Sv: akvarium
Jag behöver väldigt mkt hjälp! Vi har ett 400l akvarium hemma, det har vart hur fint som helst hela tiden men nu helt plötsligt så har det kommit en invasion av alger, hela akvariet blir helt grönt på kanske två veckor, efter en storstädning av hela akvariet. :S:O Vad kan det vara??
Förut bytte vi vatten väldigt sällan Nu har jag börjat byta vatten varannan vecka, byter då hälften av vattnet.
Vi har egen brunn, vet ej om det har med saken att göra men. Och vi har vanliga "småfiskar" i akvariet som t.ex svärdbärare, guppy, olika sorter av Molly, scalare, glasmal, regnbågshajar, platy m.fl.
Nån som kan hjälpa mig??
//Diana
Hej.
Vattenbytena som sådana är inte farliga, och "skapar" heller inte alger. Däremot är helrengöringar ett stort no-no. Där förstör man den bräckliga balans av nedbrytningsbakterier som trots allt råder i akvariet. Även om akvariet är jättefult, och man vill att det ska bli rent på en gång, så är det bättre att göra det gradvis.
Brunnsvattnet som sådant är inte farligt, och skapar heller inte alger. däremot kan det vara bra att testa det eftersom pH-värdet och KH-värdet ofta ligger lite högre i brunnar.
Algsporer finns i luften runt omkriing oss, och börjar växa då de har rätt förutsättningar. Deras förutsättningar är vatten, näring och ljus. Allt det tillgodoser våra akvarier. För att bli av med dem bör du:
-Ljusbegränsa
-Näringsbegränsa
Att vattenbegränsa känns såklart dumt om du tänkt behålla fiskarna
:-)
Ljus, använd lysrör avsedda för akvarier, och helst inte för gamla sådana. (Inte äldre än 12 månader) och ha inte på dem mer än kanske tio timmar. Vid svåra algangrepp, dra ner det till sex timmar om dagen, och tänk på att denna tid inkluderar allt infallande ljus.
Näringsbegränsning. Mät ditt nitratvärde. Håll det på max 20 mg/liter, både för fiskarnas och algernas skull. Att ta ner värdet är lätt, byt bara vatten. Ibland kan man också behöva se över fiskmängd och hur mkt man matar.
Ha gärna många snabbväxande växter i akvariet, de slåss om utrymmet med algerna. Akvarier där det växer så det knakar har sällan alginvasion. Täänk på att växterna kan behöva näring och koldioxid just för att växa så där fint.
Avhåll dig från att använda "algdödarmedel" och liknande eftersom det är dyrt, onödigt, farligt för en del växter och främst för att de tar bort ett symptom, men inte orsaken.