R

Rockypro

Har lite diverse frågor och funderingar, men min huvudfråga är dock; Måste man sköta om en albino på något annat sätt? Alltså om de finns några speciella skötselråd eftersom dom inte har ngt pigment..? Eksemtäcke eller något annat man måste skaffa kanske?

Vill hemskt gärna veta eftersom de vore litte onödigt att skaffa en albino utan att veta om den behöver något särskilt från mig. Vill ju inte att den ska fara illa...

Och så undrar jag hur hög en häst ska vara i förhållande till ryttarens längd, har hört att ryttaren ska vara ungefär en dm längre än hästen är hög, kan detta stämma?
Om jag är ca 165, kan jag då ha en häst som är runt 153, eller skulle den bli för liten för mig?

Hur mycket mer kan en häst som är 4 år växa?

Tack på förhand! :p
 
Sv: Albino?

Jag svarar på det där om höjden på hästen. Min häst är 152-154 och jag 167 nästan. Hon är inte för liten för mig :p Men beror väl på kroppsbyggnad på både häst och människa med kanske. Men du kommer nog inte se för lång ut i alla fall :)

Själv har jag hört såhär:

Hästen ska vara 20 cm större eller mindre än människan. Ex om du är 170 så ska hästen vara mellan 150-190... Men sen beror det säkert på vikt och sånt med :)
 
Sv: Albino?

Hmm. har ingen egen erfarenhet av albino men dom borde väl vara väldigt känsliga mot sol?
 
Sv: Albino?

Det finns ingen albinism hos hästar. De hästar som man i dagligt tal kallar albino har egentligen två gulanlag och har pigment. Om du tittar på dessa såkallade albino så har de blå ögon och inte röda vilket de skulle ha om de var riktiga albinos. Det är möjligt att man måste tänka på detta med sol osv ändå eftersom de är så svagt pigmenterade men de saknar inte pigment.
Angående storleken på hästen så borde inte det vara något problem. Jag är 170 och har en häst som är 150-153 (hon är inte ordentligt mätt). Jag känner mig inte stor på min häst och jag har inte hört några sådana kommentarer heller.
 
Sv: Albino?

Ja, du bör nog vara försiktig med solen i början med en ljus häst.
Ang höjden tror jag inte att hästen blir för liten (om den inte är extremt liten och tunn och har jättemanke;)). Min häst är 4 och ca 163 nu, tror hon kommer bli drygt 165 (jag är 174). De kan växa ganska mkt efter 4. Min D-ponny var 145,5 som 4-åring, slutmättes till 148 när han va 7, och nu är han ca 154 :o
 
Sv: Albino?

Det är inte sant, det finns helalbinos hos hästar , däremot är det vanligare med den färgen du beskriver som kallas "cremello" , men jag har sett en bild på en helalbino, ögonen var mkt ljusa med en genomskinlig röd nyans. Så nog finns det. Albinos ska akta sig för sol och cremellos kan också vara känsliga kring mule och även vara mer ömtåliga däromkring.:bump:
 
Sv: Albino?

men jag har sett en bild på en helalbino, ögonen var mkt ljusa med en genomskinlig röd nyans. Så nog finns det.
Har du möjlighet att plocka fram bilden? Ta fram stam på hästen? Forskningen lär vara väldigt intresserade av den då det inte finns NÅGOT bevisat fall av äkta albino bland hästar.
 
Sv: Albino?

Jag är också en av dem som fått lära mig att äkta albinism INTE finns hos hästar, eller rättare sagt att man inte kunnat hitta någon äkta albino. Däremot kan cremello-hästarna också ha rödaktiga ögon. Det rödaktiga beror på att blodkärlen i näthinnan "lyser igenom" de svagt färgade regnbågshinnorna hos cremellon, som ju har väldigt lite pigment.

Vi hade en cremello i stallet under några år. Hon blev solbränd på mulen (på samma sätt som hästar med stora vita tecken), men i övrigt var det ingen skillnad på henne och de andra hästarna.
 
Sv: Albino?

lilstar skrev:
liksom hästar med rosa/vitrosa mule kan en albino behöva smörjas in för att inte bli solbränd
Och om ni slutar kalla det albino så blir det också mindre missförstånd för dessa vackar dubbelgula hästar! Pigment har de. Vita tecken syns, t.ex. bläs och strumpor.
 
Sv: Albino?

Jag instämmer med T3ss vad gäller storleken. Man ska inte stirra sig blind på siffror utan ta hänsyn till kroppsbyggnad på både ryttare och häst. Men självklart ser det inte så kul ut om man är för lång även om det mest är vikten som är avgörande för hästen. Tex viktmässigt kan jag rida våran ungponny på 140 cm, men då jag är 175 cm, så blir det ju som att bära runt på en rättuppstående flaggstång för hästen.:eek: Viktfördelningen blir fel, liksom så jag överlåter det åt en annan kort kompis.
Min kompis häst är "albino" (cremello) och han är lite solkänslig så de smörjer honom med bl.a Helosan Sol, tror jag det var.
 
Sv: Albino?

Finns inte en möjlighet att urskilja några tecken på kompisens KRITVITA ponny. (som ej har röda ögon)
 
Sv: Albino?

Han är så vit att han i så fall skulle ha gula tecken för att det skulle synas. Fast vad vet jag, han kanske är vit/vit skäck!:idea:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 417
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 093
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 330
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp