• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Inna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 5 647

Inna

Trådstartare
Är det någon som vet något om honom? Han verkar ju ha rätt bra stam för hoppning, men har nästan inte sett några avkommor efter honom.. Är han inte särskilt mkt använd, eller?

Han står på Gotland och betäcker naturligt, det är nog detta han har emot sig. Jag har träffat honom hemma hos familjen Horwitz och han har verkligen toppenpsyke, ligger och sover i tävlingsboxen mellan klasserna på tävling.

Jaha.. Det kan nog förklara det hela. Synd, för det verkar vara en bra häst och har dessutom ett sådant psyke så borde han ju verkligen vara attraktiv för de som vill avla på hopplinjer.

Oj... Det va visst många ås sedan jag såg honom sist... Han va stålgrå då! :D Inte vit å fin som på hemsidan...!

Om jag inte minns fel så var det en häst efter Alexon som fick gångartsdiplom på Gotland i år(treårstest) :bump: :banana:.Så det är inte bara hans hoppförmåga -han har även gångarter.Trevlig hingst tycker jag.

Såg Alexon D på en hingstvisning för ca 10 år sedan. Tyckte han var trevlig och att han rörde sig riktigt bra. Tycker det är synd att han inte har användts mer i aveln. Eftersom Almé-blodet har varit/är rätt poppis, så tycker man att han borde vara mer efterfrågad än han är.

Han var verkligen vacker! Synd att de inte hade en exteriör bild på honom.

Vad har han gjort i sitt liv inom tävlandet?

Ja, det är ju precis det jag funderade på .. Att han inte har blivit mer använd. Fast om han har stått på Gotland för naturlig betäckning hela tiden så är det kanske inte så konstigt.

Jag har ingen aning om vad han har uträttat på tävlingsbanorna, men jag undrar om inte dottern i familjen som har honom har tävlat en hel del hoppning..

Hej,
vet att Rolf Göran Bengtsson tävlade honom som unghäst, gick väl 1.30 klasser som 6 åring har jag för mig.
Kontakta Sindarve så får du både bilder+bruksprovsresultat mm.
De är kanon att ha att göra med!

/Cecilia

Tack för tipset! Då kan jag passa på att höra om deras fjordingar också. Mor min är sugen på att betäcka sin lilla fjorda.

1.30 klasser som sexåring.. Det är ju inte så tokigt. :D

När jag såg honom stod han på Penarpsgården i Skåne, men det var nog inte så länge han var där.

Sv: Alexon D

Lite rolig fakta om alexon D, han har faktiskt en avkomma som användas som polishäst i sthlm. Alltså toppenpsyke helt enkelt!;)
Han brukar ge många olika färgkombinationer också, allt från fux, brun, skimmel, "svart" osv.

En otroligt trevlig hingst, kanske lite liten. Har användits en del på ponnyston bla. Har jobbat med honom en sommar på Sindarve och gillade honom skarpt. Hugo, fjordhingsten på Sindarve, är också trevlig!

En avkomma går upp till 1.50 hoppning med en ryttare i gävle trakten sen har väl A Emanuelsson en efter Alexon D

Alexson D har en avkomma i vårt stall, ett sto som dessutom fått ett stoföl med Cagliostro.

Stoet gick klass 1 på treårstest, hoppade 9-9, trots att hon hoppade så högt att hon gick över med bakkärran. Tävlad upp till 1,20 men fick sedan problem med framknän. Nätt litet rödskimmel sto men otroligt trevligt temperament.

Något som gått vidare till hennes avkomma, ett sto som blev diplomsto på 3-årstest, hoppade 9-10, Cagliostro - Alexson D, sten cool häst som även hoppar små hus (gick runt likadant en gång före 3-årstest, dvs med bakkärran).

Til lykke horselovers

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 687
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 659
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna