Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Sv: Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Det finns heller inte plats att lagra dyngan mer än en månad i taget, sedan "sväller" den som sagt ut över gården. Finns fler än 5 hästar i stallet måste man ha gjuten platta för att få ha dyngan på det sättet, men det finns inte här utan den blir liggande direkt på marken. Runt stallet är det som sagt också vattenskyddat område.

Det där är en sak som Miljö och hälsa skall hantera. Anmäl stallet dit så får de berabeta stallägaren.

Nu tycker jag att det är du som är oförskämd..

Klart att det är stallägaren som bestämmer men som inackorderad ska man ändå kunna kräva grundläggande säkerhet och skötsel tycker jag. Det är stallägarens ansvar att det sköts och gör h*n inte det får man räkna med "tjat och skitsnack".

Stallägaren skall följa lagen och avtalet. Mer än så kan egentligen inte de inackorderade kräva.

Så jordfelsbrytare kan de inackorderade inte kräva om det inte står i kontraktet att jordfelsbrytare skall finnas. Det handlar inte om det är bra eller inte med jordfelsbrytare.

Om man nu är så väldigt noga med att jordfelsbrytare skall finnas så får man väl kontrollera att det är så innan man flyttar till stallet. Enkelt, eller hur?

Du kan inte kräva ett dugg faktiskt, utöver det som står i kontraktet dvs. Bryter stallägaren mot lagar och regler så anmäler man detta till kommunen och ser till så att detta kontrolleras av djurskyddsinspektören. Att tro att hyresgästen har rätt till tjat, gnat och skitsnack är däremot oförskämt och leder som regel bara till att man blir uppsagd.

Jag vill återigen understryka hur DÅLIGT blivande hyresgäster läser igenom kontrakt samt verkligen tänker efter före om stallet passar deras önskemål eller ej. Är det så att man efterhand upplever att man misstagit sig och inte trivs så är det rätta att säga upp sin plats INTE att dra igång skitsnack och tjat. Jag säger alltid till mina hyresgäster att synpunkter och önskemål är välkomna men det är jag som bestämmer i mitt stall=inget röstande eller tjatande efter att jag har sagt vad som gäller. Är det någon som trots det skulle göra detta så informerar jag dem om att de lämpligast kan söka sig till ett stall som passar deras behov bättre. Inte svårare än så.

Jag citerar; "släng hit lite kosing till mark och virke". Dina ord så varför så förvånad? Du känner väl knappast alla här på Forumet personligen eller? Skriver man en tråd som din så får man vara beredd på svar på tal, är du för känslig för svar så kanske du inte ska skriva på ett Forum?

Jag tycker att det är du som står mest för oförskämdheter och skitsnack - om stallägaren.

Vad jag vet så har du påtalat brister hos hästägare, så skitsnack är du bra på själv. Dessutom skriver du på en nivå som gör att man undrar hur gammal du är: "du lär minsann inte bli saknad" osv osv. Oförskämd? Hör du, kasta inte sten när du sitter i glashus, tack. Jag har ingenstans uttalat mig om DIG som stallägare eftersom jag inte känner dig. Hur du kan uttala dig om mig som person är en gåta....

Beträffande "släng hit lite kosing..." så tycker jag att korkade förslag kräver korkade svar. Eller, "kläm upp ett stall själv då...."

Om du inte kan komma med sakliga argument, inte läsa vad man skriver, så låt bli att svara då istället för att kasta skit. Jag är inte på forumet genom en självplågande önskan att få veta vilken skithög jag är som person av sådana som du som är totalt obekant för mig (och så lär förbli, som tur är). Om du har sådana behov så vänd dig någon annastans.

Eller kan det vara så att jag trampat på en öm tå?

Till sist som en liten upplysning: det är inte jag som skrivit tråden...

*KL*

Problemet är väl när en av parterna ändrar förutsättningarna....

*KL*

Problemet är väl när en av parterna ändrar förutsättningarna....

Det är ju omöjligt att diskutera ett enskilt fall här på forumet för vi vet ju inte tillräckligt mycket.

Det jag vill ha sagt är att man inte kan kräva att stallägaren skall investerar i saker som inte finns vare sig i kontrakt eller via lagkrav.

Det verkar lite jobbigt för dig att få svar som inte passar...men sorry, du har ingen som helst rätt att censurera svaren. Tycker inte att någon ö h t varit mer oförskämd än vad du själv är faktiskt.

Öm tå? Nej, inte för min del. Jag är helnöjd med tillvaron sedan jag skalat bort en del inhyrda som resonerar ungefär som du och skapar dålig stämning. Nu är jag mycket tillfreds med de hyresgäster jag har tack och lov. Och du; jag har ett fullt godkänt stall som följer alla säkerhets och miljöregler för stall PLUS jordfelsbrytare.

Du verkar inte förstå att det som folk opponerar sig mot i tråden är din tro att du kan ställa krav på sådant som ej står i kontraktet samt saker som går utöver de lagstadgade. Det handlar inte om jordfelsbrytaren eller dynghögen etc etc.

Jag är ofantligt glad att jag inte har några hyresgäster med ditt sätt att resonera som sagt. Och läs ordentligt; inget påhopp på din person, endast på ditt resonemang och attityd!

Ja det blir problem när hyresgästerna i efterhand försöker ändra på sådant som de har godkänt den dagen de skrev på kontraktet...

Det är ju omöjligt att diskutera ett enskilt fall här på forumet för vi vet ju inte tillräckligt mycket.

Det jag vill ha sagt är att man inte kan kräva att stallägaren skall investerar i saker som inte finns vare sig i kontrakt eller via lagkrav.

Absolut, jag pratar generellt och det gäller givetvis båda parter

Det verkar lite jobbigt för dig att få svar som inte passar...men sorry, du har ingen som helst rätt att censurera svaren. Tycker inte att någon ö h t varit mer oförskämd än vad du själv är faktiskt.

Öm tå? Nej, inte för min del. Jag är helnöjd med tillvaron sedan jag skalat bort en del inhyrda som resonerar ungefär som du och skapar dålig stämning. Nu är jag mycket tillfreds med de hyresgäster jag har tack och lov. Och du; jag har ett fullt godkänt stall som följer alla säkerhets och miljöregler för stall PLUS jordfelsbrytare.

Du verkar inte förstå att det som folk opponerar sig mot i tråden är din tro att du kan ställa krav på sådant som ej står i kontraktet samt saker som går utöver de lagstadgade. Det handlar inte om jordfelsbrytaren eller dynghögen etc etc.

Jag är ofantligt glad att jag inte har några hyresgäster med ditt sätt att resonera som sagt. Och läs ordentligt; inget påhopp på din person, endast på ditt resonemang och attityd!

Jo du, det du ägnar dig åt är inget annat än personangrepp. Dessutom verkar det vara du som har mest jobbigt med att du får "fel" svar. Du verkar ha gått igång ordentligt. Vad jag vet så är inte Buke till för att man ska ge sig på oliktänkande personer (=personer som inte tycker lika som en själv) med personliga påhopp. Allt det du skriver tycker jag är det klassiska personliga påhoppet: du talar om vilket oförskämd och hemsk människa jag är (utan att veta vem jag är:confused:) och du talar om att "folk" opponerar sig mot "min tro att ..." Kan det bli tydligare?:confused:

I kontraktet står för övrigt att stallägaren är ansvarig för stallet och att hästar och människor ska kunna vistas där på ett bekvämt och säkert sätt. Detta sköts inte, så vad göra? Du har uppenbarligen inga förslag i alla fall. Mer än att hästägare ska betala och hålla klaffen. En hästägare med synpunkter, vare sig det gäller petitesser eller allvarligare problem, "tjatar, gnatar och snackar skit".

Det är ju bra att DITT stall är godkänt. Fast det är ju inte det jag ifrågasatt.

För övrigt har jag, som nämnts, hyrt in i andra stall tidigare och aldrig haft problem.

Jag är lite intressera av det du skrev innan om att både miljöskyddsinspektören och brandchefen hade krav på jordfelsbrytare i stallet. Finns alltså ett myndighetskrav och på vilka grunder?

Jag kan tyvärr inte historien bakom detta, vet bara att ett stall på samma plats tidigare brunnit ned till grunden. Det var dock långt före min tid.

Jag kan tyvärr inte historien bakom detta, vet bara att ett stall på samma plats tidigare brunnit ned till grunden. Det var dock långt före min tid.

Eftersom du tog upp att miljö och hälsa och brandchefen reagerat på det så trodde jag du visste.

Och ja många stall brinner ner pga felaktiga installationer. Vissa av dem skulle räddats av jordfelsbrytare. Det är dock inte samma sak som att man måste ha det. Tyvärr kan man tycka.

Precis!

Vet att det "krävs" jordfelsbrytare inom lantbruk, men det är väl "bara" en föreskrift? Du kanske vet hur det hänger ihop? Men, som sagt, det borde vara lag på det.

Precis!

Vet att det "krävs" jordfelsbrytare inom lantbruk, men det är väl "bara" en föreskrift? Du kanske vet hur det hänger ihop? Men, som sagt, det borde vara lag på det.

Nej det krävs bara vid nyinstallationer. Då är det ett tvingande krav, annars inte. Inte ens för lantbruk. Sen kan tex Länsförsäkringar kräva det eller starkt önska det men det är en annan sak. LF är ganska tuffa och tar inte in dig som ny kund om du inte klarar en elbesiktning som de gör först.

har du tex eluppvärmda vattenkoppar är det alltid ett krav dock.

Men återigen, vad var det Miljö och hälsa och brandchefen sagt? Det är faktiskt intressant att få veta.

Jag har kommit med ett MKT tydligt råd; LÄS igenom kontrakt ordentligt så att du vet vad du kan kräva eller ej samt om stallet inte passar dina behov - flytta. Bryter stallägaren mot lagar och förordningar, anmäl. Behöver du mer handfasta råd än så?

Den mkt luddiga formuleringen du påstår finns i ert kontrakt ger stallägaren väldigt fritt spelrum och du kommer att få svårt att använda dig av den. Mkt subjektiv formulering och märkligt att man har skrivit den ö h t tycker jag.

För att lugna ditt sinne så lämnar jag diskussionen eftersom den är föga konstruktiv plus att jag inte förstår vad ditt syfte är riktigt - du har ju redan bestämt dig för flytt så varför söka lösningar då:confused:

Jag har kommit med ett MKT tydligt råd; LÄS igenom kontrakt ordentligt så att du vet vad du kan kräva eller ej samt om stallet inte passar dina behov - flytta. Bryter stallägaren mot lagar och förordningar, anmäl. Behöver du mer handfasta råd än så?

Den mkt luddiga formuleringen du påstår finns i ert kontrakt ger stallägaren väldigt fritt spelrum och du kommer att få svårt att använda dig av den. Mkt subjektiv formulering och märkligt att man har skrivit den ö h t tycker jag.

För att lugna ditt sinne så lämnar jag diskussionen eftersom den är föga konstruktiv plus att jag inte förstår vad ditt syfte är riktigt - du har ju redan bestämt dig för flytt så varför söka lösningar då:confused:

Man kan aldrig helgardera sig med ett kontrakt, vare sig som hyresgäst eller hyresvärd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar