Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

Sv: Aldrig mer inhyrda hästar i stallet

*kl

Oj då!
Om man läser igenom den här tråden så förlorar man ju hoppet om att någonsin kunna umgås med andra hästmänniskor igen :(

Jag är visserligen den enda "inackorderingen" i stallet jag har nu, men jag trivs superbra, man får helt enkelt lära sig att inte röra upp himmel och jord över småsaker, inte irritera sig för mycket på om hästarna kommer in någon timma tidigare ibland för att stallägaren ska bort, eller om det inte är så sopat i stallgången och jag antar att vi bara funkar bra tillsammans vi som samarbetar nu...
Visst måste det finnas NÅGON som har någon som helst bra erfarenhet av stallsamarbete?

För oss fungerar det jättebra, alla gör det de ska. Det är dock inte så mycket att göra eftersom min häst står på en ridskola där i princip allt ingår, det enda hästägarna delar på är kvällsfodring helger och så skötsel av hela stallet jul och påsk. Alla gör sin del utan att tjafsa, och någon dålig stämning har jag adrig sett :)

Mjo, har också varit med om det där att "några extra saker råkar följa med" faktiskt.. det är jävligt skitigt gjort av personen/personerna i fråga.

Sen om du kanske funderar på att hyra in någon i stallet igen så kan du ju sätta en prövotid på 2 månader och se hur det tar sig, för man kan inte vara "fröken duktig" i 2 månader om man inte brukar vara det annars. I annat fall kanske du ska fråga om telefonnummer till tidigare stall hästen eventuellt har stått i med samma ägare och prata med de personerna som har haft med tjejen/killen att göra!

Jag blir så arg på att folk inte har sunt förnuft, jag menar det är klart att om någon hjälper mig ska jag hjälpa tillbaka och även om jag inte får något för det så kan jag hjälpa till. Sedan förstår jag inte riktigt hur alla kan gilla konflikter så mycket eftersom vissa bara verkar leta efter saker att reta sig på.

Tyvärr är det bara vissa som tänker som jag...

/mögelbulle - som trivs med att hyra stallplats

Svårt det här med att samsas och hjälpas åt i stall.

Vi har alla olika syn på hur hästar skall ha det och hur de skall tas hand om... meningar skiljer sig åt ..

Det enda sättet att komma ifrån bosseriet är en liten skara människor med liknande syn på hästhållning. En liten skara människor som KAN klara av att diskutera saker utan tjaffs om rätt och fel... Och som KAN klara av att inte lägga sig i ovissentliga saker (var och en måste få utfodra och träna sina hästar efter eget huvud så länge det inte rör sig om vanvård.)

En överenskommelse om hur hästarna skall ha det, och en gemensam avsikt att sköta stallet efter det.

Svårt att hitta sådana inackorderingar ... Men det underlättar om man är mycket nogrann med att klargöra allt innan påskrivet avtal om uppstallning. Givetvis måste man vara nogrann och inte välkommna personer och deras hästar hur som helst.

Jag tycker att man kan få en ganska bra uppfattning om hur folk tänker kring hästar, om de bryr sig, kan något osv ...

Ett välfungerande kollektivstall, där det inte behövs en "boss" bygger också på gemensamma träffar där man demokratiskt bestämmer saker och genomför större sysslor. Väljer man som stallägare att bestämma allt och inte ta hänsyn till vad inhyrningarna säger och önskar så väljer man automatiskt att behöva bossa.
Det behövs vell kanske alltid en slags ledare, men det uppdraget blir inte så tungt om man bygger upp stallet och dess invånare på ett underlättande sätt.

Jag vet inte om det är så enkelt som jag beskrivit det nu, men det är i ett sådant här stall jag har min häst nu..

Har tidigare stått i ett stall där tjafs o skitsnack stod på den dagliga menyn, blev så påfrestande att jag helt tappade lusten till att rida o vara där ute, det var endast kärleken till min häst som fick mig att ta mig ut där varje dag! Till sist blev det ohållbart att stå kvar där (fick magkatarr...)trots alla faciliteter så jag flyttade! Detta är det bästa jag gjort!!! Har aldrig tidigare stått i ett stall där man hjälps åt så mycket som vi gör, ska någon åka bort drar alla sitt strå till stacken så att man ilugn o ro kan åka bort en vecka o vara helt trygg med att hästen blir hur väl omhändertagen som helst!! Helt underbar stallägare med tydliga regler som gör att alla vill hugga i o hjälpa till!! Till saken här att detta är ett litet stall o det tidigare var ett större stall...

Problemet brukar vara att folk oftast inte visar upp sina dåliga sidor direkt, de brukar komma smygande efter en tid...

Folk lyssnar inte heller så noga på vad man säger eller vad som står i kontraktet utan man ser och hör det man vill höra. Jag brukar låta intresserade ev blivande hyresgäster få komma och titta på stallet, få all info muntligt på plats och sen skickar jag med dem kopia på kontrakt + stallregler/rutiner hem så att de kan läsa igenom och fundera i lugn och ro. Först efter detta kan de ringa eller komma och ge besked.

Inte ens denna procedur hjälper på alla - vad ska man då göra för att bli ännu tydligare o undvika fel folk på fel plats:confused:

Jag har varit med om det där, fast tvärtom.
Vår dagliga menu var "Okej, vad står det på tavlan idag då" eller "Jaså, fodringar lör-sön 4ggr om dagen, jippi"..
Jag har nog aldrig vantrivt så mycket i hela mitt liv, vågade knappt prata med de övriga i stallet eftersom man var rädd att det skulle feltolkas och höras av stallägaren. Fodringarna var ansvar mer än vad man ville ha, var alltid vi inhyrda som fick göra skitgöran.
Jag fick panikartat ta mig ut till stallet varje eftermiddag för att ta in alla hästar. Annars fick de vänta tills stallägaren kom hem sent, framförallt för att ta in mitt (läs då) föl så han inte stod själv ute.
Den dagen vi skulle flytta var den västa dag i mitt liv, nu tog vi den fega vägen och flyttade 24 timmar efter vi sagt till.
När hästarna sen var på plats i det nya stallet går inte ens att beskriva.
Vi har fortfarade massor saker kvar i förra stallet, men som vi lämnat kvar det för att slippa onödiga diskussioner.
Var också i detta stall vi hade ett konstigt "inbrott" där jag blev av med all min ridrustning (inte till hästen utan till mig själv).

Idag står jag i ett stall där allt flyter på, har inte haft skitsnack sen den dagen jag ställde in min första häst här.
Alla hjälper till och det är trivsamt på alla nivåer, vilket jag är tacksam över :bow:.

Usch vad jobbigt för dig! Men tyvärr är det ju inget nytt, jag tycker man får veta inackorderades framfart och fräckhet dagligen! Jag säger som dig, jag skulle aldrig vilja ha inackorderinga om jag hade eget stall! De enda vore då vänner jag kände MKT väl.

Men ngt jag har lärt mig med åren, det är att man ska i ett stall vara hästägare med samma värderingar och tycke, annars är det dömt att inte fungera direkt! Jag tex är inackorderad i ett stall där ägaren tävar hoppning på hög nivå, ridskolan är hoppinriktad och de få inackorderingarna som finns tävlar också hoppning.

Just det där med att stallägare i många inackorderingars ögon har råd och möjlighet att sponsra med både saker, foder och arbete, det är ngt som faschinerar mig!

Jag har sedan jag flyttade in i stallet jag är inackorderad i varit lite nervös för att stallägaren skulle tycka jag gjorde eller resonerade fel.
Men förutom att hon redan efter bara några månader berömde mig för min ärlighet i ALLT och att jag var ordentlig, så fick jag förutom de värmande orden för ngn vecka sedan höra att "du gnäller aldrig och ställer alltid upp" eller ngt i den stilen. Och jag själv tycker att jag lever lyxliv, behöver ju knappt göra ngt alls i stallet, och undrar om jag gör för lite?! :D

efter allt vad man läst verkar enda lösningen vara riktigt korta tyglar.. :crazy:

dvs låsbara garderobsstora ytor med hönsnät i sadelkammaren.. likadant i foderkammaren, låsbara skåp..
det enda lösa ska vara nåsta dygna foderburkar och höpåsar samt grimma+grimskaft och ett täcke till vardera häst.. allt annat inlåst så varje inhyrd bara kan nå sina egna grejer och ansvarar för dessa..

Men det verkar ju också helt vansinnigt att behöva låsa in varenda liten pryl, av risk att bli av med det! Fast det kanske bara är jag som haft tur, det enda jag låst in är pälsglansen eftersom det var en väldans omsättning på det ett tag... låst sadelkammare, självklart, för att ingen utomstående ska kunna komma och norpa åt sig sadlar och liknande. Men jag har på drygt åtta år och i tre olika stall aldrig blivit av med något. Hittills. :cool:

förstår dig, jag har mina hästar inhyrda i ett kanonstall o där är det regler satta, men anledningen till att det funkar är väl mestadels sunt förnuft.

Vi kör med helinackorderingar o har låååångaaaa kontrakt där allt står klart o tydligt. Det blir inget snack för alla vet vad som gäller. Gillar man det inte så kan man ju låta bli att skriva på eller flytta. Våra hyresgäster är toppen o jag trivs med att ha dem hos mig. Men jag väljer noooga innan jag tar in nån ny. Ska helst vara på rekommendationer från andra jag känner. Å det har funkat hittills. /C

kl
Jag står i ett stall ska flytta på söndag :love: skrev innan vad som var fel.
men i dag när jag kom till stallet fanns de varken halm eller spån de ingår :mad: och hitta min häst i hagen med svullen kota. De har sågat ved i hagen med både traktorer och kapmaskiner och där går min 1 åring. har bett de byta hage men de kan dom inte. för de blir så lerigt. så jag hitta ett sår på hästen har gjort ren de och hoppas på de bästa. längtar tills flytten

Förstår dig helt o hållet! Just att man är snäll o de tar bara mer av en.
Ofostrade hästar som ägaren aldrig frågar hur de beter sig när ägaren inte är där, sparkar söder boxen, väcker familjen på nätterna av allt sparkande osv.
Inte en fråga om varför boxväggen som va hyffsad när de kom ser ut som skjuten av ett maskingevär.
Åker på ledighet o tar för givet att man ska mocka o ta ut o in utan en fråga el nåt i stil med att jag kan hjälpa dig sedan som tack.
El när de kommer o tittar o bestämmer sig för att flytta dit, så säger man jag tar inte emot nåt tok till häst som inte kan uppföra sig, nääärå hon/han är så snäll så gör ingenting, tro f-n att de säger så, de är där kanske två tim per dag om ens det vissa dagar!
Hästar som har stått hela jul o nyårshelger på bara betongen, synd om hästen självklart men golvet som blir förstört då??
Nä fy sjutton hellre utan pengarna för o slippa dessa marodörer.
Ska sägas att de finns jättebra inhyrningar oxå men de är lätträknade:smirk:

Nä fy sjutton hellre utan pengarna för o slippa dessa marodörer.
Ska sägas att de finns jättebra inhyrningar oxå men de är lätträknade:smirk:

jag tycker tvärtom att de vettiga hyresgästerna i absolut klar majoritet. Sen blir det väl kanske så att det är de som missköter sig som märks.

Är man en skötsam inackordering så är det eg. bara jobbigt med en stallägare som är stenhård eftersom man inte har några problem att "inordna" sig, är man en "icke-skötsam" inackordering så behöver man antagligen klara direktiv för att stallägaren ska orka stå ut med hyresgästen. Jag har svårt att förstå att inte fler stallägare är mer noga med referenser, en god inackordering är en tillgång på mer än ett sätt.

Verkligen! :bow: Mycket kloka ord tycker jag. :bow:

härpå följer ett försök att nyansera det hela lite:

Det förefaller vara ett evigt gnäll ang. att vara stallägare med inackordeirngar jämt eller ofta tycker jag. Har full förståelse för att det är ett SVÅRT uppdrag. Det kan liknas med att vara chef och ha många anställda tycker jag (vilket jag är och har mångårig erfarenhet av). dock skulle jag önska att fler stallägare, precis som det krävs och förväntas av en chef, och precis som du gör i din kommentar, NYANSERAR sig och ser när de faktiskt har oerhört följsamma och okomplicerade inackorderingar, och utifrån det ser nyktert på situationen. Jag skulle också kunna tänka mig att lite personal vana, precis som det krävs av en chef, inte borde sitta helt fel, dvs lite kunskap om etik, rättvisa, moral och hur man hanterar människor rent allmänt, kunde vara av stor nytta innan man bestämmer sig för att hyra ut boxar.

(ett mkt enkelt exempel: att man ställer sig frågan: vad är värt att bråka om - ett halmstrå en gång i veckan i stallgången, eller inte, en lampa som glömde släckas en gång på 4 veckor osv? - om man därutöver har väldigt följsamma okomplicerade inackorderingar?)

Dvs att man tänker lite så och inte bara drar alla över en kam rent rutinmässigt.
Inackorderingar, precis som de anställda man har, är de som driver verksamheten och får den att gå runt. de är ens levebröd eller gäster rent av om man så vill.
tycker att det skall finnas ömsesidig respekt och att gnället om hur jobbiga inackorderingar är, ibland går över styr. de är ert levebröd och de som som sagt får er verksamhet att gå runt. Hatar man sin tillvaro i den verligheten så kanske man ska fråga sig om man verkligen passar att ha inackorderingar (eller ha personal ansvar) osv osv.
det är upp till en själv som stallägare/chef att vara tydlig, konsekvent och ha säkrat till tvåhundra procent att man varit så tydlig som man själv tror - även i andras ögon. och att man har en tydligt regelverk, som verkligen betyder ngt bortom pappret , dvs man har inte bara regler utan har förmåga och kunskap att kunna hantera problem och följa upp regler på ett professionellt och effektivs sätt. då har man betydligt fler problem som stallägare/chef.

Senast ändrad:

Jag tror att problemet kan vara att de är inte ens levebröd. De innebär inte en normal inkomst. Timlönen är kanske 15 ? kr/tim.Men då ska man kanske istället fundera över att kanske avstå inackorderingar om man upplever det mer som problem än en tillgång.Som chef med personalansvar så kan det kännas lättare att stå ut om man har 200 kr/tim antar jag.Och man går dessutom hem när arbetsdagen är slut. Det måste kännas risigt om man sitter fast i en ekonomisk situation och man måste ha inackorderingar fast man tycker det är jobbigt.

Jag tror att problemet kan vara att de är inte ens levebröd. De innebär inte en normal inkomst. Timlönen är kanske 15 ? kr/tim.Men då ska man kanske istället fundera över att kanske avstå inackorderingar om man upplever det mer som problem än en tillgång.Som chef med personalansvar så kan det kännas lättare att stå ut om man har 200 kr/tim antar jag.Och man går dessutom hem när arbetsdagen är slut. Det måste kännas risigt om man sitter fast i en ekonomisk situation och man måste ha inackorderingar fast man tycker det är jobbigt.

Fast jag ser inte riktigt att ngn som har det tufft ekonomiskt anser att det bästa sättet att lösa det på är att ha inackorderingar? man gör sig sällan en förmögenhet på såna menar jag..... :angel: För det andra så anser jag knappast att pengar skulle vara ngt som "fixar" situationen om ngt är jobbigt - dvs att man tänker att "jaja jag får iallafall betalt". riktigt så enkelt är det inte om problemen är dagliga och påtagliga : )
jag tycker nog att antalet pengar inte skall vara det avgörande i frågan, endera tycker man om att ha "personal" eller "medarbetare" under sig helt enkelt, eller så gör man det inte, och gör man det inte bör man nog som du säger, fundera på att avstå.

tycker ofta folk verkar ha det lite på sidan om, utan att för den skull vare sig ha tänkt igenom vad som krävs, att de SJÄLVA behöver uppfylla vissa kriteria och ha vissa egenskaper för att klara det bra, osv osv.

bara lite tankar. Sen har jag skrivit fel i mitt tidigare inlägg och menar givetvis detta:

det är upp till en själv som stallägare/chef att vara tydlig, konsekvent och ha säkrat till tvåhundra procent att man varit så tydlig som man själv tror - även i andras ögon. och att man har en tydligt regelverk, som verkligen betyder ngt bortom pappret , dvs man har inte bara regler utan har förmåga och kunskap att kunna hantera problem och följa upp regler på ett professionellt och effektivs sätt. då har man betydligt FÄRRE problem som stallägare/chef.

Senast ändrad:

"Det är egentligen inte enstaka djur eller djurägare som ska anmälas för registrering, utan den anläggning som man är ansvarig för där foder hanteras."

- Utdrag från jordbruksverkets hemsida..... så med andra ord måste man styra inackorderingarnas foderinköp med järnhand, eller åtminstone se till att det fodret förvaras och hanteras på ett sätt som gör att det inte kan komma i kontakt med annat hästfoder :smirk:, dvs en egen foderkammare till varje inackordering och separata fodringsrutiner för alla hästar eller så köper man själv in allt foder - eller struntar i att ha besvärliga inackorderingar, vilket är ännu enklare.

Då tycker jag att Du bara ska vara glad att just Du haft turen o slippa dessa mindre otrevliga hyresgäster.

Sen ska ju sägas att jag inte pratar om glömda lampor o spån på stallgolvet osv småbagateller tycker jag.
Nä vanligt hyffs o moral som idag verkar vara en bristvara.

Jag har i mina fall varit klar över vid första besöket vad som ingår och att det bygger på att man tar hand om sin egen häst. Vill man ha annan skötsel så har jag sagt att då är det bättre de söker sig till ett annat stall.

Finns jättebra hyresgäster oxå men jag har väl haft lite otur bara o sen så har väl mitt låga pris gjort att det kanske lockat till sig en viss sorts grupp av människor.
Thats life :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar