Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Sv: Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Jag har också fler boxar än hästar och numera en belyst ridbana, men det ska mycket till innan jag tar in en inackordering. I så fall sätter jag hyran HÖGT.

Jag har stått i samma stall sen -84. Med ett par korta uppehåll från hästarna. Vi har aldrig haft några kontrakt. Som mest fanns det 14 hästar i stallet. Både ägarnas och inackorderingar. Nu är det bara jag och ägaren kvar med varsin unghäst. Jag står gratis och så hjälps vi åt med hästarna. Delar kostnader för hö och strö och hjälps åt och och hämta det. Jag har en transport som stall ägaren lånar gratis. Vi har samma värderingar och synsätt på hästhållning så inget sånt behöver vi tjafsa om. Det finns fler boxar i stallet men ingen av oss är intresserad ta in någon. Vi trivs som det är.

kl...
Inge illa menat mot er stallägare... Men jag måste bara berätta. Har min 1 års hingst in hyrd på att ställe och jag blir helt matt på ägarna flyttar den 1 april nu.
Men för de första så fick jag klagomål att hästen hade för mycket halm. Jag fick inte lägga in hö i boxen efter att jag mockat för de skulle stallägaren göra. ( ja la in höet för att underlätta för honom då han har fel i ryggen) så jag har ju ingen koll alls hur mycket min häst får.
Sen gav jag hästen för mycket kraft (ger exakt lika mycket som uppfödaren gav honom) de säger han inte till mig utan till en annan tjej i stallet. Bättre han sagt det rakt till mig.
Sen en dag ringer den andra tjejen och frågar om min häst har ringorm för gubben säger det. Jag hade borstat hästen samma dag och jag såg då absolut inget. åker dit nästa dag och frågar gubben vart han sett ringorm på min häst. så han ska visa mig...men då hittar han heller inget.. :confused: blir så matt så nu flyttar jag till mitt gamla stall :love: ville bara skriva av mig

Har själv en väninna som har ca 10 boxar i sitt stall och endast 2 hästar. Hon har råd att hålla sina hästar utan den extrainkomst (?) som evenetuella inackorderingar skulle kunna ge och hon vägrar konsekvent att ta emot någon. Hon tycker helt enkelt inte det är värt besväret och jag förstår henne!

Bra att du satte frågetecken. Det verkar på prisbilderna som ofta diskuteras här på Buke att det mer handlar om en extra utgift och en massa extra bekymmer.

Givetvis ska man ta betalt så att man tjänar pengar, annars ska man inte ta emot inackorderingar. Framförallt inte om man inte älskar att subventionera andras hästhållning av andra orsaker. Driver man det hela som näringsverksamhet så är det till och med olagligt att gå med avsiktlig förlust.

När det kommer till foder så är man som stallägare idag foderföretagare eftersom hästen är ett livsmedelsproducerande djur (finns människor som äter häst, inte jag dock) och man då som stallägare är skyldig att se till att ingen fodrar sin häst med foder som inte är godkännt till livsmedelsproducenter, det är lag på detta och det ingår i EU-satsningen "från jord till bord"... det var därför som vi fick hästpassen.

Frågan är vilket ansvar jag har för foder som används i mitt stall. Givetvis är jag foderföretagare och ansvarig för foder som jag säljer till hyresgästerna.

Men har jag något ansvar för det som hästägare själva köper och ger till sina hästar? Jag har förutsatt att jag inte är det men det är kanske inte säkert. Men rimligen borde det vara de som säljer det fodret som är ansvariga som foderföretagare.

Jag kan inte tänka mig annat än att du bara har ansvar för det foder du faktiskt säljer till dina inackorderingar. Det är ju inte dina hästar och man kan inte som uthyrare av stallplats garantera något om inhyrda hästar ändå. Det är ett djurägaransvar.

Jag vill heller inte ha några inhyrda i stallet. Har varit med om dåliga erfarenheter tidigare...Dock har jag sträckt mig så långt att jag kommer ha en ponny här på sommarbete i sommar men till hösten får den åka hem igen.

Knapplån.

Vår inackordering flyttade häromdagen. Hon skulle rida hästen till det nya stallet!
Ca 2,5 mil bort.
Inga problem om det inte vore för att den hästen blivt riden kanske i femton timmar totalt sen oktober!:(

Vissa ska inte ha häst och jag tror att detta är sista gången hon har en för nu är han såld i alla fall!

Jag har superbra stallägare :bow:

Nu är det iofs bara jag som är inhyrd där men det är verkligen ge och ta inställning. Vi hjälper varandra om det så är att hämta hö och halm, ordna hovslagare m.m.

På julafton gav vi varandra julklappar och idag, påskafton gav vi varandra påskägg. Som sagt, de är verkligen super :love:

Men jag har stått i stall där det inte fungerade särskillt bra heller och jag förstår verkligen den sidan också. Det kan vaerkligen vara svårt att hitta rätt stall/inackodering

Råd om du bestämmer dig för att fortsätta:
Ta ordentligt betalt och sätta upp klara regler som tydligt framgår redan när folk kommer och tittar på stallplats, ha ordentliga kontrakt där det står tydligt vad som händer när dessa inte efterlevs (uppsägning/extra betalning (och var inte billig på extra tjänster)).
Ta referenser på nya inackorderade om du inte sedan gammalt känner dem mycket väl.

Det finns lika många korkade inackorderade som korkade stallägare helt enkelt. Där jag står nu så har under de fyra senaste åren två stycken blivit utslängda då de inte skött sina åtaganden trots påminnelse, vi andra som sköter oss trivs alldeles ypperligt och har inte varit i närheten av uppsägning och vi är lika glada att dessa två knäppgökar blivit uppsagda, båda dessa var sådanna som stallägaren var lite tveksam till från början men ändå till slut fick komma in, big misstake.

jag ville bara att det skulle fundgera utan att bossa.

Där satte du huvudet på spiken!
Ska man vara stallägare och ha inackorderingar, är det bara så att man måste vara
BOSS, BOSS,BOSS.
Tydligt ledarskap och tydliga regler.
Och man måste vara ofta närvarande.
Utan det förvandlas de allra vänligaste personer till små monster!

Tyvärr så kan ju en sådan olycka inträffa, det får man ju ha i tankarna, men hellre ta den risken än att låta dom gå själva om dom nu inte är monster mot andra hästar vill säga.

Okej hon kan kräva att ägaren till den sparkande hästen på ersättning om jag förstått det rätt? eller så var det bara om ägaren döljt att hästen kan vara sparkig? men det kan ju alla vara vid ihopsläppning. sök lite här på buke så finns det en tråd om det att det finns någon sådan lag tror jag.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig låta dig ströa med vad du vill eller fodra med vad du vill om du var inackorderad !
Vad du ströar med kan vara av stor betydelse för gödselhanteringen så skulle du ströa med något annat än vad jag vill så skulle ju du bli tvungen att frakta bort dyngan själv.... nu vill ju jag inte ha nått annat torv för att det ska fungera optimalt som gödsel, det kan röra sig om 10000-lappar i slutändan.

Det är jag medveten om därför kollade jag med han som tog hand om dynghögen. Han sa att så länge det inte är halm så är det lungt. Så jag kan inte annat än tycka att man som stallägare är löjlig när dom ska lägga sig i vad jag stör med när det är jag som köper ströt och mockar ut det. När det är ok med den som tar hand om dynghögen!
Sen tog dom priset när dom skällde över att jag fodrade för mycket och att hästen var för mager. Försök få det att gå ihop!
När jag ville köpa eget foder var det ok så länge jag förvarade det utomhus.
Hur lämpligt är det att ha vinterns höföråd ligga ute under en pressening?
Därför vart det ensilage.

Om jag hade fodrat det hö i de mängder som stallägaren tyckte att jag skulle ge så hade min häst svultit ihjäl innan vårens gräs kommit... Är det OK?
Gör du så mot dina inackorderingar?

/Linnea

När det kommer till foder så är man som stallägare idag foderföretagare eftersom hästen är ett livsmedelsproducerande djur (finns människor som äter häst, inte jag dock) och man då som stallägare är skyldig att se till att ingen fodrar sin häst med foder som inte är godkännt till livsmedelsproducenter, det är lag på detta och det ingår i EU-satsningen "från jord till bord"... det var därför som vi fick hästpassen.

Då när jag hyrde stallplats så fans det inget som hette foderföretagare.

Det foder som stallägaren hänvisade till var förstaskörd tagen i slutet av aug odlat på ogödslad mark. Dammit var det dessutom. Ett sånt foder är direkt olämpligt till en svårfödd, dammkänslig högpresterande häst.
Det foder jag köpte var näringsrikt av god hygienisk kvalitet tillverkat av proffs!

Är det oansvarigt och olämligt av mig att köpa ett sådant foder?

Tråden.

Jag kom på stallägaren vid ett flertal tillfällen med att stjäla kraftfoder...
Det försvann även en del utrustning under tiden min häst bodde där. När jag lämnade stallet låg allt på sin plats och när jag kom tillbaka dagen därpå var det borta.
Det var 2 hästar i stallet. Min och stallägarens. Det var bara vi 2 som hade nyckeln till sadelkammaren...

/Linnea

Jag hade min häst i ett toppen stall med ca 15 hästägare, vi hade scheman för allmänna skötseln och regelbundna stallmöten, trevlig stämmning och jysst stallägare. Jag hade visst tur!

Jag har stått i rätt många stall (flyttat runt p.g.a. utbildning) och även varit stallchef. Jag har trivt väldigt bra på de allra flesta ställen och de har även trivts med mig. Jag är dock övertygad om att det finns lika många knäppgökar till stallägare som inackorderingar.....
Skillnaden är bara att det faktiskt är stallägaren som bestämmer!

Är man en skötsam inackordering så är det eg. bara jobbigt med en stallägare som är stenhård eftersom man inte har några problem att "inordna" sig, är man en "icke-skötsam" inackordering så behöver man antagligen klara direktiv för att stallägaren ska orka stå ut med hyresgästen. Jag har svårt att förstå att inte fler stallägare är mer noga med referenser, en god inackordering är en tillgång på mer än ett sätt.

*kl

Oj då!
Om man läser igenom den här tråden så förlorar man ju hoppet om att någonsin kunna umgås med andra hästmänniskor igen :(

Jag är visserligen den enda "inackorderingen" i stallet jag har nu, men jag trivs superbra, man får helt enkelt lära sig att inte röra upp himmel och jord över småsaker, inte irritera sig för mycket på om hästarna kommer in någon timma tidigare ibland för att stallägaren ska bort, eller om det inte är så sopat i stallgången och jag antar att vi bara funkar bra tillsammans vi som samarbetar nu...
Visst måste det finnas NÅGON som har någon som helst bra erfarenhet av stallsamarbete?

Jag har även bra erfarenheter men tyvärr fler dåliga än bra och därmed orkar jag helt enkelt inte med allt vad det innebär.

# KL
Första stallet som jag hade min häst i var fruktansvärt ! Stall ägaren tog av mitt foder , struntade i att köpa in hö när det var hennes tur att hämta och betala , fyllde ALDRIG på vatten ute i hagen trots att jag betalade för såna tjänster ! Fy vale , kan jag lova...Jag kunde komma när det var smäll hett ute och där stog hästarna utan något att dricka , jag mådde så dåligt av detta så jag åkte flera gånger per dag till stallet trots att jag hade ca 2 mil enkel resa OCH trots att jag betalade för att " slippa " vatten och fodringar .
Efter det tog jag hem pållen , men han vantrivdes hemma med barnens ponnyer som sällskap så jag flyttade honom till ett litet stall i närheten. Och där är vi fortfarande , oss får dem bära ut på bår om vi ska därifrån ! :love: Bättre stallägare får man leta efter , precis allt fungerar prickfritt . Det är bara min och stallägarens hästar där , jag betalar inget för platsen men jag är den som sköter mockning , vattning , ställer iordning kvälls och frukost maten och den dagliga skötseln av hästarna. Ägaren släpper ut och tar in , fixar täcken och tippar maten i krubborna ! Vi har så roligt tillsammans , åker på tävlingar ihop , stöttar och hjälper varandra , uppskattar varandras sällskap ! :love::love:

Jag är inhyrd men bara längtar till den dagen då jag får mitt eget stall igen, har haft det tidigare. Då jag är trött inte på dom jag hyr av utan dom andra inackorderade. Dom kan heller inte lyfta ett finger extra för att hjälpa till, kan inte komma ut på morgonen när man nyss flyttat till stallet för att hjälpa till att släppa ut sin egen nyinköpta unghäst trots att stallägaren bet om det då han har problem med ryggen. Så då fick jag ställa upp att komma. Kan inte hjälpa till att kasta ner hö. Bara ska ha å ha. Vill jag ha något litet som en vattenkanna kan jag köpa det själv.. Jag är sån som hjälper till med allt även fast jag betala för mig så hjälper jag till med allt jag kan då det kan vara allt från att köra in hö till hösten, som att sätta stolp å göra ny hagar. Därför vil jag har ett eget stall då jag gör oftas så mycket mer än alla andra runt omkring mig så det passar mnig bäst att få ha ett eget stall...

Jag har (nästan) en plats extra:) Vill du flytta hit:) Har iof redan 1 (och den enda) bästa inackoring man kan ha:) Men såna som du växer inte på träd....Du e varmt välkommen:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar