Ålder mellan syskon

Sv: Ålder mellan syskon

kl

Jag har alltid trott att jag skulle vilja ha 3 år mellan Nikki och ett framtida syskon. Nu känner jag snarare att jag aldrig någonsin kommer att vilja ha fler barn.
Sambon däremot tycker att det snart börjar bli dags att börja tillverka igen.

Jag kanske kan tänka mig en sladdis om typ 8 år, men då känns det som om Nikki kommer att gå miste om den roliga gemenskapen som jag och mina syskon har. (Vi är födda -87, -90 och -92)
Svårt det där.

Jag skulle säga att ju tätare ju jobbigare i början. Det är verkligen en stor fördel om stora barnet:
- går att prata med
- kan hoppa i och ur bilen själv
- sover hela nätter
- äter själv
- kan roa sig själv med en film
- inskolad på dagis så att den inte blir sjuk hela tiden
Man får i stort sett aldrig någon paus när man har två små barn, alla marginaler försvinner. Och mitt intryck är att de som har väldigt tätt mellan barnen är helt utslitna eftersom det inte går att turas om när båda barnen kräver uppmärksamhet. Själv har jag 2 år och 3 mån mellan och det tycker jag är i minsta laget. Då är ändå stora tjejen tidig med det mesta.

Så resonerade min mamma.
Hon tyckte barn var rejält slitigt/stressigt och bestämde sig för att om det övht skulle bli någon tvåa så skulle det bli när hon kände att det var rätt "soft" med barn.
Det blev planerade fem år emellan, då ettan var självgående i det mesta.

Jag har läst det du skrev flera ggr men förstår inte vad du menar :rofl: Menar du att man blir mer fertil efter ettan? :confused: förklara gärna igen... :P

Jag vet att det blev lite konstigt...

Ja, ungefär så menar jag. De som har supertätt mellan barnen så antar jag att det beror på att det inte varit tillräckligt snabba med preventivmedel.
Men de som längre tid mellan borde ju rimligtvis hunnit med det och då verkar det precis som att p-medel inte har lika stor verkan som tidigare.

Det har varit så tydligt med bekanta som varit tillsammans läääänge utan att ha fått barn och sen är det ingen hejd på det hela :)

Jag har 20 månader mellan mina barn och jag har tyckt det gått förvånansvärt bra! Vi hade siktet på 2 år och det hade nog varit lättare då det stora barnet utvecklas enormt varje månad mellan 1,5-3 år.. Samtidigt så har vår son aldrig varit svartsjuk/avundsjuk utan endast avgudat sin lillasyster! Lite jobbigt med 2 blöjbarn är det men inte så jobbigt som många säger! Samtidigt så har de enorm glädje av varandra! Nu som 1,5 och 3 så leker de hela tiden! Hoppas du kommer fram till något! :-) Nu tycker jag enbart det är positivt att ha dem så pass tätt! :laugh: När de är små finns det dock vissa nackdelar.. ;)

Vi funderade inte så mycket, jag ville ha fler när Sam var 6 månader och sen tog det ett tag till innan jag började ägglossa. Han kommer vara 2 när nästa föds och jag hoppas att de kommer ha stor glädje av varandra. Jag hade inga planer på att vänta sisådär många år, det var precis denna bebisen jag ville ha! :love:

Det är en sak hur man resonerar innan man får tvåan, det är en annan hur man resonerar i efterhand med handen på hjärtat när man väl är i situationen. Då hänger läget snarare på hur just de barnen man har är än vad föräldrarna kände var en piffig lösning i förväg. ;)

Jo, när väl tvåan är där får man ju göra det bästa, det går ju inte att ångra sig ;). Oavsett vilken piffig lösning man väljer så resonerar man ju utifrån hur man tror att det ska bli, före.

Jag skulle säga att ju tätare ju jobbigare i början. Det är verkligen en stor fördel om stora barnet:
- går att prata med
- sover hela nätter
- äter själv
- inskolad på dagis så att den inte blir sjuk hela tiden.

Typ allt de där kunde Rasmus strax efter att han var 1 år, förutom i och ur bilen själv ;)

mammadutt skrev:
Menar du att man blir mer fertil efter ettan?

J A A A A A det blir man, Rasmus tog 10 månader att få till, den här slarvade vi med kondom 1 gång efter att Rasmus föddes :o

J A A A A A det blir man, Rasmus tog 10 månader att få till, den här slarvade vi med kondom 1 gång efter att Rasmus föddes :o

OOOOOPS... undra hur snabbt vi skulle kunna göra "olycka"... Dottern tillverkad på första försök :o Jag tror jag ska låsa in makens snabel... :angel:

OOOOOPS... undra hur snabbt vi skulle kunna göra "olycka"... Dottern tillverkad på första försök :o Jag tror jag ska låsa in makens snabel... :angel:

Undrar detsamma...båda våra blev till på första försöket. :D

Om det blir nån 3.a så kommer jag att bli besviken om den inte blir till på första försöket. ;)

- går att prata med
- sover hela nätter
- äter själv
- inskolad på dagis så att den inte blir sjuk hela tiden
Man får i stort sett aldrig någon paus när man har två små barn, alla marginaler försvinner. Och mitt intryck är att de som har väldigt tätt mellan barnen är helt utslitna eftersom det inte går att turas om när båda barnen kräver uppmärksamhet. Själv har jag 2 år och 3 mån mellan och det tycker jag är i minsta laget. Då är ändå stora tjejen tidig med det mesta.

Vi har som sagt bara 11 månader mellan mina & det har som sagt gått hur bra som helst. :love: Bara & inse att vi är sjukt lyckligt lottade med 2 gudomligt snälla barn. :love:

Emil är knappt 2 år nu, pratar inte alls mer än ja, nej, mamma, pappa och nått mera ord. Men förstår ALLT & hjälper till med ALLT man ber honom om och det har han gjort ganska så länge. Älskar att hjälpa lillebror Jesper & äta, se till så han har nappen osv. Visst kan dom vara osams som alla syskon, men i det stora hela är det inte mkt alls. Har dessutom haft sådan tur att minstingen Jesper i princip aldrig skrikit, han har funnit sig i att sitta/ligga där man satt/lagt honom. Alltid nöjd & glad. :D

Dom har hela tiden haft samma mat & sovtider, så jag har alltid fått några timmar på dagen själv då dom sovit. Bara det har nog gjort mkt. Plus att dom båda sover hela nätterna och har gjort sen dom var nån månad gammal.

Har hunnit med båda mina hästar som jag vill, hunnit träna & tävla. Visst hade jag kunnat motionera dom mer än vad jag gjort, men då har det inte handlat om jag inte haft tid, då har det varit ett val från mig pga att jag varit lat & tex valt att sitta vid datorn ist. :o Pojkarna följer med då jag är ute & kör hästarna och har gjort ända sedan dom var nån månda gammal. Dom somnar alltid direkt. :D

Jag är så glad nu i efterhand att vi valde & skaffa barn såhär tätt, jag kan i princip bara se fördelar med det. Blir det en 3.a framöver så kommer det nog ganska troligt att bli en 4.a i tätt följd. ;)

Jag vill ha några år mellan barnen! Vet inte exakt hur många men runt fem känns bra.

Jag är själv uppvuxen som "ensambarn" då min bror är 14 år äldre och flyttade hemifrån när han var 18. Jag har aldrig känt att jag saknat ett syskon, jag och mamma hittade på så mycket när jag var liten att det liksom inte funnits något utrymme för det. Minns att jag sa till mamma när jag blivit stor nog att dra åt sadelgjorden och fick rida ut korta turer på shettisen själv att "nu kan jag få ett syskon, för nu klarar jag mig själv". :D

Sambon har en dotter som är 7½ år, Milton är 2½ månad. Han säger att han vill ha fler barn och varför inte nu? Jag vill vänta för att kunna ge Milton all tid jag möjligen kan - jag vet ju hur underbart det är! Samtidigt vet jag ju att täta syskon kan ha så himla roligt ihop men det väger inte över för min del. Fram till skolåldern lekte jag alltid själv och kan inte minnas att jag var olycklig över det eller har blivit en osocial jävel. :)

Både jag och sambon har 2 år till närmaste syskonen och vi har haft väldigt roligt och kunnat leka mkt med syskonet. Därför vill vi inte ha mer än två år mellan. Men just två år känns väldigt opraktiskt. Jag kommer behöva börja jobba staxt efter jag (förhoppningsvis) blivit gravid vilket inte känns så bra (har inget jobb att gå tillbaka till så måste söka nytt). Jag har en universitesutbildning men känner att jag inte vill jobba inom det så funderar på att plugga ngt nytt och det känns bättre att påbörja senare än att behöva ta studieuppehåll för syskon.
Det som talar imot att börja "syskontillverkning" nu är att det fortfarande är lite osäkert vart vi kommer bo och en del andra saker som inte är helt bra (inte mellan mig och sambon), sen pratar jag inte så bra tyska så gå till barnmorska i österrike känns lite läskigt.

Emilia blev till trots p-piller så hur lätt syskon blir att tillverka blir spännande att se :)

Vad jag kan läsa här så har ni som haft barn tätt inte upplevt det som speciellt jobbigt?

Jag är så glad nu i efterhand att vi valde & skaffa barn såhär tätt, jag kan i princip bara se fördelar med det. Blir det en 3.a framöver så kommer det nog ganska troligt att bli en 4.a i tätt följd. ;)

Lite så funderar jag också (sambon tycker två är lagom), två barn ganska tät nu och sen om ett antal år, två till ganska tät.

KL. Jag (o även sambon- tur) vill gärna ha uppåt tre år emellan. Visserligen har de säkert jättekul av varandra när de blir lite större om det är riktigt nära emellan, men de har kul av varandra med 2-3 års åldersskillnad oxå, och jag vill inte att Ludvig ska behöva vara "stor pojke" redan när han är dryga året, och jag vill inte heller behöva ignorera en gråtande spädis för att jag måste jaga storebror som just lärt sig att springa i full fart och fixa med allehanda mindre lämpliga saker.

Men det där är ju jätteolika hur man känner , det finns ju för- och nackdelar med båda tätt och lite längre emellan. Skulle jag bli gravid av misstag nu (ammar o äter p-piller, så inte så troligt) så skulle såklart bebben dock vara välkommen.

hej. :) inte för jag har egna barn , men jag är 19 och min bror 20 , det är roligt om man är ungefär i samma ålder. jag och min bror gör mycket roligt ihop.
och jag har även en ungre bror och om han tänker jag bara jävla skit unge , :P med en jämnårig syskon känns livet lite lättare ibland :)

mvh josefin :laugh:

Jag vill ha några år mellan barnen! Vet inte exakt hur många men runt fem känns bra.

Jag är själv uppvuxen som "ensambarn" då min bror är 14 år äldre och flyttade hemifrån när han var 18. Jag har aldrig känt att jag saknat ett syskon, jag och mamma hittade på så mycket när jag var liten att det liksom inte funnits något utrymme för det. Minns att jag sa till mamma när jag blivit stor nog att dra åt sadelgjorden och fick rida ut korta turer på shettisen själv att "nu kan jag få ett syskon, för nu klarar jag mig själv". :D

Sambon har en dotter som är 7½ år, Milton är 2½ månad. Han säger att han vill ha fler barn och varför inte nu? Jag vill vänta för att kunna ge Milton all tid jag möjligen kan - jag vet ju hur underbart det är! Samtidigt vet jag ju att täta syskon kan ha så himla roligt ihop men det väger inte över för min del. Fram till skolåldern lekte jag alltid själv och kan inte minnas att jag var olycklig över det eller har blivit en osocial jävel. :)
Jag är 5½ år äldre än min bror och vi känner inte varandra, det är den bistra sanningen. Det var för stor åldersskillnad mellan oss för att vi skulle ha någon större glädje av varandra som små och när vi blev större började jag hänga i stallet och sen var han ute med sina kompisar.
Vi har inget emot varandra, men vi känner inte varandra och har inget annat än föräldrarna gemensamt. Så enkelt är det.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 231
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 504
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka