Alfarullningar, lägga ner hundar etc

Sv: Alfarullningar, lägga ner hundar etc

*kl*

Jag förstår mig inte alls på detta med att grabba tag i sin hund och starta en fight. Det enda man gör är att sabba förtroendet och skapa en onödig fight. Avled, avled och åter avled felaktigt beteende.
Att stoppa dit nävarna när en hund morrar är väl det dummaste man kan göra. Vill hunden inte gå ner från sängen, avled beteendet på något sätt och erbjud den att göra något annat ist, beröm vid rätt beteende.
På detta sätt blir situationen inte laddad. Jag kan ju nästan lova att om du börjar slåss med din hund så kommer sängen förknippas med en negativt laddad sinnesstämning. Avleder man så tar man bort den negativa laddnigen och gör den till en positiv laddning.

Jag är själv ingen avledningsfantast. Däremot har jag svårt för onödiga konflikter. Speciellt i lägen jag vet att ingen av oss kan "vinna".

En nervös och osäker hund, som vaktar matskålen mot sin matte/husse blir knappast mer trygg vid maten av ett kok stryk eller alfarullning. Jag är för lat för att lägga ner tid på dumheter, istället för att lösa problemet. Dessutom gör det jävligt ont att bli biten!

Jag är själv ingen avledningsfantast. Däremot har jag svårt för onödiga konflikter. Speciellt i lägen jag vet att ingen av oss kan "vinna".

En nervös och osäker hund, som vaktar matskålen mot sin matte/husse blir knappast mer trygg vid maten av ett kok stryk eller alfarullning. Jag är för lat för att lägga ner tid på dumheter, istället för att lösa problemet. Dessutom gör det jävligt ont att bli biten!

blir man biten har det såklart redan gått för långt!
Men åter igen.. hm undra hur många gånger jag ska säga detta..
min hund var unghund, testade sin plats i gruppen , morrade åt yngsta individen. hon la han på sidan han slutade . han har aldrig gjort om det mer!

Och ska också slänga in det så det inte blir några missförstånd.. Att se och läsa en hunds kroppsspråk är inget vem som helt kan , det tar tid att lära sig.. En hund som morrar av agressivitet, en hund som morrar av nervositet är skillnad på. Såklart man inte ska lägga ner en nervös hund på marken och bossa.. Det är ju fel.. Den morrar inte för utmana, den morrar för osäkerhet och nervös..

Men när incidenten hos mig i köket hemma hände så stod min pappa brevid, (erfaren hundtränare) han såg precis vad min hund gjorde mot syrran, och han läste av kroppsspråket. Det var agressivitet/dominans.

En person dom är duktig på hundspråk och hundhantering hamnar inte i den sitsen med en hund man haft ifrån början.

Men du kan väl fokusera på att svara på Grana's inlägg istället.

Inget jag kör med. Jag provade för några år sedan att lägga rottisen ner men tji fick jag. Det blev en ren kamp, jag fick blåmärken och hunden litade inte på mig på bra länge. Jag har sen dess aldrig gjort det med någon hund då jag inte vill pajja relationen med min hund eller hundens självförtroende.

Hade jag gjort samma sak med dobermantiken mamma har, hade hon kissat ner sig och aldrig mer gått fram till mig. Hon hukar sig bara jag ryter åt henne när hon hoppar eller äter på något hon inte får göra.

Min hund skulle aldrig i hela sitt liv fatta varför jag la henne ner. Hon skulle inte lära sig något av det. Antagligen skulle hon tycka jag var pest och pina efter det.

Jag anser att man kan få sin hund att lyda utan att dra tag i vad man nu drar tar i och lägger ner dom. Sen handlar ju inte allt om lydnad heller. Skulle min hund stå och skälla och inte släppa in folk skulle jag inte gå fram och lägga ner henne. Jag skulle fösa bort henne från dörren och be dom som stod utanför att vänta tills jag fått henne dit jag vill med kroppspråk och röst, ett exempel.

För några år sen var jag betydligt okunnigare än vad jag är nu. Men nu har jag efter att ha levt med tre olika hundar och fått många tips från massa hundkunnigt folk och bukefalos så kör jag med snällare metoder.

Senast ändrad:

när han kom in i sin trotsålder var han morrig av sig och syrran fick tex inte gå nära hans matskål osv.. Efter det att hon brottade ner honom slutade han med sina beteenden. Så vårt problem löstes ju där.

Såhär tänker jag: Det är naturligt för en hund att försvara sin plats och sin matskål. Någonting i din systers kroppsspråk fick hunden att uppfatta det som att hon hotade dessa rättigheter. Hunden tänkte väl din systers säng som hans egen plats som hon ville ta ifrån honom. Han låg där först och nu skulle hon komma och tränga bort honom. Hunden vet ju inte att det hade varit hennes plats i många år innan han kom in i bilden.

Så kan man inte ha det och något måste förstås göras. Din syster fick lära sig en metod som gjorde att hon kände sig trygg och kunde ta kontroll över problemet. Hunden blev trygg, syrran blev trygg, alla nöjda. Det är förstås något bra. Det finns säkert andra saker ni kunde ha gjort istället som kanske hade fungerat lika bra. Att ignorera, att jobba på kroppsspråket, att visa hunden en annan sovplats där den får vara ifred etc.

Ni valde en lösning som ni var bekväma med och den gav ett bra resultat den här gången. Många talar emot er lösning eftersom det är en metod som inte alltid ger ett bra resultat och ibland gör problemet värre. Men nu fungerade den för er, och det var förstås bra, men en metod som man rekommenderar till många och lär ut på en kurs ska förstås vara en metod som oftast fungerar och som är lätt att använda och lära ut.

Det sämsta vore att inte göra någonting och ha ett problem som förstör för alla i familjen eller gör det omöjligt att leva med hunden.

Såhär tänker jag: Det är naturligt för en hund att försvara sin plats och sin matskål. Någonting i din systers kroppsspråk fick hunden att uppfatta det som att hon hotade dessa rättigheter. Hunden tänkte väl din systers säng som hans egen plats som hon ville ta ifrån honom. Han låg där först och nu skulle hon komma och tränga bort honom. Hunden vet ju inte att det hade varit hennes plats i många år innan han kom in i bilden.

Så kan man inte ha det och något måste förstås göras. Din syster fick lära sig en metod som gjorde att hon kände sig trygg och kunde ta kontroll över problemet. Hunden blev trygg, syrran blev trygg, alla nöjda. Det är förstås något bra. Det finns säkert andra saker ni kunde ha gjort istället som kanske hade fungerat lika bra. Att ignorera, att jobba på kroppsspråket, att visa hunden en annan sovplats där den får vara ifred etc.

Ni valde en lösning som ni var bekväma med och den gav ett bra resultat den här gången. Många talar emot er lösning eftersom det är en metod som inte alltid ger ett bra resultat och ibland gör problemet värre. Men nu fungerade den för er, och det var förstås bra, men en metod som man rekommenderar till många och lär ut på en kurs ska förstås vara en metod som oftast fungerar och som är lätt att använda och lära ut.

Det sämsta vore att inte göra någonting och ha ett problem som förstör för alla i familjen eller gör det omöjligt att leva med hunden.

Vi valde metoden just för att den kanske var lättast för min syster att göra just då. Vi hade pappa med som är kunnig.

Och att jag skriver detta i tråden var att jag delar med mig av min erfarenhet och vad jag tycker om att lägga hunden på sidan när den morrar.

Men är man nybörjare på hundar och inte vet deras kroppsspråk osv.. har läst i nån bok"man kan lägga dom på sidan så slutar dom" osv. Man måste vara väl medveten om vad man sysslar med, annasr blir det nog pannakaka..

Om jag skaffar egen hund i framtiden kommer jag troligtvis inte ens behöva lägga den på sidan , för den kommer inte morra åt mig. Men när fler är inblandade i en hunds uppfostran , speciellt barn som ej kna läsa hundens kroppsspråk osv kan det bli såhär . Därav varför hunden gjorde som han gjorde mot min syster.

kl

Många inlägg med alfarullningar eller vad det nu heter berör att hunden visar aggression och på så vis skulle försöka vara dominant och att man ska lägga ner den för att visa att man är boss( inte ett sätt som jag praktiserar, har aldrig behövt) Men ibland har jag fått tipset att lägga ner min hund på sidan och bara hålla en hand på henne för att hon ska stressa ner, hon är en riktig virrpanna men ingen aggrisivitet eller dyl. utan bara för att få henne att gå ner i varv. Tänker ni lika om att "lägga ner" en hund i den situationen? Själv löser vi detta genom att lägga ner henne med kommando ligg och sedan kliva nått steg åt sidan så att hon får pausa litegrann

Jag har hämtat pop-cornen och ser fram emot en 15-sidors tråd. Men jag tycker att polariseringen är lite dålig.

Har eerijka inga kompisar som tycker att "alfa-rullning" ibland kan vara nödvändigt?

Jag är inte för att avleda i alla lägen heller. Att avleda då hunden snott något den inte får ha skulle jag inte göra, då är det lämpligare att använda nej.
Men i situationer då hunden agerar och beter sig på ett felaktigt sätt om det så är att bli stressad, rädd eller aggressiv så tycker jag att det fungerar bäst att avleda och på så sätt bryta sinnesstämningen.

Ja, det gjort sjukt ont att bli biten och jag skulle inte frivilligt ta den risken.

Fast det är skillnad på att lugnt och sansat hålla i hunden från valpålder för att få den att lugna ner sig.

Jag har från dag ett tagit min valp/hund i famnen och nästan vyssjat som man gör med barn, fast oftast ordlöst. Närheten, värmen och mitt lugn har gjort att hon somnat nästan direkt. Har man en stor hund får man ju ha den mellan benen eller något sådant i stället.

Snarare anser jag det vara relationsskapande, hunden lär sig att i min närhet är det lugn och trygghet som erbjuds.

Jag funderar på hur man kan lägga ner en jrt som står och morrar försiktigt?

Jag har själv haft en liten :devil: till russel, omplacering som jag fick när han var två då va han störst och tuffast i hela landet trodde han, han hade skapat sig ett beteende som gick ut på att morra satan så fick han precis hur han ville, och inte en chans att jag hade kunnat lägga ner honom försiktigt....

Nu har jag cane corso, och jag har förvisso aldrig behövt tänka tanken på att alfarulla någon av dom,
*tänker*
Går dom också att lägga ner försiktigt om dom får för sig att tokmorra åt mig....?

jag har nog en Focus ;) jag lärde mig rätt snabbt att det inte gynnade nån av oss att bråka när det gäller just den här låsningen, nu var det inte sängen det gällde utan bilen. Men fy fan va ont jag hade innan jag insåg att det skulle kvittat hur jävla "stor och dominant" jag kunde vara om hunden va helt låst i sitt utbrott. Om jag avbryter utbrottet kan jag sen säga till hunden att jag är rätt grinig på dig nu så håll klaffen och gör som du ska. Utan att någon varken blev biten eller alfarullad,

å andra sidan har jag inte haft hunden sen han va valp så jag vet inte om problemet ligger där men jag har svårt att se att hans nuvarande beteende skulle ha med uteblivna alfarullningar att göra heller :cool:

Kl.

Jag har aldrig gått kurs eller haft någon som rekommenderat eller använt sig av alfarullning eller omkulläggande. Men så är jag lite nyare i hundvärlden så att säga, det kanske påverkar, jag har fått lära mig andra alternativ.

En person vet jag pysslar med att få sina hundar att lägga sig ner; dvs han lägger dem inte ner (har säkert gjort) utan de lägger sig själva. Det använder han väl egentligen aktivt och dagligen, som jag förstått det. En äldre herre som är jägare.

Min egen lilla prinsessa var en riktig häxa förut gällande sina saker; eller de saker som hon ville ha. Hon högg som en kobra. Det löste sig genom att jag dels gjorde det trevligt att vara nära (bara finnas där, "tappa" en godis bredvid henne etc) samt att jag helt enkelt inte tar någonting rakt ut truten på henne; jag ber henne att släppa prylen och flytta sig lite istället. Det funkar vare sig det gäller toapapper hon snott, kompisens älgben eller en död mus i skogen. Tror att hon blivit mycket värre om jag vält omkull henne.

Däremot kan jag lägga henne på sidan precis när jag vill; för avslappning, massage, veterinärbesök eller övrig hantering. Det är lite mysigt sådär och handlar inte om "dominans".

En person vet jag pysslar med att få sina hundar att lägga sig ner; dvs han lägger dem inte ner (har säkert gjort) utan de lägger sig själva. Det använder han väl egentligen aktivt och dagligen, som jag förstått det. En äldre herre som är jägare.

PÅminner mig om en jägare på min arbetsplats(också något äldre herre) som berättade om när han vid en jakt, då hunden vägrade komma på inkall och i princip pajade för hela jaktlaget, kastade sig efter hunden för att få tag i den, där efter bet han den över strupen lite lagom hårt, sen kom hunden tydligen på inkall...jag vet inte ras på hunden eller sanningshalt i denna historia, men det verkar vara en väääldigt drastisk metod!:D

Jag är förvånad över att så många verkar ha/har haft hundar som morrar åt de i olika mer eller mindre trängande situationer (och än mer förvånande, folk som i vissa situationer riskerar bett med hundar som hugger).
Jag känner endast två hundar som någonsin morrat åt en människa. Ena är en terrier som inte vill bli upplyft och andra är en chihuahua som försvarar sin plats i sängen, båda är helt klart uppfostringsfråga då de hundarna är kung i hushållen. Annars känner jag ingen som har en hund som morrat mot dem någonsin.

Men det är lite ot.
Jag har fått berättat om alfarullningar i positivt ordalag från både bruks och jägarhåll, dock aldrig sett någon använda det och aldrig själv behövt tänka tanken då min hund aldrig visat enns minsta lilla morr mot människor. Närmaste vi kommer är då jag håller fast han lite lätt på rygg när vi klipper klorna när han lessnat lite :p
DOCK så tror jag mig att han faktiskt har blivit nertryckt i en sk "alfarullning" av en annan hund. Min hund är en sådan där ettrig liten skit och innan han lärde sig i alla fall lite vett så träffade han en tant som blev lite less, och när han inte slutade när hon sa till så tog hon fast han över halsen och pressade ner honom några sekunder tills han sluta sprattla och bjäbba...

Senast ändrad:

Avleda kräver sådan grym timing.

Det märks på den JRT vi har hemma. Om jag är en millisekund för sen med att förutse vad han tänker reagera på så är det för sent och han "låser sig" (oftast i skällande på en annan hund).

:crazy:

*kl*

"Alfarullning" har jag nog varit i kontakt med en gång, en variant iaf. Det var när familjen jag bodde i fick hem en ny valp på foder, som kanske skulle bli polishund. Den skulle lägga ner och "morra" åt lite nu och då så han skulle veta sin plats i flocken. Eller hur det nu var.

Nu var det den snällaste hund jag någonsin träffat, det var nog aldrig någon som "rullade" honom, han var liksom dumsnäll :D

Morra mot oss kan JRTn göra när man väcker honom men då ser man hemskt tydligt på ögonen att han är helt borta, så det är inget vi har "gjort något åt".

Blir han riktigt frustrerad på mig när han inte får som han vill så kan han gå och småmuttra i kopplet men inte "mot" mig.

Det är ingen dans på rosor att ta hem en tvåårig JRT som typ gjort som han vill hela livet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka