Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Okej jag kan ju säga som så att jag tycker det är värre att kasta saker på min hund än att gå fram lugnt och lägga den ner.. Hmm.. vi har helt enkelt olika åsikter där. Men som sagt, vi båda har löst våra problem.. Tror knappast det hade hjälpt om min syrra hade kastat saker på min hund när han morrade som han gjorde..

Jag har inte läst hela tråden men detta måste jag bara kommentera.. Jag har haft en hund som just precis som du beskriver kunde börja morra åt mig i specifika situationer. Exempelvis stående i sängen när jag skulle lägga mig eller om vi kom i en någon annan konflikt där han inte såg någon annan utväg. Hade jag försökt ta i hunden vid dessa tillfällena så hade han helt garanterat tuggat sönder mig.. Så de gånger det hände så kastade jag också vad jag hade att tillgå, ett par jeans, en kudde etc för att bryta hunden.. Eller också så väntade jag helt enkelt ut honom, för om jag gav honom lite utrymme men ändå visade tydligt vad jag ville så försvann det svarta i hans ögon och när han kom tillbaka till verkligheten igen så lydde han.

Sk alfarullningar är i mitt tycke ren idioti och jag har faktiskt aldrig stött på någon vettig hundmänniska som förespråkar det. Däremot har det hänt att jag har gått på min hund så hårt att han själv har lagt sig men då är det inget fysiskt inblandat.

Jag har lagt min hund på sidan och hållit honom nere när det behövts. Dels för att ryta beteendet och för att han ska lugna sig, des för att visa att jag inte godtar beteendet. Men det behövs väldigt sällan nu,
Min hund morrar på mig eller mina föräldrar ibland, men det är ett morr som säger att han vill leka. Han morrar inte för att vakta eller av aggressivitet.

Jag har inte läst hela tråden men detta måste jag bara kommentera.. Jag har haft en hund som just precis som du beskriver kunde börja morra åt mig i specifika situationer. Exempelvis stående i sängen när jag skulle lägga mig eller om vi kom i en någon annan konflikt där han inte såg någon annan utväg. Hade jag försökt ta i hunden vid dessa tillfällena så hade han helt garanterat tuggat sönder mig.. Så de gånger det hände så kastade jag också vad jag hade att tillgå, ett par jeans, en kudde etc för att bryta hunden.. Eller också så väntade jag helt enkelt ut honom, för om jag gav honom lite utrymme men ändå visade tydligt vad jag ville så försvann det svarta i hans ögon och när han kom tillbaka till verkligheten igen så lydde han.

Sk alfarullningar är i mitt tycke ren idioti och jag har faktiskt aldrig stött på någon vettig hundmänniska som förespråkar det. Däremot har det hänt att jag har gått på min hund så hårt att han själv har lagt sig men då är det inget fysiskt inblandat.

ännu en gång, det fungerade på min hund i den stunden. Har inte behövt göra det någonsin mer. Han morrade EN GÅNG , då han var ung, dum och ville testa. inget mer. Vore skillnad om hunden var vuxen och helt plötsligt börjar morra åt en familjemedlem, då undrar man ju vad ligger bakom ? Då skulle jag inte använt denna teknik iaf..
Hur kan du säga att det är ren idioti när det fungerade för mig ? Man gör inte hunden illa. Man lägger den på sidan för att visa att man inte är rädd för dens morrande samt att den lugnar ner sig av det. Det är inget agressivt och hotfullt sätt att lägga en hund på sidan när den morrar. Det är däremot agressivt om man slänger hunden på ryggen vilket VI INTE GÖR!

Orkar inte hålla på att försvara detta gång på gång.. Har min åsikt att detta fungerade på min hund i den stunden då han var valp ung o dum. Har inte erfarenhet att göra det på en vuxen hund som morrar visar tänder och ett agressivt beteende. där skulle jag verkligen inte göra så. punkt slut.

Stackel, elhalsband och ridpiskor fungerar också.. Likaså stryk och hängningar i parti och minut.. Hunden jag hade som morrade åt mig var för övrigt en hund som jag tog över när den var 6år gammal.

Jag har sett hundar lägga sig för varandra, jag ser det dagligen mellan min schäfertik och min westiehane..men jag har aldrig sett en hund hålla fast och med sin fysiska styrka vräka ner en annan hund i marken..ändå är det precis så människor gör och man hävdar att man härmar?

Vill först och främst tala om att jag inte är för alfarullningar så att det inte sker några missförstånd.
Ville bara tala om att min tik en gång lade ner en chihuahua genom att brotta ner honom och sedan lägga en tass över honom. När han försökte ställa sig upp tryckte hon ner honom igen samt lade sitt huvud över honom samtidigt som hon mullrade högt. Så snart han slutade kämpa emot släppte hon honom och sedan var det som om ingenting hade hänt.
Har aldrig sett någonting liknande varken förr eller senare...

Samma tik kissar i bland på hundkompisar hon verkligen tycker om. Varför hon gör det undrar jag verkligen.

Jag har heller aldrig sett någon som har förespråkat detta med alfarullning.
Min hane kan gå på ganska burdust på kompisen men aldrig har jag sett det kastas på rygg av den andre.

*kl*

Ang hundar som trycker fast andra hundar... Min JRT tik praktiserar nedläggning av andra hundar, främst valpar hon träffar.
Bror föder upp Finsk spets, och när han har kullen lös på gräsmattan försöker min tik valla och hålla ordning på valparna och lägger ned dem och håller fast dem med huvud och hals. Så visst förekommer det..

kl

Nu har jag aldrig hört uttrycket "alfarullning" innan, men det här med att "lägga ned" sin hund känns det väl som om de flesta jag känner har fått göra nångång? Nu vet inte jag hur mycket våld ni pratar om, eller i vilka situationer.

Som ett exempel så hade min tik en ganska jobbig period i ett-års åldern då hon fick ryck och började hoppa o bita mot händerna och i kopplet. Fungerade det inte med en tillsägning då brukade jag försöka lägga ner henne på sidan tills hon lugnat ner sig och så fort hon börjat slappna av har jag självklart släppt och klappat o pratat med henne. Och för oss fungerade det bra, hon lugnade ner sig och gick lugnt.
Det här med att använda det när hunden morrar har jag ingen talan om, mina hundar har aldrig morrat åt mig och gör de det mot en annan hund, människa brukar det räcka med ett pet i sidan eller en tillsägning.

Nu förespråkar jag definitivt inte fysiskt våld, men visst har jag varit med om många som har fått lägga ner sin hund, i alla fall när de är i den där tonårsfasen och får cp-ryck lite då och då ;)
Missförstå mig rätt nu, jag tycker absolut inte det är rätt att brottas och slåss med sin hund. Tycker heller inte det är rätt att skrika eller vifta med saker (möter man en främmande hund som är på väg att attackera så jovisst, men känns inte som om det ska behövas på sin egen hund).
Men lägga ner en hund lugnt och få den att slappna av tycker jag fungerade bra för mig när min tjej hade sin jobbigaste period.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Ang hundar som trycker fast andra hundar... Min JRT tik praktiserar nedläggning av andra hundar, främst valpar hon träffar.
Bror föder upp Finsk spets, och när han har kullen lös på gräsmattan försöker min tik valla och hålla ordning på valparna och lägger ned dem och håller fast dem med huvud och hals. Så visst förekommer det..

Min vuxna tik gör likadant på 4 månaders valpen. Och när min vuxna hund var valp träffade hon en rottweilertik som gjorde samma sak. Vet inte om det är ett beteende hos just tikar men visst har jag sett det.

Jag har lagt min hund på sidan och hållit honom nere när det behövts. Dels för att ryta beteendet och för att han ska lugna sig, des för att visa att jag inte godtar beteendet. Men det behövs väldigt sällan nu,
Min hund morrar på mig eller mina föräldrar ibland, men det är ett morr som säger att han vill leka. Han morrar inte för att vakta eller av aggressivitet.

Om du behöver använda tekniken mer sällan nu får man anta att den användes mer frekvent förr?

Det verkar ju vara en superduperbra teknik som hunden lär sig massor av eftersom du behövt använda den så mycket menar jag ..

Kl

Jag undrar fortfarande hur ni som lägger ner era hundar gör, helt praktiskt....

När min jrt tuffa sig och morrade så va han spänd som en fiolsträng i kroppen, varje millimeter av hunden var spänd, hur lägger man en sån hund försiktigt?

Och om man, som jag nu, har stora hundar, hur lägger man dom försiktigt på sidan om dom står och tuffar sig?

Normalt sett behöver man inte ens höja rösten för att en hund som känner dig ska acceptera att det är du som bestämmer.
Men vad gör man om hunden inte accepterar "Civiliserade" uppfostringsmetoder?
Att piska eller slå hunden är kontraproduktivt förutom att det är föraktligt.
I USA snackar man om "Breaking" när man rider in hästar men vi accepterar ju inte det heller.
Att hålla fast en upprörd hund tills denne accepterar att du är större och starkare kan i vissa fall vara ok.
Hunden visar detta då genom att slappna av och då släpper man den direkt.
Det handlar inte om att "vräka" ner en panikslagen hund på rygg och trycka ner den.
Det är istället att vara konsekvent och verkligen behålla satta gränser.

Var detta riktat till mig?

Att hålla fast en upprörd hund tills denne accepterar att du är större och starkare kan i vissa fall vara ok.
Det handlar inte om att "vräka" ner en panikslagen hund på rygg och trycka ner den.

För jag e kanske riktigt trög, men jag fattar fortfarande inte.....
Om jag skulle ta i min jrt när han höll på, så hade han med största sannolikhet slagit över och bitit i mig till jag släppte, jag hade nog aldrig kunnat visa mig större än honom hur stor jag än hade varit, han ansåg sig vara störst, bäst och vackrast.... han var då aldrig någonsin i panik när detta hände utan ansåg sig ha rätt att göra som han vill och jag skulle skita blankt i vad han sysslade med...
Att ens tänka tanken på att ta i mina corsos om dom fick nåt sånt för sig är ju bara dumt, min ena hane väger mer än mig, och den andra bara några mindre, tiken lite lättare, men att tro att jag kan lägga dom FÖRSIKTIGT :grin:

Normalt sett behöver man inte ens höja rösten för att en hund som känner dig ska acceptera att det är du som bestämmer.
Men vad gör man om hunden inte accepterar "Civiliserade" uppfostringsmetoder?
Att piska eller slå hunden är kontraproduktivt förutom att det är föraktligt.
I USA snackar man om "Breaking" när man rider in hästar men vi accepterar ju inte det heller.
.

:bow: Visst e det så, men när man skriver något sådant så har man automatiskt dängt hunden i backen, skadat den och använt en metod som inte funkar.

Var detta riktat till mig?

För jag e kanske riktigt trög, men jag fattar fortfarande inte.....
Om jag skulle ta i min jrt när han höll på, så hade han med största sannolikhet slagit över och bitit i mig till jag släppte, jag hade nog aldrig kunnat visa mig större än honom hur stor jag än hade varit, han ansåg sig vara störst, bäst och vackrast.... han var då aldrig någonsin i panik när detta hände utan ansåg sig ha rätt att göra som han vill och jag skulle skita blankt i vad han sysslade med...
Att ens tänka tanken på att ta i mina corsos om dom fick nåt sånt för sig är ju bara dumt, min ena hane väger mer än mig, och den andra bara några mindre, tiken lite lättare, men att tro att jag kan lägga dom FÖRSIKTIGT :grin:

Om hunden har förtroende för sin ägare så torde den inte hugga när man lägger kull den heller.

Att ha en hund som morrar och håller på som man inte kan röra utan att få ett hugg när den gör så är inte en hund jag överhuvud taget skulle ha i mitt hem.

Om man har en hund som inte går att lägga kull så får man väll låta bli med det och antingen acceptera att den morrar och vaktar och bestämmer eller hitta en metod som funkar, att man lägger sig och brottas med hundar som tex instinktivt har ett sådant beteende i sig kan ju självklart sluta i katastrof, och det har ingen skrivt heller vad jag har sett i alla fall, alla metoder funkar inte på alla hundar och konstigare än så är det ju inte men för dom som det är nödvändigt att lägga kull och som det funkar för så är det helt klart en metod som jag föredrar. Efter egen erfarenhet och andras.

Varför behöver man då lägga ner sin hund om den har förtroende för ägaren?

Och igen hur gör man?
Trycker ner den i nacken, drar i halsskinnet, välter undan benen?

Varför behöver man då lägga ner sin hund om den har förtroende för ägaren?

Och igen hur gör man?
Trycker ner den i nacken, drar i halsskinnet, välter undan benen?

Ja en hund som prövar vara högst i rang och som morrar och vaktar sina egendommar är inte samma sak som en hund som morrar av rädsla eller nervositet det beror ju helt på varför den gör så.

Jag tog i nackskinnet samtidigt som jag med röt i med bestämd röst det fick hunden att själv inta ryggläge, dvs ingen brottningsmatch.

Jag har fått lära att många hundar testar vad som är tillåtet och börjar morra och vakta speciellt vissa raser, det är inte samma sak som en hund som av nervositet eller rädsla morrar men om hunden inte fått ont av matte eller husse varför behöver den då bita i försvar? Om hunden litar på den som tar i eller lägger kull så borde den inte försvara sig med bett.

Det kan handla om att hunden triggas igång av fysisk bestraffning exempelvis.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 301
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka