Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Sv: Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Efter att läst alla inlägg på denna tråd, så känns det som jag vunnit storvinsten när jag lade ner mitt inackorderingsstall.

Nej men man kan definitivt undvika såpass luddiga och allmänt hållna formuleringar. De bäddar för konflikt tycker jag.
Sen är det ju alltid ett problem att driva saker vidare juridiskt, det lönar sig sällan för en privatperson och om det gäller småsummor.

Det bästa man kan göra är faktisk att flytta resp säga upp folk i det läget, det tar alldeles för mycket energi och glädje från tillvaron att strida om en sån sak anser jag.

Absolut! Själv har jag dragit ner till mkt liten skala och driver det enbart som ren hobbyverksamhet vilket är fullt tillräckligt:)

Jag föredrar att ha ett bra och välbetalt arbete för att sedan komma hem och ägna fritiden samt trivas i det egna stallet.

Nej men man kan definitivt undvika såpass luddiga och allmänt hållna formuleringar. De bäddar för konflikt tycker jag.
Sen är det ju alltid ett problem att driva saker vidare juridiskt, det lönar sig sällan för en privatperson och om det gäller småsummor.

Det bästa man kan göra är faktisk att flytta resp säga upp folk i det läget, det tar alldeles för mycket energi och glädje från tillvaron att strida om en sån sak anser jag.

Helt klart, det är ju väldigt olika vad man tex tycker är "gott skick" eller "säkert". Problemet är väl att man inte "vet vad man får" vad gäller person, kan verka kalas, sen visar det sig att det inte stämmer. Ofta får man höra någon slags vision, som senare visar sig inte stämma.

Absolut! Själv har jag dragit ner till mkt liten skala och driver det enbart som ren hobbyverksamhet vilket är fullt tillräckligt:)

Jag föredrar att ha ett bra och välbetalt arbete för att sedan komma hem och ägna fritiden samt trivas i det egna stallet.

Låter mycket klokt, man ska vara rädd om sig själv, livet är alldeles för kort för att bråka bort det med snåla inackorderingar

Uppstår detta problem så flyttar man.

Uppstår detta problem så flyttar man.

Eller säger upp. Ja men då har det redan skurit sig, där av alla frustrerade trådar här, från båda håll.

Sen är det inte skitlätt att hitta stallplats/hyresgäst på stört så de kan vara upp till tre mån man sk agå o irritera sig på varandra. Det tar på krafterna.

Absolut. Jag har själv alltid haft en månads uppsägning, vill inte ha folk i stallet längre än nödvändigt om de inte trivs. Tillgång på stall skiljer sig säkerligen beroende på var i landet man bor, just här så är tillgången på stall stor, efterfrågan likaså.

Absolut. Jag har själv alltid haft en månads uppsägning, vill inte ha folk i stallet längre än nödvändigt om de inte trivs. Tillgång på stall skiljer sig säkerligen beroende på var i landet man bor, just här så är tillgången på stall stor, efterfrågan likaså.

Ja man undrar ju varför vissa har tre mån? Oftast känns det onödigt långt.

Ja det är svårt det här med stall/hyresgäster, man vill ju inte hanma "ur askan i elden" sas.

Ja man undrar ju varför vissa har tre mån? Oftast känns det onödigt långt.

Ja det är svårt det här med stall/hyresgäster, man vill ju inte hanma "ur askan i elden" sas.

Vi har bara en månad också. Är det svårt att få stallplats i området så är det kanske mest nytta för den inackorderade att ha lång uppsägningstid.

Nej det krävs bara vid nyinstallationer. Då är det ett tvingande krav, annars inte. Inte ens för lantbruk. Sen kan tex Länsförsäkringar kräva det eller starkt önska det men det är en annan sak. LF är ganska tuffa och tar inte in dig som ny kund om du inte klarar en elbesiktning som de gör först.

har du tex eluppvärmda vattenkoppar är det alltid ett krav dock.

Men återigen, vad var det Miljö och hälsa och brandchefen sagt? Det är faktiskt intressant att få veta.

Som nyinstallation räknas väl även ombyggnad?

Även jag tycker det vore intressant att veta exakt vad som sagts, ska se om det går att rota vidare. I så fall ska du få svar.

Som nyinstallation räknas väl även ombyggnad?

Även jag tycker det vore intressant att veta exakt vad som sagts, ska se om det går att rota vidare. I så fall ska du få svar.

Jag vet inte exakt var gränsen går men det lär ju inte vara tillåtet att installera en ny elcentral utan jordfelsbrytare. Det gäller för övrigt även i bostäder. Drar man ny el i stallet bör det också vara ett krav.

Men att tex komplettera med några nya lampor är säkert tillåtet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.