Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Det är precis som om du inte vågar tänka hela vägen.

"Hunden ska leda flocken för då kan den....." ja vaddå?

Jag har hållit på med hästar och hundar i hela mitt liv, jag har träffat många grymt ouppfostrade hundar och hästar, men inte en enda en som har velat leda mig någonstans.

Det är helt ologiskt att en hund skulle vilja leda familjen. Att den bara vill är verkligen inte en anledning.

DET har jag redan svarat på, det ska vara ett beteende som tagits ur redan som unghund/valp , jag har inte skrivit att man ska göra så på en fullvuxen hund för om den gör så är det ju något som är galet jag skulle aldrig ta en fajt med en sån stor hund och riskera att någon kom till skada utan ist ta bort djuret.

Så om man får hem en omplacering som morrar vid matskålen så är ditt bästa råd en sista spruta?

Fast vänta lite nu. Vi ska inte underskatta hundarna och deras egna dominans. Jag vet många hundar som är mindre föriga och lite av det tuffare slaget. Där ägarna får ha tummen i ögat dagligen.

Att dominans kretsar kring hundar trodde jag alla var eniga om. Sen hur hundarna "klättrar i rang", varför dom gör det och hur det bör lösas är en annan sak.

Fast vänta nu. Dessa problem kan ju enligt dig starta när hunden är unghund. Min Beauceron var 68 cm hög innan han var ett år gammal. Och vägde kanske 35 kilo.

Ja om en så stor hund börjar morra åt dig och bli helt svart i ögonen så får du väll ta hjälp av någon som har erfarenhet av detta det måste ju finnas med i beräkningen om man väljer att skaffa sig en så stor hund med ett vaktande beteende, fast om jag inte minns fel så var din hund 3 mån när den började morra åt dig? Då vägde den väll inte 35 kilo och var 68 cm hög.
Där av vikten att börja redan när dom är valpar att visa vad man accepterar och att ta ur ett oönskat beteende.

Ja om en så stor hund börjar morra åt dig och bli helt svart i ögonen så får du väll ta hjälp av någon som har erfarenhet av detta det måste ju finnas med i beräkningen om man väljer att skaffa sig en så stor hund med ett vaktande beteende, fast om jag inte minns fel så var din hund 3 mån när den började morra åt dig? Då vägde den väll inte 35 kilo och var 68 cm hög.
Där av vikten att börja redan när dom är valpar att visa vad man accepterar och att ta ur ett oönskat beteende.

Han var inte 3 månader när han började morra. Men om han nu hade gjort det och jag hade kastat honom på rygg redan då så hade han nog varit avlivad innan 6 månader.

Så om man får hem en omplacering som morrar vid matskålen så är ditt bästa råd en sista spruta?

Mitt råd, hm,

Jag skulle aldrig utsätta min familj eller folk i min närhet för den faran att ta hem en omplacerings hund som är av karraktär att morra och ev bita någon, den hunden mår kanske i slutänden bättre av att få sommna in.
Med det valet är upp till var och än.

Mitt råd, hm,

Jag skulle aldrig utsätta min familj eller folk i min närhet för den faran att ta hem en omplacerings hund som är av karraktär att morra och ev bita någon, den hunden mår kanske i slutänden bättre av att få sommna in.
Med det valet är upp till var och än.

Mår bättre av att somna in? Därför att hunden vaktar sin matskål? Va?

Han var inte 3 månader när han började morra. Men om han nu hade gjort det och jag hade kastat honom på rygg redan då så hade han nog varit avlivad innan 6 månader.

Ok då har jag missupfattat dig trodde den var 3 mån, sorry!

Mår bättre av att somna in? Därför att hunden vaktar sin matskål? Va?

Ja jag prioriterar barnens och familjen säkerhet före en omplacerings hund!

OM DEN är av sådan karraktär att den mkt troligt skulle kuna bita någon när den vaktar något oftadt vaktar den då inte bara matskålen utan allt som kan tyckas vara hundens

Ja jag prioriterar barnens och familjen säkerhet före en omplacerings hund!

OM DEN är av sådan karraktär att den mkt troligt skulle kuna bita någon när den vaktar något oftadt vaktar den då inte bara matskålen utan allt som kan tyckas vara hundens

Att du prioriterar så har ju ingenting med hundens psykiska hälsa att göra. Du skrev att hunden skulle må bättre av att somna in - och jag undrar varför en hund som har ett visst resursförsvar t ex skulle "må dåligt".

Min hund är världens gladaste skit, men folk kan ändå inte bara gå rätt fram och dra ett märgben ur truten på henne utan att hon protesterar. Skulle hon må bättre som död då liksom?

Det är precis som om du inte vågar tänka hela vägen.

"Hunden ska leda flocken för då kan den....." ja vaddå?

Jag har hållit på med hästar och hundar i hela mitt liv, jag har träffat många grymt ouppfostrade hundar och hästar, men inte en enda en som har velat leda mig någonstans.

Det är helt ologiskt att en hund skulle vilja leda familjen. Att den bara vill är verkligen inte en anledning.

Jo tack jag med och har bestämt uppfattad motsatsen till dig dom hästarna som varken är lägst eller högst i rang är dom som bråkar mest, dom vet inte vilken posision dom har och dom ranglägsta är dom lugnaste och tryggaste individerna som funkar bäst med andra

Och jag tycker att hundar som oxå är flockdjur är att gämföras med detta något jag oxå erfarat.

Är inte 'testa gränser' någonting som oftast kommer på tal när hunden/arna hamnar i den s.k slyngelåldern?
Könsmognad pirrrar i kroppen och flera kommandon man trott varit befästa försvinner i någon djupt, svart hål mellan hundens öron - ofta sticker jycken åt alla håll så fort man vänder ryggen till och inte helt sällan kan de skälla, morra och resa ragg mot ingenting särskilt. De blir brötiga, busiga och nosfixerade och gudbevars. Jag tror att de flesta vet vad jag menar. ^^

Att vara spattig och hög på hormoner gör såklart att det som inte är befäst kan glömmas bort, men "testar gränser" är ju ett ganska riktat beteende. De fjuniga tonåren är ju ändå en begränsad tidsperiod där man bör ha lite extra tålamod, inte när man bör ställa extra höga krav och lära hunden "var skåpet ska stå". Vilka regler som gäller i hushållet har man förhoppningsvis lärt hunden i en tidigare ålder!

Att du prioriterar så har ju ingenting med hundens psykiska hälsa att göra. Du skrev att hunden skulle må bättre av att somna in - och jag undrar varför en hund som har ett visst resursförsvar t ex skulle "må dåligt".

Min hund är världens gladaste skit, men folk kan ändå inte bara gå rätt fram och dra ett märgben ur truten på henne utan att hon protesterar. Skulle hon må bättre som död då liksom?

Nej men oftast så har omplacerings hundar med massa tråkigheter i bagaget något som inläggen i denna tråden oxå bekräftar.

Nu pratar jag inte om den där underbara golden tiken vars ägare blivuit akut allergisk mot och måste fina ett hem åt utan jag riktar mig till sk "problemhundar".

Jag accepterar iof i alla fall inte att hunden morrar försvarar saker inte äns världens gladaste skit.

Jag har upplevt en typisk familj där fadern var inbiten jägare, sonen på väg att bli det och de hade en skarp drivande hund.
Hundens egen rangskala var lätt att se, fadern nr 1, Mor i huset och sonen nr 2 samt de två systrarna låg under hunden i rang.
Flickorna blev bitna flera ggr men fadern ansåg att det var deras fel och ville inte göra sig av med hunden.
Hundens beteende eskalerade fram till slutet på december vart år, då jakten avslutades.
Framåt vårkanten var den nära nog som en normal hund. Men iom att jakten började så klättrade hon upp på stegen och började domionera flickorna, då i 10årsåldern.

Folk må bli förbannade men jag skulle aldrig aceptera att min hund dels inte accepterade villkoren i huset och dels inte gick att lita på.
Skulle den oprovocerat hugga en unge eller ge sig på andra tamdjur så byter jag hund illa kvickt.
och det efter att den gamla hastigt avlidit i blyförgiftning.

Nej men oftast så har omplacerings hundar med massa tråkigheter i bagaget något som inläggen i denna tråden oxå bekräftar.

Nu pratar jag inte om den där underbara golden tiken vars ägare blivuit akut allergisk mot och måste fina ett hem åt utan jag riktar mig till sk "problemhundar".

Jag accepterar iof i alla fall inte att hunden morrar försvarar saker inte äns världens gladaste skit.

Fast om du tänker lite längre; varför behöver hunden morra vid sina saker? Tar du det som något personligt påhopp?

Att vara spattig och hög på hormoner gör såklart att det som inte är befäst kan glömmas bort, men "testar gränser" är ju ett ganska riktat beteende. De fjuniga tonåren är ju ändå en begränsad tidsperiod där man bör ha lite extra tålamod, inte när man bör ställa extra höga krav och lära hunden "var skåpet ska stå". Vilka regler som gäller i hushållet har man förhoppningsvis lärt hunden i en tidigare ålder!

Absolut, men såvitt jag vet är det oftast när hundarna hamnar i den perioden som folk börjar Tala om att de testar och trotsar.
Tror bestämt att jag borde gjort ett par tillägg på det inlägget - det är alltså inte laddat åt något håll, jag ville bara förklara vad folk (enligt min uppfattning) oftast menar när de säger att hunden 'testar', eftersom frågan kom upp.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 301
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka