika då för jag hotar nämligen inge hundar jag heller,
Men jag tränar ju redan på andra sätt som du säger för att hunden inte ska vakta, hur många ggr ska jag behöva förklara Jag har gjort en alfarullning på hunden en gång genast efter hon bitit min lillgrabb, jag alfarullade inte hunden i uppfostrings syfte utan jag handlade instinktivt i situationen som skedde jag visste för övrigt inte av någon alfarullning eller CM vi det laget ,det jag gjorde känndes rätt och instinktivt när hunden gjort så och det funkade alldeles utmärk så jag behöver ju inte andra råd om metoder jag har inte bett om hjälp heller och inte klankat ner på någon annans metod som funkar för andra heller och inte sagt att denna metod funkar i alla lägen på alla hundar, men jag vet många det funkat för. Jag ville bara tala om det jag provat och dela med mig av min berättelse för dom som vill läsa det.
Du blir ifrågasatt eftersom du, bitvis ganska hetsigt, försvarar en metod som många här ser som ett direkt övergrepp emot en hund. Fullt likvärdigt med att klappa till den rakt över huvudet. Du utgår också i dina förklaringsmodeller ifrån förlegade kunskaper om hundar och hundars flockstruktur.
Ja hetsigt kan tycka när jag hela tiden får berätta om och om igen och försvara det jag tror på, så less är nog vad jag vill uttrycka.
Att någonting känns bra betyder inte att det är rätt, och att det funkar behöver inte betyda att det är den bästa metoden. Som jag skrev - de flesta hundar accepterar väldigt mycket. De låter sig inte nedslås. En avlägset bekant i vårt västra grannland berättade stolt att han hade (vid ett flertal tillfällen) slängt omkull och kissat på (!?) sin labbe när den var olydig. Det var ändå en social och vänlig hund som inte verkade ha några mentala men... trots en mycket speciell uppfostran.
Nej och inte att det är fel heller det är upp till betraktarens ögon
Ok och jag har lärt mig att tänka och uppfattar det så i djurvärlden, oavsett vilket så får inte hunden ha sitt ben OM DEN VAKTAR det, om inte kan hunden ha hudra ben att välja på, svårare än så är det inte
Tja, jag vill inte heller ha en hund som morrar åt mig över sitt ben. Och har inte haft det heller. Det handlar om en god, trygg, relation.
Jag går inte och tar ifrån en hund dess mat, det första jag måste bevisa är att jag är en trygg och säker person som hunden kan lita på. Sedan kan vi börja träningen.[/QUOTE]
Nej och inte jag heller, och vi tränar faktist oxå om någon skulle missat det vid det här laget.
Nu gör jag ett försök att lämmna debatten och överlåter disskusionen till dom som vill fortsätta,få se om det går