Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Sv: Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Problemet brukar vara att folk oftast inte visar upp sina dåliga sidor direkt, de brukar komma smygande efter en tid...

Folk lyssnar inte heller så noga på vad man säger eller vad som står i kontraktet utan man ser och hör det man vill höra. Jag brukar låta intresserade ev blivande hyresgäster få komma och titta på stallet, få all info muntligt på plats och sen skickar jag med dem kopia på kontrakt + stallregler/rutiner hem så att de kan läsa igenom och fundera i lugn och ro. Först efter detta kan de ringa eller komma och ge besked.

Inte ens denna procedur hjälper på alla - vad ska man då göra för att bli ännu tydligare o undvika fel folk på fel plats:confused:

Jamen, detta gör jag alltid på de som visar intresse för att stå i mitt stall.
Så efter en tid så blir det tjafs om något och jag får höra att "det står minsann i kontraktet att..." fast det inte står ett enda ord om det vederbörande påstår i kontraktet. Folk läser ju inte ens däri! De skriver bara på och lever i någon slags illusionerad värld där de tror att alla ska rätta sig efter just henne/honom...!
Jag sparkade nyss ut två stycken som förvandlade mitt stall till rena skräcktillvaron. Den ena tjejen tog liksom över hela stallet och började bestämma hur saker och ting skulle vara varpå de andra i stallet såklart blev irriterade. Stämningen var ju inte på topp precis...

Samma tjej vägrar dessutom att betala stallhyra för uppsägningstiden utan anser sig ha flyttat (i förtid) och därmed inte har något med stallet att göra. Tilläggas bör att hon sa till dagen innan att hon ville flytta ut tidigare än uppsägningstidens slut...
Jättelätt att ändra planeringen angående in- och utsläppsschema, arbetstid för stallpersonalen etc etc...

Men det finns ju något som heter "inkasso"-bolag som tur är...de har just fårr en obetald faktura skickad till sig... :devil:

Problemet brukar vara att folk oftast inte visar upp sina dåliga sidor direkt, de brukar komma smygande efter en tid...

Folk lyssnar inte heller så noga på vad man säger eller vad som står i kontraktet utan man ser och hör det man vill höra. Jag brukar låta intresserade ev blivande hyresgäster få komma och titta på stallet, få all info muntligt på plats och sen skickar jag med dem kopia på kontrakt + stallregler/rutiner hem så att de kan läsa igenom och fundera i lugn och ro. Först efter detta kan de ringa eller komma och ge besked.

Inte ens denna procedur hjälper på alla - vad ska man då göra för att bli ännu tydligare o undvika fel folk på fel plats:confused:

Precis så gick det till innan vi flyttade in i nuvarande stallet med vår häst. Sedan hade det underlättat och känts betydligt trevligare om stallägaren ifråga faktiskt hade efterlevt kontraktet bättre än vad som görs. Har t.o.m. funderat på att deponera hyran. Vår stallägare använder oss hyresgäster till att finansiera sin mångmiljonersgård och skiter fullständigt i stallets skötsel, man får tjata, tjata, tjata för att få fel åtgärdade, som t.ex. jordfelsbrytare, någorlunda vettig ventilation, tömning av gödselstack, belysning i stallet mm mm. Till detta kommer några mindre trevliga hyresgäster med "långa" fingrar (utrustning och foder försvinner oförklarligt). Har nu börjat leta nytt stall.

Man behöver väl inte bråka och vara dominant bara för att hålla vissa regler. Det värsta jag vet är stallägare som INTE har klara riktlinjer och dessutom inte i tid kan ta itu med en konflikt..utan bara mesar på.

Men alla de saker du räknar upp har du som inhyrd inte ett dugg med att göra anser jag - jordfelsbrytare t ex, tror du att man som hyresgäst bestämmer vad som ska installeras i stallet:confused:

Samma gäller när gödselstacken ska tömmas - så länge du kan tömma kärran där så är det ingenting som du behöver bry dig om.

Såvida det inte står i ert kontrakt att alla dessa saker skall göras enligt visst tidsschema, att det ska finnas jordfelsbrytare m m och stallägaren inte fullgjort det som utlovats i kontraktet - först då kan du komma med påpekanden.

Däremot tycker jag att du gör helt rätt i att flytta när du känner så stort missnöje med stallmiljön. Det är ju din häst som står i miljön och du som ska vistas där ganska många timmar i veckan.
Misstaget många inhyrda gör är att börja lägga sig i saker som de inta har rätt att styra över, mkt bättre då att helt enkelt konstatera att man inte passar in i stallet och säga upp sin plats.

Men alla de saker du räknar upp har du som inhyrd inte ett dugg med att göra anser jag - jordfelsbrytare t ex, tror du att man som hyresgäst bestämmer vad som ska installeras i stallet:confused:

Samma gäller när gödselstacken ska tömmas - så länge du kan tömma kärran där så är det ingenting som du behöver bry dig om.

Såvida det inte står i ert kontrakt att alla dessa saker skall göras enligt visst tidsschema, att det ska finnas jordfelsbrytare m m och stallägaren inte fullgjort det som utlovats i kontraktet - först då kan du komma med påpekanden.

Däremot tycker jag att du gör helt rätt i att flytta när du känner så stort missnöje med stallmiljön. Det är ju din häst som står i miljön och du som ska vistas där ganska många timmar i veckan.
Misstaget många inhyrda gör är att börja lägga sig i saker som de inta har rätt att styra över, mkt bättre då att helt enkelt konstatera att man inte passar in i stallet och säga upp sin plats.

Som hästägare tycker jag det är en oerhört viktig bit att det finns jordfelsbrytare i stallet. Om det inte finns så lägger jag mig i och försöker få stallägaren att åtgärda. Eller tycker du jordfelsbrytare är en bagatell?:confused:
När det gäller gödselstacken, så nej, det går inte längre att tömma på anvisad plats. Detta upprepas dessutom ideligen, är ingen engångsföreteelse. Misstänker att detta kommer att bli ett fall för hälsovårdsnämnden då det runt stallet är vattenskyddat område. Ska jag börja ta hem dyngan från min häst, eller lägga i säckar och tömma själv? Vi betalar t.o.m. en extra avgift varje månad till stallägaren för att få dyngan bortkörd. Denna avgift tas inte bort i första taget. Så vad göra?

Som hästägare vill jag självklart känna att min häst är inhyst på ett säkert sätt, att stallägaren uppfyller sin del av kontraktet. I annat fall kan jag ju också strunta i vad som är skrivet. Eller säger du till inackorderingar att de ska sköta sin egen häst och ge f-n i resten?:confused: Jordfelsbrytare, äsch.... Lägg dyngan där det finns plats, betala och se glada ut.... Ingen belysning i stallet vintertid: använd ficklampa:idea:
Stallägaren orkar inte ploga vintertid. Oj, brinner det - brandbilen har väl lång slang... Oj, har "Lisa" brytit benet - ambulanskillarna är säkert starka, de kan pulsa....:cool:

Jo, det hade du nog ;).

Självklart sökte jag efter annan stallplats men...
Endera så var det fullt eller för dyrt/för långt från där jag bodde eller så var en 19-20 åring med ett vbl som höll på med distans inte välkomna. Fina halvblodshästar går visst sönder av att ha en sån till boxgranne. :rofl:

Eller jo jag fick tag på ett ställe där dom kunde ta emot min häst.
Han skulle varit enda hästen på det stället. (ko gård). Fått stå ensam hela vinterhalvåret (bete med korna). Fast största anledningen till att jag tackade nej var att kor och kalvar dog som flugor. Ägaren skyllde på att det spökade...

/Linnea

Jag försökte ha en stallansvarig eftersom jag själv inte har tid/ork längre. Hon fick ha sin häst gratis och det fungerade hyfsat ett tag tills dess att hon skulle sälja sin häst, jag vill inte gå in på vad som hände men kan säga att även hon tog sig vissa friheter då hon försvann. Dessutom sprang ju alla till mig om allt ändå och jag får väl helt enkelt inse att jag är ingen stallchef och vill inte heller vara det.

Välkommen in i klubben "Aldrig mer några inackorderingar".

Börjar så sakta komma tillbaka som människa efter det helvetet

Exakt så gör jag också, men trots det verkar folk ha glömt/inte har läst vad de har skrivit på. Jag ogillar att tjafsa och förhandla om sådant som har varit helt klart redan innan de skrev på kontraktet.

Återigen - du har ingen rätt att lägga dig i om stallägaren har jordfelsbrytare eller ej el liknande saker som rör stallet. Köp ett eget stall om du vill utforma det efter dina åsikter och tyckande.

Hyr inte in din häst hos någon som har ett stall som inte passar dig eller hästen - mycket enkelt tycker jag.

Om jag tycker jordfelsbrytare är bra? Visst tycker jag det men det ger mig inte rätt att tvinga andra till att installera en sådan.

En tjatande hyresgäst hade jag fotat ut ur mitt stall ganska omgående. Synpunkter ja visst, men tjat och skitsnack=ut med huvudet före:cool:

Som hästägare tycker jag det är en oerhört viktig bit att det finns jordfelsbrytare i stallet. Om det inte finns så lägger jag mig i och försöker få stallägaren att åtgärda. Eller tycker du jordfelsbrytare är en bagatell?:confused:

Så länge det inte är lag på jordfelsbrytare så kan du inte kräva det. varför flyttade du till ett stall utan jordfelsbrytare över huvud taget?:confused:

Det du kan säga till stallägaren är att försäkringsbolaget har rabatter som gör att en installation av jordfelsbrytare kan betala sig ganska snabbt.

Vi har uppenbarligen fullständigt olika uppfattning om säkerhetsaspekter. Vi har också väldigt olika åsikter om kontrakt. Jag anser att ett skrivet kontrakt ska följas. När då stallägaren i kontraktet skrivit att denne har ansvar för stallets skötsel så tar jag för givet att detta också ska ske i verkligheten, vilket alltså inte görs. Detta medför i sin tur att både hästar och folk utsätts för onödiga olycksrisker. Men, det är alltså enligt dig sådant som man som hyresgäst ska ge blanka f-n i (ursäkta språket). Och jo, visst letar jag ny stallplats, det gör f.ö. också andra hyresgäster i detta stall, antalet tomma boxar ökar.... Fy, vad vi är känsliga av oss!:cool:
När jag flyttar med min häst så tar jag ju också för givet att kontraktet inte heller gäller mig som hyresgäst, utan att jag kan flytta min häst bums och strunta i 3 månaders uppsägningstid (står i kontraktet) och därmed 3 månaders hyra. Hurra!:banana:

Det klagas hejvilt på besvärliga hyresgäster, men tydligen kan man som stallägare få bete sig hur som helst. Hyresgästen är alltså helt rättslös. Betala boxen och skit i säkerheten:devil:

Har hyrt in häst tidigare och aldrig råkat ut för detta, men de andra stallen har ägts av mer hästkunnigt folk också. Och till de som undrar varför jag hyr box i det här stallet överhuvudtaget så kan jag bara erkänna att jag var dum nog att inte MYCKET noggrant kolla upp allt, begära många olika referenser mm mm. Jag känner dessutom en person i ägarfamiljen, vilken jag vet har hållt på med hästar i många år. Tyckte det verkade vara bra. Nästa gång kommer jag att vara betydligt petigare och höra mig för mer noga innan jag tar beslut att flytta in.

Köp ett eget stall om du vill utforma det efter dina åsikter och tyckande.

Släng hit lite kosing då så jag kan köpa mark och virke. :cool:

Synpunkter på denne stallägares misskötsel av stallet har alla vi hyresgäster. Tjat o skitsnack? Tja, var drar du gränsen mellan synpunkter och "tjat och skitsnack"?
Ej uppfyllt kontrakt = tjat o skitsnack?
Gödsel över hela gården pga ej tömd gödelsstack = tjat o skitsnack?
Förorenade vattendrag (vattenskyddat område) pga gödsel över hela gården = tjat o skitsnack? (här hamnar förmodligen grannarna också inom kategorin "tjat o skitsnack" då de hotar med anmälan)
Krånglande elsystem = tjat o skitsnack?
Ingen plogning vintertid = tjat o skitsnack?
Inga räcken på taket vilket medför risk att få takets lager av snö i huvudet = tjat o skitsnack?
Dålig ventilation som blivit något bättre efter MYCKET MYCKET "tjat o skitsnack".
Jordfelsbrytare finns numera efter MYCKET "tjat o skitsnack" (även "tjat o skitsnack" från djurskyddsinspektör o brandchef, jag jobbar sjäv med el "till vardags" och verkar ha betydligt mer respekt för el än vad du har)
Det här var en del, men listan kan göras längre.

Jordfelsbrytare finns numera efter MYCKET "tjat o skitsnack" (även "tjat o skitsnack" från djurskyddsinspektör o brandchef, jag jobbar sjäv med el "till vardags" och verkar ha betydligt mer respekt för el än vad du har)
Det här var en del, men listan kan göras längre.

Det är jättebra med jordfelsbrytare och jag har det själv men det är fortfarande inget lagkrav. Undantaget är tex om man har elslingor i vattenledningar för då är det ett krav.

Så hur kan djurskyddsinspektör eller brandchef kräva jordfelsbrytare?

Jag har ingen aning om hur resten sköts så det tänker jag inte spekulera i men om nu jordfelsbrytare tex är jätteviktigt för dig, avrför flyttar du till ett stall där det inte finns?

:bow: Tjat och skitsnack kallar vissa det du skrivit.
Sådana som du skriver om borde inte ens ha stall som riskerar folk och fä bara för att tjäna pengar.

LÄS vad jag skriver människa. STÅR det någonstans i kontraktet att stallet skall vara försett med jordfelsbrytare?

Att du anser en massa saker ger dig knappast rätt att åberopa kontraktsbrott.

När jag flyttar med min häst så tar jag ju också för givet att kontraktet inte heller gäller mig som hyresgäst, utan att jag kan flytta min häst bums och strunta i 3 månaders uppsägningstid (står i kontraktet) och därmed 3 månaders hyra. Hurra!:banana:

Det tror jag inte är så smart att göra.

Vad i det skriftliga kontraktet har stallägaren brutit mot?

För jag antar att jordfelsbrytaren inte står med i ert kontrakt.
Står det tex specificerat exakt hur ofta som dynghög ska tömas?

:bow: Tjat och skitsnack kallar vissa det du skrivit.
Sådana som du skriver om borde inte ens ha stall som riskerar folk och fä bara för att tjäna pengar.

Det bästa sättet att bli av med stallägare som missköter sig är att ingen flyttar sin häst dit! Jag förstår inte varför man tex flyttar till ett stall som saknar jordfelsbrytare om man anser att jordfelsbrytare är absolut nödvändigt.

Samma sak med att stället är allmänt misskött och ventilationen undermålig. varför i H-E flyttar man dit? men så länge väljer att ha häst i sådana här stallar, ofta för att komma billigt undan, så kommer dessa stall att finnas kvar.

Står det tex specificerat exakt hur ofta som dynghög ska tömas?

Nej, jag tror inte heller att det är smart och tänker allvarligt talat inte göra så heller.
Beträffande dyngan så betalar vi en extra avgift utöver hyran varje månad för att få den tömd. Avgiften täcker mycket väl in bortförsel av dynga en gång per månad. Det finns heller inte plats att lagra dyngan mer än en månad i taget, sedan "sväller" den som sagt ut över gården. Finns fler än 5 hästar i stallet måste man ha gjuten platta för att få ha dyngan på det sättet, men det finns inte här utan den blir liggande direkt på marken. Runt stallet är det som sagt också vattenskyddat område.

Det bästa sättet att bli av med stallägare som missköter sig är att ingen flyttar sin häst dit! Jag förstår inte varför man tex flyttar till ett stall som saknar jordfelsbrytare om man anser att jordfelsbrytare är absolut nödvändigt.

Samma sak med att stället är allmänt misskött och ventilationen undermålig. varför i H-E flyttar man dit? men så länge väljer att ha häst i sådana här stallar, ofta för att komma billigt undan, så kommer dessa stall att finnas kvar.

I det här fallet kommer vi INTE billigt undan, kallhyran är hög. Dessutom är resvägen lång vilket kostar en hel del. Varför flyttar folk dit? Ja, fler har förmodligen gjort samma misstag som jag och inte mer noga tagit reda på hur stallet fungerar i praktiken. Dessutom finns det väldigt bra träningsmöjligheter vilket lockar och nog gör att somliga står ut ändå. Många flyttar dock (däribland vi), framför allt när ytterligare privata stall byggs. Tyvärr växer inte stallplatser på träd här i trakten.

För ett antal år sedan brann ett stort stall ned precis i närheten. Det är inget som någon vill uppleva igen. Jordfelsbrytare är en väldigt enkel och billig hjälp mot detta.

Nu tycker jag att det är du som är oförskämd..

Klart att det är stallägaren som bestämmer men som inackorderad ska man ändå kunna kräva grundläggande säkerhet och skötsel tycker jag. Det är stallägarens ansvar att det sköts och gör h*n inte det får man räkna med "tjat och skitsnack".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar