Ålder mellan syskon

turbofling

Trådstartare
Hur har ni resonerat kring ålder mellan syskon?

Jag börjar bli allt mer sugen på ett syskon till Emilia (5 mån) och sambon anser att ungefär 2 år mellan är lagom. Säg att jag skulle bli gravid vid nästa ägglossning då skulle barnet födas i början av juni nästa år, alltså 15 månader mellan barnen.

Bor i kvar i Österrike (lutar åt det) vore det ekonomiskt bäst att ha 15 månader mellan, då vi får föräldrapenning för Emilia i 15 månader. Men flyttar vi till Sverige så vore det bra om jag jobbade lite mellan för att vi en bättre sgi.

Sv: Ålder mellan syskon

Vi siktade på 2½ år, att jag skulle vara gravid innan Rasmus blev 1 år och 9 mån för att behålla samma FP, hade jag inte blivit varslad hade vi nog väntat lite till då jag hade kunnat jobba upp en högre SGI.

Rasmus blir 2 år den 22 oktober, och busan i magen är beräknad till den 12 januari. Det känns lite tätt men Rasmus utvecklas något otroligt nu, speciellt språket. Säger nog 10 nya ord varje dag och beter sig större, han ska dricka ur glass, kissa på pottan osv.

Där emot förstår han ju inte att han kommer bli storebror, det är lite tråkigt. Men han har slutat busa på min mage och ger den pussar istället :love:

Jag vill ha tätt, min man med =)

Jag har inte fått tillbaka någon mens än, men vi skyddar oss inte och nästa barn blir till när det går.

Har funderat en del på det hela. Å ena sidan tycker jag att det är underbart att bara ha My. Hon är ju så fantastisk och jag vill kunna ägna mycket tid åt bara henne. Hon är ju "ensambarn" just nu, det kommer ju tvåan aldrig att bli. Så på så sätt så kanske jag vill vänta...(och för att hinna träna min häst mer). Men å andra sidan så tror jag att både föräldrar och syskon har stor glädje av varandra om det inte är för långt mellan dem i ålder, även om det blir tufft en period i början. Så vi har velat lite, men bestämt oss för att vi vill ha barnen tätt. Så nu får vi bara vänta på min lilla kropp =)

//julia

Vill inte att det ska vara för tätt. Minst 3 år mellan, hade gärna haft fem, men det går inte för då blir jag för gammal vid sista barnet. Jag vill inte ha för tätt, just av den enkla anledningen att varje barn behöver tid att bli sin egen lilla person och då behöver de ett antal år på sig samt att för tätt skapar rivalitet och bekymmer när de blir äldre.

Jag har läst någonstans att det är "lättast" för barnet som får syskon om syskonet kommer före 1½ år eller efter 3 år. Före 1½ år för att det är för litet för att förstå och bli avundsjukt på bäbisen och efter 3 år för att då är barnet tillräckligt stort för att förstå när man förklarar för det att bäbisen måste få ta tid.

Jag har två år mellan 1an och 2an, 17 månader mellan 2an och 3an och sen 4 år mellan 3an och 4an. Kan inte påstå att det har varit någon direkt planering utan det har blivit när det har blivit...

För lilltösen kommer det att bli efter hon fyllt tre eller närmare fyra. Även om det finns korta stunder ett litet sug efter liten skrutt redan nu, men ändras ganska snart så snart lilltösen är jobbig. Ibland när hon är som absolut jobbigast då känns det nästan att en räcker, men har bestämt mig att försöka få till allt och hoppas på en liten bror. Det skulle glädja hennes morfar, som är lite gammaldags och var inte så glad över att jag var en tjej som han hade blivit ifall jag var en kille. Men han är hur go som helst och lilltösen har charmat honom och han har charmat henne. Båda två lika envisa som synden. Det ska bli intressant att se framöver hur allt utvecklas :D
Avundsjukan behöver ju inte komma så länge barnen är små om det är tätt utan kan komma när de blir äldre typ någonstans under skolgången. Då kan bli så att de hela tiden ska visa vem som är bäst osv. :eek:

Jag ville från början ha riktigt tätt men så blev det inte, tack och lov! Emil hann bli 2.5 när lillebror kom och jag känner att han var alldeles lagom liten/stor. Han var ganska sen i talet men det började ordentligt vid den åldern, han hade krånglat länge om nätterna och det vände samma dag som lillebror föddes. Han blev lättare att hantera mkt tack vare talet.

Jag vill inte ha för tätt, just av den enkla anledningen att varje barn behöver tid att bli sin egen lilla person och då behöver de ett antal år på sig samt att för tätt skapar rivalitet och bekymmer när de blir äldre.

Å andra sidan kan man också utveckla en väldigt bra gemenskap när man är nära i ålder och ha ett större utbyte av varandra. Jag och min bror skiljer 1,5 år och lekte väldigt mycket under hela våran uppväxt (och bråkade en del också såklart ;)), aldrig behövde man sakna en lekkamrat om man åkte iväg med familjen. Rivalitet och bekymmer kan det nog bli oavsett ålder, men självklart blir det mer av det om man leker och umgås mer ihop. Utifrån barnets perspektiv tycker jag det positiva överväger med täta syskon, från föräldrarnas perspektiv är det nog olika beroende på vem man är och vad man prioriterar.

Jag skulle säga att ju tätare ju jobbigare i början. Det är verkligen en stor fördel om stora barnet:
- går att prata med
- kan hoppa i och ur bilen själv
- sover hela nätter
- äter själv
- kan roa sig själv med en film
- inskolad på dagis så att den inte blir sjuk hela tiden
Man får i stort sett aldrig någon paus när man har två små barn, alla marginaler försvinner. Och mitt intryck är att de som har väldigt tätt mellan barnen är helt utslitna eftersom det inte går att turas om när båda barnen kräver uppmärksamhet. Själv har jag 2 år och 3 mån mellan och det tycker jag är i minsta laget. Då är ändå stora tjejen tidig med det mesta.

Jo, det kan jag absolut förstå (jag är inte förälder själv), det måste vara ganska slitsamma år sådär i början.

Mina föräldrar resonerade som så att de var lika bra att ha tätt för att "samla ihop" de lite jobbigare tidigare åren som kommer innebära mycket omvårdnad, sjukperioder, sömnlösa nätter o.s.v . Att påbörja med en ny bebis och nya blöj-år när man lämnat det bakom sig en längre period kändes inte så lockande för dem.

Så det beror nog lite på hur man resonerar som förälder.

*kl* Finns inget bättre eller sämre tror jag. Men jag hade inte pallat tätt mellan åldrarna. Jag tycker om större glapp mellan barnen, men det är lite trist för barnen... om jag ser till mig själv så är min bror 8 år yngre och makens bror är 10 år yngre än honom... det är först som vuxna vi har bra kontakt. Även om jag hade skitkul med min bror innan han hamnade i 3-årstrotsen :rofl:

Just nu har jag fetångest för jag kan inte tänka mig hur det ska vara att vara ensambarn... inga kusiner har dottern heller... och mina äggstockar har sug... men jag "får inte".... skjut mig? Från att inte vilja ha några barn, till ett och va nöjd till att vilja ha 1-2 till? Jag behöver lobotomi.

Som sagt finns ingen optimal tid, kanske ska låta kroppen sköta allt... verkar vara ganska inbyggt både mentalt och fysiskt? Dottern är 3½ drygt och har själv börjat prata om syskon, ynk.... ynk

Detta har inte riktigt med saken att göra så jag är tvungen att fråga över en sak som jag har funderat lite på.

Många (de flesta?) tjejer har ett aktivt sexliv i många år innan de skaffar barn. Men sen verkar det som om fördämning brustit eller något. För många säger att det inte var planerat med syskon (just då) men att det blev som det blev. Hur kommer det sig att det är så?

Kanske bara är jag som uppfattar det så men det verkar precis som när ettan har kommit går det inte att hejda. Sen spelar det väl inte så stor roll när man blir gravid det är inte det jag menar. Men just att det inte är mening, det var ju inte meningen innan första barnet kom heller men då hände ju ingenting...

Det kanske blev lite luddigt, men ja, ja...

Jag har läst det du skrev flera ggr men förstår inte vad du menar :rofl: Menar du att man blir mer fertil efter ettan? :confused: förklara gärna igen... :P

Jag ville ha dom tätt av lite olika anledningar :)
Sambon tyckte att ajg var knäpp :D
Min kropp bestämde,
så länge jag ammade minsta lilla var det tji!

Men när ja slutade så kom mensen direkt och
hann vara i 2 månader sen blev jag gravid.
Så det blev inte fullt 1 år o 8 månadermellan dom.
Hade gärna haft tätare, men nu blev det som det blev.

Tycker att det oftast verkar fungera bra med storebror.
Allt som oftast är han go med henne,
men jag inbillar mig inte att det komer vara så på heltid. :rofl:
Det är en del humör och energi i båda barnen så vi får väl se vad framtiden har att ge :angel:

Så det beror nog lite på hur man resonerar som förälder.
Det är en sak hur man resonerar innan man får tvåan, det är en annan hur man resonerar i efterhand med handen på hjärtat när man väl är i situationen. Då hänger läget snarare på hur just de barnen man har är än vad föräldrarna kände var en piffig lösning i förväg. ;) Men sannolikheten för att stora barnet sover hela nätter etc ökar ju med åldern vilket gör det rimligast att rekommendera. Min ettåring har fått för sig att vakna varannan timme och vill ha vatten och hade dessutom 3-åringen varit yngre och fortfarande strulat med sömnen så hade vi varit helt knäckta vid det här laget.

Det finns så mycket teorier, men så är både barn och föräldrar olika... Vissa accepterar konkurrens andra har svårare, vissa föräldrar har svårt att dela sin uppmärksamhet osv...

Min pojke var 1 och 10 när lillan föddes och han har varit med hela tiden och jag har känt att min ork och uppmärksamhet räckt till trots att vi inte haft dagis el. dyl. Kort sagt, det har funkat kanon. Men så är tjejen ett "lätt" barn och det hade varit värre om hon haft kolik som nr1 hade i dryga 3 mån:o

Nu börjar de kunna leka mer ihop också, så det är en klar fördel då att åldersskillnaden inte är så stor. De har mer utbyte av varandra :)

Min läkare sa att liksom kroppen känner igen sig och att det är lättare att bli gravid sedan man varit det innan. Även om man haft missfall kan det vara lättare att bli gravid.
Flera väninnor bekräftar det och säger att efter någon/några graviditeter behöver mannen bara skaka kalsongerna så är de gravida igen:D Kul, OM det är det man vill!

((nu jäklar ska kallingarna skakas!)) vill ha en till:love:

Jag har 3 år ganska exakt mellan 1an och 2an. Sen är det ganska exakt 2 år mellan 2an och 3an. Mellan 3an och 4an är det 14 månader. Tycker det har varit enklast att ha 14 månader emellan. men det har varit en del jobb. Fast det beror nog mest på att det är fyra barn.

Jag tycker det blev betydligt jobbigare sedan förste började i skolan, nu har jag två i skolan och två förskolebarn. Kan inte säga att jag direkt längtar efter den dagen alla går i skolan. Jisses, gympapåsar, frukt, läxor, tomma mjölkkartonger, glasburkar. Vedträn. Utedag med fika varje vecka. Simkläder... Ja listan kan göras oändligt lång.

Gira

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 232
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 504
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka