Ålder mellan syskon

Sv: Ålder mellan syskon

Jag är ju inte förälder själv, men har en syster som är 5 år äldre. Och jag känner lite som du, även om vi har lärt känna varandra mycket bättre nu på senare år. Min syster flyttade hemifrån när hon var 16 och till USA när hon var 24. Det var nog egentligen först då vi började prata med varandra lite mer seriöst. Och nu på "äldre dar" (jag är 28 hon 33) har vi som sagt kommit varandra lite närmare. Jag kan inte påstå att det var någon större fördel att det var 5 år mellan när vi var små heller, för mamma fick heltidssysselsättning med att vakta så jag inte fick ögonen utpetade eller blev anfallen på olika sätt. Storasyster var inte alls särskilt nöjd med att dela uppmärksamheten med en skrikande bebis. Hon hade ju haft allt ljus på sig i 5 år!

Någon optimal ålder är nog svår att komma fram till, för det finns förmodligen för- och nackdelar hur man än väljer. Men jag tror, helt ovetenskapligt, att en mindre åldersskillnad bäddar för bättre kontakt.

Fast sådär har jag och min bror också det. Jag pratar aldrig med honom när jag inte är i Sverige, och när jag är hemma träffas vi en eller två gånger. Dock hade vi jätteroligt ihop när vi var yngre och jag kan tycka otroligt synd om min pappas sambos dotter som nu är 12 och ensambarn, hon är alltid ensam när de ska iväg på grejjer. Visst kan man ta med en kompis men det är inte alltid de kan följa med. Resultatet är en tjej som alltid vill ha uppmärksamhet av oss vuxna och kräver så otroligt mycket mer än vad t ex jag och min bror gjorde i den åldern. Det kan ju såklart bero på andra saker också men jag tror att om man har syskon så har man alltid något att göra.

Det blir nog rätt vilket man än väljer, att ha långt eller tätt emellan. Det finns fördelar och nackdelar med både och.

Glömde säga att han är 2 år yngre än mig, min lille bror.

Så är det mellan mig och min bror nu också. Det är 2 år mellan oss. Vi hade väldigt roligt när vi var små men nu pratar vi bara med varandra när vi är hemma hos föräldrarna eller ngn gång på msn om julklappar/födelsedagspresenter. Min syster som är 5 år yngre lekte jag aldrig med när vi var små, nu pratar vi mkt när vi ses och på msn ibland men aldrig att vi ringer varandra bara för att småprata.

Fast sådär har jag och min bror också det. Jag pratar aldrig med honom när jag inte är i Sverige, och när jag är hemma träffas vi en eller två gånger. Dock hade vi jätteroligt ihop när vi var yngre
Ni hade glädje av varandra när ni var små, där är väl den stora skillnaden...
Att man sen inte har något gemensamt när man blir äldre är en annan femma. Men om man inte ens har haft roligt tillsammans som små, då ökar ju inte direkt chansen att man ens försöker lära känna varandra.
Vi tvingades till det när vår far dog, ett par månader innan brorsan skulle sticka till Australien och plugga ett år. Men det var även då bara rent praktisk kontakt, även om vi var goda vänner och tämligen överens.

Jag är 5½ år äldre än min bror och vi känner inte varandra, det är den bistra sanningen. Det var för stor åldersskillnad mellan oss för att vi skulle ha någon större glädje av varandra som små och när vi blev större började jag hänga i stallet och sen var han ute med sina kompisar.
Vi har inget emot varandra, men vi känner inte varandra och har inget annat än föräldrarna gemensamt. Så enkelt är det.

Konstigt kan jag tycka :confused:
Jag har en lillebror och en storebror. Storebror är drygt 7 år äldre än mig och lillebror är drygt 3 år yngre än mig. Mina föräldrar ville ha alla tätt men det ville sig helt enkelt inte på annat sätt.

I mitt fall är jag väldigt nära mina bröder och den jag kan säga att jag är närmast är min storebror. I unga tonåren var det ju inte så (inte med lillebror heller för den delen) men i vuxen ålder är vi väldigt lika och pratar nästan dagligen på Skype och jag saknar hans närvaro något enormt mest hela tiden (han bor i Tyskland så vi ses sällan). Mina barn avgudar båda sina morbröder och jag skulle inte vilja ha det på annat sätt heller.

Så det är ju väldigt olika det där, tror inte det handlar om åldersskillnaderna helt enkelt.

Jag har 11 månader mellan min tjejer.. oj oj va roligt de har tillsammans. Blir 1 och 2 nu i höst.. Men vi har väl tur oxå men att de är supersnälla och har haft samma sovtider sen början. Ser bara fördelar i att ha dom så tätt. :)

Jag har tänkt på dig då jag minns att du osså har 11 månader mellan dina och att det är samma ålder på våra. Vad roligt & höra att det går så bra för dig osså. :)

Jag är 5½ år äldre än min bror och vi känner inte varandra, det är den bistra sanningen. Det var för stor åldersskillnad mellan oss för att vi skulle ha någon större glädje av varandra som små och när vi blev större började jag hänga i stallet och sen var han ute med sina kompisar.
Vi har inget emot varandra, men vi känner inte varandra och har inget annat än föräldrarna gemensamt. Så enkelt är det.

Tråkigt att det kan bli sådär...

Jag som har hela 8 år till min lille(halv)bror har en mycket nära relation... men det är först på senare år... Jag är iofs extra mån om honom, kanske för att han har ett svin till pappa och har bara mig, mamma och en halvbror (på sin pappas sida). Det verkar i alla fall vara ett som är säkert att oavsett täthet i ålder så är det inte garanterat att man håller ihop som vuxna... Min mamma har 6 syskon och ingen vidare relation med någon, hon är näst yngst... Min pappa har bättre relation till sina syskon, 3 st... han är äldst.

Jag tror inte att man rent fysiskt blir gravid lättare efter ett barn, jag tror snarare att när man väl har avklarat ett sådant enormt steg det är att skaffa ETT barn från NOLL barn så är hoppet från ETT till TVÅ betydligt mindre. Jag gissar att man helt enkelt "slarvar" mer enligt devisen blir det så blir det. Dessutom kanske man behåller en oplanerad graviditet i större utsträckning än om man itne har ett barn redan.

Och det är fem år mellan mig och min storebror och jag vet inte vad jag skulle göra utan honom.
Han är en av mina närmsta och att det är fem år mellan oss gör inte ett skit.

Tråkigt att du inte har någon närmare kontakt med din bror.

Det är två år mellan mig och min lillebror, och under uppväxten bråkade vi en del, men hade samtidigt otroligt stöd i varandra.
Nu är han den som jag inte vet hur jag skulle klara mig utan, ålders skillnaden är lagom i mina ögon.

Lillasyster är 15 år yngre än mig, och jag är väl en blanding utav extra mamma och storasyster.

Och mellan mig och min äldsta lillasyster är det 2 år, och vi har aldrig lekt tillsammans. Bråkat, slagits, kastat grejer men aldrig (eller mycket sällan) lekt tillsammans, och oftast när vi väl gjorde det så slutade det snabbt med bråk och skrik. Så kort mellan barnen måste inte funka heller.

Nu är vi 22 och 24, och visst kommer vi väl överens nu bättre än då, men vi är så fruktansvärt olika i personligheterna att jag är helt säker på att vi aldrig skulle umgåtts frivilligt om vi inte vore syskon.

Lillasyster som är sju år yngre än mig har jag alltid gått bra ihop med, och hon ser mycket upp till mig medan hon och mellansystern fortfarande inte fungerar bra ihop och har aldrig gjort. Kanske ett "mellanbarnssyndrom" eller så är det bara så att alla inte fungerar ihop.

kl

Men tror ni inte att sånt som hur nära man kommer sina syskon handlar om mer än åldersskillnad? Det måste väl också handla om hur lika personlighet man har och en massa annat som spelar in? Jag och min storasyster som är tre år äldre än mig lekte jättemycket när vi var små, och har fortfarande en väldigt nära kontakt. Vi är väldigt lika till sättet och hade vi inte varit systrar tror jag absolut att vi hade kunnat bli nära vänner.
Min lillasyster är 6 år yngre än mig och när hon kom tyckte jag att det var fantastiskt roligt att leka med henne eftersom min äldre syster lite hade tröttnat på lek. Min lillasyster har blivit en tonårsrebell men vi står fortfarande varandra väldigt nära alla tre.

Det är självklart mer än bara åldersskillnad som avgör ifall man lär känna varandra och kommer nära varandra. Men jag är övertygad om att om det skiljer för mycket i ålder har man inte lika stor glädje av varandra som små. När man blir äldre är det nog mer intressen och personligheter som avgör om man har en bra kontakt.
I mitt fall så har brorsan bott långt ifrån "hemorten" sen han började universitetet för 15 år sedan, han har bott både i Lund, Västerås, Stockholm, Sydney, Manilla, Shanghai och Gävle... Och det gör ju inte direkt att man har mer kontakt...

Jag tror inte att man rent fysiskt blir gravid lättare efter ett barn, jag tror snarare att när man väl har avklarat ett sådant enormt steg det är att skaffa ETT barn från NOLL barn så är hoppet från ETT till TVÅ betydligt mindre. Jag gissar att man helt enkelt "slarvar" mer enligt devisen blir det så blir det. Dessutom kanske man behåller en oplanerad graviditet i större utsträckning än om man itne har ett barn redan.

Antligen nagon som har fotfastet i verkligheten! :bow:

Till alla lyckligt lottade som inte har behovt satta sig in i (in)fertilitetsfragor sa kan jag meddela att det ar ratt vanligt med sekundar infertilitet dvs problem/oformaga att fa till barn Nr 2.

Det ar 5 ar mellan min syster och mig och vi star inte varandra sarskilt nara. Battre nu an forr, men vi kommer nog aldrig bli tajta. Tyvarr :(
Jag har ju tvillingar som har enormt stort utbyte av varandra, och blir det en tredje sa onskar vi ett ca 3-arigt mellanrum. Dromma kan man ju iaf :love:

Knapplån.

Jag har en del syskon.
En 9 år äldre storebror som jag aldrig hade klarat mig utan. Det går inte ens att beskriva hur mycket jag älskar honom :love:
En 6 år äldre syster - vi är inte sådär supernära, och har aldrig varit. Givetvis tycker jag om henne, men relationen är inte så syskonlik på något vis.
En 4 år äldre syster - vi lekte massor ihop som små, bråkade utav bara helvete under hela tonåren, och är rätt nära idag. Kan prata om allt, men vi drar inte alltid jämnt eftersom vi är väldigt olika.
En 3 år yngre syster som jag avskydde som yngre, och började gilla i tonåren. Sen dess har vi alltid varit mycket nära varandra, oavsett långa avstånd.
En 10 år yngre syster - Betyder oerhört mycket för mig, men tyvärr är kontakten inte så bra då hon flyttade iväg när pappa dog, med sin mamma.
En 13 år yngre syster - Exakt som ovanstående.

Min son är 3 år gammal nu, och kommer inte att få syskon alls (Ja, inte från mig i alla fall, och förhoppningsvis så ska väl jag och pappan hålla ihop även i framtiden ;)). Ensambarn är väl inget jag egentligen ville att han skulle vara, men eftersom jag inte vill ha fler barn ändå - så får han ju bli det. Han har en kusin som är 2 år äldre, en som är 1½ år äldre och en som är 3 år yngre, och det får duga!

Jag är i alla fall SÅ tacksam över min 9 år äldre bror, som är det allra bästa syskonen man kan få i världen! Trots åldersskillnaden har vi alltid stått varandra extremt nära, och det är aldrig slitningar mellan oss, oavsett vad som händer. Utan honom hade jag inte levt idag, han har räddat mig så många gånger. Och till vardags så förgyller han mitt liv på olika sätt, och vi pratar i telefon säkert 5-6 ggr i veckan eftersom vi tyvärr har 60 mil emellan varandra sen 5 år tillbaka. Min son avgudar honom verkligen, och vice versa, och vi träffas så ofta som det bara går.

Min 3 år yngre syster blev nästintill torterad av mig som yngre, för övrigt :o Jag gjorde allt för att bli av med henne, och detta var i 7-9 års åldern för min del ungefär.. Jag såg henne bara som en onödig plåga i livet, och var ofta väldigt elak mot henne på olika sätt och vis.

Som tur är så växte vi upp och mognade till litegrann sen, så att vi insåg hur mycket vi faktiskt älskade varandra egentligen :)
Men slagsmålen som vi hade var inte roliga.. Näsblod, sår, stora bulor och gud vet allt.
Samma gällde med min 4 år äldre syster, vi slogs som besatta och grejer flög minst 2-3 ggr i veckan. Vi har nog haft sönder hälften av hushållets saker, på den tiden.

Jo, om man struntar i p-medel är det klart att det blir så. Men om man är sådan som vill ha några år mellan syskonen och använder p-medel så måste det ju vara en fysisk grej att de fungerar sämre.
Jag har ju aldrig varit gravid så jag har ju egentligen ingen aning men om man inte vill ha täta syskon så börjar man väl med p-medel direkt eller avstår sex?

Jag har inga egna barn än, men jag har tre syskon i alla fall. Jag är född 1989, och är äldst av oss. Min lillebror föddes när jag var ett år och tio månader. Vi har delat barndomen, alla minnen har vi tillsammans, men vi har också bråkat i stort sett hela vårt liv och gör fortfarande.

Mina två yngsta syskon, födda 1995 respektive 1997, har jag däremot med åren fått en väldigt fin gemenskap med. Jag var äldre när de föddes, tyckte det var "roligare" med bebisarna än med min äldre lillebror, som jag mest ansåg vara jobbig när han la beslag på mammas och pappas tid.

Vi har ingen gemensam barndom, jag hade redan börjat skolan innan de ens var födda och för några år sen hade jag aldrig kunnat tro att vi skulle kunna ha så kul ihop som vi har idag.
Speciellt relationen till min syster, där ålderskillnaden ändå är åtta år, har blivit helt fantastisk. Vi rider ihop och har hur mycket roligt som helst tillsammans, vilket jag aldrig ens hade kunnat drömma om för bara två år sen, då hon bara var en jobbig unge som rantade efter mig och la sig i.

Om jag någon gång skaffar egna barn kommer jag antingen skaffa dem väldigt tätt, med ett års mellanrum, eller låta det gå minst fyra-fem år mellan. Och fler än två tror jag aldrig det blir.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 231
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 504
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka