Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

jag pratar tex om när en unghund ligger på golvet i köket, en står och lagar mat.. Hunden morrar hotfullt åt den som kommer in.Hunden försvarar alstå maten..
eller rent av när man säger åt sin hund att gå ner från ens säng.. den morrar och när man närmar sig så låter den ännu högre..

Då talar jag om för min hund med röst och pondus att den får gå ut? I mitt hem uppskattar jag inte den sortsens spända sinnesstämning.

Och hunden i sängen talar jag om med röst och kroppsspråk att den ska gå ner.

Det är konstigt. Jag anser ha rätt mycket hundfolk omkring mig. Och nästintill alla kör väl på samma sorts hundhanteringen. Ingen har någonsin haft en unghund som "försökt ta någons plats" eller utmanat.

Är det något lokalt problem i vissa delar av Sverige?

Var glad åt det. Har hört flera stycken som haft morrande unghundar.. Det jag kan lägga till är att syrran var väl sisådär 14 år när vi skaffade hunden.. och jack russel är kända för att vara ettriga och egentligen är det en enmanshund.. Han är en okastrerad hane också.. och när han kom in i sin trotsålder var han morrig av sig och syrran fick tex inte gå nära hans matskål osv.. Efter det att hon brottade ner honom slutade han med sina beteenden. Så vårt problem löstes ju där.

Det är konstigt. Jag anser ha rätt mycket hundfolk omkring mig. Och nästintill alla kör väl på samma sorts hundhanteringen. Ingen har någonsin haft en unghund som "försökt ta någons plats" eller utmanat.

Är det något lokalt problem i vissa delar av Sverige?

+ 1

Tiotiotiotio.

Då talar jag om för min hund med röst och pondus att den får gå ut? I mitt hem uppskattar jag inte den sortsens spända sinnesstämning.

Och hunden i sängen talar jag om med röst och kroppsspråk att den ska gå ner.

Om den inte gör det? Den går inte ner.. Den ligger kvar och morrar.. Vad gör du? Du kanske själv inte haft en hund som gjort så, då är det inte heller lätt att förstå sig in i andras problem.. Var glad att du har en hund som inte vart aggressiv mot dig på det viset, utan gett sig vid "nej, höja rösten och Gå ut". Var glad att det slutat där.. så du inte behövt göra något mer.. Men en hund som trots att man sagt åt den på skarpen som ändå ligger kvar utmanar ju dig.. vågar hon göra mer tro tänker den.

Var glad åt det. Har hört flera stycken som haft morrande unghundar.. Det jag kan lägga till är att syrran var väl sisådär 14 år när vi skaffade hunden.. och jack russel är kända för att vara ettriga och egentligen är det en enmanshund.. Han är en okastrerad hane också.. och när han kom in i sin trotsålder var han morrig av sig och syrran fick tex inte gå nära hans matskål osv.. Efter det att hon brottade ner honom slutade han med sina beteenden. Så vårt problem löstes ju där.

Och det kan inte ha med att göra vem som äger hundarna? Och hur dessa hundar är hanterade?

Har man en bra relation med sin hund ifrån start så anser jag att sådana här problem inte dyker upp som någon gubbe i lådan.

jag pratar tex om när en unghund ligger på golvet i köket, en står och lagar mat.. Hunden morrar hotfullt åt den som kommer in.Hunden försvarar alstå maten..
eller rent av när man säger åt sin hund att gå ner från ens säng.. den morrar och när man närmar sig så låter den ännu högre..

Har ALDRIG någonsin hänt mig med någon av mina hundar, näver bäver.

Min valp gjorde nåt tafatt försök att hota min pojkvän när han skulle byta ut hennes grisöra, jag behövde bara peta till henne och höja rösten för att hon skulle sluta. Och ja, hon är väldigt snackig och rädd om "sina" grejer. Men efter mycket byteshandel och ungefär samma metod som Aliide så har hon slutat med tramset.

En hund som försöker anfalla så som du beskriver ska ha ett skott i pannan och inte nån jävla alfarullning. Har det gått så långt har man misslyckats fatalt och att slänga hunden på rygg lär knappast reparera någonting.

Om den inte gör det? Den går inte ner.. Den ligger kvar och morrar.. Vad gör du? Du kanske själv inte haft en hund som gjort så, då är det inte heller lätt att förstå sig in i andras problem.. Var glad att du har en hund som inte vart aggressiv mot dig på det viset, utan gett sig vid "nej, höja rösten och Gå ut". Var glad att det slutat där.. så du inte behövt göra något mer.. Men en hund som trots att man sagt åt den på skarpen som ändå ligger kvar utmanar ju dig.. vågar hon göra mer tro tänker den.

Jag har haft (har?) en sådan hund. Som inte morrar i sängen eller vid maten längre? Han stod gärna kvar i sängen och kunde göra diverse utfall om jag försökte ta tag i honom. Jag fick ta till det som fanns i min närhet; en tidning. En gammal Vecko-revyn låg på sängbordet som jag fick tag i och slängde på hunden för att bryta hans låsning. "Nej. Gå ner." Sen var det inget mer. Att stoppa dit händerna hade varit bäddat för en timlång fight. Med blod, svett och tårar! Och jag kan garantera att han inte släppt upp mig i sängen nästa gång.

Det är roligt hur du anser att hundar på något vis smider elaka planer. Det är djur. Inte människor.

Och det kan inte ha med att göra vem som äger hundarna? Och hur dessa hundar är hanterade?

Har man en bra relation med sin hund ifrån start så anser jag att sådana här problem inte dyker upp som någon gubbe i lådan.

som sagt....... är man själv duktig med hundar och bor ensam inga barn är inblandade osv.. Så är det säkert inga problem....

Men när man skaffar en jack russel som vi gjorde som egentligen är en enmanshund och känd för att vara envis och tuff, till en familj med barn, såklart sådant kna hända? :P Men vi löste ju det? eller hur? Vår hund funkar klockrent nu, inga problem alls.

Jag har haft (har?) en sådan hund. Som inte morrar i sängen eller vid maten längre? Han stod gärna kvar i sängen och kunde göra diverse utfall om jag försökte ta tag i honom. Jag fick ta till det som fanns i min närhet; en tidning. En gammal Vecko-revyn låg på sängbordet som jag fick tag i och slängde på hunden för att bryta hans låsning. "Nej. Gå ner." Sen var det inget mer. Att stoppa dit händerna hade varit bäddat för en timlång fight. Med blod, svett och tårar! Och jag kan garantera att han inte släppt upp mig i sängen nästa gång.

Det är roligt hur du anser att hundar på något vis smider elaka planer. Det är djur. Inte människor.

Okej jag kan ju säga som så att jag tycker det är värre att kasta saker på min hund än att gå fram lugnt och lägga den ner.. Hmm.. vi har helt enkelt olika åsikter där. Men som sagt, vi båda har löst våra problem.. Tror knappast det hade hjälpt om min syrra hade kastat saker på min hund när han morrade som han gjorde..

1. "Trotsålder" är bara en jäkla ursäkt för hundägare som inte var förberedd på könsmognaden och inte hunnit skapa ett vettigt band till hunden.

2. Jag fick en TJT-korsning som 11-åring, skitskarp liten råtta som aldrig drog sig för att morra, låta och leva djävul. Vi har alltid ignorerat hennes spel, fortsatt göra det vi håller på med och fått henne att förstå att hon kan hålla på bäst hon vill. Blev en jäkligt trevlig hund faktiskt så här i efterhand. Terriers kan inte skrämmas till någon slags underkastelse, de måste få ut något av sin ägare för att samarbeta.

Precis. Då har man själv skapat problemen. Oftast genom en massa korrigeringar som hunden inte har förstått och som har fått den att tappa förtroendet för ägaren fullständigt. En hund som morrar vill ÖKA AVSTÅNDET till personen den morrar åt. Rycker man tag i den då så blir det väldigt svårbegripligt för hunden och sen kan man vara inne i en riktigt ond cirkel :cry:

Okej jag kan ju säga som så att jag tycker det är värre att kasta saker på min hund än att gå fram lugnt och lägga den ner.. Hmm.. vi har helt enkelt olika åsikter där. Men som sagt, vi båda har löst våra problem.. Tror knappast det hade hjälpt om min syrra hade kastat saker på min hund när han morrade som han gjorde..

Hade jag kastat en tegelsten på hunden så förstår jag att det hade varit illa. Men att få en vecko-revyn på frambenen för att få hunden ut ur ett tillstånd som bygger på ren och skär ångest?

Det är inte kastet i sig som löser problemet. Det är att du får hunden av avbryta det den gör; "Bra, gå ner. Duktigt." Hunden blir mottaglig.

1. "Trotsålder" är bara en jäkla ursäkt för hundägare som inte var förberedd på könsmognaden och inte hunnit skapa ett vettigt band till hunden.

2. Jag fick en TJT-korsning som 11-åring, skitskarp liten råtta som aldrig drog sig för att morra, låta och leva djävul. Vi har alltid ignorerat hennes spel, fortsatt göra det vi håller på med och fått henne att förstå att hon kan hålla på bäst hon vill. Blev en jäkligt trevlig hund faktiskt så här i efterhand. Terriers kan inte skrämmas till någon slags underkastelse, de måste få ut något av sin ägare för att samarbeta.

Men herregud? tror du min lillasyster ens visste mycket om hundar när vi skaffa hunden eller? Neej.. allt funkade klockrent fram til dagen han morrade åt henne, hon gjorde då exakt som pappa sa i samma stund och nu har vi en hund som inte morrar och som har sin plats..

Alla har sina tekniker, jag tycker denna teknik fungerade bra på vår hund eftersom han slutade!

Hade jag kastat en tegelsten på hunden så förstår jag att det hade varit illa. Men att få en vecko-revyn på frambenen för att få hunden ut ur ett tillstånd som bygger på ren och skär ångest?

Det är inte kastet i sig som löser problemet. Det är att du får hunden av avbryta det den gör; "Bra, gå ner. Duktigt." Hunden blir mottaglig.

Nej men överhuvudtaget att kasta något tycker jag mer ses som ett hot.. Jag vill visa min hund iaf att jag kan gå fram till den, jag är inte rädd för den.. jag kna röra den även fast den morrar.. Lägga den på sidan, vara större..

Nej men överhuvudtaget att kasta något tycker jag mer ses som ett hot.. Jag vill visa min hund iaf att jag kan gå fram till den, jag är inte rädd för den.. jag kna röra den även fast den morrar.. Lägga den på sidan, vara större..

Tidningen är inte till för att vara ett hot. Hade jag velat hota hunden eller ge den smärta hade jag tagit sänglampan.

Om din hund morrar på dig i sängen så är det DIG den är osäker på. Ingenting annat. Jag anser inte att det är rätt att i ett sånt läge kasta en hund i marken och skapa ännu mer osäkerhet kring relationen. Det är det minsta en sån hund behöver.

Tidningen är inte till för att vara ett hot. Hade jag velat hota hunden eller ge den smärta hade jag tagit sänglampan.

Om din hund morrar på dig i sängen så är det DIG den är osäker på. Ingenting annat. Jag anser inte att det är rätt att i ett sånt läge kasta en hund i marken och skapa ännu mer osäkerhet kring relationen. Det är det minsta en sån hund behöver.

Men det är ju din åsikt.. Vore annat om min hund nu var helt morrig och nervös av sig bara för min syrra kastat den på SIDAN när den morrade en gång..
då skulle jag nog fundera över är denna teknik bra? hmm.. men jag kan inte säga att den är dålig för den fungeraade för OSS!!

Och det där med att kasta saker överhuvud taget.. nja.. inte min grej samma sak som att din grej är inte att lägga hunden på sidan.

Morrar hotfullt? I vilken situation pratar du om?

Min Beauceron har/hade ett sjukt resursförsvar.

*kl*

Jag har heller aldrig haft någon hund som "morrat hotfullt" i största allmänhet. Det kommer snarare som ett resultat av att man brutit mot hundens egen rätt att försvara sin plats, sin mat, sin familj.

De gånger som någon av våra hundar har morrat åt någon i familjen har i regel handlat om missförstånd. Min gamla löwchen som hade ett lejonhjärta kunde morra, tom åt husse, om jag låg ned i sängen (han försvarade alltså mig mot eventuella angripare vilket man ju inte kan straffa honom för). Hade husse då gjort en grej av det är risken mycket större att hunden även i fortsättningen skulle uppfatta situationen som hotfull. Nu gjorde inte husse det utan ignorerade morrandet och gick och lade sig precis som vanligt. När hunden såg att husse inte hotade mig på något sätt var ju problemet borta.

Andra situationer: min valp (beauceronkorsning) började morra när man kom för nära matskålen när han åt. Morrandet ignorerade jag, däremot gjorde jag mig ärende förbi för att lägga ned någon godbit i skålen då och då. Slutade hunden morra och försvara mat och andra grejer? Ja, på någon dag försvann det, och har inte kommit tillbaka.

Om man inte inser varför hunden morrar så är risken stor att man förvärrar det hela med ett ingripande som hunden inte förstår.

Och vad gör du om den inte tillåter dig att gå fram och lägga ner den?
Jag hade en sån hund här hemma en gång. Inte min utan de som ägde honom hade verkligen stora problem och han fick komma hit för jag skulle kolla honom lite.
När han började, gick man inte fram och la ner kan jag tala om, för då hade du blivit påflugen och biten rejält..

Så i ett sånt läge, vad gör du då?

Och vad gör du om den inte tillåter dig att gå fram och lägga ner den?
Jag hade en sån hund här hemma en gång. Inte min utan de som ägde honom hade verkligen stora problem och han fick komma hit för jag skulle kolla honom lite.
När han började, gick man inte fram och la ner kan jag tala om, för då hade du blivit påflygen och biten rejält..

Så i ett sånt läge, vad gör du då?

Hade du Focus hemma? ;)

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka